Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jeg synes sgu også, at gassen er gået af ballonen, så den fornemmelse er du ikke alene med. Men som du selv er inde på, så kunne det godt give et interessant Vuelta d'Espana ...

Ja, man kan ikke engang for alvor tage de danske briller på og heppe på Fuglsang. Han er trods alt også ude af klassementet, Nibali fører med 2.30 ned til nummer 2, det er sgu trist.

Man kan håbe på at Riis kan samle tropperne, det må altså også være en kæmpe nedtur de har på lige nu, og få lidt oprejsning, men det bliver jo aldrig det samme som at køre med om den samlede sejr.

Nu har jeg lige set afslutningen på etapen, og folk snakker om hvor stærk Nibali er. Det er klart at han ser stærk ud når han kører mod 2. rangsryttere. Det er også skidt for Nibalis eftermæle, for vinder han Touren, så vil den være vundet fordi både Froome og Contador røg ud pga. styrt.

Link to comment
Share on other sites

Håber det er iorden jeg lige smider et par spørgsmål i din log :)

Hvad koster en god hjemmetræner?

Er der noget man skal være ekstra opmærksom på når man er en stor gut på 100 kilo og skal købe en racercykel?

Hvad kan man gøre for at undgå for mange punkteringer, tænker at med så tynde dæk(sammenlignet f.eks med mountainbikes) må man da punktere tit?

hvad spiser og drikker du på dine træningsture?

håber du har tid til at svare på spørgsmålene, og iøvrigt tak for alle de spændende beretninger om din træning :)

Link to comment
Share on other sites

Håber det er iorden jeg lige smider et par spørgsmål i din log :)

Hvad koster en god hjemmetræner?

Er der noget man skal være ekstra opmærksom på når man er en stor gut på 100 kilo og skal købe en racercykel?

Hvad kan man gøre for at undgå for mange punkteringer, tænker at med så tynde dæk(sammenlignet f.eks med mountainbikes) må man da punktere tit?

hvad spiser og drikker du på dine træningsture?

håber du har tid til at svare på spørgsmålene, og iøvrigt tak for alle de spændende beretninger om din træning :)

Selvfølgelig.

En god hjemmetræner koster vel fra ca. 1500,- og opefter. God er jo et vidt begreb. Jeg har måtte gå en anelse på kompromis fordi jeg bor i lejlighed, og bruger derfor en Elite fluid crono som fungerer rigtig godt, og ikke larmer så forfærdeligt meget. Tacx Flow er dog en af de klassiske fordi den giver mulighed for at træne med watt.

Du skal ikke købe for let :laugh: Dvs. du skal ikke gå ud og købe en cykel der i alt vejer 5,5 kg, for den vil ikke være stærk nok til dig. Stellet skal nok holde, men sørg for at køb nogle hjul der kan klare din vægt. Det kan eventuelt være nogle hjul bygget af en hjulbygger med en masser eger i.

Det er nu ikke størrelsen på dækkene der er afgørende for hvor ofte/sjældent man punkterer. Hvis du for alt i verden ikke vil punktere så køb nogle gode dæk der egner sig til danske forhold - f.eks. Continental GP4000s eller Vredestein Fortezza Tricomp, og smid så nogle dækindlæg i. Det er sådan en tynd gummi/plastik liste man ligger mellem slangen og dækket, som sikrer mod punkteringer.

Hvad jeg spiser og drikker på en tur varierer meget af længden af turen. Kører jeg en restitutionstur på 1-2 timer så har jeg 1-2 dunke med vand med. Træningsture med intensitet der varer over 2 timer har jeg en dunk med energidrik i og en dunk med vand. Skal jeg træne i mere end 4-5 timer har jeg som oftest også et eller andet at spise med. Det kan være alt fra muslibarer, energibarer, figenstænger, bananer eller bare en krydderbolle med noget nutella.

God tur derude :smile:

Link to comment
Share on other sites

Og lidt træningsopdatering.

