Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Kan man ikke cykle, så kan man læse. Og jeg har for nylig lige afsluttet Phil Gaimons bog "Pro Cycling on $10 a day".
Gaimon_96dpi_400pw_str.jpg

I grove træk handler den om hans rejse fra lalleglad amatør til en plads på Team Garmin-Sharp holdet. Det er en ret underholdende bog at læse, og han har virkelig mange sjove anekdoter. En af de ting han går meget op i er clean racing, så meget at han faktisk har fået tatoveret en sæbe hvorpå der står "Clean".

phil-gaimon-tattoo.jpg

Heldigvis er han ikke sort/hvid i sin holdning omkring doping, som mange andre ellers kan være. Jo, han bryder sig ikke om folk der har dopet, men han har også et nuanceret billede af at de ikke nødvendigvis er dårligere mennesker. Så hvis man mangler lidt til boghylden, så kan den klart anbefales.

Afløseren for mig hedder så "Wheelmen", som handler om hele den amerikanske dopinghistorie med Lance Armstrong. Jeg er så småt gået igang med den, omend jeg var ved at give op da den er skrevet til amerikanere. Med andre ord blev de første sider brugt på at forklare hvad det vil sige at ligge på hjul, hvordan cykelsporten er og meget andet basal viden for de fleste cykelinteresserede. Heldigvis er det overstået indtil videre, og pludselig handler historien mere om hvordan den amerikanske cykelscene historisk er blevet udviklet i starten af 1980erne af rigmænd og en polsk træner.

Link to comment
Share on other sites

Der skal ikke herske tvivl om at jeg får tænkt nogle tanker for tiden. Havde du spurgt mig for 2 uger siden, så var jeg mere eller mindre klar til at hoppe op på lægebordet og få opereret min slimhindefold ud - no questions asked. Jeg vil jo helst tilbage på cyklen, og ikke mindst til topniveau, så hurtigt som muligt, men jeg har ikke følt at jeg har været rustet godt nok. Den som har hjulpet mig mest har været JuanPelota, som trods alt har haft svære betingelser for at hjælpe mig da han ikke har mulighed for at undersøge mig ordentligt.

De fysser jeg har været igennem har hver især været gode, men jeg føler efterhånden at jeg har behov for en der forstår cykelrytter mentaliteten, og de belastninger der sker når man cykler, fremfor en fysioterapeut der kan forholde sig til løbere.

Når jeg efter næste uge igen skal melde tilbage til lægen, så vil jeg føle det er svært at fortælle hvordan det går. For det går jo egentlig fint nok, men jeg har heller ikke belastet mit knæ mere end højst nødvendigt i en måned til den tid. Pillekuren og blokaden skulle gerne have hjulpet på en eller anden måde, men hopper jeg direkte tilbage til gamle vaner, så er jeg noget usikker på hvor meget gavn jeg har haft af det. Jeg forventer ikke at lægen egentlig fortæller mig hvad der skal til for at jeg kommer tilbage på den rette måde, andet end sætninger som "Du skal bare træne det langsomt op igen". Er det kun mig der ikke kan forstå hvad det betyder? Hvad er langsomt? Hvor meget belastning må det få? Hvor ofte? Skal det suppleres med styrketræning? Etc.

Jeg håber således at denne lange pause, og behandling, har hjulpet på en eller anden måde, og at jeg nu skal til at træne op igen uden gener - med bedst mulig hjælp. Derfor har jeg i dag brugt noget tid på at finde ud af hvem der egentlig skulle have æren af at hjælpe mig. En fysioterapi der har forstand på skader, cykelryttere, og træning. Det skal være en som JuanPelota, der kan hjælpe mig med det hele og kan fortælle mig at jeg må cykle i 2 timer på den og den måde, en der faktisk lidt kan lave et program til mig. En del af disse fysser holder desværre til i jylland. Så fandt jeg endelig en i Værløse som nogle af de mere cykelkyndige måske kan huske - Niki Byrgesen. Han er dog stadig under uddannelse som fys, men er tidligere cykelrytter og var inde over U-landsholdet.

