Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jeg føler mig en anelse stolt, og ikke mindst glad, når jeg kan se at ugens træning rammer lige under 11 timer, og jeg ikke har haft de store problemer med benet. I forrige uge havde jeg 11 timer og 20 minutter, og i denne 10 timer og 50 minutter, og det lader til at benet holder til det. I går var jeg således ude på en 128 km solotur, og her til morgen blev der lige kørt 44 km inden morgenmaden blev indtaget. Så totalen ender på 341 km, og selvom det måske ikke lyder voldsomt, så er det altså betydeligt bedre end for 6 måneder siden. Og selvom jeg ikke giver så meget for højre venstre balance når det gælder watt, så ved at jeg jeg sidste år lå på ca. 48/52, og har været nede omkring 44/56 i løbet af i år. Men turen i dag sagde 46,8/53,2 så forhåbentlig går det også i den rigtige retning.

Fremgangen håber jeg på at kunne holde, og at det kan betyde at min vintertræning kan være som jeg ønsker den skal være. Dvs. ikke være begrænset af en skade. Planen er også i år at få styrketrænet igen, og så skal der køres en masse på cykel. Jeg ved ikke hvordan knæet kommer til at tage kulden, men det finder jeg ud af. Men pludselig går tanken igen på licensløb fra næste sæson.

Link to comment
Share on other sites

Så skete det endelig! Den nye elektroniske gruppe fra SRAM er landet! http://velonews.competitor.com/2015/08/gallery/photos-sram-red-etap-wireless_382818

I grove træk er den trådløs, så der skal ikke trækkes kabler til for og bagskifter, hvilket man ikke har set før. SRAM har endda hyret hackere for at sikre at man ikke kan hacke sig ind og kontrollere gearskiftet, og det er heller ikke muligt at blokere signalet. Batterierne sidder på for og bagskifter, og batterierne i skiftegrebene er alminde 2032 batterier, som kan købes på samtlige tankstationer, så skulle man løbe tør for strøm undervejs, så køber man bare et nyt batteri og er videre. Det andet smarte er at batterierne til for og bagskifter er identiske, og da bagskifterens batteri først løber ud, har man mulighed for at indstille forskifteren til den klinge man vil køre på, og så flytte rundt på batterierne og så have en funktionsdygtig bagskifter igen.

Og så er der måden man skifter på. Jeg var først skeptisk, men må indrømme at SRAM har genopfundet den dybe tallerken til det bedre. Højre hvis du vil have et tungere gear, venstre hvis du vil have et lettere gear. Fik du fat i den? Ligesom hvis man kører med sekventielt gear i en bil, og det er jo i virkeligheden den logiske måde at gøre det på. Forskifteren bliver så betjent ved at trykke højre og venstre tap ind på samme tid.

Jeg glæder mig virkelig til at se priser på den, men det lader til at man kan nøjes med at købe greb, for og bagskifter, og så er man flyvende. Jeg husker det som om at den del af det kommer til at koste omkring 1500 dollars. Jeg skal SÅ meget have fingrene i den gruppe når den kommer ud til forhandlerne!

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Sidste uge var rigtig god. Jeg nåede op på 434 km og lige over 14 timers træning. Igen, første gang i meget lang tid at jeg har været deroppe omkring for en enkelt uge. Min tur i lørdags bød også på 140 km, hvilket er min længste tur i over 1 år. Undervejs fik jeg endda kørt et par intervaller, herunder et enkelt sæt sprint intervaller.

Følelsen af at have trænet over 14 timer i løbet af sidste uge, og kun have kørt 100 km mindre i august måned i år ift. sidste år, har været helt fantastisk. Jeg tør næsten ikke tro på det, men det føles virkelig som om jeg er tilbage på rette spor. Undervejs på min tur nåede jeg også at tænke tanken om A klassen til næste år. Jeg håber, som jeg også har skrevet tidligere, at jeg kan træne fornuftigt igennem vinteren, og stå knivskarp til starten af næste sæson. Så hvis jeg kan træne som jeg vil igennem vinteren, så burde jeg have det bedste udgangspunkt. Så der er klart en målsætning om at skrabe 32 point sammen i B klassen, og så rykke op i A klassen. Og en mindre målsætning om at gøre det inden juni, så jeg har en mulighed for at køre DM. Det kunne virkelig være en fed oplevelse!