Tirsdag var jeg ude omkring kl. 11 og kørte ud til Flyvestationen hvor jeg ville køre en FTP test. Testen forløb som den skulle, men er du gal at jeg fik kørt mig selv ud. Da jeg var færdig havde jeg kvalme, men det gik heldigvis over efter lidt tid. På de 20 minutter havde jeg kørt med 328 watt i snit, hvilket svarer til en FTP på 312 watt. Det er 7-8 watt mere end sidste gang, og det er jeg egentlig ganske godt tilfreds med når jeg tænker på at jeg egentlig ikke havde forberedt testen særlig godt. Normalt ville jeg havde kørt dagen før for lige at løsne benene op, men det havde jeg altså ikke fået gjort.

På turen hjem kørte jeg over Kollekolle og kørte et par styrketræningssprinter. De foregår i alt sin enkelthed i at sprinte i det absolut tungeste gear man har. Jeg holder mig til ca. 8 pedalomdrejninger, og selvom man ikke får ramt de højeste watt, så tror jeg alligevel at det giver godt til benene. Jeg har faktisk tænkt på at kombinere det med en regulær sprint. Tanken skulle være lidt ala den der øvelse man nogle gange har lavet i en dørkam. Presse udad med armene mens man står derinde, og når man så går ud vil ens arme per automatik gå en anelse længere ud fordi de er klar til at blive belastet igen. Min tanke er at hvis man gør det samme med en sprint, så kan man måske sprinte endnu hårdere. Så en protokol ala sprint i tungeste gear i 3-4 sekunder(måske 5 pedalomdrejninger), ned og sidde i 20 sekunder, og så køre en max sprint i selvvagt gear i 10-15 sekunder, og så holde pause i nogle minutter. Det er i hvert fald noget jeg skal have testet af, for er egentlig ikke sikker på at det virker.

I alt fik jeg kørt 52,5 km.

Senere på dagen var det så ud med Ordrup og køre en kort omgang intervaller. Vi kørte ud til golfbanen ved Buresø hvor vi på en rundstrækning kørte 4x 5 minutters AT intervaller. Derefter en omgang sub-AT rulleskift 10-3-2 på Tyren som også forløb ganske fint. Vi manglede dog lige de sidste 15 sekunder da vi blev fanget bag en bil. Jeg følte dog egentlig at benene var ganske fine og havde faktisk overskud til sidst i intervallet og kunne godt have presset den lidt mere.

Herfra kørte vi over til Bregnerød hvor vi lige kørte lidt race, og derfra var det sådan set bare hjemad. Det blev så til 89 km.

I går skinnede solen jo, så der kørte jeg også en tur. Oprindeligt havde jeg overvejet at køre nogle intervaller, men valgte bare at køre med stram kæde og trætte ben. Jeg kørte syd/vest på, og kom ned omkring Sengeløse, Ågerup og så hjem via Stenløse og Slagslunde. Det er altså hyggeligt når man kommer ud på de kanter hvor der er knap så meget trafik, og egentlig ganske fine veje. Da jeg kørte hjemad var benene dog ved at være godt trætte, men det lykkedes dog alligevel. 100,3 km med 32,3 km/t i snit.

Lidt senere i dag står den på træning med Ordrup, og jeg går efter at få ugens 3. træningspas med over 100 km på kontoen. Det bliver hårdt, men vores intervaller i dag ser nu ganske spiselige ud.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var ude og træne i går gav det mig også mulighed for at tænke lidt. Der er nu intet bedre end at køre en lang tur, og få tankerne lidt på gled. Tankerne gik på muligheden for at klare det godt i B klassen, hvilket kan blive svært. Dels fordi jeg træner i en klub hvor man ikke bliver presset af A ryttere, men også fordi de jo generelt bare kører rigtig hurtigt og er dygtige ryttere. Alligevel fik jeg i et svagt øjeblik tanken om at jeg rent faktisk havde muligheden for at blive A rytter. Bevares, det kræver lige 32 point at rykke op, men jeg er trods alt i klassen lige under. Men for at rykke op i A kræver det jo nok at man kører en række top 5 placeringer ind, og selv det kan blive svært, men det kunne vel være et mål for næste sæson? Måske ikke så meget oprykning til A klassen, men at have styrken til at kunne køre top 5 placeringer hjem.

