Træning af baglår


The-Pimp
 Share

Recommended Posts

Hej dreng på 15 år.

Jeg vil gerne træne mit baglår da jeg har hørt det var vigtigt hvis man skulle hoppe højt og man skulle meget gerne kunne løfte cirka ligeså meget med baglår som forlår og det kan jeg ikke.

så derfor nogle gode træningsøvelser til baglår man kan lave derhjemme, og jeg har ikke noget udstyr overhovedet - j en håndvægt men tror ikke jeg kan bruge den.

hvis det er et billigt redskab man skal bruge så er jeg frisk, men helst øvelser man kanb lave uden noget.

Link to comment
Share on other sites

Hej dreng på 15 år.

Jeg vil gerne træne mit baglår da jeg har hørt det var vigtigt hvis man skulle hoppe højt og man skulle meget gerne kunne løfte cirka ligeså meget med baglår som forlår og det kan jeg ikke.

så derfor nogle gode træningsøvelser til baglår man kan lave derhjemme, og jeg har ikke noget udstyr overhovedet - j en håndvægt men tror ikke jeg kan bruge den.

hvis det er et billigt redskab man skal bruge så er jeg frisk, men helst øvelser man kanb lave uden noget.

Hvis du vil hoppe højt, så skal du øve dig i at hoppe så simpelt er det. Mennesker med meget stærke ben, kan ikke nødvendigvis springe højt. Men det er rigtigt at musklerne på forlåret (m.quadriceps) ikke må blive alt for stærk i forhold til hasemusklerne. Men jeg tror altså ikke på at man skal kunne løfte ligeså meget med haserne som med quadriceps. ( fx skal biceps heller ikke være ligeså stærk som triceps). Men du kan træne dine haser uden udstyr hvis du får en person til at hjælpe dig. Hvis du ligger dig på maven, så kan du få ham til holde omkring dine ankler, og presse imod mens du fører fødderne opad ved at bøje i knæleddet. Husk det skal foregår i en jævn bevægelse. Det smarte ved øvelsen er at du altid kan kontrollere modstanden ved at fortælle din makker hvor meget han skal holde imod. Jeg har tidligere haft en volleyballtræner der var stor tilhænger af denne øvelse. Men jeg vil anvefale dig at køre noget squat, som er en funktionel øvelse.

Link to comment
Share on other sites

Hej dreng på 15 år.

Jeg vil gerne træne mit baglår da jeg har hørt det var vigtigt hvis man skulle hoppe højt og man skulle meget gerne kunne løfte cirka ligeså meget med baglår som forlår og det kan jeg ikke.

så derfor nogle gode træningsøvelser til baglår man kan lave derhjemme, og jeg har ikke noget udstyr overhovedet - j en håndvægt men tror ikke jeg kan bruge den.

hvis det er et billigt redskab man skal bruge så er jeg frisk, men helst øvelser man kanb lave uden noget.

Hvis du også har adgang til vægte, kunne du lave rumænsk dødløft eller normal dødløft, men det ville nok være bedst for dig (hvis det er springstyrke du går efter), hvis du simpelthen øver dig i at hoppe højt. Når nu kan hoppe 15-20 gange uden at blive forpustet, så hold en eller anden vægt, og tag kun 10 gentagelser. Bliv ved med at øge. På et tidspunkt skal du slippe vægten igen og hoppe uden vægt. Her kan du virkelig se og føle, at du er blevet bedre til at hoppe højt. Da dette er eksplosiv træning, vil jeg råde dig til at varme godt op før øvelserne. Kig ellers her på sitet under plyometrisk træning.

God vind TripleT

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil hoppe højt, så skal du øve dig i at hoppe så simpelt er det. Mennesker med meget stærke ben, kan ikke nødvendigvis springe højt. Men det er rigtigt at musklerne på forlåret (m.quadriceps) ikke må blive alt for stærk i forhold til hasemusklerne. Men jeg tror altså ikke på at man skal kunne løfte ligeså meget med haserne som med quadriceps. ( fx skal biceps heller ikke være ligeså stærk som triceps). Men du kan træne dine haser uden udstyr hvis du får en person til at hjælpe dig. Hvis du ligger dig på maven, så kan du få ham til holde omkring dine ankler, og presse imod mens du fører fødderne opad ved at bøje i knæleddet. Husk det skal foregår i en jævn bevægelse. Det smarte ved øvelsen er at du altid kan kontrollere modstanden ved at fortælle din makker hvor meget han skal holde imod. Jeg har tidligere haft en volleyballtræner der var stor tilhænger af denne øvelse. Men jeg vil anvefale dig at køre noget squat, som er en funktionel øvelse.

