puls & konditionstraening


Modo
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jeg skal igang med noget konditionstraening, da jeg gerne vil have min hvilepuls ned fra de nuvaerende 80...

Jeg har proevet i et par uger nu med "almindelig" (op paa cyklen, og traed igennem til du segner) traening, men uden effekt.

Min laege har saa anbefalet nu at jeg skulle optimere min traening via et pulsur og proeve det i 6-8 uger.

Han anbefalede at jeg cykler ca. 20 Min. til at blive varm paa. Dernaest skulle jeg traede til i et par min. og faa den op paa de 140-150. Det vigtige var saa at jeg slappede af herefter, inden jeg igen fik den op i et interval.

Mit sporgesmaal til jer er saa om i har nogen forslag til forbedring af dette eller evt. supplerende programmer?

Det skal siges at jeg at kun cykler (gerne paa MTB i skov), og hvis vejret er virkelig skidt saa har jeg et cykelergometer herhjemme....

Til sidst skal det siges at jeg er 22 aar, dreng, vejer 64kg, puls 80.

ps. Hvis i har kendskab til nogle gode boeger om idraetsfysiologi (gerne med lidt teori, er selv stud.med.) maa i meget gerne sige til.

MVH.

/Modo

Link to comment
Share on other sites

Det bliver lige kort svar, på vej ud af døren.

Din læges råd er noget ufulstændigt, dog er al motion prisvædigt, især såfremt du var inaktiv før.

Læs du i aerob anaerob træning, den forklarer den basale træningsfysiologi (udarbejdet af undervisere fra institut fra idræt (aki)) - som ligeledes vil give dig nogle praktiske eksempler ud over den teoretiske baggrund.

Forklarer din fysiologibog fra medicinstudiet ikke ligeledes lidt omkring hvorledes aktivitet medfører kredsløbsændringer?

Nå gotta go, kan vende tilbage senere, medmindre andre ikke har fanget emnet inden.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret, du maa meget gerne vende tilbage!

Jeg laeser selv i Berne&Levy physiology samt guyton&hall, de har teorien iorden mht. hvad man iagtager lige her og nu i forb. med traening, og lidt mindre om hvad man opnaar paa sigt, men de mangler begge den praktiske del (selvsagt, da de jo ikke er specifikt idraetsfysiologiske boeger).

Men jeg lunter ned paa biblioteket i loebet af ugen og kigger paa sagen, men i maa meget gerne poste konkrete forslag til traeningen....

tak for hjaelpen

Link to comment
Share on other sites

Hvis du som udgangspunkt er i dårlig form er det en god ide at få et vist træningsvolumen og ikke have /alt/ for meget træning på høj intensitet. Det er fint at køre intervaltræning og med en puls på 140-150 er belastningen sandsynligvis ikke voldsomt hård (for at vide det med sikkerhed skal du kende din maxpuls, hvis max er 160 er det hård træning, men hvis du har en typisk maxpuls for din alder er det ikke så hårdt). Pointen med at have et vist volumen på lavere intensitet (måske 140) er at forbedre kroppens restitutionsevne, hvilket gør dig bedre i stand til at komme igen fra de hårde træningspas. Hvis man træner for hårdt med dårlig restitutionsevne er man nede i for lang tid efter et træningspas og kan ikke holde til ret meget træning. Hvis du er i god form og har en typisk max puls kan du træne meget hårdere end lægen foreslår, f.eks 3 min på 170 + 2 min langsomt i hvert interval. For at flytte formen (iltoptagelsen) skal der trænes på høj puls. For at kunne træne på høj puls skal du bruge restitutionsevne. Intervaltræningen som din læge foreslår gør at du kan få flere minutter på høj puls før udmattelse, fordi du restituerer lidt i pauserne (hold aktiv pause med langsom cykling på lav belastning, det er bedre end hvile).

Træning på lav intensitet på en hviledag (f.eks 1 time med puls ca. 120-130) hjælper også direkte til restitution (sikkert fordi der bliver pumpet noget blod igennem musklerne, så næring kan komme frem og affald væk). Det kan være at din form allerede er forbedret, men du ikke kan se det fordi du ikke er restitueret, når du måler hvilepulsen. Jeg har før oplevet at min puls ikke ville falde (målt 50) til den "rigtige" hvilepuls på en hviledag og så gået en tur eller cyklet langsomt og så set at pulsen faldt til det rigige niveau (40) kort efter. Når formen bliver bedre kan man bedre restituere fra hårde træningspas og oplever at trætheden er meget mere kortvarig efter træning.

Det kan være svært at træne på høj puls på cykel i starten, men min erfaring er at det kommer hen ad vejen efterhånden som iltoptagelsen i benmusklerne forbedres (det gør den bedst ved at køre på høj puls, ikke sprint, ikke lav intensitet). De fleste har lettere ved at komme i høj puls ved løb. Det er en god ide at variere træningen for at undgå skader, så hvis du kan kombinere forskellige ting, f.eks løb/cykling/boldspil er det godt. Det er også vigtigt at det er noget, du kan motivere dig til. For nogle er spinning en måde at blive motiveret på - kan dog være anstrengende hvis man ikke kan lide technomusik. Boldspil er rigtig godt som motivation hvis man er til den slags.

"Aerob og Anaerob Træning" af Lars Michalsik og Jens Bangsbo er god.

mvh Torsten

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Tak for svaret....

Jeg har lånt bogen og er gået igang med intervaltræning.....Jeg har udset mig nogle gode stigninger....Jeg kører med en puls på ca. 140-150 imellem disse stigninger, og opad går det i ca. 3-4min med puls stigende fra 170 til 180-195 afhæning af gear & stigning. Dette gentages ca. 5 gange pr. træning.

Nu må vi se hvad det føre til....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share