De olier...


RasmusKL
 Share

Recommended Posts

Hej,

Et hurtigt spørgsmål om olier... Min kæreste har fået anbefalet Perfect Balance i en helsekost butik - og det virker umiddelbart som en god idé, da det er hendes primære fedtindtag. Men så var det jo jeg synes jeg kunne huske nogle blandingsolier (fra min egen træningstid) som kunne gøre det lidt billigere og har kigget lidt herinde og andre steder på nettet... Men så ville jeg lige høre jer om jeg var helt ude i hampen.

Har fundet nogle som anbefaler en 85%/15% blanding af hørfrøolie / tidselolie. Eller evt. en rapsolie / tidselolie blanding (ikke sikker på forholdet).. Og så igen er der nogen der sværger til olivenolie...

I fald af hørfrøolie / tidselolie.. Jeg har været ude og kigge og kun fundet raps, oliven og tidsel (+ lidt andre) i min lokale superbrugsen... Hvor skaffer man hørfrøolie i Århus regionen?

Er der nogen der kan skabe lidt klarhed? :-) Der er selvfølgelig tale om økologiske, koldpressede olier...

På forhånd tak,

- Rasmus.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej,

Et hurtigt spørgsmål om olier... Min kæreste har fået anbefalet Perfect Balance i en helsekost butik - og det virker umiddelbart som en god idé, da det er hendes primære fedtindtag. Men så var det jo jeg synes jeg kunne huske nogle blandingsolier (fra min egen træningstid) som kunne gøre det lidt billigere og har kigget lidt herinde og andre steder på nettet... Men så ville jeg lige høre jer om jeg var helt ude i hampen.

Har fundet nogle som anbefaler en 85%/15% blanding af hørfrøolie / tidselolie. Eller evt. en rapsolie / tidselolie blanding (ikke sikker på forholdet).. Og så igen er der nogen der sværger til olivenolie...

I fald af hørfrøolie / tidselolie.. Jeg har været ude og kigge og kun fundet raps, oliven og tidsel (+ lidt andre) i min lokale superbrugsen... Hvor skaffer man hørfrøolie i Århus regionen?

Er der nogen der kan skabe lidt klarhed? :-) Der er selvfølgelig tale om økologiske, koldpressede olier...

På forhånd tak,

- Rasmus.

Med tanke på at jeg aldrig været i Århus skulle jeg måske lade være med at blande mig, men det kunne jo være at olien, præcis som i Odense, kun er at finde i butikker som sælger helsekost. Jeg har heller aldrig fundet det i almindelige varehuse i stil med brugsen og kvickly. Og de der helsebutikker synes jeg generelt plejer være gode til kun at sælge økologiske ting.

Link to comment
Share on other sites

Hej Rasmus. :wink:

Du skriver: "Min kæreste har fået anbefalet Perfect Balance i en helsekost butik".

Jeg har været flittig kunde i helsekostbutikker førhen - og haft mange spændende diskussioner med personalet. Og da jeg tog den alternative uddannelse til FDZ-zoneterapeut for mange år siden, ved jeg, hvordan nogle alternative behandlere har det med hensyn til kildekritik m.m. De har - efter min mening - ikke lært at tænke videnskabeligt. Så jeg mener som udgangspunkt, at du skal tage visse alternative behandlere og personale i helsekost-butikker med et stort gran salt.

Omvendt kender flere af de etablerede fagfolk ikke nok til de alternative teorier. Dengang da jeg tog den etablerede uddannelse til ernærings-og husholdningsøkonom, lærte vi kun lidt om de forskellige alternative kostvejlederes argumenter. Så mange etablerede fagfolk skal du nok også tage med et stort gran salt.

Det kunne være spændende, hvis du kan fortælle os andre, hvad forholdet mellem de såkaldte n-6- og n-3-fedtsyrer er i Perfect Balance. Ellers er det lidt svært at forholde sig til olien.

Hørfrø-olie og blandingsolier, der indeholder færre n-6 end n-3-fedtsyrer, har en "elendig" fedtsyre-sammensætning. Disse olier indeholder nemlig alt for lidt n-6 i forhold til n-3.

Faktisk kan det godt tænkes, at rapsolie er den olie, der ligger tættest på det n-6/n-3-forhold, som kroppen ønsker. Hvis der ikke er kommet nye rapssorter på markedet indeholder rapsolier ca. 2-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer. Og sidst jeg undersøgte det, fik jeg fornemmelsen af, at et gennemsnit mellem kostvejlederes forskellige bud på det optimale n-6/n-3-forhold i kosten vil ligge på ca. 3-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer.

Så hvis vi skal bruge nogle lidt "poppede" udtryk, kan man sige, at hørfrøolie, Udos Choice m.m. har en "elendig" fedtsyre-sammensætning, mens rapsolie har det "optimale" forhold mellem n-6 og n-3-fedtsyrer. Med andre ord burde det være rapsolie, der blev kaldt Perfect Balance. Personligt nøjes jeg med at sige, at raps har en rimelig god fedtsyre-sammensætning. Ellers bliver det hele lidt for poppet.

At Udos Choice, Nutridan, hørfrøolie m.m. så alligevel kan have en stor berettigelse i det danske køkken skyldes, at en del mennesker på vestlig kost nok får mere end 3-4 gange flere n-6-fedtsyrer end n-3-fedtsyrer. Så derfor kan en del mennesker måske have gavn af at supplere deres kost med en n-3-rig olie i begrænsede mængder.

Man kan godt undvære rapsolie. Man kan lave sine egne blandinger af f.eks tidsel-, oliven- og hørfrøolie. Problemet er bare, at de færreste mennesker har viden nok til at gøre dette. Selv de mennesker, der har læst lidt om emnet, kan gå galt i byen.

Disse mennesker vil derfor have lettest ved at tage udgangspunkt i ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder uhærdet rapsolie. Alt efter behov og overbevisning kan de så bygge videre op med lidt n-3-rig hørfrøolie og n-3-rig fiskeolie. Derefter kan de overveje en GLA-rig olie. (GLA skal ikke forveksles med CLA).

