Got legs?


Kermit
 Share

Recommended Posts

Jeg er spændt på at se din ramme i fuld favør!

Hvordan går det med knæet - er det ved at være væk?

Det er jeg sgu også. Gik og kredsede lidt over den i går, og jeg bliver ved med at finde detaljer i lakken som jeg synes er helt fantastisk.

Knæet er sådan lidt frem og tilbage. Det gik jo rigtig godt frem mod september hvor jeg var tilbage på næsten 100% ift. træning og belastning af knæet, men en måneds pause uden cykling har gjort at jeg lige skal igang igen. Der har været lidt brok, men jeg synes jeg har nogenlunde styr på det endnu :smile: De værktøjer jeg har fået af dig og min fys ift. øvelser og tilgang er en fed ballast at have, og det gør at jeg kender mit bens signaler lidt bedre end jeg gjorde tidligere.

LOL, ja de sko ville jeg fanme gerne have fat i nu. Som i lige nu.

Og enig med JP, det bliver spændende at se rammen fuldt monteret. Lige så meget for sprælsk den er til mig, lige så fed er den.

De bliver åbenbart kun leveret til hans foundation og vil komme på auktion, så de er nok ikke til at få fingrene i.

Link to comment
Share on other sites

Ja, men slet ikke i samme omfang som for et år siden. Det er nok i virkeligheden bare mig der er ekstra opmærksom på området, for jeg føler egentlig ikke at der har været smerter ala for et år siden. Heldigvis. Min referenceramme er faktisk om jeg efter træning kan have haft bøjet knæ og strække det uden at få ondt i knæet. Det var klart det jeg var mest ramt af sidst hvis jeg havde overbelastet knæet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå, lidt updatering herfra. Vintercyklen er blevet bygget op, og har allerede fået lavet nogle ændringer.
1509207_10153635624875502_89328717444003

Testturen gik egentlig ok, men der var et par udfordringer, især det faktum at jeg fik ondt i knæet og måtte vende hjem efter lige under 2 timer. Det på trods af at jeg virkelig har målt og justeret ift. mit gamle setup. De to største ændringer jeg lige kunne komme på var at sadelpinden kun var med 15 mm setback og at q-faktoren på SRAM Red kranksættet kunne være anderledes ift. mit Rotor.

Hjem og måle, og ganske rigtigt var mit setback slet ikke nok - jeg manglede faktisk 7-8 mm ift. mit gamle setup. Så ud og skaffe en hurtig sadelpind, som endte med at være en 3T Pro Dorico der har 25 mm setback, som gav mig den rigtige mængde setback. Jeg gik også igang med at måle q faktoren på SRAM kranksættet og mit Rotor, og kunne se at SRAM var noget smallere. Så flytte mit Rotor kranksæt over, og så skulle den være der. Fik samtidig skåret stilken til og smidt skærme på, og så kom den til at se således ud:
12036616_10153638214580502_4929804070844

Jeg har været ude og køre både tirsdag og torsdag. Tirsdag blev en fin tur på små 80 km, hvor jeg dog fik noget ondt i knæet undervejs. Det gjorde at jeg tog en pause onsdag, og så ud igen torsdag. Jeg var kommet lidt sent afsted, men valgte at drøne op til Bregnerød og køre nogle intervaller. I det jeg kom på den anden side af Farum døde min lygte, og så kunne jeg vende om og køre hjem i mørke.

I dag var jeg så ude og køre igen. Jeg valgte ikke at køre med klubben, men kørte derimod til Bregnerød og kørte 3x 7 minutter FTP intervaller med 4 minutters hvile. Det gik egentlig ganske fint, om end det var hårdt. Herefter kørte jeg over mod Uvelse hvor jeg havde læst at klubben ville køre, og ganske rigtigt fandt jeg dem lige da de var blevet færdige med at køre deres sidste interval - helt perfekt. Så kunne jeg hoppe med i gruppen og køre med dem hjem. Det gjorde alligevel også at jeg blev presset en anelse da der var god vind fra siden op til flere gange, og hvor jeg lige måtte bide tænderne sammen for ikke at blive sat. Men jeg kom hele vejen hjem, uden de store issues med knæet, og små 93 km i benene.

