Konceptspinning i SATS..


slash
 Share

Recommended Posts

DAmn jeg bliver sulten nu. :4mewantfood:

Godt ...og langt indlæg Børge... :smile:

Så langt bliver mit ikke...

Jeg hopper på Spocks kommentar...Kommer disse tilstande at dukke op i Equinox, så er jeg færdig som instruktør.... Nevertheless.

Sådan ER det bare. Det bliver FOR konceptagtigt for mig.

MEN spændende udvikling. Det ER det.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvis koncepttimer indføres i mit center så er jeg ude med det samme.

Koncepttimer kan være udmærket for begyndere og for lettere øvede.

For os andre, der cykler udendørs og har spinnet i rigtig mange år, og for hvem cykling samlet set er en væsentlig del af vores fritid - da er individualiteten hos den enkelte instruktør afgørende for den motivation man selv lægger for dagen. Koncepttimer er et forsøg på at kategorisere og effektivisere spinning til en bred begyndergruppe/lettere øvede gruppe af spinnere, da man som instruktør vil have lettere ved at gennemføre koncepttimer end individuelle timer. Niveauet hos instruktørerne vil derfor samlet set falde, da de erfarne og dygtige instruktører vil kede sig som konceptinstruktører. Det vil betyde at centrene vil øge indtaget af nye spinnere, mens de erfarne vil falde fra. Spørgsmålet er så hvor the tipping point er rent økonomisk og der vil mit gæt være at centrene vil tjene mere på koncepttimer, da optaget af nye spinnere er forholdsmæssigt højere end at fastholde mere garvede folk.

Det kunne være befriende at indføre koncepttimer for mindre garvede og så have SUPER-hardcore-spinningtimer for de mere øvede.

Og hvorfor ikke bare lade instruktørerne finde deres eget musik og så betale afgifter heraf, indenfor nogle gældende rammer ? Sværere er det ikke. Men, det er dyrere end selv at producere konceptmusikken. Problemet er at SATS i Danmark er den dårligst indtjendende kæde i Norden og derfor vil de søge en omkostningseffektivisering hvor de kan. Det er i Danmark at konkurrencen har været hårdest. Derfor er det let at lade sig dupere af det krav som pladeselskaberne nu pålægger.

Det kunne være rart hvis SATS i stedet for ville domstolsafprøve det krav som pladebranchen kommer med. Om ikke andet finde en måde at omgå reglerne på.

Edited by TimeSet
Link to comment
Share on other sites

Du har fat i det helt rigtige BØRGE...

Cykeltimerne behøver IKKE blive lavet til koncepter eller standardiseres.Det er slet ikke det som pladselskaberne stiller som krav til Sats. Sats har bare valgt at bruge de nye krav fra pladeselskaberne til SAMTIDIG indfører nye og stramme retningsliner for deres cykeltimer.

Disse krav er Sats egne og INTET at gøre med de krav pladeselskaberne har stillet. Men er et led i den standardiseringsproces Sats ønsker implementerer i norden.

Om Sats konkurrenter vælger opfylde de nye krav fra pladeselskaberne på samme måde som Sats er HØJST tvivlsomt og ganske unødvendigt for efterleve pladeselskabernes krav.

Link to comment
Share on other sites

Når nu Les Mills nævnes, må jeg lige indskyde, at jeg selv er en "PumpBoy" og har gået til BodyPump i mange år, da den alm.

styrketræning for mit vedkommende ikke rigtig bliver til noget. Det er selvfølgelig god træning, og man er selv med til at bestemme,

hvor hård træningen skal være. Men jeg må også indrømme, at når der er gået 1-2 måneder, så hænger musikken og øvelserne ofte

en ud af halsen, og det er fedt, når en instruktør så sniger sit 'Greatest hit Pump' på banen ind i mellem (selvom det sikkert også er

ganske forbudt). Indrømmet, der er også på Pump forskel på instruktører, som der er på 'free-style-timer'.