Og pludselig dukkede der en kvinde op. Christina Peick. Fysioterapeut hos den fys i Ordrup jeg tidligere har været hos. Cykelrytter, og har tidligere være fys hos nogle af de danske hold. Så hende smed jeg en besked på FB, hvor jeg lige forklarede situationen, og et par timer senere kom der en melding om jeg kunne komme på mandag og snakke med hende. Perfekt!!

Jeg er meget spændt på at se hvad hun siger til det hele. Nu er fingrene krydsede, og jeg håber hun er ærlig omkring det hele - hvis hun mener den nemmeste/bedste/hurtigste vej tilbage er via en operation, så skal hun sige det.

Link to comment
Share on other sites

Opdatering fra mit besøg hos Christina Peick. Hun virker som en rigtig cool fys. Tidligere Dame A rytter. Vi brugte lang tid på at snakke om hvad der var sket, hvad jeg havde af symptomer, og hvad jeg ønskede hun skulle hjælpe mig med. Da jeg blev undersøgt fortalte hun, som den første, at mine knogler ved knæet var større i venstre end i højre side, og at det måske godt kunne påvirke slimhindefolden. Ligeledes påpegede hun at jeg var en smule platfodet.

Hun virkede dog ret fortrøstningsfuld, og der er allerede booket 2 nye tider. Næste gang jeg skal forbi hende har jeg min cykel med så hun også lige kan få set min position, og derudover får jeg lidt introduktion til øvelser jeg skal lave. Hun vil samtidig give lidt instrukser ift. hvilken cykeltræning jeg skal lave. Umiddelbart lød det som Zone2 arbejde.

Link to comment
Share on other sites

Det er lige blevet offentliggjort at man ved 2 løb her i efteråret vil tillade cykler med skivebremse til landevejsløb i Worldtour regi. Derefter vil man i 2016 teste lidt mere, og hvis man kan finde en løsning, så forventes det at blive indført i de professionelle felter i 2017.

Jeg er selv lidt modstander af skivebremser, da jeg synes de er møg grimme, sværere at vedligeholde, og jeg forestiller mig at sådan en skive kan blive pænt varm efter en nedbremsning. Dog taler det for at man har bedre bremseevne og at det trods alt er nemmere at udskifte en skive frem for en hel fælg.

Det der dog undrer mig mest er at vi har snakket skivebremser til landevejscykler de seneste 3-4 år, og nu gør UCI så noget ved det. Samtidig har vi snakket om 6,8 kg grænsen i 15 år, og der er stadig ikke blevet gjort noget. Det virker sgu noget underligt.

Link to comment
Share on other sites

Nu begynder det så småt at krible i fingrene for at komme ud på cyklen igen. Jeg kan mærke at jeg tænker mere og mere på cykelløb, sidder og kigger gamle løbsfiler igennem og meget andet. Så jeg håber virkelig at hende fyssen kan hjælpe mig tilbage på cyklen uden gener, og at jeg relativt hurtigt kan komme tilbage på 100%.

Jeg havde ellers en tanke om at jeg ville prøve at undgå at se resultater fra de danske løb, og ikke mindst tage med ud til cykelløbene, for jeg var bange for at jeg ville stå og savne det alt for meget, og i stedet bare stå og gøre mig selv irriteret over ikke at kunne deltage. Men det har lidt ændret sig. Jeg tror måske at jeg bare endelig har accepteret at der ikke er så meget jeg kan gøre ved det. I hvert fald nørdede jeg resultaterne fra weekendens løb i det jyske, og skal med en god ven til Næstved på lørdag og støtte ham når han skal køre enkeltstart. I virkeligheden handler det om at han ikke gider køre derned alene, så vi laver en lille tur ud af det hvor jeg så kan lege sportsdirektør :laugh: Bliver spændende at se hvordan jeg rent mentalt tackler det når jeg står mit i manegen og kan se de andre drøne rundt på deres cykler, mens jeg står og siger hep, men mon ikke det går?

Link to comment
Share on other sites

En lille hilsen fra det sydfranske

11063848_10153089081165502_9229557972940

For 4. år i træk er jeg hernede med svigerfamilien i byen Vence, en 15-20 km udenfor Nice. Og for 4. år i træk har jeg min cykel med hernede i et område der virkelig er lækkert for cykelryttere. Min tur har selvfølgelig været præget af mit knæ, men jeg har alligevel haft cyklen med. Jeg har da også fået cyklet et par ture, hvoraf den ene tog mig op over mit faste træningsbjerg - Col de Vence. Med et skidt knæ, dårlig form, 3 kg for meget, og 30 watt for lidt lykkedes det mig dog alligevel at komme op. Jeg endte i øvrigt med at køre 117 km den dag.