Min balance mellem højre og venste lader også til at blive bedre, så forhåbentlig er jeg på vej i den rigtige retning.

Som jeg skrev tidligere så har jeg i denne uge haft nogle issues med mit knæ, og det fik mig til at skrive til min tidligere fys. Desværre bor hun i Sverige de næste 2 år, så det er ikke lige sådan at få hende til at behandle mig. Egentlig ville jeg bare høre om hun kunne anbefale nogle fysser der måske kunne behandle mig, men der var ikke lige nogle hun kendte der havde samme kendskab til cykelskader og cykelryttere generelt, men hun bad mig ringe til hende. Så i dag fik jeg snakket med hende om det, og hun mener at jeg har haft et lille setback ifbm. min inaktivitet i løbet af ferien, hvor knæet ikke er blevet belastet på den rigtige måde. Jeg havde også min egen teori der hænger sammen med at jeg jo er begyndt at styrketræne igen. Selvom jeg er konservativ med vægtene, så skal der tydeligvis ikke meget til at genere knæet. Så vi kom frem til den konklussion at jeg skulle lade være med at styrketræne ben, og i stedet bruge cyklen til at få knæet til at tracke rigtigt. Når det så er 100% igen, kan jeg prøve at styrketræne ben og se om det hjælper. Derudover skulle jeg prøve at finde en fys der kunne hjælpe med mobilisering og generelt få løsnet op i musklerne.

Så indtil videre er det planen. Det er selvfølgelig nederen ikke at kunne styrketræne som jeg gerne vil, men det vigtigste er stadig at komme tilbage til 100% på cyklen.

Så planen er nu at blive ved med at træne på cyklen, køre styrketræning for overkroppen, lave mine øvelser og måske finde en fys til at hjælpe med at løsne - det sidste kommer lidt an på hvordan knæet egentlig tager det det næste stykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Lidt opdatering herfra. Jeg holder lige et par hviledage hvor jeg bare skal ud og køre 1,5 time frem til på lørdag. Jeg har samtidig fået rykket lidt mere på indstillingerne på cyklen, så jeg forhåbentlig nærmer mig det rigtige setup. Jeg ville egentlig have købt et værktøj der er lavet til at måle sadelhøjde o.lign. men med en regning fra USA turen der lige er kommet ind, en lønudbetaling hvor der er sket nogle fejl mht. ferie, og en kat der ikke er helt på toppen, så er der sgu lidt lavvande i kassen.

Link to comment
Share on other sites

Nå, lidt skidt nyt. Det går egentlig fornuftigt med knæet, men til gengæld har jeg fået problemer med min venstre hånd. I et stykke tid har jeg haft en sovende fornemmelse i min lille og ringfinger når jeg har kørt, men har ikke tænkt mere over det. I denne uge er det så gået helt galt og i går var det som om jeg havde mistet al kraft i min venstre hånd og kunne knap nok skifte fra lille til stor ring. Hjem og søge lidt på google og finde frem til at det er en nerve der løber i hånden der bliver klemt, og at fænomenet bliver kaldt handlebar palsy/cyclist's palsy. Det er noget mange cykelryttere oplever, og kan hænge sammen med dårlig fit, for kraftige stød op igennem styret og meget andet.

Jeg var derfor til lægen i morges og forklarede hvad der var sket, hvad jeg troede det var, og hvordan det kunne ske. Hun startede så med at sige at hun troede det var noget seneskedehindebetændelse og at jeg skulle holde pause i 7-10 dage. Så spurgte jeg hende hvad der så skulle ske når jeg startede op igen, og hun svarede at så ville det nok blusse op. Jamen så er vi jo lige vidt. Så jeg gik derfra uden rigtig at føle mig hjulpet, men med tanken om at jeg nok selv skulle søge for at finde en løsning.

