Jægerkorpset


zangan
 Share

Recommended Posts

Hej..

Jeg har tænkt mig at søge ind til jægerkorpset. Jeg træner meget til dagligt, men er ikke sikker på hvilken form for træning som er nødvændig for jægerkorpset.

Jeg løber tit lange ture med ryksæk, styrke træner en del og går til spinning.

Er der nogen som har nogle erfaringer med hvilken træning vil være god og hvordan jeg ku forberede

Håber at høre fra nogen :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg taler overhovedet ikke af erfaring, men ud fra hvad jeg har læst i "B.S Christiansen et liv på kanten". Du skal mestre så mange forskellige discipliner som du ikke har mulighed for at træne, uden for en militærtræningsbane.

Men umiddelbart går man ikke helt galt i byen med en god kondition og styrke. Måske skulle du tænker mere på mentaltræning, det beskriver han som meget afgørende for en god "jæger" :)

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jeg har tænkt mig at søge ind til jægerkorpset. Jeg træner meget til dagligt, men er ikke sikker på hvilken form for træning som er nødvændig for jægerkorpset.

Jeg løber tit lange ture med ryksæk, styrke træner en del og går til spinning.

Er der nogen som har nogle erfaringer med hvilken træning vil være god og hvordan jeg ku forberede

Håber at høre fra nogen :bigsmile:

prøv at bruge søgefunktionen på mol.dk :smile:

Link to comment
Share on other sites

Masserer af march træning med en tung rygsæk, det bliver du glad for senere, og Hertil også massere af løb også med rygsæk.

Der er mange som er i super form som falder fra pga. de ikke er vant til at have belastning på ryggen. Det kan godt være de kan løbe et marathon på 2,5 time, men hvad kan de bruge det til når de har 55 kg på ryggen... Man bliver god til det man træner og ikke særlig meget andet end det.

En anden god ting at øve sig på ville være svømning både med og uden tøj, samt genstande som skal skal medbringes under svømning, samt dyk, og holde vejret under vand.

Et fullbody styrketræningsprogram 2 gange om ugen ville hellere ikke være helt tosset. :)

Held og lykke, og find viljen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der skal også trænes en del svømning. Det er der temmelig meget af. Svømning og dykning med uniform. Hovedsagligt brystsvømning. Bjærgeteknik lærer du deroppe, men vær forberedt på en del vandaktivitet. Udspring fra tremetervippe og sådan.

Go træning.

Junker

Link to comment
Share on other sites

:wink:

Gaz kom mig så i forkøbet.

Junker

hæ hæ. :wink: Men ja, udspring fra vippe, ikke bare alm. spring. Der er den berygtede "død mur" hvor man fra 3 m vippen skal fra stående stilling med ryggen væk fra vippen, skal lade sig falde bagover og lande på hovedet. og hvis det ikke lykkedes første gang så prøver man igen og igen og igen... Jeg kan fortælle at det gør @¤%&2(?##* }$¤ ondt når man lander på ryggen!!!!! det kan faktisk give noget der ligner vabler, hvis det sker flere gange...

Link to comment
Share on other sites

Den største udfordring du vil møde i JGK er den mentale belastning.

Så når du planlægger din træning så prøv at tilføje to faktorer som forkommer jævnligt nogle gange om måneden.

1) Mental udholdenhed

2) selvtillidsprøver

til 1'eren så kan du fx tage stroppeturene (rygsæk). For at rent fysisk blive stærk nok til at gå med rygsæk, behøver du faktisk ikke at gå med rygsækken før ptr og asp kursus. Det kan du klare i trænings centeret. Det der er alpha omega ved at gå med rygsæk er tilvænning. Du skal blive fortrolig med den smerte og ubehag der følger en slem stroppetur. For selv på garvede opklarings soldater der har gået med tung rygsæk i mange år gør det ondt og de får også vabler af lange hårde ture. Det vil det altid gøre ondt. Det som det drejer sig om er at vænne sig til det. så derfor når du går med rygsæk, så sørg for altid at øge belastningen. Mere vægt er essensielt, men det kunne også sagtens være andre ting såsom at medbringe noget meget upraktisk såsom en stor, tung gren som man bare ikke kan holde ordenligt på, eller tape dine stropper ind på en måde så de virkelig borer i skuldrene på dig. Samtidigt skal du selvfølgelig træne og styrke de muskler der bruges når man går med rygsæk af helbredsmæssige årsager så du ikke går hen og får skader.

Men det var jo bare et eksempel. Noget andet som hører under mental belastning er de der rigtig lange løbeture som gør hammer ondt og egentlig er røvkedelige. sørg for ikke at glemme dem indimellem. Men disse ture bør ikke blive din primære løbe form for det kan faktisk øge din kondition betydligt mere ved at løbe på andre måder (fx interval). Og drop musikken hvis du bruger mp3 når du løber. Det mindsker tilvænningen, for du får ikke musik i ørene under ptr/asp kursus.

generelt så sørg for at du indimellem påtager dig en udfordring som har ligeså meget mental udfordring som fysisk. Du vil få rykket nogle grænser og er derfor bedre stillet til optagelse.