Jeg havde jo indtil da holdt mig i ro i 10 dage mens jeg var på min pillekur. Det kan i øvrigt ikke anbefales at tage de piller i så lang. Jeg endte med at have kronisk hovedpine og sygt meget luft i maven. Jeg havde sgu også svært ved at finde ud af om de rent faktisk hjalp på mit knæ, eller om det bare var fordi jeg ikke havde trænet i 10 dage. Nu har jeg haft et par ture, og det har hjulpet lidt, men det er ikke meget. Jeg kan i hvert fald mærke tydelig forskel på mit venstre og højre knæ.

Som det er har jeg jo 2 valgmuligheder - sprøjten eller operation. Jeg er efterhånden træt af at prøve ting af der alligevel ikke virker, og har læst en milliard forskellige indlæg på internettet om folk og deres operationer. En enkelt ting jeg faldt over var et udsagn en patient havde fra en læge om at når først slimhindefolden i knæet for alvor blev irriteret, så var der ingen vej tilbage andet end at fjerne skidtet. Det er selvfølgelig nemt at sige for en gut der lever af at skære dem ud af folk. Min sæson er mere eller mindre allerede overstået, med mindre mit knæ på mærkværdig vis bliver 100% indenfor den næste måned, så 2. del af sæsonen kan køres. Mentalt har jeg indstillet mig på at sæsonen er slut, og vil i stedet hellere fokusere på at få fikset knæet så det fungerer, og så bygge formen op så jeg er klar til 2016. Derfor er jeg også begyndt at læne mig meget opad bare at få lavet den operation med det samme. Jeg er ikke sikker på at det binyrebarkhormon skud i virkeligheden kan gøre særlig meget, og virker det ikke har det kostet mig en måned.

Jeg har læst mange forskellige beretninger om folk med plica operationer. Når profferne har fået det lavet har de som oftest været på cyklen igen efter 2-3 uger(Frank Vandenbroucke of Kevin van Impe er nogle af dem der har gennemgået operationen). Hvis jeg bare kan være på cyklen efter 3 måneder vil jeg være tilfreds.

Nu må vi dog se hvad lægen siger til det hele. Kunne forestille mig at hun synes jeg først skal tage skuddet og se om det virker, inden vi begynder på operationen.

binyrebarkhormon indsprøjtninger er normalt kun et midlertidigt fix i din situation. Desværre.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg forstod det, så blev blokaden givet for at få den bakers cyste de havde fundet til at falde. Jeg er helt med på at det ikke fjerner problemet, men der har været en mistanke om at den har været med til at vedligeholde irritationen i knæet. Nu må vi se - jeg er ikke selv overbevist :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så er jeg tilbage fra fys. Jeg havde cyklen med derned og vi startede lige med at kigge på positionen ift. knæet. Umiddelbart var der ikke det store at se der, men Christina(fyssen) snakkede om at man måske kunne rykke sadlen en anelse tilbage for at få knæet en anelse længere tilbage over pedalakslen. Men umiddelbart var setuppet pænt. Hun snakkede også om at rykke klamperne længere tilbage på skoen, for at gøre det samme.

Derefter røg vi over på gulvet hvor jeg blev instrueret i nogle øvelser jeg ville have godt af at lave. Det var bl.a. airsquat, et bens knæbøjning, squat hvor man når man er i bund går op på tæerne, og rejser sig mens man stadig er på tæerne(ret fed øvelse i øvrigt!). Stående på ét ben og så sparke det andet ben skråt bagud med elastik om anklerne, stående på ét ben og sparke direkte bagud med elastik om anklerne. Ned på alle fire, og sparke det ene ben opad. Derudover skulle jeg også lave nogle crunches :laugh:

Da jeg skulle lave den sidste øvelse undrede det Christina at jeg ikke kunne sparke mit venstre ben lige op, men blev ved med at gøre det skråt indover. Selv når jeg prøvede at fokusere på det, så kunne jeg næste ikke bevæge benet. Så hun mener at det måske er med til at give mig problemer.