Som privatperson lægger jeg bunden/grunden med rapsolie-produkter. Det supplerer jeg med 2 kapsler "Kal - Ultraomega 3-6-9" og 2 kapsler "EPA, GLA + Lecithin" (hedder de vist) om dagen. Disse kosttilskud giver mig både hørfrø- og fiskeolie samt lecithin og en GLA-rig olie. Det er vist dyrt, men det er det nemmeste for mig. (Som såkaldt "kostvejleder" vil jeg ikke anbefale forskellige produkter, men blot gøre opmærksom på disse).

Nu kan jeg ikke huske n-6/n-3-forholdet i disse 2 kapsel-mærker. Men måske har de en "elendig" fedtsyre-sammensætning; det vil sige for få n-6-fedtsyrer i forhold til n-3-fedtsyrer. Men da min kost måske indeholder mere end 3-4 gange n-6 end n-3, har jeg valgt at supplere min kost med disse kapsler.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - "Kostvejledningen" er rettet mod 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Hørfrø-olie og blandingsolier, der indeholder færre n-6 end n-3-fedtsyrer, har en "elendig" fedtsyre-sammensætning. Disse olier indeholder nemlig alt for lidt n-6 i forhold til n-3.

Faktisk kan det godt tænkes, at rapsolie er den olie, der ligger tættest på det n-6/n-3-forhold, som kroppen ønsker. Hvis der ikke er kommet nye rapssorter på markedet indeholder rapsolier ca. 2-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer. Og sidst jeg undersøgte det, fik jeg fornemmelsen af, at et gennemsnit mellem kostvejlederes forskellige bud på det optimale n-6/n-3-forhold i kosten vil ligge på ca. 3-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer.

æhm. nej.

En typisk vesterlandsk diæt med kød og mælkefedt har en omega-6: omega-3 ratio på 6-10 stykker hvor den burde være 1-4. Hvis den skal "lappes" medkosttilskud er det nødvendigt at den ratio i kosttilskuddet skal være noget lavere end du angiver.

og at sidde og blande olier derhjemme for at ramme "den rigtige" blanding er da spild af liv hvis man iøvrigt ikke kender det præcise indhold i resten af ens kost. Så kan man da snakke om at gøre noget mere besværligt end det behøves være....

Link to comment
Share on other sites

Mener faktisk at ratioen N-6:N-3 ligger i nærheden af 20 på en typisk vesterlandsk diæt, hvilket jo blot gør det værre, så som udgangspunkt skal der fyldes ekstra N-3 på, hvis man vil indtage olier som tilskud.

Spot on, har aldrig forstået at man vil indtage et produkt med både N3 N6 osv. Når man får N6 nok fra kosten. SÅ kan man lige så godt nøjes med et par skvæt hørfrøolie, eller hærfrø i sig selv. De smager godt iblandet havregrød f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Spot on, har aldrig forstået at man vil indtage et produkt med både N3 N6 osv. Når man får N6 nok fra kosten. SÅ kan man lige så godt nøjes med et par skvæt hørfrøolie, eller hærfrø i sig selv. De smager godt iblandet havregrød f.eks.

Det gør det nemlig :4mewantfood: Hørfrø i havregrød - især i den knuste form - smager mega lækkert! Og personlig synes jeg at hørfrøolie i en proteinshake forstærker shakens smag. Men ved at poul ikke var enig om det, men syntes han kunne smage olien. Den eneste bivirkning jeg får af det er et hår som kruller sig forfærderligt :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Spot on, har aldrig forstået at man vil indtage et produkt med både N3 N6 osv. Når man får N6 nok fra kosten. SÅ kan man lige så godt nøjes med et par skvæt hørfrøolie, eller hærfrø i sig selv. De smager godt iblandet havregrød f.eks.
Helt enig eller endnu bedre - fiskeolie.
Link to comment
Share on other sites

Hej Icognitio. :wink:

Jeg skrev: "Hørfrø-olie og blandingsolier, der indeholder færre n-6 end n-3-fedtsyrer, har en "elendig" fedtsyre-sammensætning. Disse olier indeholder nemlig alt for lidt n-6 i forhold til n-3.

Faktisk kan det godt tænkes, at rapsolie er den olie, der ligger tættest på det n-6/n-3-forhold, som kroppen ønsker. Hvis der ikke er kommet nye rapssorter på markedet indeholder rapsolier ca. 2-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer. Og sidst jeg undersøgte det, fik jeg fornemmelsen af, at et gennemsnit mellem kostvejlederes forskellige bud på det optimale n-6/n-3-forhold i kosten vil ligge på ca. 3-4 gange flere n-6 end n-3-fedtsyrer".

Du svarede: "æhm. nej. - En typisk vesterlandsk diæt med kød og mælkefedt har en omega-6: omega-3 ratio på 6-10 stykker hvor den burde være 1-4. Hvis den skal "lappes" medkosttilskud er det nødvendigt at den ratio i kosttilskuddet skal være noget lavere end du angiver. - og at sidde og blande olier derhjemme for at ramme "den rigtige" blanding er da spild af liv hvis man iøvrigt ikke kender det præcise indhold i resten af ens kost. Så kan man da snakke om at gøre noget mere besværligt end det behøves være....".

Icognitio. Jeg er ked af, hvis jeg har ikke har udtrykt mig tydeligt nok. Og jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener.

De færreste mennesker kender det præcise n-6/n-3-forhold i deres kost. (Se senere).

Mit kosttilskud som privatperson er som sagt 2 kapsler "Kal - Ultraomega 3-6-9" og 2 kapsler "EPA, GLA + Lecithin" (hedder de vist) om dagen. Disse kosttilskud giver mig både hørfrø- og fiskeolie samt lecithin og en GLA-rig olie.

Hvis man ser på disse 2 mærker af kapsler, er der kun tale om en mindre effekt m.h.t. n-3-fedtsyrerne. Men det er som sagt det, som jeg har valgt som privatperson.

Som såkaldt "kostvejleder" vil jeg sige, at man kan overveje 4 kapsler "Kal - Ultraomega 3-6-9". Det giver en lidt større effekt m.h.t. n-3-fedtsyrer. (Som sagt vil jeg ikke anbefale bestemte produkter, men blot sige, at folk kan overveje). Producenten bag disse kapsler svarede mig, at 1-2 kapsler var nok. Jeg var uenig med producent. Jeg stoppede derfor diskussionen med producent, da det blot ville blive en sludder for en sladder.

