UØNSKEDE muskler via løb...


Marquis
 Share

Recommended Posts

Sagen er den at jeg er begyndt at løbetræne. Løber 3 km ca 3-4 gange om ugen, og en rute med en del bakker. Problemet er så at jeg selvfølgelig tager på i muskler, MEN så absolut uønskede muskler. Mine lår er vokset betydeligt, og har medført jeg ikke længere kan passe flere af mine bukser. Mine lår kommer simpelthen i vejen.

Jeg er generelt normal af bygning, 170 høj og vejer pt ca 62 kg. Vægt før løbestart var ca 59-60 kg. Jeg har løbet i ca 2 mdr.

Mit spørgsmål er så - er der en anden type motions form, hvor man stadig opbygger kondition, toner kroppen - men ikke opbygger muskler så intensivt på lår.

Skal lige siges jeg i forvejen er rytter, og derved IKKE behøver større muskler i ben - men stadig gerne vil forbedre konditionen/tone kroppen.

Håber nogle kan komme med et godt råd?

Link to comment
Share on other sites

Sagen er den at jeg er begyndt at løbetræne. Løber 3 km ca 3-4 gange om ugen, og en rute med en del bakker. Problemet er så at jeg selvfølgelig tager på i muskler, MEN så absolut uønskede muskler. Mine lår er vokset betydeligt, og har medført jeg ikke længere kan passe flere af mine bukser. Mine lår kommer simpelthen i vejen.

Jeg er generelt normal af bygning, 170 høj og vejer pt ca 62 kg. Vægt før løbestart var ca 59-60 kg. Jeg har løbet i ca 2 mdr.

Mit spørgsmål er så - er der en anden type motions form, hvor man stadig opbygger kondition, toner kroppen - men ikke opbygger muskler så intensivt på lår.

Skal lige siges jeg i forvejen er rytter, og derved IKKE behøver større muskler i ben - men stadig gerne vil forbedre konditionen/tone kroppen.

Håber nogle kan komme med et godt råd?

Det er normalt at øge sin muskelmasse i den første periode når man lige er begyndt at træne, så din muskelvækst er nok det man normalt omtaler "begynder-gains". Løb er dog normalt ikke noget der giver den vilde muskelvækst. Dine lår vil højst sandsynligt ikke blive ved med at vokse hvis du fortsætter på samme måde. I øvrigt synes jeg ikke 62 kg på 170 cm er noget at være ked af, men kan godt se problemet med bukserne :smile:

Det bliver svært at finde en motionsform hvor benene ikke bliver brugt, især hvis du betegner løbetræning som intensiv træning af lårene. Måske en flad løberute.

Ellers kan du melde dig ind i et motionscenter og nøjes med at træne overkrop ( i så fald vil du ikke være den første :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hmm, så de vil formentlig ikke blive ved med at vokse?

Jeg er for god ordens skyld K og 25 år - min overkrop er smal/alm, alm smalle hofter/bagdel - og ja pga jeg har redet det meste af mit liv, er mine lår en anelse til den gode side pga muskler. Bruger en normal str 27-28 i stamme Jeans - MEN pga løbetræningen bliver overkroppen/bagdel mindre og lår større.

Ikke lige den dimension man ønsker sig, hmm...

Jeg bor i Århus, så en løberute uden bakker er nærmest umuligt.

Ville det være bedre at powe-walke? Vil det evt. give mindre brug af lår?

Er efterhånden lidt desperart, vil gerne holde kondien ved lige, men ønsker ikk en uharmonisk bygning.

Link to comment
Share on other sites

Normalt vil jeg sige at bakker er noget af det bedste, man kan løbe i. Men bakkeløb stiller særlige krav til lår og ballemusklerne og det er det, du nu får resultatet af. På den anden side lyder 3 km heller ikke af ret meget og du forbruger derved heller ikke ret mange kalorier, som kan skrælle noget fedt af. Vær dog ikke ked af de uønskede muskler. Det vil altid være bedre end fedt. Men jeg forstår godt dine bemærkninger vedrørende garderoben.

Jeg vil mene, at du skal løbe noget længere ture for at opnå det du ønsker og uden alt for mange bakker.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ved at have løbet ca 10 km om ugen i ca 8 uger har fået større lår, er det ikke muskler, du har fået mere af. Det er fedt, desværre.

Hmm ja har tænk tanken - men det sjove er at jeg det sidste ½ år har drukket og levet livet hver weekend UDEN at lave det fjerneste. Og dette har jeg ikke taget på af overhovedet - har et meget højt stofskite, eller hva ved jeg.

MEN nu har jeg skåret ned å alkohol og løbet i 2 mdr - og hva sker der... jeg bliver større. Om det er muskler eller ej skal jeg ikke kunne gøre mig dommer over?

Virker bare underligt at blive federe af træning?

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja har tænk tanken - men det sjove er at jeg det sidste ½ år har drukket og levet livet hver weekend UDEN at lave det fjerneste. Og dette har jeg ikke taget på af overhovedet - har et meget højt stofskite, eller hva ved jeg.

MEN nu har jeg skåret ned å alkohol og løbet i 2 mdr - og hva sker der... jeg bliver større. Om det er muskler eller ej skal jeg ikke kunne gøre mig dommer over?