2) selvtillidsprøver er noget du vil møde meget i JGK og du kan allerede komme det på forhånd nu. Prøverne gælder om at overskride nogle grænser for hvad vi tør og kan således at man kan lære sig selv bedre at kende og opbygge en høj selvtillid.

Alle har tre zoner; en rød, gul og en grøn. Forstil dig disse zoner som cirkler inde i hinanden. Hvor den grønne er inderst, så den gule og den røde yderst. Den yderste ring kan ikke umiddelbart ændre størrelse, men det kan de inderste.

Hver farve står for noget. Den grønne er alle de ting som du kender og tør gøre her og nu hvis det skulle være. Kunne fx være at springe fra 1 meter vippen e.l. Den gule farve er de ting hvor det begynder at kilde i maven på dig. Du kan godt klare det, men du skal lige bruge lidt tid til at samle mod til det. Det kunne fx være et spring fra en 3 meter vippe. Den røde farve står for alle de ting som du tænker "hell no!" når du skal udføre det. du har aldrig prøvet det før og er bange for at prøve. Fx et spring fra 5 meter vippen. Det du tør(grønne) det er der og forsvinder ikke. Det gule derimod kan du gøre grønt ved at gøre om og om igen. Til sidst bliver det grøn for så er der ingen kriblen når det gælder. Det samme kan du gøre med det røde. Ved at træde over dine egne grænser kan du gøre noget rødt til gult. og derved udvide din gule cirkel. Det som det i sidste ende gælder om er at udvide din grønne zone så meget som muligt og samtidigt mindske din røde og gule zone så meget du kan. (håber ikke forklaringen er for rodet)

Det kan du selv gøre på forhånd. Du ved kun selv hvad du tør og ikke tør. Her er nogle forslag til hvad du kunne gøre.

Udspring fra højder (vipper) 3,5,10 - død mur forlæns og baglæns fra 3'eren. rulle marie fra 5'eren osv.

Springe faldskærm - staticline eller tandem med instruktør.

rapelle, kajak, løbe et marathon, gennemføre et triathlon osv.

gå i dyrehandelen og hold en fugle edderkop i hænderne.

Det vigtigste er at du overskrider nogle grænser og dette kan sagtens gøres mens du får trænet fysisk (så slår du også to fluer med et smæk) bare vær' kreativ.

Det var alt jeg sådan lige havde.. ellers spørg.

Men et sidste godt råd; o-løb og svømning. O-løb gi'r sig selv, men svømning er vigtigere i JGK end man ellers umiddelbart skulle tro. Meget vigtigere!

Held og lykke

(P.S. der tages forbehold for stave fejl. Kl er mange, jeg er træt og orker ikke lige at læse skidtet igennem ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej..

Jeg har tænkt mig at søge ind til jægerkorpset. Jeg træner meget til dagligt, men er ikke sikker på hvilken form for træning som er nødvændig for jægerkorpset.

Jeg løber tit lange ture med ryksæk, styrke træner en del og går til spinning.

Er der nogen som har nogle erfaringer med hvilken træning vil være god og hvordan jeg ku forberede

Håber at høre fra nogen :bigsmile:

Mange tak for jeres svar..

Nu skal jeg godt nok ud og træne så jeg er klar til august. :bigsmile:

Hvad er din rang og hvor er du tjenestegørende?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Der er mange som er i super form som falder fra pga. de ikke er vant til at have belastning på ryggen. Det kan godt være de kan løbe et marathon på 2,5 time, men hvad kan de bruge det til når de har 55 kg på ryggen... Man bliver god til det man træner og ikke særlig meget andet end det.

PAS PÅ!

Alene en direkte vægtforøgelse på 10% kan ødelægge din krop i MEGET langt tid. Så der er kun en mulighed og det er tilvænning med vægten, så den skal øges over længere tid!

Og nu vi snakker om vægt, så vær realistisk 55kg? Jeg ville anbafale at du maks øger til 30kg! i løbet af et halvt år!

55kg? er det med 6stk AT4 på ryggen??? Eller en svømmetur med rygsækken uden pakposer?

Jeg har selv lige måtte holde en pause med March'erne og løbeturene på 2 måneder, fordi jeg ikke lige tænkte på at man også skal vænne sig til løb med rygsæk.

Jeg har tilvænnet mig med at gå med 24kg (uden vand) men at løbe med 24kg er ligeså nemt, men det er en faktor x3 belastning ved løb, så det er relativt en vægtforøgelse på 48kg!

Altså selv om du kan gå march med 30kg! skal du begynde på ny med vægtforøgelsen når du begynder at løbe med vægt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Spartan Material:

Tak for de gode råd. Jeg forstod godt det med de forskællige zone, lyder som en rigtig god ide. Tror jeg tager ned til en dyrhandler snart for at holde en fugle edderkop i hånden :smile:

Jeg er begyndt at springe faldskærm, det er godt nok grænse overskridende og kan anbefales til folk der vil have en vild sus.

Jeg ved godt svømning er stor del af JGK, men hvor meget skal man ku svømme og hvor meget af ens træning skal bestå af svømning, for det er jeg ik helt fortrolig med?

og skal ku holde vejret i lang tid under vand?