Denne uge kommer til at være lidt sløj rent træningsmæssigt, da jeg skal holde fødselsdag i weekenden, og det kommer bare til at tage noget tid og energi. Derudover skal jeg til tandlægen i morgen, og jeg har sådan på fornemmelsen at jeg har fået mig et hul der skal fikses.

Jeg fik i øvrigt en opringning fra en god ven i søndags. Han startede med grinende at spørge om jeg kunne gætte hvad han lige havde bestilt. Med ham ved man aldrig, så jeg meldte pas, hvorefter han kunne fortælle at han havde bestilt den nye SRAM eTap gruppe. Han ved udemærket godt at jeg vil have fingrene i den, så efter han havde grinet godt igennem, spurgte han om ikke jeg også skulle have en? Lidt frem og tilbage, og så var den bestilt. Cykelbiksen burde få 5 grupper hjem, og de er alle reserverede som det er i dag, og med lidt held lander de allerede i løbet af oktober. Det bliver virkelig spændende at se om det kommer til at passe!

Link to comment
Share on other sites

Sidste uge blev ret begrænset ift. træning. En af årsagerne var at jeg skulle holde fødselsdag, men en anden ting var egentlig også at jeg løb ind i en omgang tandpine.

Jeg var til tandlæge i tirsdags, og der var ikke det store at finde. Jeg fortalte at jeg havde lidt tandpine, men ikke noget voldsomt. Min tandlæge mente således at det måske var tandfladerne der skulle slibes lidt så jeg ikke skabte spændinger i kæben. Jeg var tilpas tidligt fra tandlægen til at jeg egentlig kunne hoppe på cyklen, men jeg var ikke helt på toppen, og således valgte jeg at blive hjemme. Onsdag var jeg så ude og køre nogle AT og SUB-AT intervaller, og så hjem igen.

Torsdag havde jeg det skidt, og fredag hoppede jeg til tandlæge for at finde ud af at der var et hul i en af mine tænder. Egentlig en længere historie, men på normale røntgenbilleder kunne man ikke se hullet, men det kunne man så på nogle andre. Og så troede jeg at alt var fryd og gammen. Lørdag vågnede jeg dog op med tandpine, og jeg skulle samtidig have 30 til spisning om aftenen. Så jeg røget smut til en tandklinik på Frederiksberg, der dog ikke lige kunne se noget.

I går var jeg så forbi min egen tandlæge igen, og han virkede noget forundret. Umiddelbart var der ikke noget at se, og der var en del muligheder for hvad det kunne være der skabte disse problemer. Den hurtige løsning var at kigge nærmere på en gammel fyldning hvor der godt kunne være lidt skygger. Det viste sig også at der var en anelse carries, men ikke noget der skulle give problemer. Den blev dog skiftet, hvilket den skulle på et eller andet tidspunkt alligevel, og så bare krydse fingre for at det var det. Skulle det vise sig ikke at være det, så kan det være alt fra en tandnerve der er ved at give op, til alt mulig andet. Jeg reagerer dog ikke umiddelbart på de tests man laver mod dette.

Jeg endte aftenen med at dejse om på sofaen omkring kl. 21 og vågnede først kl. 23 da min kæreste ringede for at sige at hun var på vej hjem. Da jeg vågnede havde jeg kriller i halsen, som jeg først bare troede var fordi jeg havde sovet med åben mund. Jeg sov 100% igennem i nat, men vågnede op med ondt i halsen, og ømme led. Med andre ord er jeg blevet ramt af noget forkølelse/influenzaagtigt noget, og det kan jo så også være årsagen til tandpinen. Det håber jeg i hvert fald på nu, mens jeg sidder herhjemme og bare er træt. Jeg kan i hvert fald se at der er flere andre i min omgangskreds der døjer med det samme.