Det er simpelthen ikke rigtigt! Det kræver en vis portion koordination og teknik at udføre forskellige typer spring, men hvis målet er maksimal springstyrke skal der trænes ben, ben og endnu mere ben.

Jeg ville anbefale squat, front squat, dødløft, goodmornings, rumænsk dødløft og hård mavetræning :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg skulle aldrig havde skrevet at jeg ville hoppe højere!? for er allerede i gang med sådanne programmer.

i glemmer helt hvad jeg spørger om - TRÆNING AF BAGLÅR! og ikke andet

Jeg skærer det lige ud i pap :smile: Jeg vil anbefale goodmorning, rumænsk dødløft og squat til dine baglår.

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen ikke rigtigt! Det kræver en vis portion koordination og teknik at udføre forskellige typer spring, men hvis målet er maksimal springstyrke skal der trænes ben, ben og endnu mere ben.

Jeg ville anbefale squat, front squat, dødløft, goodmornings, rumænsk dødløft og hård mavetræning :smile:

Hvad er ikke rigtigt??? Jeg skriver at man skal øve sig i at hoppe hvis man vil komme til at hoppe højt. DET ER I HVERT FALD RIGTIGT. Jeg er enig med dig i at det kræver koordination og teknik at hoppe højt, men det er jo også det man øver når man hopper!!!! Selvfølgelig hjælper det også at styrketræne. Men du skriver at der skal trænes ben,ben og ben hvis målet er maksimal springstyrke. Så må du lige forklare mig hvorfor mange elitevolleyball spillere og endda landholdsspillere springer 80-100 cm selvom de ikke styrketræner særlig meget. Jeg tror ikke der er mange styrkeløftere der kan gøre dem efter, men jeg ved det ikke.

Jeg er lidt skuffet over at du revser mig offentligt, for at skrive noget der ikke er rigtigt, når du selv skriver noget der er delvis forkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skærer det lige ud i pap :smile: Jeg vil anbefale goodmorning, rumænsk dødløft og squat til dine baglår.

tak for svaret.

men jeg skærer det også lige ud i pap, det skal være træning man kan gøre derhjemme uden at skulle bruge hjælpemidler.

kan det ikke lade sig gøre?

Link to comment
Share on other sites

tak for svaret.

men jeg skærer det også lige ud i pap, det skal være træning man kan gøre derhjemme uden at skulle bruge hjælpemidler.

kan det ikke lade sig gøre?

Tag din mor på ryggen og gå ned i hug :laugh: .

Hvad er dit mål? Vil du øge din springstyrke eller vil du specifikt træne dit baglår?

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Søg under glute-ham raises. Find noget støtte til dine ben, fx en seng eller lign.

Og svjv oprettede du en tråd om springtræning ikke længe siden... Stop med at være arrogant, du fik mere hjælp end du bad om. Og mere end du har fortjent efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Søg under glute-ham raises. Find noget støtte til dine ben, fx en seng eller lign.

Og svjv oprettede du en tråd om springtræning ikke længe siden... Stop med at være arrogant, du fik mere hjælp end du bad om. Og mere end du har fortjent efter min mening.

det er rigtigt at jeg oprettede en om springtræning.

men dette emne har ikke noget med det at gøre overhoevedet???

dette emne handler om baglår, så hvorofr er dte så sjovt?

Og jeg er da ikke arrogant der bliver bare spurgt flere gange om hvad dte er jeg vil og så svarer jeg STORE bogstaver så de misforstår det-..

Link to comment
Share on other sites

det er rigtigt at jeg oprettede en om springtræning.

men dette emne har ikke noget med det at gøre overhoevedet???

dette emne handler om baglår, så hvorofr er dte så sjovt?

Og jeg er da ikke arrogant der bliver bare spurgt flere gange om hvad dte er jeg vil og så svarer jeg STORE bogstaver så de misforstår det-..

Ok måske er det din tur til at lytte lidt, ok :cool: .

Du kan som sagt træne alle dine muskler på kroppen, som f.eks. dine baglår, men en person som ville have større baglår ville ikke træne sine ben på samme måde, som en der eksempelvis gerne ville have større springstyrke. Derfor er det essensielt at vide, hvad du vil have ud af træningen. Og desuden bliver du nødt til at ramme andre muskler end biceps femoris og de andre baglårsmuskler, især hvis du kun kan træne helkropsøvelser.

MVH TripleT

Edited by Triple T
Link to comment
Share on other sites

det er rigtigt at jeg oprettede en om springtræning.

men dette emne har ikke noget med det at gøre overhoevedet???

dette emne handler om baglår, så hvorofr er dte så sjovt?

Og jeg er da ikke arrogant der bliver bare spurgt flere gange om hvad dte er jeg vil og så svarer jeg STORE bogstaver så de misforstår det-..

