Æg: Skidt pga kolesterol eller mættet fedt?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Når man siger, at for mange æg ikke er så godt for kolesteroltallet, er det så pga kolesterolindholdet i æg, eller er det pga indholdet af mættet fedt?

Fra http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0340

Per 100g:

Mættet fedt: 3.05g

Kolesterol: 548mg

Sagt med andre ord, optages kolesterolen fra ægget i kroppen, eller bevirker det mættede fedt, at kroppens egen kolesterolproduktion forøges?

Jeg går ud fra, at der er tale om en forøgelse af LDL fremfor HDL, der er tale om. Ellers ville man vel ikke snakke om det.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Hej,

Når man siger, at for mange æg ikke er så godt for kolesteroltallet, er det så pga kolesterolindholdet i æg, eller er det pga indholdet af mættet fedt?

Fra http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0340

Per 100g:

Mættet fedt: 3.05g

Kolesterol: 548mg

Sagt med andre ord, optages kolesterolen fra ægget i kroppen, eller bevirker det mættede fedt, at kroppens egen kolesterolproduktion forøges?

Jeg går ud fra, at der er tale om en forøgelse af LDL fremfor HDL, der er tale om. Ellers ville man vel ikke snakke om det.

det er primært mættet fedt i kosten som har betydning for blodets kolsterol tal. Det er korrekt at det er LDL som stiger, det dårlige kolesterol.

Æg indeholder selvfølgelig en del kolesterol, men det er individuelt for følsom en person er overfor det.

Æg er en af de mest unikke protein kilder, fordi de indeholder næsten alle de essentielle aminosyre som et menneske har brug for, og samtidig en lang række mineraler og vitaminer. :4thumbup:

Jeg mener ikke man skal afholde sig fra at spise æg :4mewantfood: men som alt andet med måde

Link to comment
Share on other sites

Et underspørgsmål hertil så..

Hvor mange æg kan man "tillade" sig at spise om dagen. Sundhedsstyr. siger jo 1æg pr dag. Men har på fornemmelse, at mange af gutterne herinde kommer op på mere?

Personligt ville det nemlig være lettest, hvis man ikke dør af to æggeblommer om dagen :innocent:

Nogen der ved noget? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Et underspørgsmål hertil så..

Hvor mange æg kan man "tillade" sig at spise om dagen. Sundhedsstyr. siger jo 1æg pr dag. Men har på fornemmelse, at mange af gutterne herinde kommer op på mere?

Personligt ville det nemlig være lettest, hvis man ikke dør af to æggeblommer om dagen :innocent:

Nogen der ved noget? :blush:

Har du link til sundhedsstyrelsen site, hvor man kan set "et æg per dag"?

Link to comment
Share on other sites

Har du link til sundhedsstyrelsen site, hvor man kan set "et æg per dag"?

Umiddelbart kan jeg kun finde noget fra hjerterehab, men det er jo også derfor jeg spørg - for at få det afklaret, om det er en myte eller hvad - jeg siger ikke det er faktum, det er bare, hvad min ellers sunde far får kastet i hovedet af lægerne og mente at have læst det på sundhedsstyr. hp, men det måske ikke tilfældet - anyway:

Et indtag på max. 300 mg pr. dag anbefales på europæisk plan

Hjerterehab

Derimod siger danishmeat 3-4 om ugen, hvilket jo er under et om dagen. Men hey - hvad ved jeg, oplys mig :4thumbup:

Danishmeat

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Når man siger, at for mange æg ikke er så godt for kolesteroltallet, er det så pga kolesterolindholdet i æg, eller er det pga indholdet af mættet fedt?

Fra http://www.foodcomp.dk/fvdb_details.asp?FoodId=0340

Per 100g:

Mættet fedt: 3.05g

Kolesterol: 548mg

Sagt med andre ord, optages kolesterolen fra ægget i kroppen, eller bevirker det mættede fedt, at kroppens egen kolesterolproduktion forøges?

Jeg går ud fra, at der er tale om en forøgelse af LDL fremfor HDL, der er tale om. Ellers ville man vel ikke snakke om det.

Det er sjældent ægget alene der er usundt. Personligt kan jeg nogle dage spise 2-3æg, men så spiser jeg noget andet helt naturligt andre dage, men jeg har det fantastisk og min form er super og det er min vægt/fedt% også. Som sagt: Spis alt med måde (eller som jeg siger spis hvad du har lyst til). Men det er en langt overdrevet myte, at æg er farlige og bør undgåes. Der findes langt værre fødevarer, som man efter min mening byrde forbyde.

MVH TripleT

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ja men jeg spiser 10 æg mindst om ugen og mit kolesteroltal er ganske normalt.