Hvis man vil have en endnu større effekt med hensyn til n-3-fedtsyrer, kan man overveje en begrænset mængde Udos Choice, Nutridan, hørfrøolie m.m. og så supplere med fiskeolie.

Men man kan lige så godt lægge bunden/grunden med rapsolie først. Og faktisk mener jeg, at producenter kan bruge endnu mere rapsolie end de gør idag.

F.eks er jeg overbevist om, at man vil kunne lave en "sundere" udgave af Kærgården, der er et blandingsprodukt af smør og planteolie. Jeg har lavet mange små køkkenbords-forsøg hjemme hos mig selv. Jeg foreslog derfor producent bag Kærgården min ide, som kræver brug af nogle tilsætningsstoffer. Producent sagde "nej", da det kræver tilsætningsstoffer - og Kærgården skal fremstå som 100 % naturligt. I og for sig er nogle tilsætningsstoffer uskyldige, men flere forbrugere er - på godt og ondt - meget skeptiske m.h.t. tilsætningstoffer.

Et andet eksempel er, at man måske kan komme uhærdet rapsolie i mælk. Jeg fik en gang fat i noget lecithin fra en producent. Det lykkedes mig ikke at blande mælk, rapsolie og lecithin. Men måske vil faglærte produktudviklere hos producent kunne gøre det. Måske skal rapsolie og mælk "homogeniseres". Men så vidt jeg husker, er producent heller ikke med på denne ide.

De færreste mennesker ved, hvad n-6/n-3-forholdet er i deres personlige kost. Og de færreste mennesker har ret meget viden m.h.t. fedtstoffer. Som sagt vil de have nemmest ved at lægge bunden med ren rapsolie eller produkter, som indeholder uhærdet rapsolie. Alt efter behov og overbevisning kan de så supplere med fiskeolie og/eller n-3-rige olier som Udos Choice, hørfrøolie m.m.

Flere producenter bag olie-produkter kommer med en gang reklamefis, som den travle forbruger uden fagviden aldrig vil kunne gennemskue. Man kan læse direkte usande oplysninger på et eller flere produkter, som i og for sig burde meldes til de relevante myndigheder. Men jeg gider ikke, da jeg allerede engang har meldt en producent. Det var producenten bag Omnimin-vitamin/mineral-pillen. Jeg kan kun advare den travle forbruger uden fagviden om at tro på alt, hvad producenter, helsekost-personale og alternative kostvejledere siger. Hvis man går nogle af disse på klingen, viser de ofte mangel på viden m.m.

venlig hilsen

Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Icognitio. Jeg er ked af, hvis jeg har ikke har udtrykt mig tydeligt nok. Og jeg er lidt i tvivl om, hvad du mener.

det gør mig da egentlig lidt utryg ved at du kalder dig kostvejleder for det tyder på at både poul og stubbe forstod mig og det er da kun den ene af dem der er diætist.

Der anbefales en omega-6:omega-3 ratio på 2-4 stykker i kosten som et hele, ikke i enkelte måltidskomponenter. En typisk vesterlandsk diæt indeholder aaalt for meget omega 6 (ofte med den førnævnte ratio på 10-30 stykker). Hvis man vil bringe denne ratio tilbage til det anbefalede med tilskud skal de altså have en meget lav sådan ratio, eventuelt endda være helt fri for omega-6 (det var så de tilskud du kaldte "elendige"). Det er det der gør at jeg synes at din post ikke giver mening.

Og det er jo meningsløst at gå op i om rapsolie har den ratio der er tættest på den anbefalede, da der uden tvivl er et omega-6 dominant input fra resten af kosten.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Hej Icognito. :smile:

Du skriver:" Der anbefales en omega-6:omega-3 ratio på 2-4 stykker i kosten som et hele, ikke i enkelte måltidskomponenter. En typisk vesterlandsk diæt indeholder aaalt for meget omega 6 (ofte med den førnævnte ratio på 10-30 stykker). Hvis man vil bringe denne ratio tilbage til det anbefalede med tilskud skal de altså have en meget lav sådan ratio, eventuelt endda være helt fri for omega-6 (det var så de tilskud du kaldte "elendige"). Det er det der gør at jeg synes at din post ikke giver mening. - Og det er jo meningsløst at gå op i om rapsolie har den ratio der er tættest på den anbefalede, da der uden tvivl er et omega-6 dominant input fra resten af kosten".

Jeg synes, at du har en god pointe. N-6/n-3-forholdet gælder selvfølgelig den samlede kost - og ikke enkeltkomponenter. Så jeg kan godt forstå, hvad du mener. (Du skriver så, at n-6/n-3-anbefalingen er 2-4. Jeg tror mere, at den er 3-4, men lad det være det). Men da man - som du selv siger - ikke bør se på enkeltkomponenter, er det lige så meningsløst at kalde en n-3-rig olie for en perfekt balanceret og optimal olie.

Jeg kan ikke lide at provokere. Og jeg provokerer aldrig for provokationens skyld. Dertil er emnet jo for alvorligt. Men det er en bevidst provokation, som jeg laver i indlægget, da jeg tror, at det er det, som skal til.

Mit hjerte banker jo først og fremmest for den travle forbruger uden fagviden. Denne skal vide, at det er lige så rigtigt - og forkert - at sige, at n-3-rige blandingsolier har det optimale n-6/n-3-forhold som at sige, at de har en "elendig" fedtsyresammensætning. Så mit ord "elendig" er en modreaktion imod industriens poppede og unuancede reklame-udtryk.

I forlængelse af dette, mener jeg ikke, at der er meningsløst at sige, at rapsolie ( med dens specielle n-6/n-3-forhold ) måske ligger tættest på det, som kroppen vil have.

Jeg tror, at den travle forbruger uden fagviden samt alternative kostvejledere har brug for denne provokation.

At du bliver utryg ved, at jeg kalder mig såkaldt "kostvejleder", er selvfølgelig fair nok. Jeg kan som sagt også godt forstå din pointe. Og det kan godt være, at en eller flere af de andre debat-deltagere er diætister.

