Hold i nakken


GettingHuge
 Share

Recommended Posts

Har fået hold i nakken.. Nogle der ved hvor lang tid der tager inden det går væk? og hvad kan man evt gøre for at få væk hurtigere?

Det dælme forskelligt.

Jeg får to forskellige slags:

1. jeg træner skulder/ryg, ligger dårligt og blir' kold/stiv - har jeg prøvet et par gange og tar 4-6dage før det holder helt op med at kunne mærkes.

2. at jeg bare har sovet forkert - kan som regel klares på 2-3 dage med en masse spinning - bare med at få gang/ varme i kroppen uden at bruge nakken.

Men det er jo vildt forskelligt, men et bud ville være en uge - mindre, hvis det ikke gør helt så ondt igen, så du derfor kan bevæge dig lidt og få gang i kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det dælme forskelligt.

Jeg får to forskellige slags:

1. jeg træner skulder/ryg, ligger dårligt og blir' kold/stiv - har jeg prøvet et par gange og tar 4-6dage før det holder helt op med at kunne mærkes.

2. at jeg bare har sovet forkert - kan som regel klares på 2-3 dage med en masse spinning - bare med at få gang/ varme i kroppen uden at bruge nakken.

Men det er jo vildt forskelligt, men et bud ville være en uge - mindre, hvis det ikke gør helt så ondt igen, så du derfor kan bevæge dig lidt og få gang i kroppen.

Tak for svaret :smile:

Det er efter at have sovet.. Det går også bedre, har brugt en del varmepude i løbet af dagen..

Endnu en gang, tak for svaret :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har fået hold i nakken.. Nogle der ved hvor lang tid der tager inden det går væk? og hvad kan man evt gøre for at få væk hurtigere?

Nogle gange kan en fysioterapeut eller kiroprakter fikse et hold i nakken på fem minutter, men det afhænger selvfølgelig af, hvad det mere præcist skyldes - om det er nakkehvirvlerne eller muskelspændinger eller noget helt tredje.

Ellers er jeg altid blevet anbefalet at behandle med både is og varmepuder.

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange kan en fysioterapeut eller kiroprakter fikse et hold i nakken på fem minutter, men det afhænger selvfølgelig af, hvad det mere præcist skyldes - om det er nakkehvirvlerne eller muskelspændinger eller noget helt tredje.

Ellers er jeg altid blevet anbefalet at behandle med både is og varmepuder.

Tror det er spændinger

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret :smile:

Det er efter at have sovet.. Det går også bedre, har brugt en del varmepude i løbet af dagen..

Endnu en gang, tak for svaret :smile:

hey

En anden gang så brug is, ved "HOLD" i nakken er musklerne spændte. Derfor brug is, så trækker blodkarene sig sammen og derved, slapper musklen efterfølgende "af". (bliver mindre spændt).

Ellers henvend dig til kiropraktor eller fys der har forstand på at manipulere. Det er også godt at tage Nsaid(ibrufen).

Du kan som oftest hvis du bliver manipuleret akut, slippe af med din stive nakke med en behandling. Ellers går der en omkring en lille uges tid, før dit hold går væk(selvfølgelig at svært at udtale sig om gennem mail)

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

hey

En anden gang så brug is, ved "HOLD" i nakken er musklerne spændte. Derfor brug is, så trækker blodkarene sig sammen og derved, slapper musklen efterfølgende "af". (bliver mindre spændt).

Ellers henvend dig til kiropraktor eller fys der har forstand på at manipulere. Det er også godt at tage Nsaid(ibrufen).

Du kan som oftest hvis du bliver manipuleret akut, slippe af med din stive nakke med en behandling. Ellers går der en omkring en lille uges tid, før dit hold går væk(selvfølgelig at svært at udtale sig om gennem mail)

:4thumbup:

Det vil altså sige at jeg skal droppe varmepuden og hente en ispose?

Link to comment
Share on other sites

Det vil altså sige at jeg skal droppe varmepuden og hente en ispose?

Har søgt lidt og tilsyneladende anbefales is, men tjek her: Hold i nakken - fra sundhedsborsen.dk

Hvordan behandler man akutte nakkesmerter?

Første gang man rammes af et akut hold i nakken, er der ikke brug for en større indsats, hvis man i øvrigt er rask og aktiv. En eller to dages hvile og måske lidt smertestillende medicin vil som regel være nok til at fjerne den akutte smerte. De fleste har det bedst siddende fremfor liggende, men føler du dig bedst tilpas ved at ligge i sengen, skal du gøre det.

Du kan have gavn af at køle det smertende område med isposer. Isposer kan købes i sportsforretninger, eller du kan blot bruge en pose frosne ærter. Læg et tyndt stykke stof, for eksempel et viskestykke, mellem posen og huden for ikke at få forfrysninger. Lad isposen ligge på i 20-30 minutter. Efter en pause på et par timer kan man så gentage afkølingen i 20-30 minutter. Der er to fordele ved denne behandling: kulden er smertestillende og modvirker samtidig hævelser i vævet, som ofte vil opstå efter en lille skade i ryggen. Vær opmærksom på at varme derfor ikke har nogen gavnlig virkning.

Forsøg at komme i gang med dagligdagen igen efter de første 3 dage. Så snart smerterne letter lidt, bør du gradvis genoptage almindelige aktiviteter og arbejdet. I denne fase er den vigtigste behandling træning af nakken, som giver muskelstyrke og smidighed, og hjælper med til at forebygge yderligere nakkeproblemer. Din læge, kiropraktor eller fysioteraput kan udlevere et træningsprogram til dig med øvelser som udføres hjemme flere gange om ugen.

Du kan fjerne de akutte smerter med håndkøbsmedicin som paracetamol-produkter (for eksempel Panodil, Pamol, Pinex) eller ibuprofen (for eksempel Nurofen, Brufen, Ibumetin, Ipren). Følg doseringsvejledningen omhyggeligt. Hvis disse midler ikke kan fjerne smerten selv når du er i hvile, er det muligt at problemet er mere alvorligt, og du bør derfor spørge din læge til råds. Lægen vil kunne sikre at tegn på andre lidelser ikke er blevet overset, og vil derudover kunne ordinere yderligere smertestillende behandling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share