Det kan det også sagtens være, som jeg nævner at det individuelt hvordan en person reagere på kolesterol, desuden afhænger det jo også af hvordan din kost ellers er. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis i vil have et videnskabeligt svar så er det her - med indsat fed skrift, hvis man kun ønsker konklusionen.

J Am Coll Nutr. 2004 Dec;23(6 Suppl):596S-600S. Related Articles, Links

A review of scientific research and recommendations regarding eggs.

Kritchevsky SB.

Sticht Center on Aging, Department of Internal Medicine, Section on Gerontology and Geriatric Medicine, Wake Forest University School of Medicine, Medical Center Boulevard, Winston-Salem, NC 27157, USA. [email protected]

For much of the past 40 years, the public has been warned away from eggs because of a concern over coronary heart disease risk. This concern is based on three observations: 1. eggs are a rich source of dietary cholesterol; 2. when fed experimentally, dietary cholesterol increases serum cholesterol and; 3. high serum cholesterol predicts the onset of coronary heart disease. However, data from free-living populations show that egg consumption is not associated with higher cholesterol levels. Furthermore, as a whole, the epidemiologic literature does not support the idea that egg consumption is a risk factor for coronary disease. Within the nutritional community there is a growing appreciation that health derives from an overall pattern of diet rather than from the avoidance of particular foods, and there has been a shift in the tone in recent dietary recommendations away from "avoidance" messages to ones that promote healthy eating patterns. The most recent American Heart Association guidelines no longer include a recommendation to limit egg consumption, but recommend the adoption of eating practices associated with good health. Based on the epidemiologic evidence, there is no reason to think that such a healthy eating pattern could not include eggs.

Hele artiklen kan læses I DENNE PDF

..persons who consume more than one egg a day do not have a greater relative risk for CHD than those who eat only one egg a week..

En anden artikel kan læses her

Edited by Antaeus
Link to comment
Share on other sites

Hvis i vil have et videnskabeligt svar så er det her - med indsat fed skrift, hvis man kun ønsker konklusionen.

Hele artiklen kan læses I DENNE PDF

En anden artikel kan læses her

Super, tak for det.

Er der nogen, som kender videnskabelige undersøgelser, som konkluderer det modsatte, nemlig at æg kan være farlige for kolesteroltallet?

Eller er det blot et levn fra nogle årtier tidligere? I så fald er der vel ikke så meget at diskutere, så er det videnskabeligt dokumenteret, at æg ikke er farlige.

Link to comment
Share on other sites

AHA Guidelines indeholder rådet om at indtage max 300 mg kolesterol, altså ca 3 æg om ugen.

Yderligere æg øger kolesteroltallet. Det har flere meta-analyser vist, så det er ikke megen uenighed om.

Så kan man vælge om vil sætte sin lid til at epidemiologiske studier (som de gennemgange Antaeus linker til) ikke helt har vist det samme og derved tolke det at æg ikke øger risikoen for hjerte-kar-sygdom eller om man vil sætte sin lid til dyrestudier, epidemiologiske studier samt kliniske studier der viser at kolesteroltallet øges og et øget kolesteroltal er associeret med øget hjerte-kar-sygdom.

Nedenfor er quoted fra denne gennemgang: "http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/2/191#R143"

Cholesterol

In 1913 Anitschkow (128) first documented the important roleof dietary cholesterol in the pathogenesis of atherosclerosisby using a rabbit model. Since that time, a myriad of studies have shown that raising dietary cholesterol results in higher plasma cholesterol concentrations (129–132) and is associated with increased risk of CHD (133–142). Less well definedare the interactive effects between dietary fatty acid compositionand cholesterol with respect to the plasma lipoprotein response(143, 144). Most studies have shown that dietary cholesterolis a less potent regulator of plasma cholesterol concentrationsthan are dietary fatty acids, but that the former may act synergisticallywith the latter in the mediation of plasma cholesterol concentrations.Responsiveness to dietary cholesterol varies over a wider rangethan does responsiveness to other dietary variables, furthercomplicating the interaction between fatty acids and cholesterol(66, 130, 131, 144).

We have examined the effects of dietary cholesterol as well,and noted that 1.3 egg yolks/d containing 272 mg cholesterolincreases LDL cholesterol by a mean of 8% with a high–cornoil diet and by a mean of 11% with a high–beef tallowdiet (when either corn oil or beef was fed at 20% of energy)(66). Note that egg yolks are a rich source of lutein and zeaxanthinand increase the plasma concentrations of these constituentsby 28% and 142%, respectively, which may be important in preventingmacular degeneration (145). However, lutein can now be readilyobtained in vitamin supplements.

