Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jo, det var også min konklusion efter i går. Har derfor bedt lægen om at give mig en henvisning til en fys, så jeg forhåbentlig kan få lidt større klarhed over hvad i alverden det er, og om det er noget der er lidt mere alvorligt end som så.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er der ikke langt fra tanke til handling hos mig, så jeg har en fys tid her kl. 13.30 i dag, så må vi se hvad det bringer med sig. Prøvede at cykle lidt let på hjemmetræneren i går, men efter 40 minutter måtte jeg stoppe, fordi jeg følte at der skete noget i knæet.

Link to comment
Share on other sites

Nå, efter en grundig undersøgelse kunne fyssen ikke finde noget særligt, men mente at det nok havde været løbet der havde været årsagen til mine knæsmerter. Han forklarede det med at mine ydre lårmuskler er utrolig stærke, og mine indre lårmuskler knap så meget. Det er så de indre lårmuskler man bruger når man løber, og det har måske givet en uønsket belastning der har resulteret i knæsmerter. Han kunne også forklare at det jeg kunne mærke i mit knæ var en knæfold/slimhindefold der var noget væske i, højst sandsynlig pga. irritation.

Så max 30 minutters cykling om dagen, og så skulle jeg lave nogle stabilitetsøvelser for at styrke kroppen anderledes, og så hive fat i ham om 1,5 uges tid og melde tilbage hvad resultatet havde været. I øvrigt kunne det være en god idé at ise knæet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen bedring som det ser ud lige nu. Har snakket med fyssen om at holde hel pause i 2 ugers tid og se hvad der sker. Det bliver så suppleret med masser af ingefær i håbet om at det måske er noget inflammation under knæskallen der skal gå i sig selv. Men det er godt nok svært ikke at være utålmodig, og stå og trippe lidt over det, men jeg er også blevet enig med mig selv om at jeg nok ikke kommer udenom en pause, og jeg får alligevel ikke noget ud af at køre 30 minutters trilleri på hjemmetræneren om dagen alligevel.

Link to comment
Share on other sites

Det går stille og roligt fremad. Jeg har ikke ondt i knæet mere når jeg har siddet ned længe og rejser mig op, og det er altid positivt. Nu gælder det om at holde tålmodigheden og håbe på at det hele går i sig selv. Jeg er også gået hen og blevet helt glad for de der ingefær shots. Glad er måske lige et stort nok ord, men de brænder i hvert fald ikke så meget mere som de gjorde i starten. Jeg håber det har en positiv effekt på mit knæ, men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig.

Men når jeg ikke kan træne, så kan jeg i det mindste deltage i møder omkring træning, og det gjorde jeg netop i går. Jeg er en del af vores træningsudvalg i klubben, og vi holdt møde i går omkring licensholdets fremadrettede træning. Det blev til 2 timer med en masse god input og med nogle små opgaver til os hver især. Altid rart at kunne bidrage med sådan nogle ting, når nu jeg ikke kan få tæv til træning. Jeg fik også luftet mine tanker omkring tøj i det lukkede forum, og holdningerne var mange, hvilket det jo altid er når vi snakker tøj. Det jeg dog kunne spore lidt var at priserne måske var lidt høje, og en lille utilfredshed over at vi havde ventet så længe med at få det. Derudover var der nogle kommentarer om Sportfuls beklædning som var bedre end de vi har nu. Der var det så ret fedt at kunne sige at Sportful faktisk var billigere end vores nuværende løsning.

På vej hjem fra mødet cyklede jeg op til Hellerup station, og undervejs kørte jeg en anelse til, uden at mærke noget til knæet. Det var ret lækkert! Det kan næsten ikke undervurderes hvor meget det påvirker mit humør at jeg ikke har ondt i knæet. Det giver en forhåbning om at jeg snart kan genoptage træningen lidt, men jeg ved også godt at hvis det kommer igen så daler humøret også med det samme.

Husk i øvrigt at der er messe i Roskilde i weekenden. Har endelig fundet udstillerlisten, og det ser jo ikke helt skidt ud.

Link to comment
Share on other sites

Snart en uge siden at jeg har cykeltrænet, og rent mentalt går det egentlig ganske fint. Kunne da godt tænke mig at komme ud og træne, men har lidt affundet mig med det.

Til gengæld har jeg fået en lille kærlighed til ingefær shots. I grove træk juicer jeg 400 gram skrællet ingefær, tilsætter 200 gram vand, og så bliver der ellers kørt lidt ned ad gangen. Er man en tøs kan man juice lidt æble i. Det skulle være ganske sundt både for krop og sjæl.