Les Mills International anbefaler, at man skifter et par tracks ud efter de første to uger og minimum halvdelen efter 4 uger, for på den måde, at opretholde "overraskelsen". Men det er kun retningslinier og hvert enkelt center har ofte deres egen politik angående dette. Så jo, man må gerne lave "greatest hit bodypump" så længe man altså holder sig til det korrekte format :smile:

Edited by FUNCZION
Link to comment
Share on other sites

Interessant med musik skiftet i PUMP øvelserne. Før i tiden (4-5 år siden) var det ganske normalt, at instruktørerne

'overraskede' med et gammelt (typisk hårdt) nummer :bigsmile:. Men nu oplever jeg det stort set aldrig på de PUMP-timer,

jeg frekventerer. Måske en 3-4 gange om året oplever jeg, at der er nogen, som lægger gammel musik/øvelse ind på en

enkelt pump-time.

Jeg troede egentlig, at der var samme problematik med Pump-cd'erne, som med den nye musik til SATS-spinningen.

Her har jeg fået indtrykket af, at der sættes en CD (af pt. 4) på, og der må ikke skiftes CD eller springes i numrene i timen.

Det vil sige, at der skal køres fra 'start' til 'slut' på timen, og således ingen svinkeærinder, heller ikke med pitchen...

Men der er åbenbart forskel på, hvordan musikken skal/kan spilles fra hold-type til hold-type - og om det skyldes krav/regler fra

pladeselskabernes side....ja det kan jo være lidt svært for en uindviet som mig at vide noget om......

Link to comment
Share on other sites

Hos Les Mills udkommer nyt musik og koreografi hvert 3. måned. Det sker i form af kvartalsuddannelser, hvor instruktørene får den nye musik, får vist den nye time og så får noget teori af en eller anden slags. Det er nok det du opfatter som meget sjældne skift i musikken :wink: Hvordan andre koncepter fungerer, ved jeg ikke, så det vil jeg ikke udtale mig om. Men jeg synes da bare du skal tage fat i de instruktører du går hos og sige, at du gerne vil have lidt af de gode gamle tracks en gang i mellem. :superman:

Med hensyn til pitch, så er det ikke tilladt og der samme gælder så også ændring i rækkefølgen, så man kan godt sige, at der skal køres fra start til slut. Men man har mulighed for at køre 30 og 45 min. formatter hvor nogle ting er pillet fra. ( igen Les Mills )

Jeg er selv konceptinstruktør, men synes bestemt også jeg kan inspireres kraftigt af en dygtig freestyle instruktør på punkter som cuing, brug af musikken, energi og ikke mindst mimik og kropsudtryk. Synes, som holdinstruktør, at det er fedt at opleve dygtige instruktører hvad enten de er koncept eller freestyle indenfor groupfitness :smile:

Link to comment
Share on other sites

Sikken en masse skriveri omkring koncepttimerne i sats... Nu er det jo sådan, at jeg personligt har valgt at stoppe som instruktør i sats pga. af disse nye retningslinjer, inden for musikbruget på timerne..

Når dette er sat på plads, må lige komme med en indskydelse... Der kommer ikke flere koncepttimer på programmet her til efteråret....Instruktørne får mellem 2 og 4 cder, :devil: som de skal bruge til timerne, der ud over må de benytte nogle færdife mix fra beat mix.. :devil::devil::devil:

Link to comment
Share on other sites

Hvis koncepttimer indføres i mit center så er jeg ude med det samme.

Koncepttimer kan være udmærket for begyndere og for lettere øvede.

For os andre, der cykler udendørs og har spinnet i rigtig mange år, og for hvem cykling samlet set er en væsentlig del af vores fritid - da er individualiteten hos den enkelte instruktør afgørende for den motivation man selv lægger for dagen. Koncepttimer er et forsøg på at kategorisere og effektivisere spinning til en bred begyndergruppe/lettere øvede gruppe af spinnere, da man som instruktør vil have lettere ved at gennemføre koncepttimer end individuelle timer. Niveauet hos instruktørerne vil derfor samlet set falde, da de erfarne og dygtige instruktører vil kede sig som konceptinstruktører. Det vil betyde at centrene vil øge indtaget af nye spinnere, mens de erfarne vil falde fra. Spørgsmålet er så hvor the tipping point er rent økonomisk og der vil mit gæt være at centrene vil tjene mere på koncepttimer, da optaget af nye spinnere er forholdsmæssigt højere end at fastholde mere garvede folk.

Det kunne være befriende at indføre koncepttimer for mindre garvede og så have SUPER-hardcore-spinningtimer for de mere øvede.