Jeg kan blot sige, at jeg ikke står på min isolerede ø med hensyn til valg af rapsolie. Eller jeg har i hvertfald ikke stået ene mand førhen. Jeg ved ikke, hvad Hjerteforeningen mener idag. Men førhen har denne forening bakket kraftigt om bag raps- og olivenolie.

I øvrigt bør man skelne mellem n-3-fedtsyren fra hørfrøolie og n-3-fedtsyrerne fra EPA/DHA. Sidstnævnte er længere nede i omdannelses-processen. Jeg har ikke mine kilder lige her, men kun ca. 10 % af ALA fra hørfrøolie omdannes i kroppen til EPA/DHA i følge en af mine kilder. Det er ihvertfald i den størrelses-orden. Så istedet for at vælge en n-3-rig hørfrøolie i større mængder, kan man vælge en rapsolie og så supplere med nogle kapsler fiskeolie. Det er sikrere at tage fiskeolie i god kvalitet end en vegetabilsk, n-3-rig olie, da fiskeolies n-3-fedtsyrer er længere nede i omdannelses-processen.

Det gør mig utryg, at ingen vist har nævnt, at man også kan få "for mange" n-3-fedtsyrer. Ifølge mine teorier, som ikke er særlig alternative, mener jeg, at man bør holde sig på højst 3 E% n-3-fedtsyrer. (E% er procent af energi i kosten). Jeg har i debat-fora hørt flere eksempler på personer, som ligger alt for højt m.h.t. n-3. Man bør ikke opbruge sin n-3-kvote.

For nogle år siden var der endnu ikke enighed om, om rapsolie kan tåle mild og kortvarig stegning. Om der er opnået enighed i dag, ved jeg ikke. Men til de folk, der godt tør stege i rapsolie, vil rapsolie være et utroligt nemt valg som den primære olie. Til de folk, der ikke tør stege i rapsolie, er det selvfølgelig sværere at lægge bunden med rapsolie.

Icognito, du skriver: "En typisk vesterlandsk diæt indeholder aaalt for meget omega 6 (ofte med den førnævnte ratio på 10-30 stykker)".

Det er rigitgt, at en vestlig kost kan indeholde for mange n-6 i forhold til n-3. Derfor kan man - alt efter behov og overbevisning - supplere rapsolien med hørfrøolie og/eller fiskeolie. Det skriver jeg faktisk også i det overstående.

Hvis man har lyst, kan man lave en blanding af raps- og hørfrøolie. Jeg forslog en gang en kok/virksomhed at lave en blandings-olie af raps- og hørfrøolie m.m. med ca 20 % n-6 og 20 % n-3. Det vil sige et n-6/n-3-forhold på 1 til 1. Men jeg fik aldrig svar tilbage.

Jeg vil gerne have dig til at dokumentere din påstand om, at en typisk vesterlandsk kost indeholder ofte 10-30 gange mere n-6 end n-3. Ligeledes vil jeg gerne bede fagfolk med adgang til de relevante gode kilder om at vise, hvad gennemsnitsdanskerens kosts n-6/n-3-forhold er i årene efter år 2000.

P.S: Det er fair nok, at du føler dig utryg ved min såkaldte "kostvejledning". Men diætist m.m. fra Hjerteforeningen har førhen - og måske stadigvæk - bakket kraftigt op bag rapsolie - og olivenolie. Jeg tror, at jeg stadigvæk kan finde mange etablerede fagfolk, som bakker op om rapsolien. Jeg tvivler på, at jeg står på en isoleret ø i dette tilfælde.

Venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Jan- Du snakker meget om at du skriver til den travle forbruger uden fagviden. I så fald synes jeg du skulle øve dig på at skrive et kort og konkret budskab. Dine indlæg i denne tråd er allerede meterlange (overdrivelse fremmer forståelse) og der er ikke noget klart budskab (jeg ser det i hvertfald ikke).

Jeg vil gerne have dig til at dokumentere din påstand om, at en typisk vesterlandsk kost indeholder ofte 10-30 gange mere n-6 end n-3.
Nu tillader jeg mig at svare for Incognito - bl.a. "Essential fatty acid in health and chronic disease" af Simopoulos angiver at en typisk vestlig diæt indeholder ca 20:1.
Link to comment
Share on other sites

Hej Stubbe. :wink:

Tak for din reaktion. Ja, du har desværre ret i, at mine indlæg tit bliver for lange. Jeg mente, at jeg var blevet bedre til at skrive kort og præcist, men jeg laver dem stadigvæk for lange. Det har altid været mit problem. Det irriterer mig.

Har du pålidelige kilder, som viser, hvad n-6/n-3-forholdet er i gennemsnitsdanskerens kost efter år 2000?

Jeg vil prøve at præcisere mine pointer:

Prøv og gå rundt i butikker og kig på emballagen af forskellige mærker af de "sunde" olier på kapsler eller i flasker. Og kig på interntettets reklamer. Der er ofte tale om reklamepjat, som vildleder den travle forbruger uden fagviden. Denne har ikke chancen for at gennemskue, hvad der er poppet og hvad der er fair oplysning. Og nogle af formuleringerne i producenternes reklamer for n-3-rige olier er direkte forkerte. Ligeledes har en del af de alternative kostvejledere, der går ind for n-3-rige olier, alt for få nuancer med.

Den travle forbruger uden fagviden kan ikke gennemskue, hvad der er reklamepjat og hvad, der er relevant. Faktisk var der en læser på et andet forum, der blev forvirret og spurgte. "Hvorfor siger nogle fagfolk, at n-3-rig olie har en optimal sammensætning, mens andre siger det modsatte?" Og nogle ender med at få "for mange" n-3-fedtsyrer (se senere).

Derfor kommer jeg med en - bevidst provokerende - modreaktion mod producenternes unuancerede påstande. Mit provokerende modspil er: Den n-3-rige hørfrøolie har - isoleret set - en "elendig" fedtsyre-sammensætning. Og rapsolie er nok den olie, der har det n-6/n-3-forhold, som ligger tættest på det, som kroppen vil have. ( Se førnævnte indlæg).

