AB Wheel...


HAV
 Share

Recommended Posts

Har lige kigget youtube igennem for nogle af de øvelser der nævnes her - er jo ikke til at finde ud af med alle de fansi navne :D

Men!

<- 1 arm wheel thingy.

Granted hans ben rør jorden, .. aber doch : P

Ja, han skal ikke røre gulvet med låret, gør det lysår lettere at udføre den. Jeg smider snart en video op hvor laver den.

Her har du en video af 2-hands-anyhow

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nuvel, den trænes vel nærmest quasi-isometrisk :tongue:

Er vel sat lidt på spidsen at skrive at den ene er forkert, og den anden er rigtig.

Nu kører jeg sjældent DF, men de gange jeg har kørt den har det været med kroppen stiv som et brædt hele vejen. At vægtstangsarmene vil øge belastningen i vandret stilling er så en anden, men jeg holder kroppen som et egetræ all the way.

Vil du ikke mene at skadespotentialet er pænt stort ved at lave en hyperlordosis i bundpositionen? Efterfølgende er man vel igrunden nødt til at lave et kip på tilbagevejen.

Men ingen tvivl om at din version vil sætte et større stress på rectus grundet maksimal forlængelse af musklen.

Nu skriver vi at den er god for rectus. Tror igrunden også at den er genial for obliques og alt andet der rimer på maven.

ang. hollowing eller braze, så hælder jeg nok mest til McGill, men begge varianter har sikkert sin plads. Når det gælder øvelser der kræver høj styrke eller acceleration vil jeg til hver en tid vælge braze.. :smile:

Har ikke tænkt på om skadespotentialet er stort. Kroppen er jo ofte mere sårbar over for skader i yder positioner, men synes at Dragonflags bør køres med størst mulig ROM for at få mest effekt ud af øvelsen. Ligesom så mange andre øvelser.

Hyperlordosis er jo ikke værre end det man laver ved mckenzie pushups eller et opspænd i bænkpres, og er man istand til at lave rigtige dragonflags så må man gå ud fra at man har en mærktbar stærkere mave og lænd en de fleste. :smile:

Ja, det nytter ikke man står og suger maven ind når man ønsker at udvikle maximal kraft. Styrkeløfterne presser jo også maven ud mod bæltet imens de spænder igen for at få mest stabil torso :devil:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tænkt på om skadespotentialet er stort. Kroppen er jo ofte mere sårbar over for skader i yder positioner, men synes at Dragonflags bør køres med størst mulig ROM for at få mest effekt ud af øvelsen. Ligesom så mange andre øvelser.

Hyperlordosis er jo ikke værre end det man laver ved mckenzie pushups eller et opspænd i bænkpres, og er man istand til at lave rigtige dragonflags så må man gå ud fra at man har en mærktbar stærkere mave og lænd en de fleste. :smile:

Ja, det nytter ikke man står og suger maven ind når man ønsker at udvikle maximal kraft. Styrkeløfterne presser jo også maven ud mod bæltet imens de spænder igen for at få mest stabil torso :devil:

Ja, man må gå ud fra at folk er stærke nok når de kører den. Jeg synes både din og min udlægning hvad angår udførelsen er fin nok.

Når jeg ser folk udføre den er det dog de færreste der er istand til at hold kroppen helt udstrakt. Bliver altid en eller andet mellemvare med et kip i bunden. Rent progressionsmæssigt vil jeg tilråde folk at køre den stiv som et brædt. Når man får mere styr på den kan man lege med den excentriske del i bundpositionen. :bigsmile:

Hvilke raske individer mener du bør køre maveøvelser med aktiv TVA aktivering og hvorfor?

Link to comment
Share on other sites

Ja, man må gå ud fra at folk er stærke nok når de kører den. Jeg synes både din og min udlægning hvad angår udførelsen er fin nok.

Når jeg ser folk udføre den er det dog de færreste der er istand til at hold kroppen helt udstrakt. Bliver altid en eller andet mellemvare med et kip i bunden. Rent progressionsmæssigt vil jeg tilråde folk at køre den stiv som et brædt. Når man får mere styr på den kan man lege med den excentriske del i bundpositionen. :bigsmile:

Hvilke raske individer mener du bør køre maveøvelser med aktiv TVA aktivering og hvorfor?

Af ren æstetiske årsager vil jeg da mene at TVA aktivering kan være meget godt, for at få hevet skidesækken lidt ind :bigsmile:

Desuden føler jeg at jeg ved en simpel crunh variant kan aktivere både TVA samt Obliques ved at suge det nederste af maven ind. Og dermed får mere bang for the buck om man vil.

