vægt tab men muskel vækst


dansesmølfen
 Share

Recommended Posts

hej alle. jeg har lidt fedt, på overkroppen som jeg gerne vil af med. samtid vil jeg gerne træne videre med styretræningen i håb at vokse.

kan det lade sig gøre at tabe fedet imens muskel massen skal vokse?

jeg har søgt og læst rundt i timer nu. det jeg er kommet frem til er at det vil være godt med ca. 500 kaloier i underskud vær dag?

det skal siges at jeg har trænet længe, bare aldrig seriøst. Nu er jeg så noget til det punkt hvor der skal ske noget, farvel fedt hej muskler ;) rent ud sagt. jeg spiser ikke for sundt ikke for usundt, det er meget blandet så har ikke styr på hvor mange kaloier jeg får hver dag. men det kunne jeg renge ud osv og så bare spise mindre så der blev underskud hver dag, men hvad så med musklerne så de ikke skrumper ind men vokser? ..

jeg er ny herinde, beklager min dårlige forklaring håber det kan læses og der sidder en eller flere der forstår.

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Du kan ikke både blæse og have mel i munden. Og du kan ikke både tage muskler på og tabe dig på samme tid. Begge ting er ret tæt på at være praktisk umuligt, og chancen for at du kører sur i det, vil være større, end hvis du beslutter dig for at gøre en ting ad gangen.

Derfor skal du nu beslutte dig for hvad du vil først. Tabe dig, eller opbygge muskler?

Bagefter kan du finde ud af hvordan du vil gøre det.

/muldjord :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey.

Du kan ikke både blæse og have mel i munden. Og du kan ikke både tage muskler på og tabe dig på samme tid. Begge ting er ret tæt på at være praktisk umuligt, og chancen for at du kører sur i det, vil være større, end hvis du beslutter dig for at gøre en ting ad gangen.

Derfor skal du nu beslutte dig for hvad du vil først. Tabe dig, eller opbygge muskler?

Bagefter kan du finde ud af hvordan du vil gøre det.

/muldjord :smile:

Det handler da om mange ting... Det er absolut ikke umuligt at tabe fedt og gaine muskler på samme tid.

Link to comment
Share on other sites

Det handler da om mange ting... Det er absolut ikke umuligt at tabe fedt og gaine muskler på samme tid.

Er det ikke kun i særlige tilfælde, fx. hvis man er overvægtig når man starter eller helt newbie?

Hovedreglen er vel kalorieoverskud (med mere!) = muskelvækst og kalorieunderskud = fedt/muskeltab.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke kun i særlige tilfælde, fx. hvis man er overvægtig når man starter eller helt newbie?

Hovedreglen er vel kalorieoverskud (med mere!) = muskelvækst og kalorieunderskud = fedt/muskeltab.

Jo, som udgangspunkt. Men i praksis svinger energibalancen jo løbende i løbet af dagen og derfor kan det set over en længere periode godt lade sig gøre at øge kropsvægten og sænke fedtprocenten samtidigt. At det ofte vil være en langsommere proces end at køre fase-opdelt bulk/cut er en anden snak...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du, som du selv nævner, ikke har trænet seriøst vil du godt kunne øge en smule muskelvækst samtidig med du fjerner fedt. Ikke mange muskler men lidt, alt afhængig af hvor seriøst du har trænet og hvor seriøst du vælger at træne under cut (fedtforbrænding).

Husk at indtage de nødvendige proteiner (2g pr. kg kropsvægt er ikke helt ved siden af, en anelse mindre kan også gøre det), så vil du holde på de fleste af musklerne. Hvis du samtidig går fra at træne mindre seriøst (som du selv nævner det) til at træne noget hårdere og mere progressivt så vil du efter mine egne erfaringer godt kunne opnå en smule muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du, som du selv nævner, ikke har trænet seriøst vil du godt kunne øge en smule muskelvækst samtidig med du fjerner fedt. Ikke mange muskler men lidt, alt afhængig af hvor seriøst du har trænet og hvor seriøst du vælger at træne under cut (fedtforbrænding).