For at snakke lidt cykleri, så blev cyklen sendt afsted til italien i går, Zipp styr og frempind er landet, og så har jeg fået skiftet bremseklodser på Orcaen til de nye fra Reynolds. Specielt i regnvejr skulle de være blevet forbedret en hel del.

Hvad har jeg så fået i gave? Hovedsagligt penge da vi skal til USA i næste uge, men min kæreste gav mig et GoPro Hero4 kamera, og så fik jeg også et arbejdsstativ af en af mine gode venner.

Link to comment
Share on other sites

Nogle gange elsker jeg bare at gå ind på DBA.dk og se hvad folk mener de skal have for deres cykler.

Hvad med denne S-Works SL4(dvs. gamle udgave) til 37.000,-

Godt nok er cyklen ikke brugt, men du får så heller ikke hjul med. Jeg vil næsten vove den påstand at går du ned i din lokale biks, så kan du få en S-Works New Tarmac med samme gruppe, og dele til samme pris som denne. Realistisk salgspris ville nok nærmere være 20.000,- hvis man er heldig.

Eller hvad med denne S-Works fra 2005 til 14.000,-

Det er en 10 år gammel alu-ramme med en Ultegra gruppe. Godt nok får du 2 hjulsæt med, men det Zipp 404 hjulsæt til lukkede ringe kan du max få 3000,- for på en god dag, og det andet hjulsæt er 6-7 år gammelt og ikke særlig attraktivt. Realistisk salgspris er nok nærmere 8.000,-

Eller hvad med en kinacykel til 26.000,-

Kinaramme, kinahjul, og Ultegra 11 speed.

Modsat kan man nogle gange også finde cykler til ret skarpe priser.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er over en måned siden at jeg sidst var ude og køre. Dels var jeg syg i perioden efter min fødselsdag, og jeg er også lige kommet hjem efter en 3 uger lang ferie i USA hvor jeg ikke har fået kørt. Derfor var det med let kriller at jeg kørte en tur i går. Dels fordi jeg ikke aner hvor min form er, men også fordi jeg ikke ved hvordan min knæ tager det. Sidst jeg kørte var jeg tilbage på hvad jeg vil betegne som tæt på 100% for mig, men man ved aldrig hvad en så lang pause kan gøre.

Jeg lagde derfor konservativt ud med en 2 timers tur der fik mig ud på lige over de 60 km. Efter en time var jeg ved at være godt busted, og det var så der jeg skulle køre hjem i modvind. Men det lykkedes. Balancen mellem højre og venstre er ok, men kan forbedres.

Derfor har jeg planer om at lave en "langsom" opstart. Der er langt til næste sæson starter, og jeg kan lige så godt få startet ordentligt op og ikke forcere. Det kommer til at betyde at der nok går et par uger før jeg er oppe på den træningsmængde jeg forventer at kunne klare.

Link to comment
Share on other sites

Dejligt med lidt liv i din log igen :smile:
Ud fra jeres billeder, så ser det ud til at ferien har været god? Jeg kan forestille mig at der er lidt ekstra kilo der skal køres af efter en tur til US? Sådan havde jeg det i hvert fald selv efter vores tur til San Francisco & Vegas i foråret :laugh:

Lige et spørgsmål - hvordan uploader du billeder her til MOL? Det er en evig udfordring for mig og helt klart grunden til at min log ikke bliver krydret med lækre billeder i tide og utide :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Jeg plejer altid at linke til mine billeder, så de ikke skal uploades. Det gøres ret simpelt ved bare at vælge billedet i editoren og så indsætte linket :laugh:

Og 3,5 kg tog jeg på - dog var det første kg vidst ren væske, for det er allerede tabt igen.