Så lige nu går jeg og overvejer at få en træner til at varetage min træning. Jeg synes ikke helt selv at den træning jeg får via klubben er hård nok. Den er god, og det er super hyggeligt at træne med de andre, men f.eks. er træningen i dag planlagt til 2,5 time med 4x 2 minutter max, 1x 5-3-2 sub at, noget funktionel styrke og lidt race. I tirsdags var det endnu mindre. Jeg kan bare ikke lade være med at tænke at jeg burde kunne klare en større belastning, også for at kunne rykke mig rent formmæssigt.

Så jeg er igang med at afsøge mulighederne, da jeg gerne vil have en træner der bruger Trainingpeaks, og som forhåbentlig har formatet til at planlægge min træning, og tage mig til det næste niveau.

Link to comment
Share on other sites

Lidt opdatering. Lørdag kørte vi en "lang" tur med klubben hvor vi var oppe forbi Hornbæk, og så hjem via Strandvejen. Efter den tur kørte jeg så lidt ekstra så jeg nåede op på 201 km. Så var den ligesom i skabet.

Søndag var det bare ud og trille om formiddagen da resten af dagen skulle bruges på at samle et skab. Det gik også fint nok, men mellem Vedbæk og Rungsted kom der en knallert 45 på vejen som jeg kom i læ af. Til at starte med kiggede han i sine sidespejle, men så begyndte han bare at grine og smile hele vejen. Det var super cool, og jeg kunne holde farten med en lav puls. Turen endte på 63 km eller noget i den dur. Det betød at sidste uge endte på lige over 600 km, lige under 20 timers træning. Ualmindeligt fedt at få så meget i benene, og jeg føler at formen er hvor den skal være.

I går var det så træning med Ordrup. Jeg havde de vildeste diamanter i stængerne i går. Aner ikke lige hvad der skete der, men alt lykkedes nærmest. Vi startede med at køre 3x3 minutter max i grupper. Så 15-20 sekunders føringer med fuld æde på. Vi var en gruppe af 3. De to første minutter var vi lige, og så på det sidste mistede vi en mand, og jeg kunne se på den anden at han var presset. Opsamling, og så kørte vi det igen. Efter 1,5 minut røg den første, og det sidste minut kørte jeg som en motorcykel. Det fik ham der holdt på til at kommentere at jeg var stærk. Sidste interval fik vi en U17 rytter og han røg så af efter 1 minut, og det sidste minut kørte jeg mere eller mindre alene. Så var vi igang.

Derefter skulle vi køre et 5-3-2 interval som rulleskift. De sidste 2 minutter var ind mod Ganløse og her blev jeg først fanget bag en der trak lidt for hurtigt ud, så hurtigt forbi og lukke hullet. Med ca. 1 minut tilbage gik jeg forbi, og kunne se at jeg ikke havde nogen med mig. Så så jeg en skygge der prøvede at komme op, og det fik mig så lige til at træde lidt ekstra, og så kunne jeg se på skyggen at der blev givet op.

Herfra længere nordpå for at køre et sæt 20/40 intervaller. Igen i par, og denne gang kørte jeg også fra ham jeg ellers kørte med. Bum.

Lidt raceintervaller ind mod Ganløse, med mål på toppen af Tyren. Jeg missede den lidt, men kom ind på 3. pladsen. Sidste raceinterval var ind mod Farum. Der blev rykket lidt, men ingen kom fri. Så kom der et kontraryk fra Jesper og han fik hul. Jeg tog fronten lidt, og lagde mærke til at jeg lå i fronten alene med et hul ned til feltet. Så jeg satte tryk i pedalerne og begyndte at køre væk. Jeg fik slået hullet og kom tættere på Jesper. I bunden af bakken ind mod Farum havde han stadig 10-15 meter, men jeg kunne se at han var ved at gå kold. Så jeg rykkede igennem, og kunne tage skiltespurten. Efterfølgende var mine lunger så også ved at poppe ud af brystet på mig!

Ind mod AB's baner kørte vi monsterstærkt. Vi plejer altid at trille på det stykke, og så måske køre lidt ræs til sidst, men her var det allerede da vi forlod Farum. Da vi nærmede os AB's baner havde vi hentet 2 foran, som var lidt sløve til at flytte sig. Jeg havde ligget i front et stykke tid, men kom ind som nummer 2 efter svinget. Rasmus åbnede op, men da jeg fik mulighed for at træde igennem var det i en helt anden fart. Jeg ved ikke om i kan huske den sprint Cavendish lavede i 2012 da han kørte fra SKY og hentede Luis Leon Sanchez og en anden med 100 meter til stregen. Det var nogenlunde sådan det så ud. 2 vidt forskellige hastigheder.

