Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Hvad er en sejr i Liege-Bastogne-Liege værd?

vinokourov_liege_2010_break.jpg

I dag sad jeg og genså de sidste 5 km af Liege-Bastogne-Liege fra 2010, hvor Alexandre Vinokourov som bekendt vandt. Men i denne uge kom det jo også frem at han åbenbart havde betalt Kolobnev €100.000 for at lade ham vinde. Det er jo ikke første gang man har hørt om ryttere der er blevet "købt" under løb for at hjælpe andre, men ligefrem at købe en sejr er vidst ret uhørt.

Præmiepengene for sejren er €20.000, men så er der bare det faktum at man har vundet et af de mest anerkendte cykelløb, som også spiller ind. Om det er €80.000 værd skal jeg ikke kunne sige. Var Kolobnev træt i finalen så kan jeg godt forstå at han tog imod det lette valg, men var han frisk er det sgu for dumt.

Specielt når man så tænker på at Kolobnev ikke havde vundet noget af værdi siden 2007, og med sejren i LBL virkelig kunne have sat punktum ved sin karriere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke trænet siden torsdag. Jeg havde en session på hjemmetræneren som jeg nok burde have undladt da mit skinneben som sagt har gjort ondt. Under opvarmningen gjorde det lidt ondt, men jeg tænkte at det nok bare lige skulle blive varmt. Da jeg så begyndte på intervallerne gjorde det mega naller, men jeg fortsatte selvfølgelig. Idiot.

Det har betydet at jeg har haft ondt i skinnebenet mere eller mindre lige siden, så nu har jeg valgt at holde pause indtil det ikke gør ondt mere. Af samme årsag er det MEGA nitten at kigge ud på en skyfri himmel og næsten ingen vind, og bare sidde indenfor. Så føler man sig sgu som

lion-in-cage.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvad er en sejr i Liege-Bastogne-Liege værd?

vinokourov_liege_2010_break.jpg

I dag sad jeg og genså de sidste 5 km af Liege-Bastogne-Liege fra 2010, hvor Alexandre Vinokourov som bekendt vandt. Men i denne uge kom det jo også frem at han åbenbart havde betalt Kolobnev €100.000 for at lade ham vinde. Det er jo ikke første gang man har hørt om ryttere der er blevet "købt" under løb for at hjælpe andre, men ligefrem at købe en sejr er vidst ret uhørt.

Præmiepengene for sejren er €20.000, men så er der bare det faktum at man har vundet et af de mest anerkendte cykelløb, som også spiller ind. Om det er €80.000 værd skal jeg ikke kunne sige. Var Kolobnev træt i finalen så kan jeg godt forstå at han tog imod det lette valg, men var han frisk er det sgu for dumt.

Specielt når man så tænker på at Kolobnev ikke havde vundet noget af værdi siden 2007, og med sejren i LBL virkelig kunne have sat punktum ved sin karriere.

Spændende problemstilling! Ja hvad er en sejr i LBL værd? I mine øjne meget mere en "sølle" 100000 euro ihvertfald. Det er jo nærmest klassikeren over dem alle. Jo, Paris-Roubaix er jo også af en majestætisk størrelse men lidt i en anden klasse, knap så raffineret som "den gamle dame".

Jeg undrer mig ganske meget over hvad der får en rytter til at sige ja til sådan et tilbud og tænker straks på at han må have følt at han alligevel ikke kunnet have slået Vino hvis han havde afvist tilbuddet, og at tilbuddet derfor var hans måde at få noget mere ud af det end den (i hans øjne mere) sandsynlige andenplads.

Uden at skulle lege psykoterapeut kan jeg sagtens forestille mig at en mand med hans mange sekundære placeringer i store løb har mistet troen på den helt store sejr. Dog tror jeg ikke at Vino kunne have slået Kolobnev i spurten, han er jo en ganske hurtig rytter!