Jeg har derfor skrevet til Velofit for at høre om de har nogle hurtige råd til hvad jeg kan gøre, læst en masse artikler om det, overvejet at køre ture hvor jeg kun holder på toppen af styret og ikke i grebene, skifte styrbåndet ud med noget der er mere stødabsorberende og meget andet.

Under alle omstændigheder er det virkelig frustrerende, for jeg har vitterligt ingen kræfter i min hånd når jeg kommer hjem fra træning.

Link to comment
Share on other sites

Nå, lidt skidt nyt. Det går egentlig fornuftigt med knæet, men til gengæld har jeg fået problemer med min venstre hånd. I et stykke tid har jeg haft en sovende fornemmelse i min lille og ringfinger når jeg har kørt, men har ikke tænkt mere over det. I denne uge er det så gået helt galt og i går var det som om jeg havde mistet al kraft i min venstre hånd og kunne knap nok skifte fra lille til stor ring. Hjem og søge lidt på google og finde frem til at det er en nerve der løber i hånden der bliver klemt, og at fænomenet bliver kaldt handlebar palsy/cyclist's palsy. Det er noget mange cykelryttere oplever, og kan hænge sammen med dårlig fit, for kraftige stød op igennem styret og meget andet.

Jeg var derfor til lægen i morges og forklarede hvad der var sket, hvad jeg troede det var, og hvordan det kunne ske. Hun startede så med at sige at hun troede det var noget seneskedehindebetændelse og at jeg skulle holde pause i 7-10 dage. Så spurgte jeg hende hvad der så skulle ske når jeg startede op igen, og hun svarede at så ville det nok blusse op. Jamen så er vi jo lige vidt. Så jeg gik derfra uden rigtig at føle mig hjulpet, men med tanken om at jeg nok selv skulle søge for at finde en løsning.

Jeg har derfor skrevet til Velofit for at høre om de har nogle hurtige råd til hvad jeg kan gøre, læst en masse artikler om det, overvejet at køre ture hvor jeg kun holder på toppen af styret og ikke i grebene, skifte styrbåndet ud med noget der er mere stødabsorberende og meget andet.

Under alle omstændigheder er det virkelig frustrerende, for jeg har vitterligt ingen kræfter i min hånd når jeg kommer hjem fra træning.

Hej Kermit,

Jeg døjede med det samme, men dog ikke i samme omfang som dig. Dog efter at jeg fik et bike-fit, så var det helt væk. Ligesom små smerter/hiv i det ene knæ. :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste lige op på hvad det var - havde ikke hørt om det før.

Det lyder som noget rent positionsmæssigt, der skal ændres - om det er et direkte bikefit eller blot en bevistliggørelse fra din side af ved jeg ikke - jeg er ikke erfaren rytter på en racer, og ved ikke hvor mange andre muligheder ift. placering af hænder når man er i bukningerne. Jeg skal på hjemmetræneren i morgen, sø skal jeg lige prøve at tænke nærmere over det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg læste lige op på hvad det var - havde ikke hørt om det før.

Det lyder som noget rent positionsmæssigt, der skal ændres - om det er et direkte bikefit eller blot en bevistliggørelse fra din side af ved jeg ikke - jeg er ikke erfaren rytter på en racer, og ved ikke hvor mange andre muligheder ift. placering af hænder når man er i bukningerne. Jeg skal på hjemmetræneren i morgen, sø skal jeg lige prøve at tænke nærmere over det.