Og hvorfor ikke bare lade instruktørerne finde deres eget musik og så betale afgifter heraf, indenfor nogle gældende rammer ? Sværere er det ikke. Men, det er dyrere end selv at producere konceptmusikken. Problemet er at SATS i Danmark er den dårligst indtjendende kæde i Norden og derfor vil de søge en omkostningseffektivisering hvor de kan. Det er i Danmark at konkurrencen har været hårdest. Derfor er det let at lade sig dupere af det krav som pladeselskaberne nu pålægger.

Det kunne være rart hvis SATS i stedet for ville domstolsafprøve det krav som pladebranchen kommer med. Om ikke andet finde en måde at omgå reglerne på.

Du har vist ingen idé om hvor meget det koster at producere musik :wink:

Denne løsning er omkostningsfyldt.

Det er nu engang ulovligt at hjemmemixe, downloade, og dermed lave egne compilations. Så den gamle måde at gære det på er slut, med mindre pladebranchen giver motionscentrene helt særlige privillegier.

Billigere? Ikke just...

Link to comment
Share on other sites

Sikken en masse skriveri omkring koncepttimerne i sats... Nu er det jo sådan, at jeg personligt har valgt at stoppe som instruktør i sats pga. af disse nye retningslinjer, inden for musikbruget på timerne..

Når dette er sat på plads, må lige komme med en indskydelse... Der kommer ikke flere koncepttimer på programmet her til efteråret....Instruktørne får mellem 2 og 4 cder, :devil: som de skal bruge til timerne, der ud over må de benytte nogle færdife mix fra beat mix.. :devil::devil::devil:

Alle får 4cd'er tror vist også man får til specialtimerne (udholdenhed og interval).

Mener også at mix kan bruges til events.

Almindeligvis kan mix ikke bruges, bla fordi der skal være variation af tempo på timerne ifølge retningslinierne.

Link to comment
Share on other sites

En af mine kollegaer har sendt mig følgende informationer

Som lovgivningen pt. ser ud er det ikke tilladt at vi som instruktører brænder vores egne cd’ere, som er blevet mixet og pitchet. Det gælder også selv om musikken er lovligt anskaffet. Men derimod gælder det at:

Al musik der er lovligt købt må godt afspilles i centeret.

Musik må godt pitches på afspilleren i centret (bare ikke på cd’en inden).

Vi må blande vores musik lige så tosset som vi vil.

PRIS___kopiering_handel_og_afs_tning_010107___311207.doc

Edited by ChristianLykke
Link to comment
Share on other sites

En af mine kollegaer har sendt mig følgende informationer

Som lovgivningen pt. ser ud er det ikke tilladt at vi som instruktører brænder vores egne cd’ere, som er blevet mixet og pitchet. Det gælder også selv om musikken er lovligt anskaffet. Men derimod gælder det at:

Al musik der er lovligt købt må godt afspilles i centeret.

Musik må godt pitches på afspilleren i centret (bare ikke på cd’en inden).

Vi må blande vores musik lige så tosset som vi vil.

Interessant. Så vil det sige at det iflg den ny lovgivning er tilladt at køre med f. eks. Ministry og Sound, som jo er færdigmixet?

Link to comment
Share on other sites

En af mine kollegaer har sendt mig følgende informationer

Som lovgivningen pt. ser ud er det ikke tilladt at vi som instruktører brænder vores egne cd’ere, som er blevet mixet og pitchet. Det gælder også selv om musikken er lovligt anskaffet. Men derimod gælder det at:

Al musik der er lovligt købt må godt afspilles i centeret.

Musik må godt pitches på afspilleren i centret (bare ikke på cd’en inden).

Vi må blande vores musik lige så tosset som vi vil.

Enig, og svarer også til tidligere indlæg http://www.motion-online.dk/fora/index.php...t&p=1084546

Hvis du spiller musik fra f.eks. en computer (harddisk), minidisc, en mp3-afspiller, en IPOD eller anden afspiller, hvor du har lagt f.eks. dine cd'er ind på denne afspiller, har du foretaget en kopiering af de udgivne lydoptagelser fra cd'erne til afspilleren.

Benytter du afspilleren til offentlig fremførelse i et teater, en butik, café, fitnesscenter eller andre handels- og afsætningslokaler, skal du have en kopieringstilladelse fra samtlige rettighedshavere til de kopierede udgivne lydoptagelser.