Link to comment
Share on other sites

Kolobnev så slidt ud til sidst i finalen, men nu sidder man jo og tænker på om det bare var spil for galleriet. Han har tidligere vist sig at være en god afslutter, og når man tænker på hvad Vino ellers lavede det år, så var han nok ikke stærk nok til at tage sejren uden at have købt den.

Oh well, der vil nok for altid stå Vino som vinder i 2010, for selv hvis man degraderer ham så kan man vel heller ikke give sejren til Kolobnev som jo lod sig købe? 3'eren var reelt set Valverde, som dog er blevet slettet fra de hellige analer siden. Så man skal ned på 4. pladsen for at finde en vinder, og han hedder så Gilbert :laugh:

Men noget nær det sjoveste i hele sagen er klart Vino der ikke benægter at han har overført penge til Kolobnev. Han er dog ikke helt sikker, for han låner ofte penge ud til bekendte :wink::w00t::bigsmile::laugh::bigsmile::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Brødre?

80880171-480-90-480-70.jpg

Der er i den seneste tid kommet nogle interessante udmeldinger fra Team Radioshack-Nissan-Trek's manager Johan Bruyneel omkring brødrene Schleck 2012. Først skulle de absolut ikke køre Giroen, men nu bløder han igen lidt op omkring mulighederne. Det han senest har meldt ud har været at stiller en af dem op i Giroen, så er det for at vinde, og da Giroen ikke er så hård i år vil det ikke være umuligt at køre både Giro og Tour. Det kunne i hvert fald være interessant at se Schleckerne i Italien igen, og se dem køre med om den samlede sejr. Mulighederne burde i hvert fald være der. Det hænger måske også sammen med at Bruyneel har erkendt at ruten i Touren næste år bare ikke ligger særlig godt til Schleckerne, heller ikke selvom de får forbedret deres TT.

Dog er den nok mest interessante udmelding denne:

"Vi vil gøre alt for at Andy vinder Tour de France. Vi arbejder målrettet på hans enkeltstart, samtidig med at han skal bevare sine evner i bjergene”

Ikke et ord om Frank, og mellem linierne skal det nok også tolkes sådan at de ikke bliver sidestillet ved næste udgave af TdF. Ingen tvivl om at Andy er den mest talentfulde af de to, men jeg er ikke sikker på at han er den bedste. Vi har de senere år set en Andy der har været lige ved og næsten, og man har nærmest haft en idé om at han bare ikke vil de lige så meget som Frank vil. Der var trods alt under et minut mellem de 2 da de nåede Paris i år, hvilket vidner om en Frank der absolut var i hopla.

De er selvfølgelig brødre, men hvor ville jeg selv synes det var irriterende hvis jeg havde potentialet til at køre top 3 i Touren, men i stedet for skulle køre for en anden som i virkeligheden kun var marginalt bedre.

Hvis begge ryttere vælger at stille op i Giroen for at vinde betyder det også at vi med stor sandsynlighed IKKE får dem at se i Ardenner-ugen. Det ville jeg egentlig synes var lidt en skam, da de trods alt har tilføjet lidt liv i især Liege-Bastogne-Liege i år. Godt nok var de snotdumme, men forhåbentlig er de blevet klogere.

Men ok, stiller de ikke op bliver det måske endnu nemmere for Breschel at snuppe en god placering i Amstel og LBL, da han netop har meldt ud at han ikke vil køre Paris-Roubaix, men satse på de to førnævnte løb.

2012 bliver altså en uforbandet spændende sæson - i hvert fald på papiret.

Link to comment
Share on other sites

Som Gregers, tog jeg også lige en FTP test i går. Et par erfaringer rigere blev det da også en anden session end sidst jeg testede det. Først og fremmest tog jeg en længere opvarmning, og kalibrerede wattmåleren et par minutter inden jeg skulle igang med intervallet. Derudover sørgede jeg også for et par enkelte pauser i intervallet hvor wattmåleren kunne justere sig selv. Således blev det til 25 minutters opvarmning, og derefter 20 minutters interval hvor jeg startede med en modstand omkring de 220-230 watt. Efter at have kørt sådan i 15,5 minut bankede jeg modstanden et par nyk op så jeg lå omkring de 250 watt, og mod slutningen tog jeg et minut eller halvandet på lidt over 300 watt.