De n-3-rige vegetabilske olier har en meget stor begrænsning som leverandør af n-3-fedtsyrer. Måske er det ca. 10 % af n-3-fedtsyrerne i vegetabilsk olie, som omsættes til n-3-fedtsyrerne EPA/DHA, som findes i fiskeolie. Og omdannelsen af EPA til DHA er måske mindre (?). Det må du kunne svare på. Hvor stor er omdannelsen af EPA til DHA? Med andre ord er det bedre at få n-3-fedtsyrer fra fiskeolie, da EPA og DHA allerede er omdannet. Fra fiskeolie er du sikker på at få en god mængde af bl.a. DHA.

Rapsolies indhold af n-6 er væsentligt. Men det er stadig behersket. Rapsolie har nemlig et højt indhold af de enkeltumættede fedtsyrer, som gør rapsolies fedtsyre-sammensætning mere stabil end de n-3-rige oliers. Rapsolie har behov for færre antioxidanter end de nævnte olier, der indeholder utrolig meget af de ustabile n-3-fedtsyrer. (Problemet med stabilitet skal selvfølgelig ikke overdrives, men enhver fagmand ved, at fedtsyre-sammensætningen i raps er mere stabil end i de n-3-rige olier).

I og for sig er det ikke særligt alternativt at sige, at man ikke skal opbruge sin n-3-kvote på ca. 3 E% (procent af fødens energi). At sige at man må få op til ca. 10 E% fler-umættede n-6- og n-3-fedtsyrer, hvor n-6/n-3-forholdet bør være 3-4 gange flere n-6 end n-3, er jo ikke særlig alternativt. 7,5 E% n-6 og 2,5 E% n-3 giver disse 10 E% flerumættede fedtsyrer. Så n-3-kvoten på de 3 E% er ikke særlig alternativt.

P.g.a. producenternes reklamepjat - og alternative kostvejlederes unuancererede formuleringer - m.h.t. n-3-rige olier, har jeg set flere eksempler på folk, der ligger langt over de 3 E% n-3-fedtsyrer. Det er endnu en grund til min provokerende modreaktion.

Man bør ikke stege i de n-3-rige olier. Om man bør stege i rapsolie, var stadig et åbent spørgsmål for nogle få år siden. Flere af de personer, som vælger at stege i rapsolie, behøver faktisk kun nogle kapsler med koncentreret fiskeolie for at retteop på kostens ubalance m.h.t. for meget n-6 og for lidt n-3. Så de har blot en olie - det vil sige raps - til kolde og varme formål - og snupper så blot nogle kaspler med fiskeolie. Nemmere kan det næsten ikke gøres. (Hos andre personer skal der også n-3-rige vegetabilske olie til for at rette op på kostens n-6/n-3-ubalance, men jeg er uenig i at gøre problemet så stort, som Icognitio gør det i nogle af sine formuleringer).

De personer, der ikke vil stege i rapsolie, skal selvfølgelig vælge flere typer fedtstoffer.

Hjerteforeningen har bakket meget massivt op om raps- og olivenolie. Måske gør denne forening det stadigvæk. Det er ikke n-3-rig hørfrøolie, men rapsolie, som Hjerteforeningen har givet markant opbakning om. (Om Hjerteforeningen har økonomiske interesser, kunne blive en spændende snak. De lavede jo et bestemt projekt). Jeg vil givetvis kunne finde etablerede fagfolk, der i dag bakker op om rapsolien og som ser n-3-rige olier som blot et godt supplement til rapsolien..

Ja, så blev mit indlæg vist alligevel for langt, Stubbe. Det har altid været mit problem.

God weekend.

venlig hilsen Jan; Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hej Squatfather. :smile:

Jeg er ked af, hvis jeg ikke altid får formuleret mig præcist nok. Og der er ingen tvivl om, at mine indlæg bliver for lange af og til. Det har altid været min svaghed.

Men jeg kan godt gennemskue, hvad der er reklamepjat og hvad der er relavant information. Jeg har nemlig været intereseret i emnet i mange år.

I mit sidste indlæg synes jeg, at der er flere gode pointer.

Synes du ikke, at det er relevant, at n-3-fedtsyrerne fra planter har svært ved at omdanne til n-3-fedtsyrerne EPA/DHA i menneskets krop? Det faktum betyder da ellers, at fiskeolie er en langt bedre leverandør m.h.t. dette.

Synes du heller ikke, at det er vigtigt, at rapsolies fedtsyre-sammensætning er mere stabil end mange n-3-rige olier? Det har ellers betydning m.h.t. problematikken omkring antioxidanter.

Og mener du ikke, at det er problematisk, at forbrugere bliver vildtledt af nogle producenters formuleringer? Nogle af producenternes oplysninger er ellers direkte forkerte.

Som sagt er jeg ked af, hvis jeg ikke har skrevet det tydeligt nok. Jeg kan ikke skrive det mere klart end i mit sidste indlæg. Jeg vil derfor foreslå dig at kontakte Hjerteforeningen m.h.t. rapsolie, da denne måske er bedre til at forklare det end jeg er.

venlig hilsen Jan, P. Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Jan -> Er omega-3 kun "noget værd" hvis det kan omdannes til EPA/DHA? Man skulle tro det når man læser dine indlæg. Jeg spørger oprigtigt, da min viden omkring fedttyperne og deres anvendelse ikke er så dyb.

Derfor kommer jeg med en - bevidst provokerende - modreaktion mod producenternes unuancerede påstande. Mit provokerende modspil er: Den n-3-rige hørfrøolie har - isoleret set - en "elendig" fedtsyre-sammensætning. Og rapsolie er nok den olie, der har det n-6/n-3-forhold, som ligger tættest på det, som kroppen vil have. ( Se førnævnte indlæg).

Du skrev ellers for ganske få indlæg at du bestemt ikke kunne lide at være provokerende. :smile:

For at kommentere din udtalelse direkte, kan du så ikke se hvorfor det på en måde faktisk er mere forkert end hørfrø anbefalingen?

Når du siger at rapsoliens n3/6 forhold ligger tættest på det kroppen helst vil have, og ikke omtaler fordelingen i den øvrige kost, så tror man jo at rapsolie må være det rigtige at tage. Så isoleret set har du ret for rapsolie lander tæt på 1:4 forholdet, men i praksis bliver anbefalingen jo helt forkert som de andre allerede har påpeget.

