Konceptspinning i SATS..


slash
 Share

Recommended Posts

Ja så er vi jo lige vidt - holder stadig ikke.. der er da ingen seriøs instruktør der kører med købemixes?? :)

Pas nu på :mad::wink:

Ikke helt korrekt. Du må bruge alt musik du har på din computer, så længe du enten har det fra en original cd eller har downloadet det via feks. iTunes. Du må mikse så tosset du vil - bare du ikke lader numre overlappe hinanden.

Du må ikke:

•Mixe de enkelte musiknumre på din CD, det vil sige at der ikke må laves "glidende" overgange mellem numrene på CD'en ved f.eks. at bruge Mix-meister.

•Bearbejde originalmusikken, som du lægger på din egen CD ved for eksempel pitch eller klip.

•Det vil være en væsentlig kvalitetsforringelse af vores cykeltimer, hvis du bruger enkeltstående musiknumre, som ikke er mixet - derfor er dette IKKE en mulighed i forhold til SATS’ retningslinier.

Nu er jeg ikke selv ret erfaren indenfor at mixe musik selv, men jeg kan ikke se hvordan man kan få noget hæderligt cykelmusik ud af disse retningslinjer, med mindre man køber færdigmixet

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 104
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det musik SATS havde fået produceret var ikke beatmixmusik.....

Joh... :smile:

Du må: •Anvende original musik enten fra egne CD’er eller fra lovlige downloads evt. afspillet via digital afspilning eller brændt på en CD.

•Anvende musik, som er mixet fra producentens side (både autoriseret beatmix musik og anden mixet musik). •Skifte cd undervejs (dette gælder også ved brug af SATS CD’erne)

•Pitche ”live” i salen.

•Husk at det kan give udfordringer omkring SATS’ retningslinier, hvis du selv vælger musik til dine timer.

Link to comment
Share on other sites

Min pointe er: hvis ikke man må beat-mixe, giver det jo ingen mening - det vil sige at man ikke kan køre længere intervaller uden at :

1) finde sig i bratte overgange imellem de enkeltnumre man bruger - evt med 2-4 sekunder pause

eller

2) købe færdigmixede plader (og kan dermed ikke benytte de af SATS indkøbte plader).

Pest eller kolera - ingen af delene giver mening i praksis - medmindre man kører intervaller på max 4 minutter :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Selvom de prøver at trække i land, syntes jeg nu ikke det lykkes særlig godt, den eneste forbedring nu i forhold til første udspil er vel, at instruktørerne ikke er begrænset af SATS cd'ere, så musik valget ikke bliver så begrænset/ensformigt.

Men der er jo stadig væstentlig forringelser i instruktørernes handlemuligheder

Og så fatter jeg ikke, at man gerne må pitche live men ikke på forhånd. Altså resultatet der kommer ud af højtalerne kan (i princippet) blive det samme - bortset fra at instruktøren er nødt til at bruge en del mere opmærksomhed på musikken, fremfor timen/medlemmerne.

Alt i alt: plthumbsdown.gif

Candy *Glad FitDK medlem*

Link to comment
Share on other sites

Nu er vores lille debat her jo kølet lidt ned her på det seneste, efter at SATS har trukket i land med deres planer om konceptmusik. Jeg synes alligevel I skal læse det svar, jeg har fået fra IFPI om regler - og ikke mindst mulighederne, samt især IFPI's indstilling til vores anvendelse af musik til undervisningen. Jeg snakkede i telefon og sendte efterfølgende et brev, som I også meget gerne må læse, men i første omgang har jeg udeladt det af pladshensyn (skriv lige hvis I synes jeg også skal poste det). Her kommer i hvert fald IFPI's advokat Jakob Plesner Mathiasens svar - og det er ikke helt i tråd med SATS' oprindelige udmelding:

Hej Mads

Tak for en god snak omkring problemstillingen forleden. Indledningsvis må jeg understrege, at IFPI Danmark (pladeselskabernes brancheorganisation) ser positivt på at indgå en aftale med motionscentre og deres instruktører omkring brug af musik til motionstræning. Vi har været meget overrasket over den debat, som har været omkring spørgsmålet på det seneste, da vi først inden for de seneste uger reelt er blevet inddraget i dialogen omkring problemstillingen.

For overblikkets skyld vil jeg i det følgende kort beskrive, hvordan retstilstanden er p.t., dvs. hvad må man/må man ikke som motionscenter og instruktør i relation til kopiering af musik og herefter indikere, hvordan pladebranchen ser på sagen.

Ophavsretsloven giver motionscentre og instruktører mulighed for at afspille originale CD'er i motionscentrene til brug for undervisning (mod betaling af vederlag til KODA/Gramex for den offentlige fremførelse). Som udgangspunkt vil der heller ikke være noget til hinder for, at instruktøren skruer op for tempoet på de pågældende numre, så længe det er den originale CD, som anvendes. Problemet opstår reelt først, når instruktøren eller motionscentre ønsker at kopiere CD'erne og gøre brug af kopierne. I henhold til ophavsretslovens § 12, stk. 2, nr. 5, er det muligt for fysiske personer at fremstille digitale kopier til personligt brug. Da det kun er fysiske personer, der kan foretage kopiering til personligt brug, udelukker det allerede af denne grund motionscentre fra at foretage en sådan kopiering. Motionscentre kan altså ikke foretage kopiering af originale lydoptagelser og bruge disse kopier til undervisningsøjemed.

Begrebet "personligt" er endvidere meget begrænset og dækker brug for den pågældende person som sådan eller inden for dennes husstand. Det står direkte anført i lovbemærkningerne, at kopiering til personligt brug ikke omfatter kopiering som led i arbejde eller undervisning. Det er derfor utvivlsomt, at ophavsretsloven ikke giver en instruktør mulighed for at foretage digital kopiering af musik med henblik på at bruge kopierne til undervisning i et motionscenter.

Som nævnt er vi først blevet taget med i den reelle dialog omkring problemstillingen indenfor de seneste uger. Vi kan forstå, at der er et stort behov for på forhånd at kunne lave sine egne compilations til brug for undervisningen, således at der ikke skal skiftes CD'er fra gang til gang. Det er derfor vigtigt for os at understrege, at det er vores opfattelse, at IFPI Danmarks medlemmer vil se positivt på en ansøgning fra en fitnesskæde eller instruktør omkring tilladelse til sådanne aktiviteter. Det kræver selvfølgelig, at der kan opnås enighed omkring vilkårene herfor, men problemstillingen er ikke større end, at dette selvfølgelig bør være muligt.

Om der skal være tale om en serverløsning eller lignende, således som du skitserer i din mail, må komme an på det behov, som branchen har. Under alle omstændigheder er det meget vigtigt for os at understrege, at det altså ikke er den danske pladebranche, som har stillet sig på bagbenene over for en løsningsmodel.

Med venlig hilsen

Jakob Plesner Mathiasen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share