Rigtighed af "kalorie underskud = ingen vækst"


Phoenix
 Share

Recommended Posts

Hej Allesammen

Det er noget jeg har tænkt over siden jeg er begyndt at supplere med protein pulver.... Godt nok er jeg i kalorie-underskud men da bestemt ikke i protein-underskud. Jeg har rigeligt med fedt på kroppen også.... kan det virkeligt passe at man så ikke kan 'gaine' forstået på den måde at man tager muskler på SELVOM man samlet set taber vægt.

:blush:

Link to comment
Share on other sites

I nogle situationer kan det lade sig gøre at øge muskelmassen selvom man overordnet set er i energiunderskud og taber sig.

Det er set i flere forsøg, typisk hvor utrænede bliver sat på styrketræning og en restriktiv diæt.

Det kan lade sig gøre fordi:

Når du er i energiunderskud vil du være i katabol (nedbrydende) tilstand mere end du er i anabol (opbyggende) tilstand.

Øget muskelmasse er desuden en luksus som kroppen ikke vil prioritere højt når du er i underskud, men hvis stimuli (træningen) og kosten tillader det, så kan man bygge muskler i de anabole perioder og ved passende kost og træning sørge for at det så vidt muligt bevares i de katabole perioder.

Det man dog skal gøre sig klart er, at muskelopbygning selv når man gør alt for at opnå, er i kalorieoverskud og fordeler det så kroppen er anabol så meget så muligt, så tager det lang tid. Ved energiunderskud fjerner du kroppens mulighed for at være anabol X antal timer om dagen, så muskelopbygning vil tage endnu længere tid.

Emnet har været diskuteret i flere tråde tidligere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkert misforstået det, men...

Når man belaster en muskel/træner den, bliver den så ikke "nedbrudt" og bagefter genopbygger den så sig selv til at være lidt større end den belastning den er blevet udsat for?

Hvis det er forstået rigtigt, set i forhold til overnstående info, så burde ens muskler vel blive mindre og mindre hvis man træner og er i energiunderskud?

Nogen der gider forklare nærmere hvad det er jeg har misforstået?

mvh

Claus

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sikkert misforstået det, men...

Når man belaster en muskel/træner den, bliver den så ikke "nedbrudt" og bagefter genopbygger den så sig selv til at være lidt større end den belastning den er blevet udsat for?

Hvis det er forstået rigtigt, set i forhold til overnstående info, så burde ens muskler vel blive mindre og mindre hvis man træner og er i energiunderskud?

Nogen der gider forklare nærmere hvad det er jeg har misforstået?

mvh

Claus

Ja, du har misforstået noget, og ikke læst mine indlæg så grundigt. :tongue:

1. Selvom du er i generelt energiunderskud, så vil du svinge mellem underskud og overskud i løbet af dagen som følge af måltider og aktivitet. Særligt om natten vil du formentlig være i katabol tilstand.

2. Mikrofiberoverrivninger er kun en enkelt brik i det store puslespil omkring muskelvækst. Link 1 og link 2. Ud over at kroppen som sagt vil have overskudsperioder, så formoder jeg også at genopbygning af beskadiget muskelvæv har noget højere prioritet end opbygning af nyt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er forstået rigtigt, set i forhold til overnstående info, så burde ens muskler vel blive mindre og mindre hvis man træner og er i energiunderskud?

Hvis du er i et langvarigt kalorieunderskud så ja. Desuden vil dine indre organer, blodmængden osv. også aftage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share