Herfra bare ellers ind mod Lyngby hvor jeg lige tog en afstikker ned til Femvejen og hjem.

Planen er at komme ud og køre nogle Sweet Spot intervaller i dag, og så OCC træning i morgen på Flyvestationen.

Link to comment
Share on other sites

Og skal vi så lige tage lidt cykellir?

Har du f.eks. nogensinde hørt om Avanti bikes? Navnet siger dig nok et eller andet, for Avanti betyder "Fremad" på italiensk, så det er blevet sagt til en del cykelløb. Men Avanti bikes har intet med italien at gøre, men er derimod et New Zealandsk cykelmærke. Jeg kom lidt tilfældigt forbi dem, men synes godt nok at deres Corsa DR model er ret interessant.
Avanti-full-bike.jpg

Eller hvad med en cykel fra Argonaut? Den ser ret standard ud, men er det på ingen måde. Hver ramme er bygget op omkring rytterens ønsker. Dvs. udformningen er standard for alle rammer, men hvis du skal bruge cyklen til kriteriums og korte løb, så vil du nok foretrække at kronrør og krankboks er stivere, end hvis du skal køre Paris-Brest-Paris. Det sørger de for hos Argonaut, så hver cykel bliver tilpasset hvordan du som rytter bruger cyklen. Det afhænger bl.a. også af om du er en der træder tunge eller lette gear, om du står op når du skal accelerere eller sidder ned, og meget andet. Så koster en ramme så også bare lige 6500 dollars.
161.jpg

Du kunne også prøve verdens stiveste cykel. Velocite laver en model der hedder Magnus, som eftersigende er verdens stiveste. At dømme ud fra cyklens udformning kunne det også meget vel se sådan ud. Det er i hvert fald en ret anderledes opbygning af saddelstræberne der råber på stivhed, kontra de tynde man kender fra bl.a. Cervelo, Specialized og Cannondale, der giver ekstra komfort. Jeg vil umiddelbart tro at cyklen faktisk er så stiv, at den ikke er til at holde ud at køre på i længere tid af gangen.
Velocite_Magnus_1.jpg

Og så kan vi også lige snakke kundeservice. Jeg kører med et par S-Works sko med Boa spænder. Det ene spænde er dog begyndt at have lidt problemer, og løsner sig engang imellem undervejs. Det kan godt være lidt irriterende hvis man f.eks. skal til at sprinte. Ind på Boa's hjemmeside og bestille nogle nye spænder. Prisen? 0,-. Jeg har bestilt 4 spænder fra USA som skal sendes til Danmark, og det koster mig ikke noget. Det er altså god kundeservice!

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Damn... sidste uge nåede jeg en af mine hårdeste træningsuger 17½ time/480km, men igen slår du mig med afstand :p

Men med den træning mængde du træner, så burde du uden de store problemer køre dig i A næste år. Eller i år med lidt held :)

Skal du køre Tour de Charlottenlund? Så kommer vi nok til at køre mod hinanden igen, nu B og Junior :) Nu skal jeg have min revanche, hvor jeg tabte noget stort sidst.

Edited by EJorgensen
Link to comment
Share on other sites

Damn... sidste uge nåede jeg en af mine hårdeste træningsuger 17½ time/480km, men igen slår du mig med afstand :p

Men med den træning mængde du træner, så burde du uden de store problemer køre dig i A næste år. Eller i år med lidt held :)

Skal du køre Tour de Charlottenlund? Så kommer vi nok til at køre mod hinanden igen, nu B og Junior :) Nu skal jeg have min revanche, hvor jeg tabte noget stort sidst.

Det gælder altid om at være foran :laugh: Ja, planen er at køre TdC, men det er egentlig mest fordi det er klubben der arrangerer det. Det er et fuldstændig vanvittigt løb, og kan man undgå at blive hentet med en omgang er det en sejr. A klassen har et ønske om at gøre feltet så lille som muligt på kort tid, så det gælder om at sidde helt oppe foran hele tiden. Det er svært når der er så mange til start :smile: Men det er en fed oplevelse at køre ned ad Jægersborg Allé med så mange mennesker, så du kan godt glæde dig!