The plasma LDL-cholesterol response to dietary cholesterol,as well as to dietary fatty acids, can be influenced by geneticfactors, such as APOA4 and APOE genotype (71, 72). APOE genotypehas been reported to affect cholesterol absorption, with subjectscarrying the E4 allele having the highest cholesterol absorptionrates (76). Although the relation between dietary cholesterol and plasma cholesterol concentrations is complex, what remains clear is that cholesterol, along with saturated fat, should be restricted in the diet to le.gif200 mg/d to decrease CHD risk (Table4fig-up.gif). Major sources of cholesterol in the US diet are egg yolkand the sources of saturated fatty acids previously mentioned(Table 6fig-up.gif). In our studies, when saturated fat was reduced to<7% of energy and cholesterol to <200 mg/d, LDL cholesterolwas reduced by ap.gif15–20% compared with an average US diet.However, the variability in response was great (Figure 4fig-up.gif) (67,68). Increasing fish intake with such a diet decreases postprandialplasma triacylglycerol concentrations (69).

Yderligere er denne diskution god at læse hvis man interesserer sig for dette emne:

"http://www.ajcn.org/cgi/reprint/75/2/333" - McNamara er en af de store fortalere for at æg ikke øger risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Jeg har quoted nogle punkter for dem der ikke gider læse det hele.

McNamara also states that "a decade of epidemiologic studies

indicates that eggs and dietary cholesterol are not significant factors

in heart disease risk" and cites the results of 2 prospective

cohort studies (5) to support this statement. However, he ignores

the findings of 2 earlier prospective cohort studies that found a

significant association between dietary cholesterol and the risk

of coronary heart disease (6, 7). These observations, together

with data showing that dietary cholesterol causes atherosclerosis

and coronary heart disease in animals, including primates (8),

should give us pause before deciding that dietary cholesterol

does not affect heart disease risk in humans. Extrapolations from

animal models to humans are often unreliable, but the data are

too consistent and strong to be dismissed totally.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

AHA Guidelines indeholder rådet om at indtage max 300 mg kolesterol, altså ca 3 æg om ugen.

Yderligere æg øger kolesteroltallet. Det har flere meta-analyser vist, så det er ikke megen uenighed om.

Så kan man vælge om vil sætte sin lid til at epidemiologiske studier (som de gennemgange Antaeus linker til) ikke helt har vist det samme og derved tolke det at æg ikke øger risikoen for hjerte-kar-sygdom eller om man vil sætte sin lid til dyrestudier, epidemiologiske studier samt kliniske studier der viser at kolesteroltallet øges og et øget kolesteroltal er associeret med øget hjerte-kar-sygdom.

Nedenfor er quoted fra denne gennemgang: "http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/2/191#R143"

Yderligere er denne diskution god at læse hvis man interesserer sig for dette emne:

"http://www.ajcn.org/cgi/reprint/75/2/333" - McNamara er en af de store fortalere for at æg ikke øger risikoen for hjerte-kar-sygdom.

Jeg har quoted nogle punkter for dem der ikke gider læse det hele.

Mange tak for det.

Jeg er ikke helt klar over, hvad jeg skal tro på. Men ok, mættet fedt skal man holde sig fra. Eller skal man nu også det? Jeg læste for noget tid siden en tråd,

hvor der bliver stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt mættet fedt bør undgås. Vores forfædre spiste det jo, ergo bør vi også spise det, var nogle af synspunkterne, hvis jeg husker korrekt.

Edited by gladiator
Link to comment
Share on other sites

Mange tak for det.

Jeg er ikke helt klar over, hvad jeg skal tro på. Men ok, mættet fedt skal man holde sig fra. Eller skal man nu også det? Jeg læste for noget tid siden en tråd,

hvor der bliver stillet spørgsmålstegn ved, hvorvidt mættet fedt bør undgås. Vores forfædre spiste det jo, ergo bør vi også spise det, var nogle af synspunkterne, hvis jeg husker korrekt.

Der findes elendige hypoteser om at mættet fedt ikke er usundt, men al fornuftig evidens viser at mættet fedt er skidt (som det ser ud nu).

Et øget kolesterolindtag øger også kolesterolniveauet i blodet, heller ingen tvivl om det, dog er der få personer som ikke påvirkes, men da man ikke har nogen anelse om hvem det er, uden adskillige kolesterolmålinger, er rådet at indtage kolesterol med måde sikkert fornuftigt. Man kan så argumentere om hvor striks indtagelsen af æg bør være hos den almene befolkning og her mener jeg ikke at man nødvendigvis skal begrænses til eksempelvis 3 æg om ugen. Hos mine patienter med forhøjet kolesterol plejer jeg at anbefale max omkring 3-7 æg om ugen afhængig af flere faktorer.

