AB Wheel...


HAV
 Share

Recommended Posts

kahlua-kalv--->

Ikke desto mindre vil jeg meget gerne have dit bud på hvordan man kan tage fat om et hjul ved tæerne uden at "flexe" columna? Det må være forudsætningen for at maven udelukkende arbejder statisk i øvelsen!

Når man laver "bevægeanalyse" skal man lige huske at led kan bevæges på flere måder, og her er tyngdekraften og excentrisk arbejde i antagonister ret relevant.

Bare fordi columna er flekteret på et givent tidspunkt betyder det under ingen omstændiger at rect. laver noget.

i dit ovenstående eksempel (jeg relaterer det ikke til øvelsen) så kan det sagtens lade sig gøre, overkroppen sænkes af excentrisk arb. i haser og balder, og er det nødvendigt at flektere columna for at nå vil det kunne gøre ved excentrisk arbejde i erector sp.

Igen det vil kun være et problem i den stående udgave af roll out, og kun hvis man ikke er smidig nok i hoften.

Hvis du løfter dit lår op i 90grader så vil dit skinneben hænge lodret ned, du har 90grader i knæleddet men bruger ingen muskler :smile:

Indtil ryggen er udstrækt arbejder rectus ab. eksentrisk, derefter statisk (afhængig af om den opadgående bevægelse udføres i skulderen eller ej) og afsluttende koncentrisk

hvilken øvelse taler vi nu?

hvis vi snakker roll outs uanset om det er med en bb m. skiver eller et hjul så må pointet absolut være at ryggen er strakt, ligesom her:

post-1926-1188999564_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

kahlua-kalv--->

Når man laver "bevægeanalyse" skal man lige huske at led kan bevæges på flere måder, og her er tyngdekraften og excentrisk arbejde i antagonister ret relevant.

Bare fordi columna er flekteret på et givent tidspunkt betyder det under ingen omstændiger at rect. laver noget.

i dit ovenstående eksempel (jeg relaterer det ikke til øvelsen) så kan det sagtens lade sig gøre, overkroppen sænkes af excentrisk arb. i haser og balder, og er det nødvendigt at flektere columna for at nå vil det kunne gøre ved excentrisk arbejde i erector sp.

Igen det vil kun være et problem i den stående udgave af roll out, og kun hvis man ikke er smidig nok i hoften.

Hvis du løfter dit lår op i 90grader så vil dit skinneben hænge lodret ned, du har 90grader i knæleddet men bruger ingen muskler :smile:

hvilken øvelse taler vi nu? Stående roll outs

hvis vi snakker roll outs uanset om det er med en bb m. skiver eller et hjul så må pointet absolut være at ryggen er strakt, ligesom her:

Jeg tror måske at vi snakker lidt forbi hinanden. Jeg har hele tiden snakket om stående! Det er selvfølgelig rigtigt at tyngdekraft og eksentrisk arb. i ryg/hase tillader en kontrolleret foroverbøjning. I det øjeblik du står foroverbøjet med hænderne ved anklen, kan Erector spin. ikke arbejde eksentrisk længere og det er udgangspositionen for øvelsen.

Har du set mit andet link?

det er lidt nemmere end at forsøge at beskrive øvelsen i ord...

fra udgangspositionen til udstrakt må rectus ab. nødvendigvis arbejde eksentrisk til kroppen er strakt, herefter statisk og under returforløbet koncentrisk

Edited by kahlua-kalv
Link to comment
Share on other sites

nu udtalte jeg mig ikke om de der dragoon fly men det klip du har der viser klart at musklen forlænges og forkortes.

Men roll out mener jeg stadig de samme.

og OnklenT--> mangler du ikke et "IKKE" i følgende?:

Jo, der skulle have været et Ikke. Det gik lidt hurtigt :smile:

Godt at du kan se det på dragonflagsne hvor jeg også synes at det er mest tydeligt. Har også mest erfaring med den øvelse. Prøvede lige at kører Roll Outs idag for at mærke øvelsen på egen krop (Det er efterhånden længe siden), og der er bevægeudslaget over Rectus nok lidt mindre end ved Dragonflags.

Dog vil jeg stadig mene at musklen i høj grad bliver træne dynamisk. Men dynamisk eller statisk. Det er en rigtig god øvelse. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share