Link to comment
Share on other sites

Og lidt træningsopdatering.

Onsdag var jeg ude og køre sprinttræning oppe ved Bregnerød. Det blev til følgende intervaller:
6x sprint på lille klinge med høj kadance

3x 15 sekunders sprint 52/16 med et gear skifte
3x 15 sekunders sprint 52/15 med et gear skifte

1x 15 sekunders sprint 52/14 med to gear skifte

Og så var man godt glad.

Torsdag var det træning med klubben og vi kørte ud til Flyvestationen for at få kørt ordentligt igennem. Vi lagde ud med et 20 minutters AT interval. Usandsynlig hårdt. Der var meget vind derude så vi valgte at køre sprint i høj fart. Så 4 mand i front til at trække op i fart, og så lå vi ellers en 4-5 ryttere og sprintede forbi dem, og kom hurtigt ind på hjul igen så man kunne få en ekstra tur. Det betød bl.a. at jeg havde en sprint med 67 km/t! Det viste sig i øvrigt også at det sværeste ved øvelsen var at komme ind på hjul igen fordi de bare kørte så hurtigt. Dem kørte vi 2 sæt af.

Derefter trillede vi lidt, og gav os så i kast med 2x 6x 40/20. Jeg kørte mine lige over 400 watt, og det fungerede egentlig meget godt. På turen hjem kørte vi lige et fixed gear interval igennem Hareskoven, og så ellers bare hjem.

I går(fredag) tog jeg så bare en lang trilletur. Jeg endte med at være ude i 1 time og 50 minutter og kørte vel lige over 50 km. Det blev til en tur op til Bregnerød, ud til Høvelte, videre til Rungsted og så hjem ad Strandvejen. Jeg holdt et snit lige under de 30 selvom jeg lå og holdt igen med wattene. "Desværre" røg snittet da jeg ramte Lyngby. Da jeg skulle stoppe ved et lyskryds, klikkede jeg ud og følte en underlig fornemmelse i skoen. Da jeg satte igang igen kunne jeg ikke klikke i med venstre sko, og det viste sig at den metal"pal" der sidder under metalpladen var knækket. Jeg havde heldigvis et par ekstra klamper herhjemme, så jeg lige hurtigt kunne skifte palen over.

I dag skulle jeg til noget familietamtam i Dyrehaven kl. 12.00, så jeg måtte droppe klubbens træning og tog i stedet ud til Flyvestationen for at køre nogle Sweet Spot intervaller. Som jeg nok har nævnt før, så er sweet spot intervaller lige omkring 88-93% af FTP, og er et niveau der er hårdt, men som er muligt at holde i lang tid. Træning i dette område har positiv effekt på ens FTP, så jeg havde planlagt at køre 3 styks af dem a 20 minutter. Det var egentlig behageligt nok da jeg kørte afsted, men da jeg ramte Flyvestationen føltes det allerede meget varmt.

Første interval var hårdt at komme igang med, men jeg kom hurtigt ind i en rytme hvor jeg kunne holde wattene op. Som sagt fik jeg kørt 3 styk af dem, og især det sidste var slemt til sidst. Benene var ved at være trætte efter en hård omgang træning i løbet af ugen, men jeg fuldførte, og fik nogle ganske pæne grafer ud af det. Så stabilt det ser ud :laugh:
Skaeligrmbillede2014-07-26kl214141_zps38

Skaeligrmbillede2014-07-26kl214330_zps7c

Skaeligrmbillede2014-07-26kl214349_zps11

Derefter var det bare om at komme hjemad.
Skaeligrmbillede2014-07-26kl214433_zps82

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i øvrigt kommet mere i tvivl omkring hele træner situationen. Jeg skrev også til Mensch Machine, men syntes måske ikke helt det var det jeg søgte. Bo virker som en dygtig træner, men jeg tror bare ikke lige det var den retning jeg ville gå.

