Hvad sker der lige her..


Memnoch_dk
 Share

Recommended Posts

Nu er jeg nødt til at høre eksperterne forklaringer! Siden den 1. januar og til nu har jeg smidt 10 kg. Vægten er faldet fra 92 til 82 hvilket jeg sådan set er meget tilfreds med :smile:

Vægttabet er primært sket ved kostomlægning. Motion, udover nogle runder golf, er det ikke blevet meget til, så der er selvfølgelig også røget en god del muskler....

Men nu er tiden (og motivationen) kommet tilbage og har de sidste 3 uger styrketrænet fast 5 gange om ugen.

Nu kommer mit spørgsmål så: For en måned stod vægten stabilt på ca. 82 kg. Nu, efter 3 uger står vægten stabilt på 84 kg.

Jeg er i det samme underskud, da jeg spiser det samme. Nu står den på 1 times tung vægt-træning og bagefter 25 min cardio 5 gange om ugen = vægten stiger med 2 kg???????????? :blink:

Det fatter jeg ikke en lyd af!

Er der nogen der har en forklaring. Eftersom jeg er i kal. underskud og ikke krudter mig, kan jeg ikke forstå hvordan vægten kan stige med 2 kg (og blive der)...

Link to comment
Share on other sites

Når du begynder at dyrke cardio vil kroppen også kunne binde mere vand end før, og du vil også få en lille smule mere blod. Alt dette er jo kun godt, og hvis du fortsætter din motion er jeg sikker på at du nok skal tabe de kilo igen (såfremt du virkelig er i kcal-underskud selvfølgelig).

Link to comment
Share on other sites

jamen på 3 uger??? jeg kunne forstå hvis det var på 2 måneder eller mere, men på 3 uger...

tjaa, vægt alene er bare et utrolig dårligt mål for ... ja alt andet end vægten. :wink:

Når du skriver vægten er stabil på 84, hvad betyder det så? Er det to dage i træk, en hel uge?

Læste du mit link?

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg nødt til at høre eksperterne forklaringer! Siden den 1. januar og til nu har jeg smidt 10 kg. Vægten er faldet fra 92 til 82 hvilket jeg sådan set er meget tilfreds med :smile:

Vægttabet er primært sket ved kostomlægning. Motion, udover nogle runder golf, er det ikke blevet meget til, så der er selvfølgelig også røget en god del muskler....

Men nu er tiden (og motivationen) kommet tilbage og har de sidste 3 uger styrketrænet fast 5 gange om ugen.

Nu kommer mit spørgsmål så: For en måned stod vægten stabilt på ca. 82 kg. Nu, efter 3 uger står vægten stabilt på 84 kg.

Jeg er i det samme underskud, da jeg spiser det samme. Nu står den på 1 times tung vægt-træning og bagefter 25 min cardio 5 gange om ugen = vægten stiger med 2 kg???????????? :blink:

Det fatter jeg ikke en lyd af!

Er der nogen der har en forklaring. Eftersom jeg er i kal. underskud og ikke krudter mig, kan jeg ikke forstå hvordan vægten kan stige med 2 kg (og blive der)...

Spiser det samme siden hvornår?

Husk at dit ligevægtsindtag falder i takt med at kiloene ryger - jo mindre der bliver af dig jo mindre er der til at forbrænde energi. Muskelmasse er dog en bedre omsætter end fedtmasse så jeg ved ikke om det er noget væsentligt i dit tilfælde. Skulle blot nævnes, for hvis du indtager den samme mængde energi som da du startede din kur er der stor sandsynlighed for at det ikke længere er nok til at være i energiunderskud.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer mig en gang om ugen - samme dag, samme tid. Jeg ved godt at man ikke udelukkende skal fokusere på tallene på vægten, men jeg undrer mig bare over at vægten stiger når man øger træningsmængden.

Jeg spørger igen:

Hvor mange gange har du så målt dig til 84kg siden du konkluderer at den står stabilt der?

Din undren er jo fint forklaret i det link jeg gav, og det er naturligvis kun en tilpasning der sker til en vis grænse. Det er ikke sådan at vægten stiger jo mere du træner. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer mig en gang om ugen - samme dag, samme tid. Jeg ved godt at man ikke udelukkende skal fokusere på tallene på vægten, men jeg undrer mig bare over at vægten stiger når man øger træningsmængden.

Nu kan jeg ikke lige om du er mand eller kvinde, men hvis du er kvinde:

Du ved godt at vægten svinger med op til 3 kg. i løbet cyklus?

Link to comment
Share on other sites

Som MaxP er inde på er vægt alene ikke en særlig god indikator for noget som helst... det bedste du kan gøre er at anskaffe dig et målebånd... mål livvide, brystvidde, armvidde skuldervidde, lårvidde. lægvidde mm... hvis livvidden falder så er du rigtig godt på vej også må alt andet "stortset" gerne stige... vægten kan du så have som supplement til ved siden af

Her er en lille artikel af Morten Z der understøtter min forklaring Livvidde som mål for overvægt og sundhedsrisici :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share