Rette måde at lave rygbøjninger på?


Simplus
 Share

Recommended Posts

Som titlen siger, så søger jeg en kort præcis forklaring på hvordan man laver rygbøjninger.

Jeg har for længe siden haft en dejlig 6-pack, som forsvandt efter motivationen til træning forsvandt. Nu har jeg besluttet mig for at gøre noget ved det igen.

Jeg husker at jeg har fået at vide at hvis man træner maven, så skal ryggen også trænes. Jeg har dog aldrig været god til at træne ryggen, jeg følger selv at jeg gør det forkert. Jeg er usikker på hvad øvelsen hedder, men man ligger på maven. Hovedet skal hvile på ens hænder (med håndfladerne mod gulvet). Dernæst skal man løfte sin egen vægt og gentage øvelsen lige så mange gange som man lige har lavet mavebøjninger.

Det jeg er usikker på er om jeg skal slappe af i ryggen imellem hvert løft? Med andre ord vil jeg gerne have en korrekt vejledning. Håber på at få svar herinde så jeg ikke behøver kontakte en instruktør. Det er trods alt en simpel øvelse.

På forhånd tak!

Link to comment
Share on other sites

Sådan her :tongue:

Ej, hvis du virkelig insisterer på at lave rygbøjninger er det vejledningsvist således:

1) ligger på maven

2) løfter hovedet så højt man kan med benene i gulvet. Med armene under hagen

3) Strækker armene ud til siden.

4) tager armene ind igen.

5) sænker mig langsomt ned.

Link to comment
Share on other sites

Jo tak :bigsmile:

Jeg er dog stadig lidt i tvivl om jeg skal slappe af i ryggen imellem hvert løft?

Har forresten hørt at det er bedre at sætte armene på panden, så risikere man nemlig ikke at forstrække nakken.

Jeg vil sige, at du skal slappe af i ryggen efter hver endt gentagelse - ligesom princippet i dødløft, hvor man skal starte den koncentriske fase på 0.

Du gør bare, hvad du vil med armene - vi snakker altså ikke om en kompliceret olympisk øvelse her, men bare ganske almindelige rygbøjninger! som ikke burde tages så højtideligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige, at du skal slappe af i ryggen efter hver endt gentagelse - ligesom princippet i dødløft, hvor man skal starte den koncentriske fase på 0.

Du gør bare, hvad du vil med armene - vi snakker altså ikke om en kompliceret olympisk øvelse her, men bare ganske almindelige rygbøjninger! som ikke burde tages så højtideligt.

Tak skal du have. Dejligt med et kort og præcist svar.

Selvom det er en simpel øvelse, vil jeg da stadig ikke have ondt i nakken?

Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for tippet.

Ved du evt. noget om hvor man skal holde hænderne?

Det er lidt individuelt. I Forsvaret vil de gerne have at man fletter hænderne under panden, men jeg plejer bare at lave det med hænderne ude. Så kan man komme lidt længere op, men så hjælper armene også lidt. Jeg har bare lidt svært ved at lave dem så gode, med hænderne under panden, men stadig monster hårdt at lave dem! :devil: Lav dem på begge måder bare. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt individuelt. I Forsvaret vil de gerne have at man fletter hænderne under panden, men jeg plejer bare at lave det med hænderne ude. Så kan man komme lidt længere op, men så hjælper armene også lidt. Jeg har bare lidt svært ved at lave dem så gode, med hænderne under panden, men stadig monster hårdt at lave dem! :devil: Lav dem på begge måder bare. :smile:

Tak for informationen!

Ja det er nu lidt sjovere at lave mavebøjninger - Måske fordi man ser et ønsket resultat..

Edited by Simplus
Link to comment
Share on other sites

Tusinde tak for tippet.

Ved du evt. noget om hvor man skal holde hænderne?

Hej Simplus

Du kan regulere belastningen med armenes position. Jeg bruger bl. a. følgende kombination:

10 stk. med armene langs siden

10 stk. med armene i "korsstilling"

10 stk. med armene fremme

10 stk. med armene i "korsstilling"

og derefter forfra.

Min fys anbefaler, at man skal kunne arbejde i op til 5 min. uafbrudt, hvilket bliver rimeligt hårdt!

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Hej Simplus

Du kan regulere belastningen med armenes position. Jeg bruger bl. a. følgende kombination:

10 stk. med armene langs siden

10 stk. med armene i "korsstilling"

10 stk. med armene fremme

10 stk. med armene i "korsstilling"

og derefter forfra.

Min fys anbefaler, at man skal kunne arbejde i op til 5 min. uafbrudt, hvilket bliver rimeligt hårdt!

mvh

Søren

Det kommer da an på hvad ens mål er...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer da an på hvad ens mål er...

Jeg gætter på at det skal forståes som en generel sundhedsting. Når man tænker over det så har de fleste vel prøvet at syre til i lænden pga. man laver et eller andet som man ikke er tilvænnet - så det giver egentlig fin mening at have lidt generel udholdenhed i lænden. At man kunne argumentere for lidt færre gentagelser + lidt ekstra vægt er så en anden sag...

Link to comment
Share on other sites

Det kommer da an på hvad ens mål er...

Korrekt!

Pointen er, at rygstrækkerne har brug for noget udholdenhed, da de arbejder dagen igennem næsten uanset hvad man laver. Ønsker man at opbygge muskelmasse, skal der lidt ekstra vægt på, men selv for en bodybuilder vil jeg mene, at det er en god ide med en stor generel kapacitet, når det gælder de nævnte muskler.

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share