Til sidst kom jeg ind på briksen og så gik hun ellers igang med at buldre løs på mit tractus iliotibialis(IT båndet). Vi snakkede mens hun gjorde det, og på et tidspunkt spurgte hun "Gør det ikke ondt?" hvor jeg kunne svare at det gjorde det, men at man jo lærer at slappe af i de muskler der gør ondt når man får massage. Jeg ved ikke om hun så det som en provokation, men derefter ramte hun alle de steder hvor det virkelig gjorde ondt :wub: Til sidst gav hun også lige et fif til en udstrækningsøvelse der skulle hjælpe med IT båndet, hvor man lå på siden, trak anklen op ballen, og så brugte den anden ankel til at ligge på knæet og presse en anelse ned.

Planen er så nu at de øvelser skal laves inden jeg hopper på cyklen. Indtil videre må jeg træne ca. hver anden dag 1.30-1.45 per gang. Skal holdes omkring zone 2. Heldigvis sagde hun også at så snart jeg begynder, så vil jeg hurtigt genfinde min form.

Så nu skal jeg bare igang :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fedt, fedt, fedt!!! Selvom det kun er Z2 endnu, så er der hul på bylden.

Og selvfølgelig kommer du i form i løbet af kort tid, når du før kommer i gang. Selv folk der har droppet cykling i mange år, finder hurtigt den gamle speed frem af gemmerne.

Håber jeg sgu også :smile:

Nå, men jeg var jo ude på rammen i tirsdags, og det var en fornøjelse. Det var alligevel hårdt at være ude, efter så lang tids pause. Men mon ikke det bare er rusten der lige skal bankes af?

Under alle omstændigheder kom jeg op på 1 time og 36 minutter, og en 30,7 km/t i snit. Det mest pudsige var dog at min balance mellem højre og venstre ben var HELT off. Vi snakker noget ala 45/55. Jeg håber at det udligner sig stille og roligt, for ellers kommer jeg sgu nok til at have et problem.

I går lavede jeg så mine øvelser, og er du sunshine de er hårde. Det er svært at forholde sig til at øvelser uden vægt kan være hårde, men det var de skam. Jeg svedte i hvert fald godt og grundigt da jeg var færdig.

I dag står den igen på en tur på rammen, og forhåbentlig klarer vejret en smule op til i eftermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Hold nu kæft hvor det blæste i går. Jeg var dog alligevel ude i 1 time og 52 minutter, og turen gik ud til Søsum, indover Ganløse, Farum og så hjem. Der er åbenbart stadig god fart i benene, for snittet holdt sig da omkring de 30,5 km/t, med 202 watt i snit. Som sidste tur var min højre venstre balance helt væk, og ligger stadig omkring 45/55. Turen blev øvrigt kørt udelukkende på vand, hvilket så gjorde at jeg var pænt sulten da jeg kom hjem i køkkenet. Heldigvis var der ikke noget forbudt, så det blev klaret med en hurtig smoothie.

Undervejs var det hovedsagligt ydersiden af mit knæ jeg mærkede noget til. Ikke nogen smerte, men bare meget tydeligt at mit IT bånd smutter henover knoglen. Det er klart noget jeg skal have vendt med Christina næste gang jeg er der, hvilket er på tirsdag. Efter ca. 1,5 time begyndte jeg at mærke en anelse til indersiden af knæet, men ikke noget særligt. Det var bare lidt som om det strammede en anelse.

Næste tur er enten i morgen, eller på søndag. Kommer lidt an på hvordan vejret arter sig.

I øvrigt havde jeg reelt set solgt min gamle Cinelli ramme. Den har et problem med kranken som skal fikses, og havde egentlig fået 1300,- for den, og skulle bare køre den over til TR Carbon for at få den fikset. Der gik dog ikke lang tid før jeg trak i land igen, og meldte køber at jeg ikke ville sælge alligevel - han havde heldigvis ikke overført penge på noget tidspunkt. I stedet er tanken at jeg skal have ryddet lidt op i cykelsamlingen, og bl.a. få fikset Cinellien og bygget den op igen og så skal den videre til en ny ejer. Samtidig tror jeg også jeg sælger min BMC som har været brugt som vinterracer de seneste par sæsoner. Det er en superfed ramme, men jeg føler mig ikke 100% tilpas på den. Tror det hænger sammen med at overrøret er lidt længere end jeg er blevet vant til :smile:

Så står du og mangler en BMC Streetfire SSX i Phonak lakering, str. M, med SRAM Apex gruppe og fuldskærme, så giv lige en melding.