Kopiering af udgivne lydoptagelser til offentlig fremførelse

Link to comment
Share on other sites

Hvis det samme sker for FitnessDK så er jeg også færdig som instruktør, det er helt sikkert.

Et par kommentarer:

- at visse folk mener at "med tiden bliver udbuddet jo større" fordi der kommer 16 CDere pr. år, viser hvor lidt de går op i musikken. Nogle instruktører (mig selv) går meget op i at finde ny musik, og hvis det bliver sing-along-pop 3 mdr gammelt, er det jo helt uholdbart.

- "frys", "afveksling" m.v. er vist ovre i "bal-på-kroen"-genren, og hvis man som instruktør gør brug af den slags, er man med 100% sandsynlighed i det segment af instruktører, hvis musikkvalitet STIGER med de nye "koncept-CDere" :tongue:

Ærgerligt hvis det breder sig til andre end SATS. Irriterende hvis man skal til at betale abbonement :cool: for at træne..

Ja jeg kan lige se det for mig.. Vi stakkels snart-ex-spinner instruktører bliver ganske enkelt nødt til at støve de gamle tohjulede af, og mødes fast hver onsdag kl. 17:30 ved starten af Farum-motorvejen, for at holde os bare lidt i form :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Du har vist ingen idé om hvor meget det koster at producere musik :wink:

Denne løsning er omkostningsfyldt.

Det er nu engang ulovligt at hjemmemixe, downloade, og dermed lave egne compilations. Så den gamle måde at gære det på er slut, med mindre pladebranchen giver motionscentrene helt særlige privillegier.

Billigere? Ikke just...

Det jeg mente var at instruktørerne selv indkøber lovlig musik (ikke brænde) og betaler de nødvendige afgifter heraf.

Jeg skrev ikke det var billigere. Tværtimod, skrev jeg at ovenstående løsning er dyrere end konceptmusikken, så derfor handler det mere om hvor SATS kan spare penge end at tænke i kvalitet ift. det reelle indhold og det professionelle niveau af spinningen.

Du har ikke læst indlægget ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mente var at instruktørerne selv indkøber lovlig musik (ikke brænde) og betaler de nødvendige afgifter heraf.

Jeg skrev ikke det var billigere. Tværtimod, skrev jeg at ovenstående løsning er dyrere end konceptmusikken, så derfor handler det mere om hvor SATS kan spare penge end at tænke i kvalitet ift. det reelle indhold og det professionelle niveau af spinningen.

Du har ikke læst indlægget ordentligt.

Jeg har taget kontakt til pladebranchen (IFPI) og Coda/Gramex for lige at få deres versioner af sagen. Jeg ringede og blev opfordret til at sende et brev, men alene i telefonsamtalen lod det til, at det ikke er IFPI der står særligt stejlt på deres principper. De mangler tvært imod en henvendelse fra Fitness-Branchen med et ønske om en mere pragmatisk ordning end nutidens lovgivning. Men jeg har formuleret et åbent brev, og vil poste det her lige så snart jeg har sikret mig at IFPI har læst mailen.

Så får vi se hvad de svarer.

Mvh Mads

Link to comment
Share on other sites

Mange spændende indlæg her i tråden...

Hvis man læser brevet, som blev sendt rundt til SATS-centrene i starten af denne måned, står der som begrundelser for, at al spinning bliver koncept: Krav fra pladebranchen OG et ønske om harmonisering af SATS-produkter.

Er det i øvrigt ikke også lidt påfaldende, som SATS forsøger at skjule for først de ansatte og nu medlemmerne, at al spinning er koncept fremover? Taget fra SATS.com (http://www.sats.com/traning_da/gruppetraning_da/gruppetraning_pa_cykel_da.htm):

"Freestyle aerobic kendetegnes ved at instruktøren selv sammensætter sit træningsoplæg og bruger sin egen musik. Alle traditionelle aerobic, step, og cykel timer undervises efter Freestyle princippet."

Det er jo lodret løgn. Jeg har desuden læst, hvad receptionisterne skal sige til medlemmerne, hvis disse spørger vedr. de nye koncepttimer, og her er de også rigtig gode til ikke lige at sige sandheden.

PS: Må man egentlig bruge numre, som kunstnere alligevel ligger til fri download på diverse hjemmesider (som Bruce Springsteen feks. lige har gjort)??

