Sign in to follow this  
HAV

AB Wheel...

Recommended Posts

Nogle der kender til maveøvelsen med et AB Wheel ?

Hvis ja, er det en god øvelse til maven og træner den maven komplet ?

Hører MEGET gerne fra folk med erfaring med denne lille "djævle" :devil:

post-10923-1184700888_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den træner det meste af maven ret effektivt.

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=167abs2

Den er dog ikke helt idiotsikker, da den godt kan belaste lænden noget, hvis man ikke lærer at spænde ordentligt op. Dvs. Trække maven ind og undgå for meget lændesvej.

Har selv et Ab Weel derhjemme, men får det stort set aldrig brugt. Dog et udemærket træningsredskab. Men som du kan se i artikel kan vægtstænger eller bolde såmen også bruges.

Ps. Google er din ven :wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, den træner det meste af maven ret effektivt.

http://www.t-nation.com/findArticle.do?article=167abs2

Den er dog ikke helt idiotsikker, da den godt kan belaste lænden noget, hvis man ikke lærer at spænde ordentligt op. Dvs. Trække maven ind og undgå for meget lændesvej.

Har selv et Ab Weel derhjemme, men får det stort set aldrig brugt. Dog et udemærket træningsredskab. Men som du kan se i artikel kan vægtstænger eller bolde såmen også bruges.

Ps. Google er din ven :wink:

Takker for svaret. Ved hvordan øvelsen udføres, men kører den pt. ikke selv, men har overvejet dette. Var derfor interesseret i andres erfaring med øvelsen, hvorfor dette indlæg..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Takker for linket. Besvarede en hel del mht. øvelsens udførelse mv..

Er det en øvelse der er bedre end normale chrunches ex. ?

Jeg ville selv liste den langt over crunches o.l øvelser.

Mere i række med Dragon Flags =)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg ville selv liste den langt over crunches o.l øvelser.

Mere i række med Dragon Flags =)

Havde også på fornemmelsen, at AB Wheel lå i den tunge ende af mave-trænings-scalaen - hvis der findes sådan en, hehe..

Har prøvet Dragon Flags en gang før, og det gik ikke så godt :tongue: . Den øvelse er jeg slet ikke stærk nok i maven til at lave..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uden sammenligning den mest effektive maveøvelse jeg nogen sinde har kørt... men kostede desværre 14 dages skadespause, da lænden hoppede af :unhappy: Så jeg må klare mig med andre øvelser. Har lagt mærke til at det specielt er de lidt højere mennesker, der får problemer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Uden sammenligning den mest effektive maveøvelse jeg nogen sinde har kørt... men kostede desværre 14 dages skadespause, da lænden hoppede af :unhappy: Så jeg må klare mig med andre øvelser. Har lagt mærke til at det specielt er de lidt højere mennesker, der får problemer.

Okey, det lyder ikke så godt. Kan du beskrive hvordan din skade og hvordan den skete ?

Jeg er selv 190-192 høj, så ligger måske også inde for risikogruppen så ?! :crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Okey, det lyder ikke så godt. Kan du beskrive hvordan din skade og hvordan den skete ?

Jeg er selv 190-192 høj, så ligger måske også inde for risikogruppen så ?! :crazy:

Lænden bliver jo belastet ekstremt meget. Og selv om jeg var meget konservativ og passede meget på, så kunne lænden ikke holde til det, og det gav et smæld, som det har taget 14 dage at komme mig over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lænden bliver jo belastet ekstremt meget. Og selv om jeg var meget konservativ og passede meget på, så kunne lænden ikke holde til det, og det gav et smæld, som det har taget 14 dage at komme mig over.

Hmmm, ja lyder bestemt ikke godt. Noget du har fået en diagnose på ?

Hvordan var din fordeling af sæt og reps i AB Wheel-øvelsen ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvordan var din fordeling af sæt og reps i AB Wheel-øvelsen ?

Kan vaere du lige skal proeve at se hvor mange gentagelser du kan tage, det skulle vaere en rigtig ond satan -skal selv til at peoeve den om et par uger :superman:

/Olsen

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hmmm, ja lyder bestemt ikke godt. Noget du har fået en diagnose på ?

Hvordan var din fordeling af sæt og reps i AB Wheel-øvelsen ?

