Glycerol suplementering


Edu
 Share

Recommended Posts

Efter hvad jeg lige hurtigt kunne læse mig til på pubmed (via reviews), lader der ikke til at være nogen entydig evidens for glycerol som supplement skulle have en positiv effekt på hydreringsstatus.

Du kan evt selv læse lidt videre. Ellers må jeg have fat i biokemibogen og nogle "gode" publikationer såfremt du ikke er overbevist :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har læst flere steder at glycerol, indtaget på den rigtige måde kan forbedre langvarigt arbejde, fordi man ikke dehydrerer så let. Måske nogen her har erfaringer.

Kilde: http://sportsci.org/traintech/glycerol/rar.htm

Jeg synes ikke, det lyder så rart. Dehydrering af hjernen og øjnene? Hovedpine og sløret syn? En vigtig faktor for en god idrætspræstation er nervesystemet og hvis det ikke kører optimalt, risikerer du at få en negativ effekt af glycerol selvom blod flowet er en lille smule bedre p.g.a. højere væskeniveau (f.eks. vil en cykelrytter måske køre 2% hurtigere i ergometer, men træffe forkerte beslutninger om gearskifte, taktik og fødeindtag under et rigtigt løb og tabe mere på det). Hvad mon den langsigtede effekt af træning med glycerol er? Kan det have en negativ indflydelse på træning af nervesystemet? Jeg tror jeg springer over foreløbigt!

Ovenstående link er slet ikke i nærheden af at dokumentere at det er en god ide. De skriver ikke om dem uden glycerol måtte drikke under arbejdet og det er meget begrænsede tests med en meget beskeden forskel i ydelse. Desuden er det som de også selv skriver en ulempe at være tungere i vægtbærende idræt, hvis man har mulighed for at få væske fra et depot i stedet for. Der skal vist forskes i det i et par år med positive resultater, før jeg vil bruge det. Så giver det mere forudsigelige resultater at vælge sukkertyper, der let optages og en smule salt i vandet. Har du set nogle undersøgelser af effekten af glycerol, hvor man drikker under arbejdet?

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share