Som det ser ud lige nu har jeg to muligheder. Den ene er en gut der hedder Davis Bentley, MTB rytter på det amerikanske landshold, og en Level 3 træner. Han træner bl.a. også med Trainingpeaks software, og er yderst rimelig når det gælder betaling. Lige omkring 100 dollars(ca. 550,-) inkl. Trainingpeaks premium, og det er med alle de emails jeg kan skrive, analyse af træningen, og ændringer hver uge hvis det ønskes. Fordelen ved ham er selvfølgelig at han rent økonomisk er til at komme i nærheden af uden at det dræner min konto, og at han ikke har så mange klienter, så der er god mulighed for at få opmærksomhed i min træning. Ulempen er selvfølgelig at han er lidt et ubeskrevet blad, og jeg kan umiddelbart ikke finde så meget om ham på nettet, andet end at han er certificeret og alt det der. Han virker dog som en ret cool fyr.

Mulighed nummer to er en der hedder Sam Krieg. Tidligere Cat 1 rytter(svarer til vores A klasse), og uddannet hos Peaks Coaching Group som ejes af stifteren af Trainingpeaks Hunter Allen. Så han er en gut der har sin teori i orden. Jeg har læst lidt om ham, og skrevet lidt med ham, og han er også virkelig en fed fyr, der har nogle gode tilgange til træning. Han har bl.a. også trænet en tidligere dansk A rytter, så jeg er ikke i tvivl om at han er dygtig. Ulempen? Han koster 230 dollars om måneden(noget ala 1300,-). Var penge ingen bekymring ville jeg klart vælge ham, men han er næsten 3 gange så dyr som Davis.

Næste spørgsmål rejser sig selvfølgelig også. For kan nogen af trænerne nå at gøre noget ved min sæson som det er nu? Altså, kan de nå at få indvirkning i indeværende sæson hvor der trods alt kun er 2 måneder tilbage, eller er det måske bedre at vente til efter sæsonen er sluttet, få dem til at lave et vinterprogram, og så ellers starte trænerdelen op for alvor når vi nærmer os februar næste år? Det er mange overvejelser på én gang :laugh:

Det jeg rigtig godt kan lide ved begge trænere er at de begge har meldt ud at de har x antal ryttere i deres fold, og max kan have så og så mange. Det giver en eller anden tryghed om at de rent faktisk har et ønske om at deres ryttere skal klare det godt, og ikke bare tjene penge.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke siddet på en cykel siden i søndags, og det er der en god grund til. Mandag flyttede jeg sammen med kæresten, og det tog hårdt på både bentøj og arme. De seneste par dage er så også blevet brugt på at pakke ud, og slappe lidt af. Jeg håber på at komme på cyklen igen i morgen. Det er dog sjovt, for i går gik jeg og var irriteret over at jeg ikke fik trænet, og jeg følte at formen bare forsvandt med det samme. Alle de tanker fordi jeg ikke havde siddet på en cykel i 2 dage, og efter at have kørt lige over 1600 km i juli måned. De 3 dage uden cykling har forhåbentlig betydet at jeg har fået restitueret lidt, og kommet mig lidt over den hårde træning der har været på det seneste.

Link to comment
Share on other sites

Tillykke med sammenflytningen :4trumpet:

I din nuværende form kan du formodentlig gå en hel uge eller mere uden nævneværdig nedgang i formen. Nogle få dage vil bare være tiltrængt restitution.

Men kender godt fornemmelsen af, at "det hele smuldrer mellem fingrene" på en, bare fordi man ikke har rørt sig nogle få dage :laugh:

Edited by Henrik S.
Link to comment
Share on other sites

Tillykke med sammenflytningen :4trumpet:

I din nuværende form kan du formodentlig gå en hel uge eller mere uden nævneværdig nedgang i formen. Nogle få dage vil bare være tiltrængt restitution.