Af én af Danmarks dygtigste fysioterapeuter

Tror jeg kørte 3x5 fra knæene

Share this post


Link to post
Share on other sites
Af én af Danmarks dygtigste fysioterapeuter

Tror jeg kørte 3x5 fra knæene

Hvad sagde han der var sket med din lænd ? Overbelsatning, fiber mv ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Havde også på fornemmelsen, at AB Wheel lå i den tunge ende af mave-trænings-scalaen - hvis der findes sådan en, hehe..

Har prøvet Dragon Flags en gang før, og det gik ikke så godt :tongue: . Den øvelse er jeg slet ikke stærk nok i maven til at lave..

Det gør den helt klart også.

Dragon Flags og Ab-wheel udført rigtigt er omtrent lige hårde.

De fleste udfører dog Ab-wheel på knæ, i stedet for fødder og tror derfor de kan tage ab-wheel korrekt :tongue:

.. skal så lige siges at jeg ikke selv kører øvelsen pt., da jeg ikke kan finde ud af at få spændt ordentlig op :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg benytter mig pt af denne øvelse. Kørte dem tidligere fra knæene men kan nu gøre det på tæerne. Kan dog ikke nikke genkendene til at den skulle være så slem mod lænden. Jeg har i forvejen en del problemer med min lænd og er igang med lige så stille at træne den op igen, løfter derfor meget konservativt i squat og DL men jeg har på intet tidspunkt mærket noget til lænden i denne øvelse. Jeg tror problemet kommer hvis ikke man kører øvelsen ordentligt. Hvis man ikke sørger for at holde rumpen i vejret og kører gradvist længere og længere ud efterhånden som man bliver stærkere så kan jeg ikke se noget problem i den. Men svajer man i ryggen kan den helt sikkert godt være hård ved lænden. Så jeg siger læs artiklen godt igennem og bid mærke i de ting der bliver beskrevet omkring hvordan man skal udføre den. Og så er det bare at klø på, den er evil. :devil:

Share this post


Link to post
Share on other sites

I IK99 har vi en ældre herre fra Queens. Vil nok skyde ham til omkring en 70år. Han napper lige 2-3 sæt med 50 reps fra knæ med sådan et AB wheel. Ret imponerende! :bigsmile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
I IK99 har vi en ældre herre fra Queens. Vil nok skyde ham til omkring en 70år. Han napper lige 2-3 sæt med 50 reps fra knæ med sådan et AB wheel. Ret imponerende! :bigsmile:

Det må jeg nok sige, han har sine abs iorden :w00t:

Andre der har bud på gode maveøvelser ?

Har overvejet følgende maveøvelser som jeg vil skifte imellem:

AB Wheel

Cabel chrunch

Flat Bench Lying Leg Raise

- Er desværre ikke stærk nok i mavemusklerne til at lave dragon flags endnu !!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det må jeg nok sige, han har sine abs iorden :w00t:

Andre der har bud på gode maveøvelser ?

Har overvejet følgende maveøvelser som jeg vil skifte imellem:

AB Wheel

Cabel chrunch

Flat Bench Lying Leg Raise

- Er desværre ikke stærk nok i mavemusklerne til at lave dragon flags endnu !!

Så må jeg henvise til Mike Robertsons artikel 21st Century Core Training

Share this post


Link to post
Share on other sites

Evil Wheel og Dragonflags er ikke den samme øvelse.

Evil wheel træner rectus abdominis dynamisk, Dragonflags træner rectus statisk (hvis man altså laver dem rigtigt).

For at få fat i hele mavens muskulatur er man nødt til at belaste den på flere forskellige måder, hvoriblandt jeg foretrækker

- One-arm pushups, bent press, side press, 2-hands anyhow, spiderman walkout kombinationer, walking lunge one arm press, turkish getups.

Hermed ikke sagt at evil wheel og DF ikke er suveræne og bør ligeledes indgå i et mavetræningsprogram med jævne mellemrum, de er bare ikke nok hvis man vil være bedre end god :cool:

Mht. maven, så spænd i den som om du skal modtage en mavepumper, lad være med at tænke på at trække den ind.

Mvh Guarden.

Edited by Guarden

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har lige kigget youtube igennem for nogle af de øvelser der nævnes her - er jo ikke til at finde ud af med alle de fansi navne :D

Men!

