Disko-træningsprogram!


shaze
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg læst en del tråde herinde om begynderprogrammer, men det er alle sammen med vægte i fri dressur og den slags.

Kunne I ikke komme med et par forslag til et allround program til en nybegynder-tøs, der på trods af okay muskelmasse ikke har et hak forstand på fitness? Det er simpelthen nødt til at være med maskinerne, da jeg vil slå mig halvt ihjel med alm. vægte - i hvert fald indtil jeg får lidt mere styr på tingene.

Træner MMA, så det må gerne være lidt slåsnings-rettet. Er ikke vildt meget til alt det der mave-baller-lår, selvom alle muskelgrupper selvfølgelig skal trænes. Men det skal være fordi de skal gøre nytte, ikke se smarte ud :tongue:

Det drejer sig om cirka tre gange ugentligt - opvarmningen er 20-25 minutters konditionstræning.

Havde forestillet mig noget med 10 reps med den vægt, jeg nu kan klare - men kan ikke helt finde ud af, hvilke øvelser jeg skal køre, for at få opbygget noget basisstyrke. Hilfe bitte!

Link to comment
Share on other sites

Hej Shaze. MMA træningen er da meget mere risikobetonet end vægttræning?

Jeg vil anbefale den her rigtig gode artikel skrevet af boksetræneren Ross, som har et rigtig godt ry. Den handler lidt om de aspekter ved vægttræning der er relevante for en kampsportsudøver:

http://www.rosstraining.com/articles/strengthtraining.html

Og så vil din træning i maskinerne give et resultat som frie vægte ville kunne gøre langt bedre. Endvidere ville man kunne argumentere for at ved investere lidt tid i at lære de forskellige øvelser i frivægts stil, så vil den forbedrede træning resultere i en lavere risiko for skader overordnet set. Så det er lidt at skyde dit mål i foden ved at begynde at bodybuilde i maskiner (10 reps er alt for højt for en kampsportsudøver).

Læs artiklen og se lidt rundt på siden, selvom der er mest til boksere, henvender Ross´s side og øvelser også til andre fightere, fx MMA.

Hvis du så er interesseret i et frivægtsprogram så skriv lidt om hvilke områder du især vil blive bedre på. Og både jeg og mange andre her på siden vil hjælpe dig :smile:

God træning!

Link to comment
Share on other sites

Okay jeg må vist hellere lige fastslå, at jeg ikke er nogen hardcore fighter med muskler som jeg ved ikke hvad, og blod på knoerne. Er ikke i specielt god træning, men bedre end absolut ringe. Så diverse træningsforslag skal målrettes BEGYNDER, også selvom jeg leger med MMA ved siden af.

Mht. de dersens vægte: Jeg har en idé om, at det er lettere at fucke øvelserne op/lave dem forkert, med frie vægte, end hvis man er "spændt fast" i en maskine - er det helt forkert? I skriver, at jeg bare skal lære dem ordentligt, men hvordan i alverden gør man lige det? Instruktørene er spinningtyper, og min træningsmakker er mave-baller-lår-veninden - og jeg har altså ikke helt nerver nok til at finde den nærmeste gut og få diverse øvelser vist, endsige tillid til, at han nødvendigvis kan dem ordentligt :tongue: Så hvad gør man?

Og hvad angår antal af reps: Her har jeg en teori om, at det er hårdere at lægge ud med få reps og tunge løft, end med lettere løft og flere reps - hvad er bedst for muskler, der lige skal igang med den slags træning? Er godt klar over, at få reps er vejen frem i forhold til mma, men hvad er bedst til den spæde start?

Enlighten me, jeg har ikke et hak forstand på det her..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, vi har jo alle startet et sted. Selv startede jeg i mit gamle træningslokale på gymnasiet, der var en bænk + stativ og e squat-stativ, plus en vægtstang og en masse skiver. Det var gammelt og rustent, men er i forhold til træning langt mere glamourøst end de fleste maskiner.

Okay. Da du slet ikke har nogen rigtig erfaring med fri vægtstræning vil det nok være en god idé at starte ud med høje reps. Simpelthen fordi vægten vil være lav = lavere skadesrisiko, endvidere vil lidt højere reps være godt for dine led, så de kan vænne sig til belastningen som vægttræningen udgør.

Jeg vil stadig anbefale dig at læse artiklen og se lidt på siden jeg linkede til. Men ellers vil jeg anbefale at du lærer de mest grundlæggende øvelser:

Squat

Front squat

Dødløft

Bænkpres

Military pres

Chin-ups

Dips

Bent o row

Og så er øvelser som fx

DB snatch

DB swings

Pushpres

Pushjerk

Frivend o.l.

gode til at opbygge en ben/overkrop koordination. Samt at øve kraftudviklingen op gennem kroppen.

Nu træner du MMA, og der vil være mange øvelser udover de sidste 4 jeg skrev som vil være relevante. Men udover frivend og måske pushjerk er de ikke særlig motorisk krævende. OG derfor er teknikken ret hurtigt lært.

Jeg ved ikke om du har styrken til Chin-ups og Dips? Men ellers så træn dig op til at kunne lave dem gennem negative( du udfører kun den sidste del af øvelsen, altså "sænke" delen) og partials (du udfører ikke hele bevægelsen af øvelsen, fx i dips kommer du ku så langt ned at du kan komme op igen).

Jeg vil anbefale dig at se nogle videoer, evt læse et par atikler på nettet om øvelserne. Det gjorde jeg selv, og min teknik er svjv helt fin.

Når du så skal lave øvelsen, fx dødløft, så sørg for at være din krop bevidst i udførslen. Så du med det samme ved om du gør det rigtigt eller forkert. Og lige med hensyn til dødløft ville jeg nok holde reps´ne på under 5. Simpelthen fordi de færreste har kocentrationen til at have god teknik gennem et langt sæt.

Så prøv at lave 1-2 sæt med en lav vægt så du kan udføre øvelsen 15-20 gange. Fokuser på teknikken, så behøves du ikke bekymre dig om skader.

Hvis du er interesseret i mavetræning vil jeg anbefale dig at søge under: russian twists, dragon flags, janda pushups.

Giv dig lidt tid til at prøve det igennem :smile:

Og så er du da velkommen til at starte en log, så kan du også få noget feedback på din daglige træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg købte en bog på dansk til omkring 150kr (er lidt i tvivl om jeg må skrive titel og forfatter i forummet), den viser og beskriver rigtig godt hvordan øvelserne udføres samt hvilke muskler der involveres.

Ellers så findes også den klassiske:

http://www.exrx.net/Lists/Directory.html

Du må godt skrive hvad den hedder, de eneste forbehold du skal tage i den forbindelse er at du ikke må nævne kosttilskud ved navn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share