Cykelmessen i Roskilde blev også besøgt i dag sammen med JJ. Er du gal der var en trilliard mennesker, men det var nu ganske underholdende alligevel. Der manglede de gode tilbud fra tidligere år, men var man ude efter en cykel var der rigeligt at komme efter. Jeg kom alligevel derfra med et par extensions til enkeltstartscyklen, og en tur på en wattbike.

Link to comment
Share on other sites

Fire HUNDREDE gram ingefær???? Det er ren chiliclaus.

Jeg husker for nogle år siden, da jeg prøvede at lege med rødbedejuice, hvor der også var ingefær i opskriften. Jeg havde aldrig haft sådan en i hænderne og tog bare en knold. Det smagte gennemført elendigt og varmede pænt i munden. Men det var sgu langt fra 400g.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager så heller ikke 400 gram på én gang :D Jeg stiller det i køleskabet, og tager et shot på en 30-35 gram 4-5 gange på en dag.

DB - Ja. Ingefær virker antiinflammatorisk i stil med ibuprofen og andre NSAIDs - det er bare noget sundere for kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Min bedre halvdel brygger også nogle gange en omgange heksebryg bestående af citron og ingefær. Så tager vi sådan en snaps hver morgen tilsat lidt honning og en omgang fiskeolie. Det lyder afskyeligt, men smager faktisk udmærket, når man lige har vænnet sig til det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blev lige mindet om hvorfor det er jeg ikke skal have en Cervelo. Bevares, der var en gang hvor jeg syntes at Cervelo lavede de fedeste cykler i feltet. Perioden var omkring 2006 da de introducerede deres Soloist i den røde lakering som Team CSC kørte på. Derudover havde de, på daværende tidspunkt, også modellen R2.5 som kort tid efter blev til R3. Flotte lakeringer, de var langt fremme med teknologien og meget andet - så hjalp det selvfølgelig også på det at Bjarnes drenge kørte på dem.

Men siden dengang er min fascination dalet støt. Først blev lakeringerne mere og mere kedelige, og til sidst blev det nærmest bare en stangvare. Men nu jeg har fået ny næring til min irritation.

Jeg købte i mandags et Rotor 3DF kranksæt brugt af en gut som havde pillet det af sin cykel fordi han ville have Rotor Power. Kranksættet prøvede jeg i går at montere på min Parlee, men det fungerede ikke. Det var som om at akslen/spindlen var for kort, så højre krankarm ikke kunne få fat på venstre krankarm. Først justerede jeg lidt på den microadjust der er på, som trods alt giver muligheder for at gøre akslen en smule kortere. Det hjalp ikke. Så fik jeg kigget nærmere på spideren(den der holder klingerne) og kunne se at låseringen(den der binder højre krankarm og spider sammen) så meget anderledes ud end den jeg har på mit 3D+ kranksæt. Teoretisk set er 3D+ og 3DF det samme kranksæt, og de er dermed kompatible med hinanden - altså, man kan sætte venstre krankarm fra et 3D+ sammen med højre krankarm fra et 3DF uden problemer - det kan man ikke med den billigere 3D udgave. Låseringen lignede til forveksling den der sidder på et 3D kranksæt. Hmmmm. Kigge nærmere på grafikken, og konstatere at der stod 3DF på selve krankarmene.

Så begyndte jeg at tænke på om der måske var lavet en udgave til MTB der havde kortere aksler, men det er nu de færreste MTB cykler der kører med en 5 armet spider og 52/36 gearing, så den tanke droppede jeg hurtigt. Så begyndte jeg at søge lidt, og så skete der noget. Efter et par minutter kunne jeg konstatere at kranksættet oprindeligt var pillet af en Cervelo, for Cervelo har fået lavet en speciel spider og låsering til deres cykler, så de passer som fod i hose. I øvrigt en krankstandard kun Cervelo bruger(BBright). Normalt er Rotors 3D+ og 3DF kranksæt kompatible med alle standarder, også BBright, men for at få det til at fungere optimalt hos Cervelo har man altså valgt den løsning med en speciel spider og låsering. Den spider og låsering passer så i øvrigt ikke til andet end Cervelo.

Løsningen er dog ret simpel, for jeg skal bare have fat i en ny låsering, da jeg allerede har en 3D+ spider i overskud liggende. En ny låsering koster ca. 100,- inkl fragt fra Tyskland, så det er bestemt ikke verdens undergang, men er du gal hvor er det irriterende når det er på den måde. Sælger har jo nok ikke lige tænkt over at Cervelo har lavet det nummer, og det havde køber heller ikke lige overvejet.