Desuden er der undersøgleser der viser af flere af flere at lumbalcolumnas små stabiliserende muskler som (Mm.Multifidi, Mm.Rotatores..) bliver aktiveret synkront ved aktivering af TVA. Alle sammen muskler som bør være stærke for en sund og stærk ryg IMO.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Evil wheel træner rectus abdominis dynamisk,

:hmmm:

"ab wheel / roll out" øvelsen er da i højeste grad en øvelse hvor maven trænes statisk.

Jeg har aldrig set nogen køre den med en indbygget crunch...

Øvelsen er røv hård, og jeg vil ik anbefale at man fra starten kører fuld ROM som på billedet her...

post-1926-1188637174_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

:hmmm:

"ab wheel / roll out" øvelsen er da i højeste grad en øvelse hvor maven trænes statisk.

Jeg har aldrig set nogen køre den med en indbygget crunch...

Øvelsen er røv hård, og jeg vil ik anbefale at man fra starten kører fuld ROM som på billedet her...

Det er også super svært at køre med fuld ROM fra starten af. Jeg har prøvet flere gange, hvor jeg simpelthen har faldet ned på gulvet fordi jeg kørte for langt ud...

Link to comment
Share on other sites

:hmmm:

"ab wheel / roll out" øvelsen er da i højeste grad en øvelse hvor maven trænes statisk.

Jeg har aldrig set nogen køre den med en indbygget crunch...

Øvelsen er røv hård, og jeg vil ik anbefale at man fra starten kører fuld ROM som på billedet her...

Man laver den selvfølgelig stående og ikke på knæene som på billedet! :wink:

Link to comment
Share on other sites

:hmmm:

"ab wheel / roll out" øvelsen er da i højeste grad en øvelse hvor maven trænes statisk.

Jeg har aldrig set nogen køre den med en indbygget crunch...

Øvelsen er røv hård, og jeg vil ik anbefale at man fra starten kører fuld ROM som på billedet her...

Nej, maven trænes dynamisk. Igen med de samme argumenter som med Dragonflags. Med medgiver dig gerne at der er flere måder at kører den på, men hvis man kører den helt ned og helt op så er det i højeste grad en dynamisk øvelse for Rectus :smile:

Man laver den selvfølgelig stående og ikke på knæene som på billedet! :wink:

Hvis man er istand til dette. Det er jo dumt at starte på en variant som man ikke magter, så er den på knæene en fint supplement :wink:

Evil Wheel er på fødderne

Ab Wheel Roll out (Som divito beskriver) er på knæene

Link to comment
Share on other sites

ny bruger vi vist dynamisk i flæng :blink:

Uanset hvor langt man kører ud og ind så skulle ryggen da gerne forblive lige... og når ryggen hverken krummer eller strækker er der ingen ændring i ROM på rect. abd.

nogen der har en billedserie af hvordan i siger den kører fra fødderne?

Link to comment
Share on other sites

Nogle der har erfaring med Haning Hip Raise ??

Jeg har selv prøvet den et par gange, men syntes den går mest i hofterne frem for mavemullerne ??! :blink:

ik mærkelig når dine mavemuller ikke har en dyt med dine ben at gøre :wink:

sænk kun lår til vandret, og hæv dem til gengæld helt op til ørerne således at dit bækken buer frem/hæver sig... hav evt. strakte ben

Link to comment
Share on other sites

ny bruger vi vist dynamisk i flæng :blink:

Uanset hvor langt man kører ud og ind så skulle ryggen da gerne forblive lige... og når ryggen hverken krummer eller strækker er der ingen ændring i ROM på rect. abd.

nogen der har en billedserie af hvordan i siger den kører fra fødderne?

wow det er nasty...

men stadig ser jeg ingen "crunch" bevægelse så det der ville jeg kalde statisk arb. i rect. abd.

Vil mene at hans ROM over maven er mindst ligeså stor som på et liggende crunch på jorden.

Hvis man kigger ordenligt efter vil man tydeligt kunne se det. Det er en klar dynamisk bevægelse.

Ligesom at Rectus Abdominis arbejder DYNAMISK i dette dragon Flag, som jeg synes er fint udført bortset fra han han rammer jorden med fødderne på nogle af dem:

Link to comment
Share on other sites

ik mærkelig når dine mavemuller ikke har en dyt med dine ben at gøre :wink:

sænk kun lår til vandret, og hæv dem til gengæld helt op til ørerne således at dit bækken buer frem/hæver sig... hav evt. strakte ben

Så udgangsposision er benene 90 grader og så løft dem op til ørene og retur igen til 90 grader ?