Link to comment
Share on other sites

Hold nu kæft hvor det blæste i går. Jeg var dog alligevel ude i 1 time og 52 minutter, og turen gik ud til Søsum, indover Ganløse, Farum og så hjem. Der er åbenbart stadig god fart i benene, for snittet holdt sig da omkring de 30,5 km/t, med 202 watt i snit. Som sidste tur var min højre venstre balance helt væk, og ligger stadig omkring 45/55. Turen blev øvrigt kørt udelukkende på vand, hvilket så gjorde at jeg var pænt sulten da jeg kom hjem i køkkenet. Heldigvis var der ikke noget forbudt, så det blev klaret med en hurtig smoothie.

Undervejs var det hovedsagligt ydersiden af mit knæ jeg mærkede noget til. Ikke nogen smerte, men bare meget tydeligt at mit IT bånd smutter henover knoglen. Det er klart noget jeg skal have vendt med Christina næste gang jeg er der, hvilket er på tirsdag. Efter ca. 1,5 time begyndte jeg at mærke en anelse til indersiden af knæet, men ikke noget særligt. Det var bare lidt som om det strammede en anelse.

Næste tur er enten i morgen, eller på søndag. Kommer lidt an på hvordan vejret arter sig.

I øvrigt havde jeg reelt set solgt min gamle Cinelli ramme. Den har et problem med kranken som skal fikses, og havde egentlig fået 1300,- for den, og skulle bare køre den over til TR Carbon for at få den fikset. Der gik dog ikke lang tid før jeg trak i land igen, og meldte køber at jeg ikke ville sælge alligevel - han havde heldigvis ikke overført penge på noget tidspunkt. I stedet er tanken at jeg skal have ryddet lidt op i cykelsamlingen, og bl.a. få fikset Cinellien og bygget den op igen og så skal den videre til en ny ejer. Samtidig tror jeg også jeg sælger min BMC som har været brugt som vinterracer de seneste par sæsoner. Det er en superfed ramme, men jeg føler mig ikke 100% tilpas på den. Tror det hænger sammen med at overrøret er lidt længere end jeg er blevet vant til :smile:

Så står du og mangler en BMC Streetfire SSX i Phonak lakering, str. M, med SRAM Apex gruppe og fuldskærme, så giv lige en melding.

prøv at drikke noget energidrik (fx High5 pulver i vand) inden du kører hjemmefra. Det er kanon godt, og så får man også lige fyldt både salt- og sukkerdepoterne op.

Gør det selv hvis jeg skal cykle ~ 2+ timer.

Edited by Devious Builder
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvad er status på dit knæ?

Jeg har læst din log vedr. din knæskade, og må desværre konstatere, at jeg har en tilsvarende skade i mit højre knæ. Mit startede også i oktober pga. alt for hård lav-kadance træning.

Og træner du med klubben pt?

Link to comment
Share on other sites

Status er lidt det samme som det har været hele tiden. Der sker ikke det store. Jeg går til fys en gang om ugen, laver nogle mobiliseringsøvelser 3 gange om ugen og er ude og træne 3 gange om ugen omkring 1,5 times tid. Så rent mentalt er bare indstillet på at få det til at blive tåleligt frem mod efteråret, og så eventuelt tage en operation efter jeg har været i USA. Egentlig ville jeg gerne have operationen nu, for jeg føler ikke der er så meget at hente uden den, men fordi jeg skal på roadtrip i 3 uger til efteråret vil jeg helst ikke gøre noget værre. Man ved jo aldrig hvad der kan ske når man går ind og laver sådan et indgreb.

Jeg træner faktisk ikke med klubben pt, da jeg helst skal holde mig i zone 2 og derunder. Kører du da selv i OCC?