Det gav efter de 20 minutter følgende stats:

20111213ftp.png

231 watt, kontra 224 watt sidste gang. En forbedring på 3%. FTP'en ligger således på 219,5 watt mod 213 før.

Herefter en god omgang afrulning.

20111213tur.png

Efter at have læst lidt mere om FTP indenfor kontra udenfor, er det den generelle holdning at der ER forskel. Man kan decideret tale om en indoor og outdoor FTP, hvor sidstnævnte altid vil være højere. En masse faktorer spiller ind. 220 watt virker måske ikke af så meget, men igen, det kommer meget an på hvilket apparat du bruger til at måle watt. Sidste år testede jeg som sagt min FTP til at være omkring 240 watt på min Tacx Bushido, men da jeg nu bruger en anden måler skal der være forskellige tal. Som tidligere nævnt så er Tacxen lidt mere optimistisk når det gælder watt-tal, men den er det konsekvent. Dvs. alle der bruger en Tacx vil altid få vist de samme værdier.

Gregers testede f.eks. sin FTP på sin Tacx til at være 253 og med ca. 90 kg at slæbe rundt på giver det ham 2,81 watt/kg. Min er 2,92 watt/kg med en nuværende vægt omkring 75,3 kg. Kan man så sammenligne de tal? Nej, da det er 2 forskellige måder at måle watt på. Men både Gregers og jeg kan forholde sig til vores egne tal, og se den udvikling der kommer til at være :smile:

Link to comment
Share on other sites

Som Gregers, tog jeg også lige en FTP test i går. Et par erfaringer rigere blev det da også en anden session end sidst jeg testede det. Først og fremmest tog jeg en længere opvarmning, og kalibrerede wattmåleren et par minutter inden jeg skulle igang med intervallet. Derudover sørgede jeg også for et par enkelte pauser i intervallet hvor wattmåleren kunne justere sig selv. Således blev det til 25 minutters opvarmning, og derefter 20 minutters interval hvor jeg startede med en modstand omkring de 220-230 watt. Efter at have kørt sådan i 15,5 minut bankede jeg modstanden et par nyk op så jeg lå omkring de 250 watt, og mod slutningen tog jeg et minut eller halvandet på lidt over 300 watt.

Det gav efter de 20 minutter følgende stats:

20111213ftp.png

231 watt, kontra 224 watt sidste gang. En forbedring på 3%. FTP'en ligger således på 219,5 watt mod 213 før.

Herefter en god omgang afrulning.

20111213tur.png

Efter at have læst lidt mere om FTP indenfor kontra udenfor, er det den generelle holdning at der ER forskel. Man kan decideret tale om en indoor og outdoor FTP, hvor sidstnævnte altid vil være højere. En masse faktorer spiller ind. 220 watt virker måske ikke af så meget, men igen, det kommer meget an på hvilket apparat du bruger til at måle watt. Sidste år testede jeg som sagt min FTP til at være omkring 240 watt på min Tacx Bushido, men da jeg nu bruger en anden måler skal der være forskellige tal. Som tidligere nævnt så er Tacxen lidt mere optimistisk når det gælder watt-tal, men den er det konsekvent. Dvs. alle der bruger en Tacx vil altid få vist de samme værdier.