Link to comment
Share on other sites

En af mine kollegaer har sendt mig følgende informationer

Som lovgivningen pt. ser ud er det ikke tilladt at vi som instruktører brænder vores egne cd’ere, som er blevet mixet og pitchet. Det gælder også selv om musikken er lovligt anskaffet. Men derimod gælder det at:

Al musik der er lovligt købt må godt afspilles i centeret.

Musik må godt pitches på afspilleren i centret (bare ikke på cd’en inden).

Vi må blande vores musik lige så tosset som vi vil.

Ifølge SATS er det ikke Koda/Gramex, som er problemet, men derimod en ikke-eksisterende organisation ved navn PPL (ikke-eksisterende i den forstand at der nærmest ingen oplysninger findes om den på nettet).

Link to comment
Share on other sites

Mange spændende indlæg her i tråden...

1) Hvis man læser brevet, som blev sendt rundt til SATS-centrene i starten af denne måned, står der som begrundelser for, at al spinning bliver koncept: Krav fra pladebranchen OG et ønske om harmonisering af SATS-produkter.

2) Er det i øvrigt ikke også lidt påfaldende, som SATS forsøger at skjule for først de ansatte og nu medlemmerne, at al spinning er koncept fremover? Taget fra SATS.com (http://www.sats.com/traning_da/gruppetraning_da/gruppetraning_pa_cykel_da.htm):

3) PS: Må man egentlig bruge numre, som kunstnere alligevel ligger til fri download på diverse hjemmesider (som Bruce Springsteen feks. lige har gjort)??

1) Ja, det underbygger jo konspirationsteorien om, at SATS blot bruger juraen som løftestang for en kæphest man længe har ønsket at indføre. En kæphest der helt sikkert gør alting nemmere for administrationen men er et værditab for både medlemmer og medarbejdere. Det er jeg ved at få en afklaring på. Jeg har snakket med advokat, Jakob Plesner hos IFPI (Pladebranchen), og har en skriftlig korresponcance som forhåbentligt snart bliver lagt ud her også. Men jeg kan allerede nu nævne, at Jakob og Jesper Bay (IFPI's Marketing direktør) er - med Jakobs ord "sure over at blive udstillet som 'de onde' uden at have fået en henvendelse fra fitness branchen om at finde en brugbar løsning".

Jakob skulle lige igennem en retssag her til formiddag, så ville han give lidt tid på at svare os herinde.

2) Jo, meget - jvfr. 1).

3) Ja det må man principielt gerne. Fri download må nødvendigvis være aftalt med rettighedshaverne til musikken (Bruce's pladeselskab). Men der følger helt sikkert en disclaimer med, som forbyder dig at spille den downloadede musik i forsamlinger etc. Hvis der gør dét, skal vi igennem en forhandling med IFPI om at få lov at spille den gratis musik til spinning timerne.

Nå, men.. Jeg glæder mig i hvert fald selv til at se fortsættelsen af føljetonen.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan en organisation som PPL (som ifølge SATS er "de onde") i øvrigt have så meget magt? Ved en simpel google-søgning finder man nærmest ingen info overhovedet om PPL.

Øh.. Hvem fa'en er PPL? Google mener, det er "Private Pilot License" så man kan flyve et privatfly!??!?

IFPI er den internationale organisation der varetager pladeselskabernes fælles interesser: www.ifpi.dk

Link to comment
Share on other sites

Ikke hvis man tager SATS' påstand om, at kravene kommer fra PPL og ikke Koda/Gramex for gode varer.

Jo, sådan set - hvis man har købt og betalt Ministry of Sound pladen i Fona, så har PPL ikke længere et krav de kan erholde. Altså; så længe man ikke modificerer musikken (mixer den eller pitcher den og brænder den til en anden CD. Man må gerne fx pitche "live" i spinninglokalet).

Link to comment
Share on other sites

Øh.. Hvem fa'en er PPL? Google mener, det er "Private Pilot License" så man kan flyve et privatfly!??!?

IFPI er den internationale organisation der varetager pladeselskabernes fælles interesser: www.ifpi.dk

Der står lidt om dem her:

http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/management/pplp02.shtml

Jeg har ikke læst det videre grundigt, da jeg har travlt, men måske noget spændende her:

http://www.bbc.co.uk/radio1/onemusic/management/pplp09.shtml

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share