Link to comment
Share on other sites

Ja det er sgu noget værre noget, men jeg havde desværre et lille tilbagefald i sidste uge hvor jeg virkelig havde ondt. Fyssen og jeg nåede frem til at det nok var fordi vi havde sat lunges på programmet samme dag, og at knæet nok ikke var helt klar til det. Det betød at alting lige blev nulstillet et par dage så der kunne komme ro omkring det igen. Jeg håber på at jeg kan begynde at sætte distancen op til 2-2.15 efter på mandag når jeg er ude og træne, og måske krydre det lidt med nogle intervaller.

I dag var jeg jo ude og endte med at køre Klampenborgspurten med en gruppe der hentede mig, og bankede alligevel lige over 1300 watt ud i pedalerne, uden at jeg har været generet af det efterfølgende. Derfor kunne det være interessant at se hvad der sker hvis man smider nogle zone 3/4 intervaller ind på en 10-15 minutters varighed. Det må jeg hellere foreslå fyssen på mandag.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg startede sidste lørdag i OCC. Kørte det første D-løb (ABC) i dag. Henrik Buhl vandt i D.

Jeg blev sat efter 40 min og kom 10 min efter vinderen, men er egentligt ok tilfreds, når jeg tager mit svage højre knæ betragtning.

Det er lidt underligt så meget mit knæproblem minder om dit. Jeg oplever også, at pauser faktisk gør det slemmere...

Nu hvor du måske kan et par timer, kan du da overveje om du ikke skulle komme til 5-vejen fx torsdag og køre med den store gruppe hvor det primært er endurance (altså ikke licensgruppen)...Kunne måske være givdigt, at sludre om knæ :)

Link to comment
Share on other sites

Lidt opdatering herfra.

Var til fys i mandags, fik en omgang behandling der består af manuel "massage", lidt laser og så en optapening med kinesio tape. Inden tapen blev lagt bad min fys mig om lige at spænde op i låret. Da jeg gjorde det grinede hun lidt, og sagde at jeg ikke behøvede træne VMO :laugh:

Min øvelser blev lavet om aftenen, og så holdt jeg ellers fri tirsdag og onsdag, fordi jeg bare ikke havde overskud til at træne. I dag kom jeg så ud, og fyssen og jeg har oppet træningsmængden til 2-2.15 time og gerne med nogle intervaller. Jeg fik kørt en solotur på lige under 71 km med 32,6 km/t i snit. Fik endda også lige banket 3 FTP intervaller afsted uden de store problemer. Ingen smerte fra knæet, hvilket jeg ellers har haft de seneste par ture. Faktisk formåede jeg at ramme over de 1300 watt i en sprint i lørdags, så der er stadig god power i stængerne.

Derudover er kæresten og jeg begyndt at kigge på bil. Vi havde faktisk været ude og prøvekøre en i weekenden, men var lidt for lang tid om at slå til(vi ventede én dag), og så var bilen solgt. Lidt irriterende da det virkelig var en lækker bil. Men nu går jagten så på at finde en ny der forhåbentlig er lige så veludstyret, og stadig har en god lav pris.

Link to comment
Share on other sites

I dag kørte jeg afsted med OCC. Et noget magert fremmøde der er resultatet af at der bliver kørt cykelløb i Jylland for ungdomsklasserne, Gran Fondo i nordsjælland, og så en større flok motionister der spiser schnitzel i Hartzen.

Vi var derfor "kun" 7, hvoraf den ene var motionist. Til gengæld var det den "hårde" kerne i OCC-regi med 1 B rytter, 3 C ryttere og en enkelt H50'er. Turen gik ud mod Flyvestationen. Ved Frederikssundsvej skulle de andre køre 2x 2 minutter max, og der sprang jeg så over og kørte noget AT i stedet for, mest af alt for ikke at belaste knæet mere end højst nødvendigt. Efter lidt opsamling kørte vi så ind mod Søsum, og der var en lille bakkespurt. Normalt bør jeg ikke gå med, men jeg skulle altså lige se hvordan jeg var ift. de andre. Jeg kom først op over bakken, men manglede så lidt punch da den fladede ud og blev 2'er efter Henrik, som lige er rykket op i C klassen efter fremragende kørsel i D klassen. Dog var jeg egentlig ganske tilfreds med at blive 2'er i det selskab.