Link to comment
Share on other sites

Der findes elendige hypoteser om at mættet fedt ikke er usundt, men al fornuftig evidens viser at mættet fedt er skidt (som det ser ud nu).

Et øget kolesterolindtag øger også kolesterolniveauet i blodet, heller ingen tvivl om det, dog er der få personer som ikke påvirkes, men da man ikke har nogen anelse om hvem det er, uden adskillige kolesterolmålinger, er rådet at indtage kolesterol med måde sikkert fornuftigt. Man kan så argumentere om hvor striks indtagelsen af æg bør være hos den almene befolkning og her mener jeg ikke at man nødvendigvis skal begrænses til eksempelvis 3 æg om ugen. Hos mine patienter med forhøjet kolesterol plejer jeg at anbefale max omkring 3-7 æg om ugen afhængig af flere faktorer.

Ok, tak for det. Så vil jeg fortsætte med at spise 5-6 æg om ugen.

Er der egentligt andre fødevarer, som har en ligeså komplet aminosyre profil som æg?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Ok, tak for det. Så vil jeg fortsætte med at spise 5-6 æg om ugen.

Er der egentligt andre fødevarer, som har en ligeså komplet aminosyre profil som æg?

Nej ikke så vidt jeg ved i hvert fald. Æg er ganske unikke :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er der nogen æg som er bedre end de almindelige æg fra høns?

Jeg mener ikke der er nogle beviser for at den ene slags er bedre end de andre. Jeg tror det er et spørgsmål om hvad man selv foretrækker fritgående, bur eller økologiske :wink:

Jeg tror måske der skulle komme en amerikansk undersøgelse i Ingeniøren i denne måned om økologiske varere, men har ikke set den, så ved ikke om æg er med i undersøgelsen.

Hvis nogle har den undersøgelse må de gerne sende den :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke der er nogle beviser for at den ene slags er bedre end de andre. Jeg tror det er et spørgsmål om hvad man selv foretrækker fritgående, bur eller økologiske :wink:

Jeg tror måske der skulle komme en amerikansk undersøgelse i Ingeniøren i denne måned om økologiske varere, men har ikke set den, så ved ikke om æg er med i undersøgelsen.

Hvis nogle har den undersøgelse må de gerne sende den :bigsmile:

Jeg fik ikke formuleret mig præcist nok. Jeg tænkte mere på, om eksempelvis strudseæg eller æg fra andre dyr er bedre frem for æg fra høns.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg fik ikke formuleret mig præcist nok. Jeg tænkte mere på, om eksempelvis strudseæg eller æg fra andre dyr er bedre frem for æg fra høns.

okay det var ikke lige til at vide :laugh: Jeg tænker på ganske almindelige hønseæg. Ved ikke om andre æg er bedre, men har i hvert fald ikke læst noget om det...

Jeg mener også at hørfrø har en ret god aminosyreprofil..

Link to comment
Share on other sites

okay det var ikke lige til at vide :laugh: Jeg tænker på ganske almindelige hønseæg. Ved ikke om andre æg er bedre, men har i hvert fald ikke læst noget om det...

Jeg mener også at hørfrø har en ret god aminosyreprofil..

Er det ikke noget med, at de hørfrø man spiser i brød ikke når at blive optaget i kroppen, men at de derimod ryger med ud igen?

Men ok, hvis man kan indtage det eksempelvis i gennem UDO's, så er det noget andet. Kan man egentligt købe hørfrøolie i danske supermarkedet? Har kigget efter det uden

succes.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Er det ikke noget med, at de hørfrø man spiser i brød ikke når at blive optaget i kroppen, men at de derimod ryger med ud igen?

Men ok, hvis man kan indtage det eksempelvis i gennem UDO's, så er det noget andet. Kan man egentligt købe hørfrøolie i danske supermarkedet? Har kigget efter det uden

succes.

Du skal sørge for at knuse hørfrøen, så kan de godt optaget. Du kan f.eks. gøre det i en elektrisk kaffemølle. Du kan godt købe hørfrøolie i Danmark, jeg ved ikke om du kan i supermarkeder, men ellers helsekostforretninger :bigsmile: må jo ikke henvise til forhandlere her....

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Kan man gå ud fra, når der tales om anbefalet indtag af æg, så menes mere præcist anbefalet indtag af æggeblommer?

Der er tale om hele æg. Det står udtrykkeligt i det, jeg linkede fra, at det er i æggeblommerne kolesterolen og fedtet er. I hviden er der kun protein. Måske derfor protein hedder æggehvide på svensk. Om det betyder, man kan spise ubegrænsede mængder af æggehvide, ved jeg ikke, men det lyder da sandsynligt, hvis hviden kun indeholder protein.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share