Hvad hjælper det så at provokere, hvis det man siger er lige så forkert som det man opponerer imod?

Hvorfor ikke bare sige det korrekte, nemlig at raps ligger tæt på kroppens ønskede fordeling, men pga den overvægt af N6 der er i kosten i forvejen vil hørfrø/fiskeolie sandsynligvis være bedre at supplere med - naturligvis med forbehold for store individuelle forskelle i det faktiske fedtindtag.

Link to comment
Share on other sites

Hej Max-Power. :smile:

Tak for dit spændende indlæg. Til alle læserne vil jeg sige, at jeg er ked af, at dette indlæg også bliver langt. Men jeg kan ikke gøre det kortere.

Som sagt kan jeg ikke lide at provokere. Derfor provokerer jeg kun, hvis jeg kan se et formål med det.

Du spørger, hvad det hjælper at provokere, hvis det man siger er lige så forkert som det man opponerer imod? Det vil jeg selvfølgelig tænke over. Det kan være, at jeg vil formulere mig anderledes fremover. Jeg er bare træt af producenters poppede reklamer - og visse alternatives kostvejlederes unuancerede formuleringer.

Jeg er enig i, at en del mennesker på vestlig kost får for mange n-6 i forhold til n-3. Men jeg er ikke enig i, at man nærmest bør "støvsuge"/fjerne oliers indhold af n-6-fedtsyrer. Det er Hjerteforeningen og den etablerede kostvejleder Per Brændgård Mikkelsen heller ikke enig i. Nu skal jeg selvfølgelig passe på, hvad jeg siger, men så vidt jeg husker, vil Per Brændgaard Mikkelsen endda tilføre lidt n-6 fra en anden olie!!! (Det tager jeg dog afstand fra).

Jeg mener ikke, at det er det korrekte at sige, at bunden bør lægges med n-3-rig hørfrøolie og fiskeolie. Jeg mener, at det korrekte er at sige: Læg bunden/grunden med ren rapsolie eller produkter, der indeholder betydelige mængder uhærdet rapsolie. Alt efter behov og overbevisning kan man så bygge videre op og supplere med hørfrøolie og/eller fiskeolie.

Min mening er der flere grunde til:

Grund A. En del mennesker vil få "for mange" n-3-fedtsyrer, hvis de lægger bunden med n-3-rige olier. Det har jeg set flere eksempler på.

Grund B. Fedtsyre-sammensætningen i rapsolie er langt mere stabil end fedtsyresammensætningen i flere n-3-rige olier. Blandt andet indeholder raps betydelige mængder af de stabile enkelt-umættetede fedtsyrer. Dette er vigtigt m.h.t. antioxidant-problematikken. Her vil jeg henvise til læge Peter Marckmann, som har været med til at skrive en eller flere af det tidligere Ernæringsråds rapporter. Han har bl.a. været på Forskningsinstitut for Human Ernæring på KVL-landbohøjskolen. Ligeledes vil jeg henvise til den almindelige etablerede faglitteratur. ( Om den nuværende danske kost indeholder i underkanten af disse enkeltumættede fedtsyrer, ved jeg ikke. Men i så fald vil rapsolie kunne bidrage med disse).

Grund C. Omdannelsen af n-3-fedtsyren ALA (fra visse n-3-rige olier) og til n-3-fedtsyrerne EPA/DHA fra fiskeolie er begrænset til måske ca. 10 %. Jeg har ikke de seneste tal, men omdannelsen er ihvertfald betydelig begrænset. Og måske er omdannelsen fra EPA til DHA mindre end de 10 % (?). Det kan fagfolk svare på.

Ihvertfald er omdannelsen af ALA og helt hen til DHA betydeligt begrænset. Hos nogle mennesker er begrænsningen større end hos andre. Derfor er det totalt utilgiveligt, når en producent eller kostvejleder engang skrev noget med, at denne n-3-rige vegetabilske olie indeholder de samme fedtsyrer som fiskeolie. (Endnu en grund til min provokation).

Så vidt jeg husker indeholder en kapsel Pikasol 600 mg n-3-fedtsyrer, hvoraf de 85 % er EPA/DHA. (Jeg vil lige tjekke efter i morgen). Der skal en rimelig stor mængde ALA-rig vegetabilsk olie til at danne den mængde DHA, som er i sådan en kapsel.

Grund D. For nogle år siden var der i fag/interesse-kredse endnu ikke sikkerhed om, om rapsolie kan tåle skånsom og kortvarig stegning. Men stort set alle er enige om, at de meget n-3-rige olier er kritiske m.h.t. stegning. (Måske er Nutridan en undtagelse?). Så hvis man hører til den gruppe, der godt vil stege i rapsolie, vil man kunne nøjes med rapsolie til både varme og kolde formål og så supplere med fiskeolie-kapsler. Det er et nemt valg. En enkelt olie i husholdningen og så lidt fiskeolie-kapsler.

Engang undersøgte jeg, hvad der gav flest n-3-fedtsyrer: At bruge olivenolie til stegning og en n-3-rig olie til kolde formål - eller - at bruge rapsolie til både varme og kolde formål. I mit eksempel var det stort set lige gyldigt, hvad man valgte. Det gav næsten samme mængde af n-3-fedtsyrer. (Der er dog så utrolig mange måder at måle det på, som man kan godt komme frem til helt andre resultater).

Du spørger, om n-3 fra vegetabilske produkter kun er noget værd, hvis de omdannes i kroppen til EPA/DHA fra fiskeolie? Min holdning er nej.

Som privatperson vil jeg f.eks ikke undvære en begrænset mængde hørfrøolie. Det har jeg en grund til: Hørfrøolie indeholder nogle stoffer, som en eller flere alternative kostvejledere mener er "sunde". Derfor vil jeg ikke undvære en lille mængde hørfrøolie som kosttilskud eller i kosten.

Som privatperson vil jeg heller ikke undvære et tilskud af n-3-rig olie. (Her vælger jeg igen hørfrøolie, men kunne vælge andre levnedsmidler). Som nørd/ildsjæl har jeg en "mistanke" om, at der mellem omdannelsen af ALA til EPA sker noget gevaldigt interessant, som ingen etableret fagmand vist har tænkt på. Men fagmænd herinde svarede mig ikke i en anden tråd, da jeg tog min ide op. De burde ellers være de rette til at vurdere det. Men interessen var vist ikke til stede.