Ved Søsum kørte vi 20 minutters sub-AT rulleskift. Det gik sgu egentlig også meget godt, og det var rart at få lov til at råbe lidt af de andre igen når de glemmer at bakke af efter en føring, eller ikke træder når det går nedad. Efter en kort pause gentog vi rulleskiftet, og igen sad jeg med uden de store problemer. Jeg kørte nok tættere på AT end de andre gjorde, men det var sgu ikke ubehageligt.

I slutningen af det sidste interval kørte vi ind mod Farum, og da vi egentlig var færdige manglede der kun 3-400 meter til bunden af bakken ind mod Farum, så jeg holdt fronten og gav den hvad jeg kunne, for derefter at lade de andre give den fuld gas op ad bakken.

Herfra kørte de andre lidt mere nordpå for at se Gran Fondo, hvor jeg så valgte at køre hjemad. De sidste 5 minutter mærkede jeg en lille smule til knæet, men ikke noget der var alarmerende. I alt 75,8 km, 2 timer og 23 minutter, 31,8 km/t, og for første gang i meget lang tid var min balance mellem venstre og højre ben 46/54 og ikke 45/55! :laugh:

Det er faktisk gået over al forventning med knæet, og jeg går egentlig bare og venter på at det skal gå galt igen. Det er næsten for godt til at være sandt. Under alle omstændigheder kan jeg køre lidt over 2 timer nu uden at mærke noget særligt til knæet. Jeg tror jeg fortsætter med den distance i næste uge også, og så kan jeg overveje at skrue lidt op for længden i næste uge igen. Alternativt skal der måske rodes med intensiteten, og det kunne måske betyde noget VO2max, men mere om det når jeg bliver klogere. Som sagt, så er jeg bare glad for at komme ud og køre en 65-75 km med lidt intervaller, og blive blæst lidt igennem.

Link to comment
Share on other sites

Hold nu kæft en spændende afslutning på ToC i går. Det så umiddelbart ud som om Sagan kun blev 4'er, og så gik minutterne ellers hvor ingen rigtig vidste hvad der var sket. Quickstep begyndte at juble lidt, så var der glæde i Tinkoff lejren, og så så alle forvirrede ud. Og så kom målfotoet
11054819_674369915998317_828157920377759

Fantastisk cykelkast der lige giver de sidste cm.

Link to comment
Share on other sites

I øvrigt læste jeg lige et interview med Oleg. Han nævnte bl.a. at han synes at det skulle være muligt at skære i rytternes løn hvis de ikke præsterer. Der er ingen tvivl om at det var Sagan han havde i tankerne, og generelt gik hans idé på at når nu rytterne får bonus når de klarer det godt, så skulle de også kunne skæres i løn hvis de ikke klarede det godt, selvom der var en kontrakt. Jeg kan godt forstå hans holdning, for det kan være med til at holde en rytter til ilden, men det er bare ikke en særlig sympatisk holdning at have. At han nu føler at han har betalt overpris for Sagan kontra hvad han har leveret, hænger jo sammen med at Sagan gjorde sig selv attraktiv sidste år og dermed har presset sin egen markedspris op. Den pris har Tinkov valgt at betale, og yder så også en bonusordning. Hvis han syntes at prisen var for høj, kunne han jo bare have lavet en lavere grundløn og en højere bonusløn. Det er i hvert fald noget fis at komme bagefter og sige at rytteren ikke er pengene værd, og derfor skal prisen sænkes. Hvem skal i øvrigt vurdere hvad den nye pris så skal være?

Så skal man gøre det helt åbent. Hvis holdet ønsker at skære rytterens løn ned, så skal det være på det frie marked så andre hold har mulighed for at byde på ham, for lur mig om ikke der er andre hold der synes at Sagan er alle pengene værd - om ikke andet bare i markedsføring.

Og speaking of, og det er så faktisk ikke Sagans fortjeneste, men jeg har lige lagt en bestilling ind på et sæt Oakley Jawbreaker solbriller. Mine nuværende Jawbone er efterhånden en 4-5 år gamle, så det er vidst på tide at få udvidet brilleparken. Derudover går jeg virkelig og lurer på at købe et sæt Radarlock nu vi er igang!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share