Lyder cool. Jeg er som sagt lidt på bar bund om det stammer fra nakke, albue eller håndled. Min umiddelbare tanke har hele tiden været håndleddet fordi jeg har en tendens til at belaste den nederste del af min håndflade når jeg ligger i mine greb. Lidt som her:

10153012_10152283474505502_1414398776985

Jeg tror jeg er nået frem til den erkendelse at jeg har brug for at få nogle til at kigge ordenligt på min position på cyklen. Det ville jeg gerne under alle omstændigheder, men havde nok håbet på at kunne gøre det på et senere tidspunkt. Som sagt kan det her stamme fra mange ting. Det kan være et styr der er for højt, for lavt, for langt fremme, for langt tilbage, grebene der ikke sidder lige i skabet, og meget meget mere. Så jeg kan starte et sted, men vil nok gå lidt i blinde undervejs.

Link to comment
Share on other sites

Efter at have konfereret en anelse med Thomas fra Velofit fik jeg lavet et par hurtige ændringer på cyklen. Lørdag var jeg således ude og køre 105 km uden de store problemer - hverken for knæet eller for hånden. Følelsen og styrken er så småt på vej tilbage i hånden, så det er nu ret lækkert.

Små 8 timers cykling i sidste uge, og det skulle gerne være lidt mere i denne uge. Jeg har en god fornemmelse omkring knæet, så jeg vil så småt begynde at belaste det mere til træning og se hvad der sker.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det kan også sagtens være årsagen for det kan gå begge veje;-)
Jeg har selv haft lidt håndproblemer på den nye låge, men da jeg blev fittet hos Velofit på den nye Evo bankede han styret helt i bund. Det var den måde hvorpå jeg opnåede den mest hensigtsmæssige kontakt ml. hænder og styr, og der hvor jeg kunne slappe mest af i skuldrene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde egentlig tænkt at skulle til Velofit på torsdag, men fordi jeg lige skulle høre min chef om det var ok at holde fri, så nåede de 2 tider der var at blive taget. Næste ledige tid er først d. 27/11, så det er pænt nederen. Specielt fordi det passede ret godt med at holde fri i denne uge, og virkelig dårligt d. 27/11 fordi min anden kollega holder ferie der. Ahmen altså.

Link to comment
Share on other sites

Og i går aftes teamede jeg op med en dygtig mekaniker jeg kender, og fik mere eller mindre samlet Specialized'en.
12240400_10153666229245502_2353818498840

Det den mangler nu er det rigtige kranksæt(sidder pt. på kanonen), styrbånd, og et bikefit. Så snart den står helt færdig så skal der nok komme anstændige billeder i fuld figur.

Link to comment
Share on other sites

Skulle du ikke have en Zipp Sprint frempind på? Den ville virkelig klæde cyklen!

Ellers top lækker fuldblodsracer - virkelig unik på den fede måde!

Jo, det er planen at få den Sprint frempind på, men da den koster 16-1800,- har jeg bare lige valgt denne til at starte med, indtil jeg er sikker på længde og alt det der :laugh:

Inspirationen kommer jo fra Bennati som er svært begejstret for den frempind.

IMG_0033.jpg

Link to comment
Share on other sites

Zipp hjul er altid attraktive, men efter mine erfaringer i 2013 så står de ikke særlig højt på listen. Ham der byggede min Specialized op i mandags er tidligere mekaniker hos Team CSC, og fortalte at profferne får nogle helt andre hjul end dem vi normale mennesker kan få fingrene i. Jeg tænker også at en rytter som Cavendish har haft nogle specielle 404'ere til at kunne klare spurterne der er spændt lidt hårdere op og med flere eger.

Så indtil videre holder jeg mig til Reynolds hjulene :laugh:

Men jeg er dog blevet en anelse lun på nogle sadler fra Fabric. Mekanikeren fortalte mig om dem, og at han selv brugte dem på sin cykel. Jeg er dog i tvivl om hvorvidt profilen ville passe min røv, men den ser godt nok alt for lækker ud!
12_Fabric_ALM_Saddle_IMG_4271.JPG

Og MOL træf - jeg er frisk!

Edited by Kermit
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share