Man skal ikke glemme, at du får n-3-fedtsyrer gennem andet end hørfrøolie. Det får du også gennem raps. I raps er det bare i mindre mængder.

Og n-6-fedtsyrene i raps er ikke i nær så høje mængder som i flere andre olier, så raps har kun et behersket indhold af n-6.

Vi mangler stadig, at fagfolk finder pålidelige kilder, som viser, hvad n-6/n-3-forholdet er i gennemsnitsdanskerens kost efter år 2000. Selvom det måske er meget højt, vil jeg sige, at vi ikke bør gå i panik. At "støvsuge"/fjerne n-6 fra olier er en panisk handling. Selvfølgelig er det godt med nogle n-3-fedtsyrer til at erstatte nogle n-6-fedtsyrer i visse vegetabilske olier. Det sker i hørfrøolie. Men på anden side er det også godt med nogle stabile enkelt-umættede fedtsyrer til at erstatte nogle n-6-fedtsyrer. Det sker i rapsolie.

Hjerteforeningen og den etablerede kostvejleder Per Brændgaard Mikkelsen er vist af stort set samme mening som mig.

Jeg siger undskyld, hvis indlægget blev for langt.

Venlig hilsen Jan, P. Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Hvem snakker om at støvsuge olier/kosten for n6?

Lad os tage din målgruppe, den travle forbruger uden fagviden, de vil typisk have en kost med et for stort forhold mellem N3 og N6, 1:20-30 som skrevet, hvor 1:4 skulle være mere optimalt.

Hvis ikke vi ønsker at skrælle den eksisterende kost fuldstændigt for fedt, hvilket er tæt på umuligt, så er vi nødt til at supplere med en olie rig på n3 (dvs mere n3 end n6).

Min opfattelse er her at hørfrø fint opfylder det behov og det kan evt suppleres med nogle få kapsler fiskeolie for EPA/DHA indholdet.

Det virker underligt på mig at du kalder det at ligge bunden, når det vi snakker om her er et tilskud som man formentlig vil tage en væsentlig mindre mængder end det øvrige fedtindtag.

Ang. længden af indlæg.

Som et par af de andre også påpeger, så mener jeg det er noget uheldigt, hvis man forsøger at være kostvejleder, men skal bruge så meget plads på at få sine pointer frem, og selv da er de svære at finde. Det viser selvfølgelig også at det er et emne du går meget op i, siden du er villig til at bruge tiden på de lange indlæg.

Less is more... ofte i hvert fald. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej Maxpower. :wink:

Det er Icognito, der taler om at støvsuge/fjerne n-6 fra olier - ikke fra selve kosten. Han skriver: "Hvis man vil bringe denne ratio tilbage til det anbefalede med tilskud skal de altså have en meget lav sådan ratio, eventuelt endda være helt fri for omega-6 (det var så de tilskud du kaldte "elendige")".

Ja, længden af mine indlæg er selvfølgelig et problem. Men jeg synes, at mine pointer er rimelig præcise i mine 3 sidste indlæg. Jeg har gentaget dem 3 gange.

N-6/n-3-forholdet i gennemsnitsdanskerens kost efter år 2000 mangler vi stadig at få svar på. Fagmænd bør kunne finde de mest pålidelige kilder. Rent kildekritisk mangler vi stadig de bedste kilder, som fagfolk har adgang til.

Selvom n-6/n-3-forholdet kan være meget højt, bør vi være lidt forsigtige m.h.t. de n-3-rige olier. Jeg har set flere eksempler på folk, der er kommet langt over de 3 E% n-3-fedtsyrer. (E% er procent af energien).

Det er nøjagtig samme problemstilling som med visse vitaminer/mineraler. Der nytter det heller ikke bare at anbefale store mængder uden at man kender konsekvenserne. Jeg tror, at der blandt andet er derfor, at Hjerteforeningen er forsigtig og anbefaler raps- og olivenolie.

Nogle personer kan vælge at stege i rapsolie og så bruge hørfrøolie til kolde formål.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

N-6/n-3-forholdet i gennemsnitsdanskerens kost efter år 2000 mangler vi stadig at få svar på. Fagmænd bør kunne finde de mest pålidelige kilder. Rent kildekritisk mangler vi stadig de bedste kilder, som fagfolk har adgang til.

Stubbe angav denne kilde: Essential fatty acid in health and chronic disease

Her er abstractet:

Human beings evolved consuming a diet that contained about equal amounts of n-3 and n-6 essential fatty acids. Over the past 100-150 y there has been an enormous increase in the consumption of n-6 fatty acids due to the increased intake of vegetable oils from corn, sunflower seeds, safflower seeds, cottonseed, and soybeans. Today, in Western diets, the ratio of n-6 to n-3 fatty acids ranges from approximately 20-30:1 instead of the traditional range of 1-2:1. Studies indicate that a high intake of n-6 fatty acids shifts the physiologic state to one that is prothrombotic and proaggregatory, characterized by increases in blood viscosity, vasospasm, and vasoconstriction and decreases in bleeding time. n-3 Fatty acids, however, have antiinflammatory, antithrombotic, antiarrhythmic, hypolipidemic, and vasodilatory properties. These beneficial effects of n-3 fatty acids have been shown in the secondary prevention of coronary heart disease, hypertension, type 2 diabetes, and, in some patients with renal disease, rheumatoid arthritis, ulcerative colitis, Crohn disease, and chronic obstructive pulmonary disease. Most of the studies were carried out with fish oils [eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA)]. However, alpha-linolenic acid, found in green leafy vegetables, flaxseed, rapeseed, and walnuts, desaturates and elongates in the human body to EPA and DHA and by itself may have beneficial effects in health and in the control of chronic diseases.

Den har du valgt ikke at tage stilling til og i stedet skrive 3 indlæg hvor du efterspørger kilder. Medmindre du vælger at komme med en faglig kritik af kilden, så er det efterhånden lidt svært at tage dine indlæg seriøst.

Link to comment
Share on other sites

hej Limited. :wink:

Jo, jeg har taget stilling til Stubbes kilde.