Link to comment
Share on other sites

I dag var jeg endnu engang ude på rammen. Jeg fik kørt 2 sweet spot intervaller af 10 minutter, som nok nærmere var LT. De lå i hvert fald på 282 og 281 watt, og hvis jeg antager at min FTP for tiden ligger på 295 watt(ikke utænkeligt efter 1 måneds pause), så har det ligget på ca. 95% af FTP. Herefter kørte jeg til Karlebo hvor jeg fandt OCC licensholdet, og fulgtes hjem med dem. Med andre ord fik jeg lige 2,5 time i bogen og et par gode intervaller.

Efter 8-10 minutter på dagens tur havde jeg lidt ondt i knæet, eller irritation, men det gik hurtigt over og jeg mærkede ikke mere til det.

Hvad sker der ellers? Jo, jeg har endelig fået styr på årets vintercykel. Jeg har været mange tanker igennem og var tæt på at vælge en Specialized Tarmac eller en Giant TCR, men endte faktisk med at købe en Cannondale CAAD10 ramme som skal bygges op. Jeg har altid gerne ville have en Cannondale, og CAAD rammerne har altid været blandt dem jeg har holdt øje med sammen med SuperSix rammerne. I USA har de jo nærmest kultstatus blandt licensryttere fordi de er geniale til at køre criteriums med - relativt billig alu ramme, fantastisk kvalitet og styreegenskaber = perfekt til løb hvor der er risiko for at styrte. Jeg var tæt på at købe en 52'er, men nåede at holde igen da dens drop ville blive alt for voldsomt. I stedet for fandt jeg en brugt på Ebay der havde kørt 1500 km. I de døende sekunder smed jeg et bud afsted, og selvom ham jeg var oppe imod ihærdigt prøvede at vinde, så nåede vi slet ikke op på mit maxbud og således kunne jeg få fingrene i en str 54 til ca. 3800,-.

12074798_10153615925945502_1358307468233

Cyklen skal bygges op med en SRAM Red gruppe jeg har fået fingrene i for 2500,- inkl fragt, Deda styr og frempind fra deres Zero serie(relativ billig og tung), Cannondales egen sadelpind og en Selle Italia Flite sadel. Hjulsæt har jeg allerede, så alt i alt kommer cyklen til at koste mig lige omkring de 7.000,- - det fede er at det bliver en cykel som forhåbentlig bliver så lækker at jeg faktisk også vil bruge den om sommeren når vejret er dårligt.

Og så er Tarmac'en også ved at være klar, dog ikke sendt fra Italien endnu. Det der afholder lige nu er faktisk bare fragten, og det hænger sammen med at Lumar colours normalt kun arbejder BtB, og dermed får deres kunder til selv at booke afhentning af tingene. De store virksomheder har jo som oftest bedre aftaler med speditørfirmaer, og kan gøre det billigere. Men de er heldigvis igang med at finde en løsning, og så kommer der forhåbentlig snart en fed fed fed ramme hjem igen

12141546_10153598550470502_2779519530648

I øvrigt har jeg lige set at Specialized har hævet priserne herhjemme. Hvor en S-Works Tarmac ramme før kostede 26 eller 27k i vejl. udsalgspris, koster de nu 30k. Velbekomme.

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i Cannondale klubben! :smile: Det er en virkelig cool vinterlåge du får dig! Jeg går faktisk selv og overvejer at finde en lignende ramme, så jeg kan lave den til en single speed hverdagscykel med flatbar. Med sådan en cykel i garagen var der måske en spinkel chance for at jeg kunne tage mig sammen til at cykle på arbejde (=2,5 km :laugh: ).

Link to comment
Share on other sites

Nå, i dag fik jeg så taget hul på sæsonens styrketræning. Planen er at starte blidt ud og sikre at knæet kan følge med, og så langsomt øge vægten som musklerne og senerne bliver stærkere.

