krydderiforslag ønskes


Gregers TF
 Share

Recommended Posts

En del af den nye spisestil er både billigere og sundere end den gamle.

Da jeg er opvokset uden madkultur og egentlig heller ikke har udforsket emnet er jeg lidt på spanden.

At bruge kalkunbryst som proteinkilde er umiddelbart billigt og alsidigt. Jeg koger bare skidtet, så passer det sig selv imens.

Men en skive kalkun mellem to stykker rugbrød er efterhånden blevet noget trist - nogle ideer til at peppe det op?

Samme stykke kogte kalkun skæres i tern og vippes sammen med ½ pose wokblanding fra Netto. Nogle idder til at svitse kalkunen i et eller andet først så det smager af noget?

Hilsen madmongolen :blush:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

En del af den nye spisestil er både billigere og sundere end den gamle.

Da jeg er opvokset uden madkultur og egentlig heller ikke har udforsket emnet er jeg lidt på spanden.

At bruge kalkunbryst som proteinkilde er umiddelbart billigt og alsidigt. Jeg koger bare skidtet, så passer det sig selv imens.

Men en skive kalkun mellem to stykker rugbrød er efterhånden blevet noget trist - nogle ideer til at peppe det op?

Samme stykke kogte kalkun skæres i tern og vippes sammen med ½ pose wokblanding fra Netto. Nogle idder til at svitse kalkunen i et eller andet først så det smager af noget?

Hilsen madmongolen :blush:

Køb en gang grøn eller rød karrypasta. Jeg plejer at varme kødet på panden med lidt vand i bunden. Når kylling/kalkunen er færdig til sætter du en skefuld karrypasta og herefter din wokblanding!

Edit: stadig let og 'madmongols-agtigt' men det giver lidt smag!

Edited by DBM
Link to comment
Share on other sites

Santa Maria laver en marinade til kylling, som er super. Det ville undre mig hvis den ikke osse var go til kalkun. Jeg smider det i en pose sammen med høne-stykkerne og lader det trække indtil jeg enten bliver sulten (ofte inden for 1 minut) eller til jeg skal bruge det. :tongue: Det behøver ikke trække, 2 minutters mosen rundt med posen virker osse fint, jeg kan ikke smage forskel.

post-148-1183415683_thumb.jpg

Så bliver det ikke meget lettere...

Edited by klausjensen
Link to comment
Share on other sites

I pose med ketchup/tomatpuré (Som regel alt efter hvad de gamle har liggende :tongue: ) samt salt, peber, hvidløgssalt, basilikum, olivenolie, og hvis du vil også rigtig hvidløg og et enkelt helt løg. Hvis man så liiiige lader det trække i en dags tid, smager det fantastisk :wub: (Men jeg er også notorisk ketchup-elsker :tongue: )

Ps. Alt efter hvor madmongol du er, så skal både hvidløg og løg altså hakkes før det kommer i posen :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Santa Maria laver en marinade til kylling, som er super. Det ville undre mig hvis den ikke osse var go til kalkun. Jeg smider det i en pose sammen med høne-stykkerne og lader det trække indtil jeg enten bliver sulten (ofte inden for 1 minut) eller til jeg skal bruge det. :tongue: Det behøver ikke trække, 2 minutters mosen rundt med posen virker osse fint, jeg kan ikke smage forskel.

post-148-1183415683_thumb.jpg

Så bliver det ikke meget lettere...

Hele den marinade-serie er ret god, især honningmarinaden er ret god til laks! Derudover kan Cajun BBQ-versionen godt anbefales til kalkun.

Ang. kalkun kan du også marinere det med olivenolie, oregano, basilikum og hvidløg i en pose i nogle timer, for derefter at bage det i ovnen.

Serveres med frisk fuldkornsbåndpasta, babyspinat og tomatsauce.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hele den marinade-serie er ret god, især honningmarinaden er ret god til laks! Derudover kan Cajun BBQ-versionen godt anbefales til kalkun.

Ang. kalkun kan du også marinere det med olivenolie, oregano, basilikum og hvidløg i en pose i nogle timer, for derefter at bage det i ovnen.

Serveres med frisk fuldkornsbåndpasta, babyspinat og tomatsauce.

Jeg kan anbefale frisk ingefær, det er helt fantastisk. Det smager også rigtig godt med karry. Evt. lidt lime henover er også virkelig godt.

gode dip sauser som kan anbefales :4mewantfood: : Chilisause: 5 hvidløg, 4 chililer, 1 dl lime, lidt sukker og salt. Blend det hele. Det kan holde 14 dage i køleskabet.

Ananasdip: 2 løg, 1 grøn chile, 3 spk limesaft, 3 spk vineddike, 1 teskefuld sukker, 6 skiver frisk ananas og salt. I blenderen med det hele. Kan holde en lille uge i køleskabet. :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Ofte når jeg laver kalkun, så snitter jeg et kalkunbryst i små stykker, svitser det på en pande i olivenolie med chili, salt, peber og diverse krydderurter (timian, oregano, basilikum), så kan man gøre lidt hvad man har lyst til, enten bruge det i en sandwich eller smide en dåse tomater og lidt blandede grøntsager (løg, champignon, peberfrugter, broccoli, whatever) ned over og koge noget pasta/ris til.

P.S. I tomatsauce giver balsamico en rigtigt god smag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share