<- 1 arm wheel thingy.

Granted hans ben rør jorden, .. aber doch : P

Share this post


Link to post
Share on other sites
Evil Wheel og Dragonflags er ikke den samme øvelse.

Evil wheel træner rectus abdominis dynamisk, Dragonflags træner rectus statisk (hvis man altså laver dem rigtigt).

For at få fat i hele mavens muskulatur er man nødt til at belaste den på flere forskellige måder, hvoriblandt jeg foretrækker

- One-arm pushups, bent press, side press, 2-hands anyhow, spiderman walkout kombinationer, walking lunge one arm press, turkish getups.

Hermed ikke sagt at evil wheel og DF ikke er suveræne og bør ligeledes indgå i et mavetræningsprogram med jævne mellemrum, de er bare ikke nok hvis man vil være bedre end god :cool:

Mht. maven, så spænd i den som om du skal modtage en mavepumper, lad være med at tænke på at trække den ind.

Mvh Guarden.

Er nu ikke enig med dig i at Dragonflags ikke træner Rectus dynamisk. Ved at den har været oppe nogle gange før, men kroppen er ikke stiv som et brædt når man kører dragonflags. I toppen vil man udspring og hæfte af musklen (Os Pubis og nederste ribbens curvature) være noget tættere på hinanden end i bunden hvor røven vil være få cm over bænken og fødderne lavere end røven.

Øvelsen er suværænt netop pga. det ekstremt hårde eccentriske arbejde rectus udfører som er god for DOMS i laaang tid for de fleste dødelige.

Kører man Dragonflags stiv som en bræt mener jeg at man kører den forkert :smile:

Om man suger ind i maven eller man spænder maven som i en mavepumper afhænger jo af hvilke muskler man ønsker at aktivere. Jeg mener at bevidst aktivering af M.Transversus ab kan være rigtigt fint i mange maveøvelser :smile:

Men resten du skriver er selvfølgelig rene guldkorn, Kriger :bigsmile: Det unilaterale stående arbejde er klart noget der kan give gode abs :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Er nu ikke enig med dig i at Dragonflags ikke træner Rectus dynamisk. Ved at den har været oppe nogle gange før, men kroppen er ikke stiv som et brædt når man kører dragonflags. I toppen vil man udspring og hæfte af musklen (Os Pubis og nederste ribbens curvature) være noget tættere på hinanden end i bunden hvor røven vil være få cm over bænken og fødderne lavere end røven.

Øvelsen er suværænt netop pga. det ekstremt hårde eccentriske arbejde rectus udfører som er god for DOMS i laaang tid for de fleste dødelige.

Kører man Dragonflags stiv som en bræt mener jeg at man kører den forkert :smile:

Om man suger ind i maven eller man spænder maven som i en mavepumper afhænger jo af hvilke muskler man ønsker at aktivere. Jeg mener at bevidst aktivering af M.Transversus ab kan være rigtigt fint i mange maveøvelser :smile:

Men resten du skriver er selvfølgelig rene guldkorn, Kriger :bigsmile: Det unilaterale stående arbejde er klart noget der kan give gode abs :smile:

Nuvel, den trænes vel nærmest quasi-isometrisk :tongue:

Er vel sat lidt på spidsen at skrive at den ene er forkert, og den anden er rigtig.

Nu kører jeg sjældent DF, men de gange jeg har kørt den har det været med kroppen stiv som et brædt hele vejen. At vægtstangsarmene vil øge belastningen i vandret stilling er så en anden, men jeg holder kroppen som et egetræ all the way.

Vil du ikke mene at skadespotentialet er pænt stort ved at lave en hyperlordosis i bundpositionen? Efterfølgende er man vel igrunden nødt til at lave et kip på tilbagevejen.

Men ingen tvivl om at din version vil sætte et større stress på rectus grundet maksimal forlængelse af musklen.

Nu skriver vi at den er god for rectus. Tror igrunden også at den er genial for obliques og alt andet der rimer på maven.

ang. hollowing eller braze, så hælder jeg nok mest til McGill, men begge varianter har sikkert sin plads. Når det gælder øvelser der kræver høj styrke eller acceleration vil jeg til hver en tid vælge braze.. :smile:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this