Valleprotein er farligt.......


Nexus
 Share

Recommended Posts

Damn it!! Det er jo selvfølgelig ikke sikkert........vær venlig at læse vidre :wacko:

Jeg fik besøg af min far den anden, han bekendtgjore mig med en artikel han havde læst om oste-produkter. I denne artikel påstod han at have læst, at stort set alle produkter fra oste produktion havde koagulations-forøgende effekt (dvs. at blodet bliver tykkere, og man lettere ved at få en blodprop). Ærlig talt var jeg, og er det stadig, ret skeptisk over for denne påstand. Jeg mener, der garanteret lagt masser af timer i forskning bag osteprodukter og hvorvidt disse skulle være farlige for mennesker. Men jeg må også indrømme at jeg ikke er 100% sikker (bare ikke over for ham ). Men måske nogen af jer kan kaste lidt lys over denne sag.

MVH

PS: der gik lidt koks i indlægget

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kan oplyse mig af hvem og hvor artiklen er lavet kan jeg ikke bruge det til noget...........

:blink: :retard: :w00t: :D

OK - ikke drille, men sjovt var det nu. :D :lol: :D

Personal Trainer -> Hvad Claus B bare siger, er, at man selvfølgelig ikke kan kommenterer på så ufyldestgørende oplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Til Nexus,

Det er så nemt at slynge en påstand ud, man bør i det mindste kunne fremvise/henvise til mindst en kilde.

Før en sådan fremkommer gider jeg normalt ikke bruge min tid på at undersøge det nærmere. Men det har flere af jer jo allerede været inde på. Nexus skaf lidt mere information så vi ved om det er værd at bruge sin tid på.

Til Claus,

Ok man laver lidt sjov med hinanden når man laver den "brøler" som Carina lavede. :D

Link to comment
Share on other sites

jeg har muligvis ladet mig snyde lidt af overskriften - stod der i artiklen, at det skulle være valleproteinet, som havde koagulations-forøgende effekt?

For hvis det ikke er tilfældet, snakker vi sikkert om mælkefedt istedet :)

Mælkefedt indeholder store mængder af mættet fedt(ca. 65-75% af total fedtmængde.)

et måltid med mættet fedt giver fx.:

-øget koagulationsfaktorkonc. i blodet(i hvert fald faktor VII)

-øget aktivitet af PAI-1(plasminogen activator inhibitor 1), som hæmmer plasminogen activator og derved aktiveres plasminogen ikke så let, hvilket giver en langsommere blodpropopløsende effekt.

-begge faktorer, der fører til øget risiko for dannelse af blodpropper.

Der er muligvis også andre faktorer, der ændres.

Link to comment
Share on other sites

Valle kommer vel også fra osteproduktionen?

Et er at man kan vise at nogle koagulationsfaktorer øges, mere vigtig:

hvor meget?

er det klinisk relevant - vil det øge risikoen i praksis?

I Grækenland spiser de fx. meget ost, men har noget lavere risiko for hjerte-karsygdom (HKS) også sammenlignet med de andre middelhavslande. I en forholdsvis ny artikel beskrev en forsker, at der var stor forskel på middelhavslandenes kost og at grækerne var lå blandt dem som havde laveste risiko for HKS. Af artiklen fremgik det bl.a. at grækerne indtager meget ost (om det er fed ost som danskernes skal jeg ikke kunne sige).

Pointen er at resten af kosten er vigtig, grækerne indtager en del frugt og grønt, fisk, brød, olivenolie og vin.

Link to comment
Share on other sites

det er jo selvf. nok fåreost, de spiser i Grækenland, men mon dog det skulle gøre forskellen? :)

det er også yderst vigtigt at vide, hvordan det i så fald skulle virke. Fx. kunne man forestille sig, at der er langt større effekt for folk, der er i antikoagulationsbehandling, hvilket allerede ses med fx. nogle grøntsager.

Det ville i så fald være ret vigtigt at vide, at man måske bør holde sig fra mælkeprod.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg fik besøg af min far den anden, han bekendtgjore mig med en artikel han havde læst om oste-produkter. I denne artikel påstod han at have læst, at stort set alle produkter fra oste produktion havde koagulations-forøgende effekt (dvs. at blodet bliver tykkere, og man lettere ved at få en blodprop). Ærlig talt var jeg, og er det stadig, ret skeptisk over for denne påstand. Jeg mener, der garanteret lagt masser af timer i forskning bag osteprodukter og hvorvidt disse skulle være farlige for mennesker. Men jeg må også indrømme at jeg ikke er 100% sikker (bare ikke over for ham ). Men måske nogen af jer kan kaste lidt lys over denne sag.

Faldt lige over denne gamle tråd.

Valleprotein er ikke et osteprodukt. Valle er et overskudsprodukt som består af lactose og protein, som opstår når ostemassen dannes af mælken ved syrning. Der opstår en koagulation ved, at kaseinmolekylerne denaturer og derved udskilles vallen.

At risikoen for blodpropper skulle blive større ved at spise ost end andet animalsk fedt har jeg meget vanskligt ved at forestille mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share