Link to comment
Share on other sites

I hverken dragonflags eller roll outs (stående/knælende) bør der foregå noget dynamisk arbejde under udførelsen. I begge øvelser bør man holde en 2hollow" position som kendt fra gymnastikken. Gør man ikke det laver man dem forkert!

/KJ

Kunne du lige skære det ud i pap og bøje det i neon for mig ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

HAV---> ja...

Kennet Jay--->

Ja der hersker åbenbart meget forvirring omkring hvor rect. hæfter, siden folk bliver ved med at tro at "maven" rect. abd. kan flytte på benene :blink:

Onkel troels---> ja en crunch bevægelse er utrolig kort hvis den foregår med fikseret bækken. men en reverse crunch er der fx noget større ROM i for rect. abd.

Ham der køre 1arm roll out vil jeg stadig mene kører den som en statisk øvelse for maven, hvis han ikke gør det, vil man også skulle sige at man kører dynamisk i rect. abd. når man laver push-ups... (nu tænker jeg primær ide med øvelsen, jeg ser det ik som meningen at rect. abb. skal ændre "længde" under en roll out"...

men stadig er det rigtig at statisk = muskelarbejde uden forlængelse eller forketelse af musklen.

devito :smile:

Link to comment
Share on other sites

I hverken dragonflags eller roll outs (stående/knælende) bør der foregå noget dynamisk arbejde under udførelsen. I begge øvelser bør man holde en 2hollow" position som kendt fra gymnastikken. Gør man ikke det laver man dem forkert!

/KJ

Så gad jeg godt at se et korrekt udført dragon flag. For ham Pavel laver dem da med masser af dynamisk arbejde i Rectus Abdominis vil jeg mene.

Dette vil jeg mene er perfekt udførsel af øvelsen, og kan ikke forstå hvis du ikke kan se at der sker en stor ændring af afstanden mellem udspring og hæfte på Rectus Abd.

HAV---> ja...

Kennet Jay--->

Ja der hersker åbenbart meget forvirring omkring hvor rect. hæfter, siden folk bliver ved med at tro at "maven" rect. abd. kan flytte på benene :blink:

Onkel troels---> ja en crunch bevægelse er utrolig kort hvis den foregår med fikseret bækken. men en reverse crunch er der fx noget større ROM i for rect. abd.

Ham der køre 1arm roll out vil jeg stadig mene kører den som en statisk øvelse for maven, hvis han ikke gør det, vil man også skulle sige at man kører dynamisk i rect. abd. når man laver push-ups... (nu tænker jeg primær ide med øvelsen, jeg ser det ik som meningen at rect. abb. skal ændre "længde" under en roll out"...

men stadig er det rigtig at statisk = muskelarbejde uden forlængelse eller forketelse af musklen.

devito :smile:

Ja, men cruches kalder man vel stadig dynamisk muskelarbejde af Rectus abd.

Nej, man kan ikke sige at man kører dynamisk med maven i ved armstrækkere på samme måde.

Kan godt følge dig en del af vejen. Man prøver til en hvis grænse at holde igen og torso så lidt i bevægelse som muligt, men med fuld ROM i de 2 omtalte øvelser vil det være uundgåeligt. Ihvertfald på de klip jeg har set indtil videre, og også klippet af Pavel.

Og jo. Ved kender godt min basale anatomi og biomikanik, og ved godt at M.Rectus Abd. har nogen funktion af flex. i hofteleddet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

hele diskussionen går på dynamisk/statisk arbejde i rectus ab. ikke om hoftebøjernes arbejdsmåde. det er rimelig tydeligt hvis ma læser tråden....

/KJ

Min fejl... tænkte ikke lige nærmere over udspring og hæfte :nonono: Det en ommer...

Ikke desto mindre vil jeg meget gerne have dit bud på hvordan man kan tage fat om et hjul ved tæerne uden at "flexe" columna? Det må være forudsætningen for at maven udelukkende arbejder statisk i øvelsen!

Udover at stilen er lidt shaky undervejs illustrer følgende video vel at der tale om dynamisk arbejde:

Indtil ryggen er udstrækt arbejder rectus ab. eksentrisk, derefter statisk (afhængig af om den opadgående bevægelse udføres i skulderen eller ej) og afsluttende koncentrisk

Link to comment
Share on other sites

nu udtalte jeg mig ikke om de der dragoon fly men det klip du har der viser klart at musklen forlænges og forkortes.

Men roll out mener jeg stadig de samme.

og OnklenT--> mangler du ikke et "IKKE" i følgende?:

Og jo. Ved kender godt min basale anatomi og biomikanik, og ved godt at M.Rectus Abd. har nogen funktion af flex. i hofteleddet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share