Gregers testede f.eks. sin FTP på sin Tacx til at være 253 og med ca. 90 kg at slæbe rundt på giver det ham 2,81 watt/kg. Min er 2,92 watt/kg med en nuværende vægt omkring 75,3 kg. Kan man så sammenligne de tal? Nej, da det er 2 forskellige måder at måle watt på. Men både Gregers og jeg kan forholde sig til vores egne tal, og se den udvikling der kommer til at være :smile:

Jeg er ret imponeret over, at I kan motivere jer til at træne inden døre. Jeg har selv forsøgt mig med løbebånd, men nej jeg kan slet ikke holde det ud, så jeg må altid løbe i regn og blæst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det hænger sammen med at man skal have virkelig meget tøj på hvis man cykler udenfor, og derudover er langt mere følsom overfor styrt o.lign. kontra hvis man løber. Derudover er en løbetur i blæst og regn ikke helt så slem som en cykeltur. Derfor er vi nok mere tilbøjelige til at træne indenfor :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det hænger sammen med at man skal have virkelig meget tøj på hvis man cykler udenfor, og derudover er langt mere følsom overfor styrt o.lign. kontra hvis man løber. Derudover er en løbetur i blæst og regn ikke helt så slem som en cykeltur. Derfor er vi nok mere tilbøjelige til at træne indenfor :laugh:

Havde jeg været hjemme før, havde jeg nu nok cyklet udendørs :wink:

Men for os dødelige uden wattmåler på cyklen, åbner hjemmetræneren for nogle muligheder som den rigtige cykel ikke har. Værdien af at træne efter watt, tror jeg ikke kan overdrives meget. Det er i hvert fald et motivationsboost uden lige at have et tal at forholde sig til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret imponeret over, at I kan motivere jer til at træne inden døre. Jeg har selv forsøgt mig med løbebånd, men nej jeg kan slet ikke holde det ud, så jeg må altid løbe i regn og blæst.

Som Kermit også er inde på herover, så kan udendørs løbetræning og cykling slet ikke sammenlignes. Hvis vi lige ser bort fra ultraløbere, så er man sjældent af sted mere end 60-120 minutter til løbetræning (de fleste kortere endnu), og det går betydeligt langsommere, så man slet ikke bliver kølet af på samme måde. Derudover er hænder og fødder meget passive under cykeltræning, og sammen med den kolde fartvind giver det følelsesløse fødder i løbet af nul komma niks om vinteren. Det er et problem, man af gode grunde ikke kender så meget fra løb, hvor fødderne hele tiden hamrer mod underlaget. Det er derfor, man bliver langt mere udmarvet af de mange timers udendørs cykeltræning om vinteren (og derfor mange af samme grund lægger en del af træningen indendørs).

Just my 5 cents:smile:

Link to comment
Share on other sites

Kan godt se det der med vinden. Cyklede meget her i vinter ca. 40 km om dagen og ja det var sgu koldt - og så er jeg endda en neddroslet snegl på cykel, så kan godt forstå, at I trækker indenfor. Jeg synes fortsat, at det er godt gået det med at kunne holde motivationen oppe hen over en vinter - sejt!!

Link to comment
Share on other sites

Hvis andre med interesse i wattmåling og cykeltræning kigger med herinde på Kermits log, så er der faktisk lige nu en SRAM krank med SRM-meter til salg på cykelgalleri. Og nej, jeg har ingen aktier i den, det er bare ikke så tit, sådan noget sælges brugt …

http://www.cykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=31296

post-52761-053880300 1323976350_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hvis andre med interesse i wattmåling og cykeltræning kigger med herinde på Kermits log, så er der faktisk lige nu en SRAM krank med SRM-meter til salg på cykelgalleri. Og nej, jeg har ingen aktier i den, det er bare ikke så tit, sådan noget sælges brugt …

http://www.cykelgalleri.dk/mar_vis.aspx?MarID=31296

Det er i hvert fald billigt for en SRM!

Link to comment
Share on other sites

Efter en lille lektion fra JohnJohnson er jeg introduceret til Cyclingtorrents.nl som er en hjemmeside med en masse gamle cykelfilm/etaper/etc. Jeg har endnu ikke gennemskuet det helt, men jeg har da fået hentet et par enkelte etaper fra Touren, og endda også været en god torrentbruger og uploadet et par af de danske jeg selv har. Så gårsdagens hjemmetræner session blev kørt til en klassiker - Tour etapen fra 2009 hvor Frank, Andy, Andreas og Alberto er i udbrud, og hvor Alberto med et ryk får smidt Andreas af. Fantastisk etape. Desværre var etapen delt i 2, så man på den sidste kun så den sidste opstigning, hvilket jeg synes var lidt synd. Så jeg fandt da også lige ud af hvordan man satte to klip sammen til ét så jeg nu kan få det hele med :wink: Der er nemlig et genialt scenarie hvor Frank ikke kan slippe væk fra Lance, indtil Lance kigger den forkerte vej, og så rykker Frank. Anywho, det kan anbefales :smile:

Træningen var den klassiske SweetSpot, med 20 minutters intervaller og 5 minutters hvile.