Som jeg læste lidt mere viste der sig at Rotors kundeservice i USA havde været så coole at man bare kunne sende sit kranksæt ind til dem, og så skiftede de spider og låsering uden beregning! Rotors kundeservice i Europa bliver styret fra Spanien, så nuff said. Og i DK er det Lucky Machine der vidst stadig har agenturet = lige lidt bedre end Spanien, men ikke meget.

Men det eneste jeg efterhånden mangler på Parlee'en er en forbremse og så at få trukket kabler!

Link to comment
Share on other sites

Egentlig var det meningen at jeg først skulle ud på cyklen i morgen, men da jeg i går modtog en besked fra en af drengene fra Hvidovre var det som om at det gav god mening at køre ud allerede i dag. Han skulle bare ud og trille lidt, og det kunne jeg godt bruge. Vi aftalte nærmere i morges, og et par timer efter mødtes vi i Lyngby sammen med en anden fin gut fra Hvidovre - faktisk de 2 jeg har haft det mest cool med i løbet af sæsonen.

Vi kørte igennem Lyngby, ned til Strandvejen, hvor vi lige tog en afstikker ind på Bakken. Ja i læste rigtigt.

Ud på Strandvejen, op til Vedbæk, igennem Holte, Frederiksdal og så hjem. Selvfølgelig med et bagerstop ved den Helt Rigtige Bager i Lyngby.

Jeg fik kørt lige over 40 km på 1,5 time, så ikke noget prangende, men jeg havde ikke ondt i knæet på noget tidspunkt. Og det var en kæmpe lettelse. Jeg kørte så heller ikke helt igennem på noget tidspunkt, men forsøgte at holde igen. Nu håber jeg bare at jeg ikke får straffen i morgen - der hvor jeg senest har haft mest ondt er hvis jeg har siddet for længe med bøjede ben og så vil strække dem.

Jeg føler stadig at mit knæ er lidt ustabilt når jeg går, men jeg ved ikke om det er fordi jeg hele tiden er opmærksom på knæet at jeg har det sådan. Men håber at jeg er på vej i den rigtige retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler stadig at mit knæ er lidt ustabilt når jeg går, men jeg ved ikke om det er fordi jeg hele tiden er opmærksom på knæet at jeg har det sådan. Men håber at jeg er på vej i den rigtige retning.

Jeg tror at det er den klassiske fornemmelse man får, når man har været skadet. Man går i konstant frygt for at skaden bryder op igen, og er derfor oversensitiv for alle former for signaler fra det pågældende område.

Det lyder dog som om at du er ved at have fået styr på skaden, så mon ikke at en træningstilgang baseret på sund fornuft er det der skal til for at få dig helt i mål? Under alle omstændigheder, så må det i hvert fald have været rart at få rørt benene lidt, og da især når du ikke efterfølgende har mærket gener i knæet:-)

Link to comment
Share on other sites

Trods din sidste sætning, lyder det alligevel af fremgang, at du kan køre uden at få direkte respons fra knæet. Håber det holder.

Og fint at du kan underholde drengene :-)

Håber jeg godt nok også, og det var ganske nemt at underholde de drenge. De gør jo det meste selv :laugh:

Jeg tror at det er den klassiske fornemmelse man får, når man har været skadet. Man går i konstant frygt for at skaden bryder op igen, og er derfor oversensitiv for alle former for signaler fra det pågældende område.

Det lyder dog som om at du er ved at have fået styr på skaden, så mon ikke at en træningstilgang baseret på sund fornuft er det der skal til for at få dig helt i mål? Under alle omstændigheder, så må det i hvert fald have været rart at få rørt benene lidt, og da især når du ikke efterfølgende har mærket gener i knæet:-)

Præcis, om ikke andet så har det været rart for mentaliteten lige at komme ud og få lidt vind i ansigtet.

Link to comment
Share on other sites

I går var jeg endnu engang på cyklen. Bare en omgang trilleri på hjemmetræneren i en times tid med omkring 150 watt i snit. Igen ingen smerter fra knæet, men da jeg var færdig havde jeg en lidt underlig fornemmelse i mit knæ. Det føltes lidt som om at det var træt/havde en lidt sovende fornemmelse. Lidt øvelser på gulvet, udstrækning og så is på knæet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share