Augustinus:

Jeg er over konstabel og høre til JDR. Det er et par år siden jeg været i tjeneste, men har 2 udsændelser som spejder obs.

Link to comment
Share on other sites

Der skal en god portion svømmetræning til, specielt hvis du ikke er helt fortrolig med vand. Hos JGK skal der beståes svømmeprøver både på 400 og 1000 meter, samt en masse svømning og dykning i uniform. Udholdenheden skal være god i vandet.

Tror det står tidligere i denne tråd, men husk det hovedsagligt er brystsvæmning, der skal trænes.

Har du besluttet om/hvornår du søger??

Go træning, klø på.... :superman:

Junker

Link to comment
Share on other sites

Kan læse om flere "gode råd" ang. optagelse hos Jægerne, men må indrømme at folk tilsyneladende ikke helt har så stort et kendskab, som man umiddelbart kan tro.

55kg i rygsækken...? Slap da lige af. Læs hvad kravene er til PTRKUR. (16kg)

Det vigtigste ved at søge er og forbliver orientering. Lige meget hvor hurtig man er. Hvis man ikke kan finde vej, ryger man hjem.

Læs JGK træningskompendium. Der er masser af vejledning og hjælp at hente.

Jeg søger selv til Jægerne og starter på de indledende prøver her d. 29-30 august 2007.

Nogen der har kendskab til Sorø-orienteringsklub. Kan ikke umiddelbart finde deres hjemmeside gennem google...?

Laurent

Link to comment
Share on other sites

Kan læse om flere "gode råd" ang. optagelse hos Jægerne, men må indrømme at folk tilsyneladende ikke helt har så stort et kendskab, som man umiddelbart kan tro.

55kg i rygsækken...? Slap da lige af. Læs hvad kravene er til PTRKUR. (16kg)

Det vigtigste ved at søge er og forbliver orientering. Lige meget hvor hurtig man er. Hvis man ikke kan finde vej, ryger man hjem.

Læs JGK træningskompendium. Der er masser af vejledning og hjælp at hente.

Jeg søger selv til Jægerne og starter på de indledende prøver her d. 29-30 august 2007.

Nogen der har kendskab til Sorø-orienteringsklub. Kan ikke umiddelbart finde deres hjemmeside gennem google...?

Laurent

55 kg er på ingen måde urealistisk.

Prøv selv at regne sammen.

Rasteudstyr, herunder sovepose, div. tøj, tørdragt, svømme finner, mad til 3-7 dage, vand, kikkert, sanitetsgrej, og alt muligt andet. Hertil kommer våben og ammunition. Den kommer hurtigt til at veje en hel del mere end 16 kg.

Link to comment
Share on other sites

55 kg er på ingen måde urealistisk.

Prøv selv at regne sammen.

Rasteudstyr, herunder sovepose, div. tøj, tørdragt, svømme finner, mad til 3-7 dage, vand, kikkert, sanitetsgrej, og alt muligt andet. Hertil kommer våben og ammunition. Den kommer hurtigt til at veje en hel del mere end 16 kg.

Nu starter man jo nok ikke PTR-kursus med at blive smidt ned bag fjendens liner med 70 kg på ryggen. Man skal jo ikke honorere jægerkrav når man møder, bare være trænbar.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Nu starter man jo nok ikke PTR-kursus med at blive smidt ned bag fjendens liner med 70 kg på ryggen. Man skal jo ikke honorere jægerkrav når man møder, bare være trænbar.

Rommel

Enig - men jeg ved at man bliver overrasket hvis man regner med 16 kg og pluselig står med 45 kg på ryggen og en gummibåd på hovedet en mørk nat.

(og iøvrigt er sulten, våd og meget træt)

Bruun

Link to comment
Share on other sites

... enig

Så skal der nok også tages højde for at det altså ikke handler om at yde top præstationer i ønske situationer, altså når man er frisk, tør og udhvilet, men når du er mere smadret end alle almindeligt tjenestgørende personel i forsvaret kan fatte incl. mig selv..

Orientering, march og i særdeleshed svømning må være de største fokus punkter inden forberedelse til JGK/FKP.

Kid A

Link to comment
Share on other sites

Tillader mig at komme med en rekommandation, uden iøvrigt at have personlig erfaring med PTRKUR.

En af mine amerikanske bekendte er tidligere sæl, og han anbefaler et par bøger om optræning til de fysiske krav til det der vel kan sidestilles med PTRKUR.

http://www.amazon.com/gp/offer-listing/1578261716/ref=pd_bbs_olp_1/104-7585489-3122341?ie=UTF8&s=books&qid=1188195745&sr=8-1

Jeg har den derhjemme, bestilte den for nogle år siden, troede jeg fik brug for den, men nu er den hyggelig læsning.

Du kan låne den til afskrift, hvis du har interesse i det.....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har søgt og regner med at skal til optagelse denne måned eller i september, der efter har jeg til februar til patruljekurset starter.

Må heller komme igang med en god omgang svømmetræning :cool:

Hvordan er det gået?

Kunne være spændende at høre.

Også hvis du har noget viden du vil dele med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share