Men kender godt fornemmelsen af, at "det hele smuldrer mellem fingrene" på en, bare fordi man ikke har rørt sig nogle få dage :laugh:

Tak, og ja, lige præcis. Det er nok kun positivt at holde et par dages fri fra cyklen. Men nu er jeg igang igen, og det var sgu lækkert at køre en god tur på cyklen i dag.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg var i Frankrig i sommer begyndte jeg at læse "Tyve tinder i Tour de France" som jeg fik sidste år da jeg stoppede i Lyngby. Jeg læste afsnittet om La Marmotte først, mest af alt fordi det var det mest interessante for mig lige der, og jeg var godt nok skuffet. Jeg brød mig slet ikke om måden han skrev på, og den fangede mig på ingen måde. Jeg snakkede med et par venner dernede der havde det på samme måde med bogen. Hele La Marmotte afsnittet handler irriterede mig fordi han hele tiden blev ved med at snakke om hvor vild Grejsen var fordi han dagen efter ville køre et løb i Italien, og det handlede faktisk mere om alt mulig andet end selve løbet og historien om bjergene. Den var nok for tung for mig at læse.

Jeg gik så igang med "På Mestrenes Asfalt" som jeg fik da jeg stoppede i Nordhavnen her for en måneds tid siden. Den er noget nemmere at læse, og er egentlig fin nok. Der er dog også noget irriterende ved det. F.eks. noget så simpelt som faktuelle fejl. Som når de i en trykfejl har skrevet RSM i stedet for SRM, og efterfølgende har et afsnit hvor de bruger SRM som et andet ord for wattmåler. Så de skrev at der findes mange producenter i dag der lavede et SRM system. Det er jo på ingen måde rigtigt.

Derudover er de interviews med kendte lidt kedelige. Det er som om de lige har taget deres nærmeste kendisvenner og interviewet dem. Det er fedt med Brian Holm og Bjarne Riis, men jeg gider altså ikke læse om Tom Lund, Ulla Tørnæs, Lars Bom eller Lars Løkke som de siger er supermotionist. Det er jo helt skudt ved siden af.

Link to comment
Share on other sites

Parlee er bestemt også en mulighed. Deres Z5 SLi synes jeg er vildt flot, og bare en helt igennem klassisk cykel. Og så er den let og stiv på samme tid. Det imponerende ved den tunede Z4 på Cykelgalleri, er at den faktisk ikke er så let igen? 6,1 kg er let, men man skulle tro at den var endnu lavere.

Link to comment
Share on other sites

Beslutningen er taget. Jeg har fået mig en coach. Efter en del overvejelser og samtaler med min kæreste, valgte jeg den økonomiske udgave. Mest af alt fordi pengene kan bruges på andet godt, og også fordi at hvis det ikke fungerer, så kan jeg altid opsige samarbejdet med 30 dages varsel. Så nu prøver vi det af, og ser om det kan være med til at hæve mit niveau yderligere.

Min træner hedder Davis Bentley, er certificeret cykeltræner hos USA Cycling(de går meget op i certificeringer derovre), og har en bachelor i Sports Science. Han er selv blandt de bedste MTB ryttere i USA.

Så nu går vi igang. Et af målene er at få hævet min FTP betydeligt. Sidst jeg testede lå jeg på 312 watt, og hvis jeg vil op og bide skeer med A klassen, så skal jeg nok nærmere op i nærheden af 360-380 watt, og det kommer til at betyde en masse lidelser på cyklen.

Link to comment
Share on other sites

Lidt opdatering herfra.

Startede nyt job i går, og det har selvfølgelig fyldt meget. Utrolig så træt man kan blive rent mentalt af at starte et nyt sted, men indtil videre er det faktisk gået rigtig fint.

Lørdag havde jeg egentlig planlagt at køre en FTP test, men jeg havde lidt bøvl med knæet, så jeg valgte bare at køre en tur. Ud igennem Hareskoven blev jeg overhalet af 6 fra Hvidovre hvor jeg kendte et par af dem af udseende, så dem endte jeg egentlig med at køre med. Turen gik op til Stumpedyssen, Folehaven og så hjem ad Strandvejen. Jeg fik lov til at trække fra Vedbæk og hele vejen til Klampenborg spurten, som jeg i øvrigt også tog. Herefter kørte jeg et smut forbi 29er shoppen fordi min cykel knirkede helt afsindigt. Det endte med at jeg var der i 2,5-3 timer og snakkede med en god bekendt der var på arbejde i butikken. Han blev i butikken i 1,5 time ekstra for at hjælpe mig! Det er altså ikke hver dag man ser sådan noget. Vi fandt dog umiddelbart ikke løsningen selvom vi skiftede klingebolte til stål, smurte kassettebodyen, prøvede andre quickreleases og meget andet.