Jeg forstår din irritation. Alle der har skrevet i denne tråd ikke alene misforstår hvad du spørger om, de giver fejlagtige svar og modsiger hinanden.

HVIS du vil træne dine baglår derhjemme, så er dit øvelses-arsenal meget begrenset. Det eneste jeg kan komme i tanke om, er GHR som allerede er blevet nævnt:

gluteham.jpg

Problemet med GHR er ikke bare at de uden assistance er næsten umulige at udføre for en nybegynder, de træner baglåret isoleret; i og med at du ønsker "baglårsstyrke" for at kunne springe højere, længere eller what ever, så er det vigtigt at du træner HELE errector-kæden (baglår, balder, ryg).

HVIS du derimod har mulighed for at trække dine forældres bil, så kan jeg love dig for at det er noget der river i de bagerste muskler!

3rcr09_pp2005_pachino_day_truck_pull_by_cpl_clark.jpg

En sele kan laves med en smule opfundsomhed. Personligt har jeg brugt et reb og ophænget fra en hængekøje. Det kan laves for under 200 kr. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår din irritation. Alle der har skrevet i denne tråd ikke alene misforstår hvad du spørger om, de giver fejlagtige svar og modsiger hinanden.

HVIS du vil træne dine baglår derhjemme, så er dit øvelses-arsenal meget begrenset. Det eneste jeg kan komme i tanke om, er GHR som allerede er blevet nævnt:

gluteham.jpg

Problemet med GHR er ikke bare at de uden assistance er næsten umulige at udføre for en nybegynder, de træner baglåret isoleret; i og med at du ønsker "baglårsstyrke" for at kunne springe højere, længere eller what ever, så er det vigtigt at du træner HELE errector-kæden (baglår, balder, ryg).

HVIS du derimod har mulighed for at trække dine forældres bil, så kan jeg love dig for at det er noget der river i de bagerste muskler!

3rcr09_pp2005_pachino_day_truck_pull_by_cpl_clark.jpg

En sele kan laves med en smule opfundsomhed. Personligt har jeg brugt et reb og ophænget fra en hængekøje. Det kan laves for under 200 kr. :smile:

mange tak for DIT svar.

men efter at jeg prøvede den der GHR øvelse og jeg fandt den umulig at lave så søgte jeg lidt på google, og jeg fandt der den nedenstående øvelse. problemmet er bare at jeg ikke synes den gir nogte, men hvad hvis man køber sådan nogle vægte man kan ha' på føderne kunne dte så være en mulighed?

Flutter Kicks

Exercise Data

Main Muscle Worked: Hamstrings

Other Muscles Worked: Quadriceps

Equipment: BodyOnly

Mechanics Type: Compound

post-13874-1183551472_thumb.jpg

post-13874-1183551542_thumb.jpg

Video Guide: Windows Media - MPEG - Video iPod

Tips: On a step or platform, (or on your bed if you train at home) lie facedown with hips on the edge of the step, legs straight with toes resting lightly on the floor. (If you are using a bed, your legs will be off the edge and your feet high off the floor.) Squeeze your glutes and hamstrings and straighten the legs until they are level with the hips. Lift one leg higher then the other and alternate. Move each leg as though you are doing a flutter kick in water. Try doing 3 sets of 20 repetitions on each leg.

Link to comment
Share on other sites

mange tak for DIT svar.

men efter at jeg prøvede den der GHR øvelse og jeg fandt den umulig at lave så søgte jeg lidt på google, og jeg fandt der den nedenstående øvelse. problemmet er bare at jeg ikke synes den gir nogte, men hvad hvis man køber sådan nogle vægte man kan ha' på føderne kunne dte så være en mulighed?

Flutter Kicks

Exercise Data

Main Muscle Worked: Hamstrings

Other Muscles Worked: Quadriceps

Equipment: BodyOnly

Mechanics Type: Compound

post-13874-1183551472_thumb.jpg

post-13874-1183551542_thumb.jpg

Video Guide: Windows Media - MPEG - Video iPod

Tips: On a step or platform, (or on your bed if you train at home) lie facedown with hips on the edge of the step, legs straight with toes resting lightly on the floor. (If you are using a bed, your legs will be off the edge and your feet high off the floor.) Squeeze your glutes and hamstrings and straighten the legs until they are level with the hips. Lift one leg higher then the other and alternate. Move each leg as though you are doing a flutter kick in water. Try doing 3 sets of 20 repetitions on each leg.

