Kronisk skinnbensbetændelse


Kondikarla
 Share

Recommended Posts

Hej. Motion Online

Jeg blev opereret for kronisk skinnebensbetændelse i maj 2000. Betændelsen kom af platfodethed og 5 timers aerobic om ugen. Da jeg kom i genoptræning (Let interval løb), med hjælp fra en fysioterapeut, kom betændelsen igen. Jeg begyndte derfor på styrketræning/ svømning i september. Alt er gået godt indtil nu. Jeg har gået i højt tempo på løbebånd i 20 min., cyklet 20 min. og stepmaskine i 20 min. Da jeg for ca. 3 uger siden begyndte på interval løb, 2 gange om ugen, gå 2 min. løb 2 min., således at jeg ialt løber 12 min, kom problemet igen.

Min betændelse er kommet igen. Kan jeg gøre andet en smørre med Felden gel, og slap af for en tid?

Jeg er åben for alle foreslag!!

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvet at træne med en termobandage på skinnebenet - eller med et indlæg i skoen til at modvirke din platfod?

Andre grunde til at få skinnebensbetændelse kunne være et compartment-syndrom - i stedet for platfodethed. Ved du om du er undersøgt for det?

Mvh BrianH

Link to comment
Share on other sites

Den form af compartmentsyndrom, der kan give skinnebensbetændelse, er ifølge min lærdom kronisk bageste compartmentsyndrom.

Compartmentsyndrom er simpelt fortalt et øget tryk i muskelrummet - der kan forekomme som følge af lang tids intensiv træning. Hvis du har det, kan det øgede tryk sammen med musklernes arbejde belaste musklernes tilhæftning til skinnebenet og forårsage betændelsen. Her kommer lige de symptomer, der ifølge vores bog (Peterson/Renström) kan være:

- smerter ved afsæt fra underlaget og ved tåstand. Smerten begynder snigende og øges efterhånden, indtil fortsat fysisk aktivitet er umulig.

- snurrende fornemmelser i foden og svaghed ved afsæt.

- Symptomerne aftager efter en tids hvile, men kommer igen ved fornyet anstrengelse.

Jeg ved ikke, om man ville have opdaget et compartment-syndrom ved din operation, men det er måske værd at spørge lægen om, hvis dine symptomer passer med de her.

Med hensyn til termobandagen aner jeg faktisk ikke, hvor du kan købe den, men hvis du spørger i en sportsforretning kan de sikkert hjælpe.

Mvh Brian H

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share