Da jeg kom hjem valgte jeg at give den ene pedal noget ekstra fedt, og rodede lidt med kranken.

Søndag kørte jeg igen en tur, og cyklen knirkede stadig lidt, men det forsvandt undervejs. Jeg var lidt presset på tiden, så jeg kørte bare op til Bregnerød og kørte 10x 3 minutters VO2max intervaller med 3 minutters hvile. Det var altså 10 styk VO2max intervaller. Det var fedt at opleve hvordan jeg mentalt blev træt, og følte at jeg ikke kunne træde det jeg skulle, og alligevel ligge i den høje ende af VO2max skalaen! På turen hjem fik jeg lige kørt et par hurtige 1 minuts intervaller, og så ellers bare hjem.

Mandag havde jeg fået de første instrukser fra min nye træner. Bare en trilletur på 45 minutter. Det var relativt hurtigt overstået, og var en fin afslutning på en arbejdsdag.

I dag havde jeg så nogle kriteriums intervaller på programmet. Da jeg kom hjem var forhjulet fladt. Det blev skiftet, og da jeg så skulle aktivere wattmåleren ved at køre den rundt, skete der bare ingenting. Den ville bare næsten ikke køre rundt. Af med kranksættet, og erkende at det ene leje bare fuldstændig dødt. Op på hverdagscyklen, drøne ned til 29er shoppen og købe et sæt nye lejer, hjem forbi den gamle lejlighed for at hente værktøj der skulle bruges, og så hjem til den nye for at installere lejerne. Det gik heldigvis smertefrit, og jeg kom ud på cyklen lidt over 18.

Lidt kedeligt, men op til Bregnerød igen og så ellers køre dagens intervaller. 3x 10 minutter med 15/15 intervaller. Dvs. 15 sekunder med ca. 150% af FTP(ca. 470 watt for mig), og 15 sekunders hvile. Og så 5 minutters hvile mellem sættene. Det holdt hårdt, men det gik igennem uden de store problemer.

Jeg fortsatte min tur med stram kæde, og da jeg landede i Klampenborg havde jeg holdt 33,7 km/t. På vej af Klampenborgvej mødte jeg Veggerby, og fik snakket med ham i 20 minutters tid inden jeg kørte hjem. Tror det blev til lige over 85 km, med 33,3 eller sådan noget i snit.

Og så skal jeg lige vænne mig til at have en der skal styre min træning. Jeg synes næsten ikke jeg træner nok, men han holder på at jeg har den motor jeg skal have, og nu skal tænke på at spidse formen til. Jeg må bare tro på at han ved hvad han gør, og rent teoretisk er det også helt korrekt. Det er bare underligt ikke at have udsigt til 5-6 timers træningsture :laugh: Jeg kan dog se på noget af den kommende træning at jeg nok skal få min sag for rent hårdhedsmæssigt.

Link to comment
Share on other sites

Resten af sæsonen ser nogenlunde således ud

August:

11 - Tour de Charlottenlund. Criterium. 54 km - going up against the A class and some World Tour pros. C race
13 - Heino Cup. Time Trial. 15 km. C race
16 - Politiets IF. Road race. 118,2 km. C race.
24 - Hvidovre. Criterium. 60 minutes + 1 lap. Will be riding with the A class as well as juniors. C race
28 - Gladsaxe. Criterium. 60 minutes + 1 lap. Will be riding with the A class. C race.
30 - CK Kronborg. No information yet. Probably a criterium. A race.
31 - Roskilde CR. No information yet. Probably a road race, 133 km. A race.
September:
3 - Heino Cup. Road Race. 81 km. C race.
6 - Værløse. No information yet. B race.
13 - Næstved. Road race. No information yet. B race.
14. Amager. Road race. No information yet. B race.
20 - CC Hillerød. Road race. No information yet. Probably 127 km. A race.
21 - DCR Ballerup. Road race. No information yet. B race.

Eneste ændring er at Gladsaxe løbet nok bliver sløjfet fra min side. Det er for kort tid inden 2 A races, så jeg er blevet anbefalet at droppe det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share