Powerlifting and forced reps


Søren W
 Share

Recommended Posts

Læst på T-nation:

Powerlifters and Forced Reps

This project was of a single subject design, so it can be taken with a grain of salt. Still, it's pretty interesting.

After reaching a plateau in the squat using traditional linear periodization, a nationally ranked junior powerlifter went on a six week program of forced reps one day per week.

The protocol was 3 sets with 1RM + 25 pounds, with 5, 3, and 2 reps attempted on the 3 sets and 5-10 minutes rest between sets. After six weeks the lifter's squat increased by 90 pounds or 15.5%.

Ganske interessant, måske skal vi til at brænde lidt mere aw.

Link to comment
Share on other sites

Man skal da ihvertfald sørger for at have en stærk spotter hvis man skal lave 5reps med ens 1RM + 25pounds :crazy:

Det tangere jo nærmest til at være ren Eccentrisk overload træning, som nogle styrkeløftere bruger med succes. Virker også godt, men så skal man lige tænke på den øgede chance for skader og overtræning er pænt høj vil jeg gætte på.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja squats er nok ikke lige den øvelse jeg ville prøve det i, jeg kan forestille mig forced er svært at både give og få, men måske skulle man prøve i bænk.

Vores formand i LVK kørte meget forced i squatten i en periode og det så ud til at fungere fint.

Ikke at jeg skulle nyde noget dog. :crazy:

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Man kunne vel også gøre det på en anden måde end at bruge en spotters styrke til at force den med en ujævn fart.

Hvis man brugte kæder kunne man smide et led af efter hvert rep for hele tiden at presse citronen. Brugte man board kunne man hele tiden bruge at højere og højere board. Eller også kunne man bare have 2 hjælpere, som tog skiver af efter hvert rep.

Det kan godt være at jeg er way-off med disse metoder og at de slet ikke kan sammenlignes med traditionelle forced.

Nogen tanker omkring det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil have forced i dødløft... Det er tough :tongue:

I min klub giver jeg og min træningsmakker forced til en fyr, som dødløfter.

Trækket bliver altid skide ujævnt fordi vi ikke er lige høje, men han insisterer alligevel på 10 forced. Det er skægt at at være med så jeg protesterer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man brugte kæder kunne man smide et led af efter hvert rep for hele tiden at presse citronen. Brugte man board kunne man hele tiden bruge at højere og højere board. Eller også kunne man bare have 2 hjælpere, som tog skiver af efter hvert rep.

Det kan godt være at jeg er way-off med disse metoder og at de slet ikke kan sammenlignes med traditionelle forced.

Nogen tanker omkring det?

Det ville jeg betegne som et supersæt (ved godt at mange bruge den betegnelse om agonist/antagonist øvelser). Problemmet er vel den overdrevne belastning af E-systemmer uden en fornuftig TUT.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man når et plateau allerede som juniorløfter er det mest sandsynligt, at programmet der bruges ikke virker godt nok.

En periode med lidt overload giver så en umiddelbar effekt, hvilket ikke er unormalt, hvis det oprindelige program er dårligt.

Ikke en undersøgelse som kan bruges til noget..........

Link to comment
Share on other sites

Hvis man når et plateau allerede som juniorløfter er det mest sandsynligt, at programmet der bruges ikke virker godt nok.

En periode med lidt overload giver så en umiddelbar effekt, hvilket ikke er unormalt, hvis det oprindelige program er dårligt.

Ikke en undersøgelse som kan bruges til noget..........

Ti nu stille og lad os bruge dette enestående eksempel som en undskyldning for at køre fååårced.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share