Jeg mener, at det er jer, der ikke er til at tage seriøs m.h.t. kildekritik. Enhver fagmand bør ikke være tilfreds med denne kilde.

For det første står der ikke et ord om Danmark i abstract. Det er da vist mest om den vestlige kost set under et eller hvad? Jeg har kun læst abstract. Står der Danmark nogle sted i undersøgelsen.

For det andet står der, at man får 10-30 gange flere n-6 end n-3. Det må kunne gøre mere præcist m.h.t. gennemsnitsdanskerens n-6/n-3-forhold efter år 2000.

For det trejde er det ikke den kilde, som jeg husker, når myndighederne vurderer, hvad indholdet af forskellige stoffer er i danskernes kost.

Og for det fjerde skelner man mellem flere forskellige kilder, når man skal finde indholdet af vitaminer, mineraler og fedt m.m. i danskernes kost.

Det må kunne gøres bedre. Hvor er jeres kildekritik henne? Jeg kan ikke tage jer seriøs, hvis I blot holder fast i denne kilde.

Myndighedernes fagfolk kritiserer tit alternative kostvejlederes mangel på kildekritik. Lige her og nu er det etablerede fagfolk, som udviser katastrofal mangel på kildekritik. jeg kender ikke dig, Limited - eller i andre, som kritiserer mig m.h.t. kilden. Men hvis du og andre deltagere er fagmænd, er det dybt, dybt kritisabelt, at du ikke gør brug af bedre kilder m.h.t. dette.

Jeg mener at have læst en rimelig pålidelig kilde, som tyder på, at n-6-forholdet er mindre. Desværre kan jeg ikke finde den. Jeg må lede efter den.

Som sagt: Hvad er gennemsnitsdanskerens n-6/n-3-forhold efter år 2000? Jeg har endnu ikke fået svar på det spørgsmål, jeg måske har stillet i 3 indlæg eller mere.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

hej Limited. :wink:

Jo, jeg har taget stilling til Stubbes kilde.

Jeg mener, at det er jer, der ikke er til at tage seriøs m.h.t. kildekritik. Enhver fagmand bør ikke være tilfreds med denne kilde.

For det første står der ikke et ord om Danmark i abstract. Det er da vist mest om den vestlige kost set under et eller hvad? Jeg har kun læst abstract. Står der Danmark nogle sted i undersøgelsen.

For det andet står der, at man får 10-30 gange flere n-6 end n-3. Det må kunne gøre mere præcist m.h.t. gennemsnitsdanskerens n-6/n-3-forhold efter år 2000.

For det trejde er det ikke den kilde, som jeg husker, når myndighederne vurderer, hvad indholdet af forskellige stoffer er i danskernes kost.

Og for det fjerde skelner man mellem flere forskellige kilder, når man skal finde indholdet af vitaminer, mineraler og fedt m.m. i danskernes kost.

Det må kunne gøres bedre. Hvor er jeres kildekritik henne? Jeg kan ikke tage jer seriøs, hvis I blot holder fast i denne kilde.

Myndighedernes fagfolk kritiserer tit alternative kostvejlederes mangel på kildekritik. Lige her og nu er det etablerede fagfolk, som udviser katastrofal mangel på kildekritik. jeg kender ikke dig, Limited - eller i andre, som kritiserer mig m.h.t. kilden. Men hvis du og andre deltagere er fagmænd, er det dybt, dybt kritisabelt, at du ikke gør brug af bedre kilder m.h.t. dette.

Jeg mener at have læst en rimelig pålidelig kilde, som tyder på, at n-6-forholdet er mindre. Desværre kan jeg ikke finde den. Jeg må lede efter den.

Som sagt: Hvad er gennemsnitsdanskerens n-6/n-3-forhold efter år 2000? Jeg har endnu ikke fået svar på det spørgsmål, jeg måske har stillet i 3 indlæg eller mere.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Jeg gider ikke bruge tid på at kommentere dit indlæg da din kritik er helt ude i skoven og jeg derfor har svært ved at tage det seriøst.

Jeg vil dog nævne at du kan læse de rapporter der ligger på danskernes kostvaner samt de nordiske næringsstofanbefalinger og blive klogere.

Når det er sagt er ratioen en meget forsimplet måde at angive det på - absolute mængder er langt bedre at benytte.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Hej igen.

Undskyld. Jeg skrev, at der stod 10-30 % flere n-6 end n-3 i stubbes undersøgelse. Det er ca. 20-30 % i stedet.

Dele af den danske industri har - måske - brugt mere rapsolie i dens produkter end visse andre vestlige lande. Disse andre lande har måske brugt mere n-6-rig og n-3-fattig olie i deres produkter.

Man skelner mellem 2 typer af rapsolie; nemlig typen med større mængder n-3 og så den med mindre mængder n-3. Jeg er i tvivl om, hvor meget industrien bruger den med kun lidt n-3. For mange år siden var den type med lidt n-3 nemlig ca. 10 % dyrere end den almindelige rapsolie. På det tidspunkt bad jeg en supermarkeds-kæde om at sælge den n-3-fattige type af rapsolie på flasker til forbrugerne, men det var kæden ikke intereseret i. Med andre ord har den danske industri måske brugt nogle olier med mere n-3 end andre landes industrier.

Jeg er chokeret over manglen på kildekritik i denne tråd. Fra min studietid skelnede man mellem flere forskellige undersøgelser, når man skulle finde gennemsnitsdanskeres indhold af næringstoffer. Det undrer mig virkelig, hvis etablerede fagfolk ikke er mere forsigtige m.h.t. deres kildekritik. Dette her er da et forum, hvor der ikke kun findes travle og ikke-travle forbrugere uden fagviden. Der findes også højtuddannende fagfolk, der kender til statistik og skelnen mellem forskellig undersøgelser.

Jeg bør ikke spises af med de tidligere indlæg, når jeg spørger, hvad gennemsnitsdanskerens n-6/n-3-forhold er efter år 2000. Det er muligt, at den er 20 til 1. Men jeg vil gerne bede om dokumantation for dette ved brug af pålidelige kilder. det er ikke et ugeblad, men et rimelig seriøst forum, som jeg værdsætter højt.

Jan; P. Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share