20111215tur.png

Link to comment
Share on other sites

Det blev da også lige til en omgang styrketræning efter arbejde i dag.

Opvarmning:

5 minutter kondicykel

Planker:

60 sek

Squat:

10x 60 kg

6x 80 kg

3x 90 kg

6x 95 kg

6x 95 kg

6x 95 kg

45° calf raise:

6x 200 kg

6x 200 kg

6x 200 kg

Hip flexion:

6

6

6

45° single leg press:

6x 60 kg

6x 60 kg

6x 60 kg

Afrulning:

5 minutter kondicykel

Og så blev det tid til lidt pizzaeksperiment også. Bare lige et hurtigt billede

393921_10150453861365502_609790501_8406697_1081321517_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

"Han har en fantastisk evne til at fortsætte sin acceleration"

20110803-114803-L_net_Contador-k-rer-gadel_1000.jpg

Citatet kommer fra Jørgen Leth under årets sidste bjergetape i Tour de France, hvor Alberto Contador satte en acceleration ind på Alpe D'huez. Der er ingen tvivl om at det er et af hans helt specielle kendetegn - netop evnen til at lave de her små korte ryk og så bare gøre det igen og igen, og fortsætte. Dyrk i øvrigt lige Andys quads på billedet!

Nå, men nok om Alberto. Jeg har jo også fået trænet lidt i dag. Vejret var jo på den flotte side, så jeg blev enig med mig selv om at teste min nyindkøbte vinterjakke fra Demarchi. Jeg har jo ikke nogen decideret vintercykel, så det blev min hverdagscykel som er en flatbar racer med triple krank, som så blev udstyret med et par Shimano pedaler så jeg kunne bruge mine gamle Sidi sko. Inden jeg drog afsted skulle den dog lige have en overhaling, da kablerne ikke lige var blevet smurt, det samme kunne heller ikke siges om kæden, eller forskifteren som kategorisk nægtede et rykke på sig. Et par stærke tommelfingre og lidt af den grønne Finishline olie hjalp dog på problemet.

Her var det så bare ud på landevejen, og jeg kørte ned mod Charlottenlund, inden jeg kørte af en lille vej op mod Klampenborgvej som byder på en dejlig lille bakke inde i skoven. Ned til Strandvejen og så ellers bare mærke den kraftige vind lige i smasken. Jeg fandt dog en god rytme og kadancen var spot-on. På min vej op af Strandvejen mødte jeg en del modkørende cykelryttere der alle så ud til at være glade. Jeg skulle senere finde ud af hvorfor smilene var så brede.

Ved Nivå bugten var der mere frit, og det betød også at vinden virkede kraftigere. Men det var dog en fed oplevelse at komme ned til vandet og se de mange svaner der hyggede sig i det stille vand. Tror aldrig jeg har set så mange svaner i området, men Nivå er jo også berygtet for at være ganske populært blandt de fleste fugle. Laveskov bakken blev kørt i et langt ryk hvor jeg både sad ned og stod op for hele tiden at holde gang i cyklen. Lang tid siden jeg har kørt den bakke fra den side af. Jeg fortsatte hele vejen op til Kelleris, hvor jeg drejede ind i landet igen.