Nej, det ville nok ikke være det bedste valg. Du kunne derimod lave reverse hypers:

WtReverseHyperExtension.gif

Hvis du kan finde (eller lave) én eller anden form for platform at udføre dem på så ville det være en god øvelse, som træner hele errector-kæden godt. Det vil dog nok hurtigt blive for let at træne uden vægt, så et vægtsæt fra Harald Nyborg ville være en hurtig måde at skaffe sig nogle vægtskiver. HVORDAN du vil spænde vægt på fødderne, må du dog selv regne ud... det kan gøres på 1000 måder. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er ikke rigtigt??? Jeg skriver at man skal øve sig i at hoppe hvis man vil komme til at hoppe højt. DET ER I HVERT FALD RIGTIGT. Jeg er enig med dig i at det kræver koordination og teknik at hoppe højt, men det er jo også det man øver når man hopper!!!! Selvfølgelig hjælper det også at styrketræne. Men du skriver at der skal trænes ben,ben og ben hvis målet er maksimal springstyrke. Så må du lige forklare mig hvorfor mange elitevolleyball spillere og endda landholdsspillere springer 80-100 cm selvom de ikke styrketræner særlig meget. Jeg tror ikke der er mange styrkeløftere der kan gøre dem efter, men jeg ved det ikke.

Jeg er lidt skuffet over at du revser mig offentligt, for at skrive noget der ikke er rigtigt, når du selv skriver noget der er delvis forkert.

Og så skriver jeg, at såfremt man har den fornødne koordination og spring-teknik, vil der være langt bedre resultater at hente ved effektiv bentræning sideløbende med springtræning. Ja, de bedre volleyball-spillere kan sikkert lave fine resultater i vertical jump. Men ved effektiv vægttræning vil de kunne hoppe endnu højere. Bare fordi man er god til noget betyder det ikke, at man ikke kan inddrage nye elementer i sin træning, og derved blive bedre. At de ikke udnytter vægttræningens potentiale er IMO en forældet tankegang, som på sørgeligste vis huserer i adskillige sportsgrene. Nu repræsenterer jeg ikke styrkeløft, men tror ikke, at du skal undervurdere springstyrken hos de bedste squatters.

Du kan være så skuffet du vil for min skyld. Jeg stiller mig blot kritisk overfor dine indlæg.

Og hvad har jeg skrevet, som du mener er forkert?

Edited by Fru Erik
Link to comment
Share on other sites

Hvis du synes at GH-raises er hårde, så begynd med en del af bevægelsen, altså hvor du er stærkest, og arbejd dig op til at udvide din ROM. Du kan også lave negativer, dvs du sænker dig så kontrolleret som muligt ned gennem ROM. Begge dele burde være tilstrækkeligt til hurtigt at give dig den nødvendige styrke.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Det er rigtigt at musklerne på forlåret (m.quadriceps) ikke må blive alt for stærk i forhold til hasemusklerne. Men jeg tror altså ikke på at man skal kunne løfte ligeså meget med haserne som med quadriceps. ( fx skal biceps heller ikke være ligeså stærk som triceps).

Haserne behøver ikke at være lige så stærke som mm. quadriceps nej, men hvis mm. quadriceps udvikler en større kraft end haserne, vil det belaste ACL (forreste korsbånd), og i værste tilfælde springe det. Det er derfor meget vigtigt at træne haser, hvis man har en veludviklet mm. quadriceps :-)

Desuden vil man under landingen også belaste ACL, hvis haserne ikke er stærke nok til at modvirke kraften fra landingen.

Edited by danielbloch
Link to comment
Share on other sites

Haserne behøver ikke at være lige så stærke som mm. quadriceps nej, men hvis mm. quadriceps udvikler en større kraft end haserne, vil det belaste ACL (forreste korsbånd), og i værste tilfælde springe det. Det er derfor meget vigtigt at træne haser, hvis man har en veludviklet mm. quadriceps :-)

Desuden vil man under landingen også belaste ACL, hvis haserne ikke er stærke nok til at modvirke kraften fra landingen.

Måske du i en PM skulle gøre zetter opmærksom på, at du har svaret ham i en to år gammel tråd. Bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

GHR er efter min mening bedste øvelse. Den kaldes også nordic hamstring curl, der ligger masser af videoer på youtube.

Der blev lavet nogen test med superliga fodboldspillere for nogen år siden, ved ikke om der nogensinde kom en artikel ud af det. Konklusionen var at GHR var bedre til at bygge isoleret styrke i hasemuskulaturen end både dødløft og legcurl (maskinen). Men husk(!) god opvarmning. Det er en tung excentrisk øvelse, og faren for skader er derfor stor.

Jeg kører den af og til med fødderne i en ribbe (eller noget tungt) og med en god pude/sandsæk lige under knæskallen. Læn dig forover og hold igen med benene så længe du overhovedet kan. Hjælp til med armene for at komme op i udgangsposition. Jeg laver gerne 3-4 sæt af 6 reps, men du finder nok noget som passer dig.

God fornøjelse.

Chr

Edited by Skjoldvang
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share