Virker bare underligt at blive federe af træning?

Ser du så også federe ud nu.

Når du lever levet, er du måske også ude og danse og det kan have en betydning, som overstiger de 4*3 km om ugen.

Link to comment
Share on other sites

Ser du så også federe ud nu.

Når du lever levet, er du måske også ude og danse og det kan have en betydning, som overstiger de 4*3 km om ugen.

Tjaaa... kan ikke se den store forskel - andet end at mine smalle Diesel bukser strammer mere lige på overlår, men alle andre steder sidder de som før.

HVIS man nu antager det er muskler der er forøget i lår - som sagt, ved ikk en dyt om muskelopbygnins tid osv så nej kan da sagtens være det IKKE kan være muskler - ville der så være en anden motionsform der er bedre end løb?

Egentlig det mit spørgsmål går på - hvad kunne alternativet være, HVIS det viser sig at løb opbygger for store muskler på lår.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på at du har fået kæmpe lår ved at løbe 8 uger... jeg tror snarere på at det er en forøgelse i blodvolumen og glykogendepoter i musklerne forsaget af intensiveringen i din træning.

Lyder det plausibelt for andre? (Jeg er ikke helt sikker på hvor meget en forøgelse af blodvolumen og glykogendepoter reelt vil kunne give)

Link to comment
Share on other sites

Har du haft forøget appetit efter du er begyndt at løbe? det du forbrænder på en 3km løbetur(for dit vedkommende) ligger i omegnen af 180kcal pr tur (1kcal x vægt x km).

Det vil sige du forbrænder det der svarer til to skiver rugbrød når du er ude og løbe og selvom det helt sikkert gavner dit helbred at løbe forbrænder du ikke mere end at du ved let forøget energiindtag godt kan tage på alligevel(specielt med en god bytur i ugen).

Det lyder rimelig usandsynligt at du skulle have taget to kilo ren muskelmasse på af en ikke specielt vækstfremkaldende sportsgren.

Men du kunne jo starte med at skære lidt i hvad du spiser, endelig bibeholde løberiet og smide de to kilo og se om de ikke lige var det der gjorde forskellen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Umiddelbart tror jeg ikke at det er uden betydning hvlket genetik man render rundt med.

Snakker vi intensiv intervaltræning skulle det nok kunne give lidt masse især hvis vi er nede i sprint-træning, men ikke noget i BB-format. 40 minutter i tonsertempo vil næppe give noget af betydning.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Prøver lige at fortsætte på den her.

Har en diskussion om der ingen muskelvækst er ved løbetræning.

Vi tænker her på intensiv løb i en 20-40 min. flere gange om ugen eller interval træning, hvor der jo er endnu større intensivitet.

Vil der absolut ingen muskelvækst være ved intensiv løbetræning?

Det kommer an på hvilket udgangspunkt udøveren har. Hvis man er utrænet og relativ inaktiv (og kvinde) vil de fleste opleve en (væsentlig) muskelforøgelse ved påbegyndt konditionstræning - især ved korte og relativt hårde pas som her beskrives. Det kan selvfølgelig slet ikke sammenlignes med det hypertrofi respons der ses ved styrketræning. Men efter kort tid vil den manglende belastningsprogression medføre muskelforøgelsen ophører.

Link to comment
Share on other sites

Som de andre er inde på, så uanset hvad der er sket indtil nu, så bliver dine lårmuskler ikke større og større hvis du bliver ved med at løbe.

Og det ikke sikkert meget dine lår er blevet større, lidt ekstra glykogendepoter og væske kan som regel mærkes en del i vores tøse cowboybukser som i forvejen er lavet ret stramme (og til kvinder med INGEN lår!).

:wink:

Link to comment
Share on other sites

Tror det er en meget minimal vækst der kommer ved løbetræning - prøv fx at tjekke alle disse billeder af 1500 meter løbere...

De er nok nogle af de løbere i verden der træner mest intensivt og med en utrolig mænge intervaltræning og nogle af dem supplere garanteret også med lidt styrketræning og ALLIGEVEL har de tynde ben.

Ganske vist er benene markeret og musklerne kan ses p.g.a. den meget lave fedtprocent, men alligevel er der ingen imponerende store lårmuskler. Dog synes jeg at der er nogen af dem der har ret pæne lægmuskler - i hvert fald i forhold til de ellers så tynde underben...

Billeder af 1500/mile løbere

Link to comment
Share on other sites

Som de andre er inde på, så uanset hvad der er sket indtil nu, så bliver dine lårmuskler ikke større og større hvis du bliver ved med at løbe.

Og det ikke sikkert meget dine lår er blevet større, lidt ekstra glykogendepoter og væske kan som regel mærkes en del i vores tøse cowboybukser som i forvejen er lavet ret stramme (og til kvinder med INGEN lår!).

:wink:

Enig... det er usandsynligt, at du har taget særlig meget muskelmasse på (din ridning in mente), men kombineret med glykogendepoter, så kan det godt skabe problemer i meget tætte jeans...

summa summarum - så tvivler jeg på, at det er sket ændringer, du kan se med det blotte øje..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share