Efter en lille tissepause vendte jeg derfor snuden hjem mod Lyngby. Jeg tog Kongevejen op til Karsemosegård, og så ud mod Strandvejen igen. Vinden var nu i ryggen, og det kunne absolut mærkes. Det var pludselig nemt at holde en fart omkring de 28-30 km/t, og med lidt indsats kunne jeg ligge omkring de 33-35 km/t. Ved Folehaven kørte jeg lige ind og snuppede den dejlige strækning ind igennem skoven, og fortsatte så op til Sandbjerg hvor jeg tog bakken ned mod Strandvejen. En lille afstikker på de 2 knolde langs Kystbanen, og så ud på Strandvejen igen hvor jeg tog den direkte rute til Klampenborg. En meget kort byge på vejen, og så var det ellers bare op af Klampenborgvej og igennem Lyngby. Der var jeg efterhånden også godt stegt.

Små 79 km med 27,1 km/t i snit, og et pulssnit på omkring de 78% af max. Små 3 timer i sadlen.

20111217tur.png

20111217kort.png

Og hvad har jeg så ellers lavet i dag? Jo, jeg har skam genset den fantastiske etape fra touren 2003 hvor Ulrich for alvor får sat Armstrong under press, og hvor Sastre snupper sejren på Aix-3-Domain.

Jeg har også luret på om jeg burde købe en decideret vinterracer. Der ville være en ok idé i det, men så tænkte jeg lige lidt videre. Vil jeg betale måske 5-6000,- for en racer med Sora/Tiagra, eller købe en gruppe og smide på Cinellien, og så bruge den som vinterracer? Hmmm.

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Imho skal du overveje mere end een gang inden du går ned i Sora.

Jeg er i hvert fald ærgelig over at jeg ikke ofrede bare lidt mere for Tiagra, for hold da op hvor det skifter trægt. Bare at forskifteren konsekvent skal have to tryk for at skifte (gælder både op og ned) er ret så irriterende i længden.

Jeg ved selvfølgelig ikke hvor meget den slags går dig på men du virker ret perfektionistisk med dit grej, så.....

Link to comment
Share on other sites

"Han har en fantastisk evne til at fortsætte sin acceleration"

20110803-114803-L_net_Contador-k-rer-gadel_1000.jpg

Citatet kommer fra Jørgen Leth under årets sidste bjergetape i Tour de France, hvor Alberto Contador satte en acceleration ind på Alpe D'huez. Der er ingen tvivl om at det er et af hans helt specielle kendetegn - netop evnen til at lave de her små korte ryk og så bare gøre det igen og igen, og fortsætte. Dyrk i øvrigt lige Andys quads på billedet!

Nå, men nok om Alberto. Jeg har jo også fået trænet lidt i dag. Vejret var jo på den flotte side, så jeg blev enig med mig selv om at teste min nyindkøbte vinterjakke fra Demarchi. Jeg har jo ikke nogen decideret vintercykel, så det blev min hverdagscykel som er en flatbar racer med triple krank, som så blev udstyret med et par Shimano pedaler så jeg kunne bruge mine gamle Sidi sko. Inden jeg drog afsted skulle den dog lige have en overhaling, da kablerne ikke lige var blevet smurt, det samme kunne heller ikke siges om kæden, eller forskifteren som kategorisk nægtede et rykke på sig. Et par stærke tommelfingre og lidt af den grønne Finishline olie hjalp dog på problemet.

Her var det så bare ud på landevejen, og jeg kørte ned mod Charlottenlund, inden jeg kørte af en lille vej op mod Klampenborgvej som byder på en dejlig lille bakke inde i skoven. Ned til Strandvejen og så ellers bare mærke den kraftige vind lige i smasken. Jeg fandt dog en god rytme og kadancen var spot-on. På min vej op af Strandvejen mødte jeg en del modkørende cykelryttere der alle så ud til at være glade. Jeg skulle senere finde ud af hvorfor smilene var så brede.