Som jeg startede med at svare trådstarteren: Så er scenariet ret tæt på at være praktisk umuligt; og som mange nævner så vil effekten være minimal. Så mit råd vil fortsat være at gøre en ting ad gangen, så du ikke ender med at køre sur i det.

/muldjord

Link to comment
Share on other sites

okay mange tak :) så må jeg sætte min fokus lidt mere på noget motion som løb og cykeling og så træne lidt mindre

Nej, det er ikke en god idé, hvis du ønsker mest mulig muskelmasse og reducering af fedtmassen. Derudover er det ikke umuligt at opnå begge dele. Faktum er, at ønsker du ikke at reducere din muskelmasse, så skal der vægttrænes, mens du reducerer fedtmassen, så det skal du bestemt ikke nedprioritere i forhold til dine målsætninger. Derfor er de fleste af de givne råd i denne tråd, som oftest omkring dette emne, igen misvisende og ukorrekte.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Nej, det er ikke en god idé, hvis du ønsker mest mulig muskelmasse og reducering af fedtmassen. Derudover er det ikke umuligt at opnå begge dele. Faktum er, at ønsker du ikke at reducere din muskelmasse, så skal der vægttrænes, mens du reducerer fedtmassen, så det skal du bestemt ikke nedprioritere i forhold til dine målsætninger. Derfor er de fleste af de givne råd i denne tråd, som oftest omkring dette emne, igen misvisende og ukorrekte.

Jamen, hvad foreslår du så helt præcist? bare træne løs med vægtene og armbøjningerne samtidig med et fedttab, eller noget andet?

Edited by Ham den anonyme!
Link to comment
Share on other sites

Nej, det er ikke en god idé, hvis du ønsker mest mulig muskelmasse og reducering af fedtmassen. Derudover er det ikke umuligt at opnå begge dele. Faktum er, at ønsker du ikke at reducere din muskelmasse, så skal der vægttrænes, mens du reducerer fedtmassen, så det skal du bestemt ikke nedprioritere i forhold til dine målsætninger. Derfor er de fleste af de givne råd i denne tråd, som oftest omkring dette emne, igen misvisende og ukorrekte.

Lidt gammel tråd at citere på, men nu har trådstarter jo også vækket den igen.

Ugh -> I stedet for bare at fyre sådan en random sviner af, kunne du så ikke konkretisere hvad du rent faktisk er uenig i.

At kalde det næsten en praktisk umulighed at øge muskelmasse og sænke fedtmassen i en periode uden at have fokus på det ene eller andet mener jeg bestemt også er en overdrivelse, men det er dog set rigtig mange gange at folk sætter sig mellem to stole fordi de vil det hele samtidig og så når de ingen af delene. Så rådet om at vælge hvad man vil først er ganske udmærket, og hvis han så vælger at tabe sig først udelukker det jo ikke at han måske får øget muskelmassen lidt, hvis omstændighederne tillader det.

Ham den anonyme -> Første ting du skal have styr på er seriøs, regelmæssigt styrketræning - af en eller anden art. Dernæst må du kigge på din kost om der er nogle store syndere der kan fjernes/minimeres, f.eks. for meget druk, slik, fede fødevarer osv. Sidst kan du så kigge på om de tiltag i sig selv er nok, eller om du skal tilføje noget konditræning for at øge energiforbruget.

Link to comment
Share on other sites

Den letteste måde at tabe sig på er ved først at opbygge en større muskelmasse - Muskler forbrænder en del energi selv i hviletilstand og desuden kan du let forbrænde mere energi ved arbejde. Det er også en holdbar løsning i stedet for at du skal være på kur resten af livet.

Derfor vil jeg anbefale du starter med at få noget muskelmasse på og så bagefter intensiverer din kredsløbstræning, hvis det er nødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share