Crosstrainer: 10 minutter
Planke + sideplanke
Armbøjninger: 10 stk

Benpres:
10x 40 kg
10x 80 kg

10x 80 kg

- forholdsvis let

Squat:
10x 20 kg

10x 40 kg

10x 40 kg

45° Calf raise:

10x 120 kg

10x 120 kg

10x 120 kg

DB benchpress:
10x 12 kg

10x 12 kg

10x 12 kg

Cable crossover:
10x 10 kg

10x 15 kg

10x 15 kg

Lat pulldown:
10x 50 kg

10x 50 kg

Seated row:
10x 15 kg

10x 20 kg

10x 20 kg

Hyperextensions:
10

10

10

Crosstrainer til at afslutte med - 5 minutter.

Link to comment
Share on other sites

Med mindre du har en snedig tilgang, så er det alment nogo at trætte coren med planker o. lign. før squat, da evnen til at stabilisere røgsøjlen mindskes.

Mvh humpefrans, der p.t. burde være den sidste til at komme med råd i den retning :dry:

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Tanken var egentlig lidt at få aktiveret muskulaturen inden jeg gik igang med at belaste den. Det skal siges at planken kun bliver lavet én gang, og sjældent længere end et minut. Så det er faktisk bare en del af opvarmningen ligesom armbøjningerne :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Så er der lige en lille update på en helt fantastisk dag. Fantastisk ligefrem? Ja, for den her kom med pakkeposten i morges:
10955597_10153630209140502_6094184809771

Nå, og så lige alt det andet.

I går var jeg ude på cyklen i 2,5 time - en kold fornøjelse og der var ikke andet på programmet end Zone 2. Kroppen var lidt ramt af DOMS, men ikke noget særligt. Jeg var egentlig overrasket over hvor lidt jeg mærkede til det - det vender vi lige tilbage til senere. Anyhow, jeg har min faste 75 km tur som svarer til ca. 2,5 time, som går op til Farum, igennem Høvelte, Stumpedyssen op forbi Karlebo og så op til Grønholt, ud til Kongevejen og videre ud til Strandvejen og så hjem derfra. Det gik egentlig rigtig fint, og lygten kom da også i brug. Lige da jeg kommer forbi krydset ved Nivå havn løber lygten dog tør for strøm - jeg havde tydeligvis ikke fået ladt den ordentligt op inden. Til dem som ikke har prøvet at køre strækningen fra Nivå til Mikkelborg så kan jeg fortælle at der er MØRKT. Så jeg klemte ballerne sammen og satte lidt fart på for hurtigt at komme forbi. Heldigvis havde jeg en rytter bag mig med en lygte, så da jeg var kommet fri, lod jeg ham passere og så lå jeg faktisk på hjul af ham hele vejen til Klampenborg.

I nat vågnede jeg så ved at jeg havde det meget varmt, og da jeg så ville strække mig lidt kunne jeg mærke hvor øm jeg egentlig var i hele kroppen. DOMS'en havde bare ventet lidt med at sætte ind, og jeg skal da love for at den sparker nu. Specielt bryst, triceps og biceps er hårdt ramt, så jeg håber snart det går over.

I morges havde jeg valgt at møde lidt senere på arbejde, og i stedet tage min træning fra morgenstunden af. Bare en times trilleri inden arbejde, og det gik egentlig ganske fint. En anelse brok fra knæet/VMO, men højst sandsynlig kun pga. DOMS. Hjem og strække ud, og så var jeg jo så heldig at posten kom forbi med rammen.

Planen er at jeg i aften skal montere Cannondalen op - gruppen og delene kom i går, så jeg har en vintercykel klar. Derefter skal jeg have kigget på Specialized'en, men der mangler jeg stadig nogle småting, men det haster heller ikke vildt. Jeg tror jeg sætter Tilbage til Fremtiden på fjerneren mens jeg arbejder, og går så og glæder mig til at Nike forhåbentlig offentliggører skoene med selvbindende snørrebånd!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share