Ved Nivå bugten var der mere frit, og det betød også at vinden virkede kraftigere. Men det var dog en fed oplevelse at komme ned til vandet og se de mange svaner der hyggede sig i det stille vand. Tror aldrig jeg har set så mange svaner i området, men Nivå er jo også berygtet for at være ganske populært blandt de fleste fugle. Laveskov bakken blev kørt i et langt ryk hvor jeg både sad ned og stod op for hele tiden at holde gang i cyklen. Lang tid siden jeg har kørt den bakke fra den side af. Jeg fortsatte hele vejen op til Kelleris, hvor jeg drejede ind i landet igen.

Efter en lille tissepause vendte jeg derfor snuden hjem mod Lyngby. Jeg tog Kongevejen op til Karsemosegård, og så ud mod Strandvejen igen. Vinden var nu i ryggen, og det kunne absolut mærkes. Det var pludselig nemt at holde en fart omkring de 28-30 km/t, og med lidt indsats kunne jeg ligge omkring de 33-35 km/t. Ved Folehaven kørte jeg lige ind og snuppede den dejlige strækning ind igennem skoven, og fortsatte så op til Sandbjerg hvor jeg tog bakken ned mod Strandvejen. En lille afstikker på de 2 knolde langs Kystbanen, og så ud på Strandvejen igen hvor jeg tog den direkte rute til Klampenborg. En meget kort byge på vejen, og så var det ellers bare op af Klampenborgvej og igennem Lyngby. Der var jeg efterhånden også godt stegt.

Små 79 km med 27,1 km/t i snit, og et pulssnit på omkring de 78% af max. Små 3 timer i sadlen.

20111217tur.png

20111217kort.png

Og hvad har jeg så ellers lavet i dag? Jo, jeg har skam genset den fantastiske etape fra touren 2003 hvor Ulrich for alvor får sat Armstrong under press, og hvor Sastre snupper sejren på Aix-3-Domain.

Jeg har også luret på om jeg burde købe en decideret vinterracer. Der ville være en ok idé i det, men så tænkte jeg lige lidt videre. Vil jeg betale måske 5-6000,- for en racer med Sora/Tiagra, eller købe en gruppe og smide på Cinellien, og så bruge den som vinterracer? Hmmm.

Hej Kermit!

For 7800 kr. kan du få en ny god racer med kvalitetsdele ( bl.a. Shimano 105 ). Husker en artikel fra Cykelmagasinet for et års tid siden, hvor de advarede alle, der lige havde givet en masse penge for en ny racer, mod at læse videre, underforstået at de ville ærgre sig over, at have givet så meget for en cykel, når man kan få så meget for så lidt.

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=2502

Vh.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Hej Kermit!

For 7800 kr. kan du få en ny god racer med kvalitetsdele ( bl.a. Shimano 105 ). Husker en artikel fra Cykelmagasinet for et års tid siden, hvor de advarede alle, der lige havde givet en masse penge for en ny racer, mod at læse videre, underforstået at de ville ærgre sig over, at have givet så meget for en cykel, når man kan få så meget for så lidt.

http://www.canyon.com/_dk/roadbikes/bike.html?b=2502

Vh.

Fyssen

Nu er der langt fra 5-6000,- til små 8000,- hvis du spørger mig :wink: Og så skulle jeg jo også droppe mine holdninger til Canyon, og det ville straks være værre :laugh: For små 8000,- ville jeg kunne købe en SRAM Red gruppe og smide på min Cinellien, og så ville den faktisk næsten være på højde med min Orbea. Så ved jeg godt hvad jeg ville vælge i hvert fald :smile:

Det realistiske er nok at finde en Apex/Rival/Force gruppe på den blå, og så smide det på. Det burde kunne gøres for 2-3000,-.

Link to comment
Share on other sites

Nu er der langt fra 5-6000,- til små 8000,- hvis du spørger mig :wink: Og så skulle jeg jo også droppe mine holdninger til Canyon, og det ville straks være værre :laugh: For små 8000,- ville jeg kunne købe en SRAM Red gruppe og smide på min Cinellien, og så ville den faktisk næsten være på højde med min Orbea. Så ved jeg godt hvad jeg ville vælge i hvert fald :smile:

Det realistiske er nok at finde en Apex/Rival/Force gruppe på den blå, og så smide det på. Det burde kunne gøres for 2-3000,-.

Ja, vi kan da ikke have, at du lader dig inspirere til "anden side". Du er måske Villy V's fætter? Og så er der vel ikke langt fra 6000-8000, hvis man kører på Orbea Orca med MCC SR hjul og watt-måler? Det er jo ikke lige frem "low end products"!!

Men du skal selvfølgelig selv, hvad der er det rigtige for dig. Jeg forstod det bare, som du søgte inspiration og forslag til dit dilemma.

Vh.

Fyssen

Link to comment
Share on other sites

Ja, vi kan da ikke have, at du lader dig inspirere til "anden side". Du er måske Villy V's fætter? Og så er der vel ikke langt fra 6000-8000, hvis man kører på Orbea Orca med MCC SR hjul og watt-måler? Det er jo ikke lige frem "low end products"!!

Men du skal selvfølgelig selv, hvad der er det rigtige for dig. Jeg forstod det bare, som du søgte inspiration og forslag til dit dilemma.

Vh.

Fyssen

Ud fra det indlæg lyder det næsten som om du har ondt i en vis legemsdel over at jeg kører rundt på en relativt dyr cykel? Men hvorfor det? Er det forkert at jeg har en hobby som gør at jeg bruger mange penge på noget jeg elsker at nørde med? Ja, jeg har nogle relativt dyre hjul på min cykel - men nu er de så også delvist finansieret af at mine gamle gik i stykker og jeg fik penge fra forsikringen. Og ja, jeg har en krank og wattmåler der har kostet i omegnen af 9000,-. Wattmåleren blev finansieret ved at jeg solgte min mountainbike og med penge jeg fik i fødselsdagsgave. Har jeg været ude og rejse i år? Nej det har jeg ikke. Har jeg været nede og køre i bjerge en enkelt gang eller to? Nej det har jeg ikke. Jeg har med andre ord bare prioriteret anderledes end dig. Jeg har jo heller ikke købt en færdig cykel, men langsomt bygget min cykel op fordi jeg ikke har haft råd til at smide 40.000,- på en cykel til at starte med. Mine Mavic hjul stammer tilbage fra 2008 hvor jeg købte de gamle som så gik i stykker sidste år. Min SRAM Red gruppe er fra 2009. Orbea rammen er fra 2010, og wattmåleren er fra 2011. Så skal vi sige at jeg måske i gennemsnit har brugt 10-15.000,- om året over de sidste 4 år for at have den cykel jeg har i dag. Bare fordi jeg har en cykel der er dyr nu, betyder det ikke at en udskrivning på en anden cykel på 8000,- ikke er stor. Jeg har det ikke hårdt økonomisk, men det er simpelthen noget pladder du fyrer af.

Og Villy V referencen forstår jeg ikke helt. Jeg har intet imod Canyon, jeg vil bare ikke selv eje en. Canyon laver fantastiske cykler til prisen, og jeg har ofte anbefalet folk at købe en Canyon. Hvorfor så ikke selv købe en Canyon? Fordi jeg synes det er en stangvare, og mere ingeniørkunst end passion/design. Jeg vælger ikke cykel for at få mest for pengene, men for at give mig den største glæde. En af glæderne er selvfølgelig at have en cykel og komme ud og træne, men for mig handler det også meget om nørderiet, og det at have en cykel som man ikke ser mange af. Af samme årsag ser man folk der kører rundt i Alfaer og nogle der kører i Skodaer. Begge er glimrende biler, og skal man vælge med hjernen er der ingen tvivl om at det er Skodaen man skal have fat i. Der er dog heldigvis også dem der vælger Alfaen for den ekstra køreglæde, det lækre design, og for at have en bil som kendere nikker anerkendende af.

Og så kan det være du synes jeg er en snob, og ja det er jeg nok også. For mig er cyklen mere end bare et træningsredskab. Men det er fint nok at du holder meget af din Canyon, det skal du have lov til. Det er bare ikke noget for mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share