Døgnøvelse - mad


Sandager
 Share

Recommended Posts

Der ville jeg umiddelbart sige, at det nemmeste er at tage en hel masse nødder med. De har en høj mængde kalorier og en rimelig fordeling af Protein, Kulhydrat og sundt Fedt.

Men ellers så er der kun tale om 36 timer i felten.. Det skulle være til at overleve..

Må jeg spørge hvor du er henne? Jeg er nemlig selv i Vordingborg, som værnepligtig.

Link to comment
Share on other sites

Der ville jeg umiddelbart sige, at det nemmeste er at tage en hel masse nødder med. De har en høj mængde kalorier og en rimelig fordeling af Protein, Kulhydrat og sundt Fedt.

Men ellers så er der kun tale om 36 timer i felten.. Det skulle være til at overleve..

Må jeg spørge hvor du er henne? Jeg er nemlig selv i Vordingborg, som værnepligtig.

Ok, nødder vil jeg prøve :) Ja, det er selvf. kun halvanden dag, men så ved jeg det til Rex-turen, når den dag kommer :)

Jeg er på Antvorskov Kaserne i Slagelse.

Link to comment
Share on other sites

Argh, jeg ville gerne have været ved slagelse. Istedet er jeg endt hos logistik tropperne. Hvis du ikke ved det, så er det os som smører jeres Smørrebrød (Intern Joke blandt os værnepligtige der gerne ville til kamptropperne).

Men jeg har også planer om at tage nødder med på turene. Eller bare et stykke chokolade, det lysner sq det hele op hvis man er lidt blue..

Link to comment
Share on other sites

Ok, nødder vil jeg prøve :) Ja, det er selvf. kun halvanden dag, men så ved jeg det til Rex-turen, når den dag kommer :)

¨

Hvis det er en ÆGTE Rex tur, så må man ikke medbringe så meget som en rosin mere end det forsvaret mener passende at udlevere.

På min Rex tur endte jeg med at spise margarine direkte fra en tube.. diden't taste bad

På øvelser hvor man må tage "egen forplejning med" så vil et par snickers og et par proteinbars være en fremragende backup.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Der ville jeg umiddelbart sige, at det nemmeste er at tage en hel masse nødder med. De har en høj mængde kalorier og en rimelig fordeling af Protein, Kulhydrat og sundt Fedt.

Men ellers så er der kun tale om 36 timer i felten.. Det skulle være til at overleve..

Må jeg spørge hvor du er henne? Jeg er nemlig selv i Vordingborg, som værnepligtig.

Proteinbarer eller energibarer er nemme at have med, og smager også ganske fint

Link to comment
Share on other sites

Hej Sandager!

Jeg er selv i slagelse nu 1 komp. 2. deling. :superman:

Med hensyn til vores første døgnøvelse, så tror jeg ikek vi må tage noget som helst med, og vi bliver vist tjekket i hoved og røv så vidt jeg ved.

Forresten er vores træningsmuligheder godt nok meget dårlige, så jeg tænkte på at begynde i fitnessdk, da der ligger et center i slagelse, selvfølgelig med henblik på at forsætte der når jeg kommer hjem til kbh igen. Noget du har overvejet ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis man som mig SLET ikke kan døje mili's udleverede dåsemad, så er her en opskrift jeg har flikket sammen:

1 pose udleverede minut-ris

1 portionspose salt

3 portionsposer sukker

vand

Kog det til en god grødet masse og det smager NÆSTEN som risengrød, og folk plejer at være ok vilige til at gå af med deres ris.

Link to comment
Share on other sites

Hej Sandager!

Jeg er selv i slagelse nu 1 komp. 2. deling. :superman:

Med hensyn til vores første døgnøvelse, så tror jeg ikek vi må tage noget som helst med, og vi bliver vist tjekket i hoved og røv så vidt jeg ved.

Forresten er vores træningsmuligheder godt nok meget dårlige, så jeg tænkte på at begynde i fitnessdk, da der ligger et center i slagelse, selvfølgelig med henblik på at forsætte der når jeg kommer hjem til kbh igen. Noget du har overvejet ?

Fitnessdk Slagelse sucks... Og der kan sagtens være mere end en chokoladebar i din udleverede drikkedunk...

Link to comment
Share on other sites

Hej Sandager!

Jeg er selv i slagelse nu 1 komp. 2. deling. :superman:

Med hensyn til vores første døgnøvelse, så tror jeg ikek vi må tage noget som helst med, og vi bliver vist tjekket i hoved og røv så vidt jeg ved.

Forresten er vores træningsmuligheder godt nok meget dårlige, så jeg tænkte på at begynde i fitnessdk, da der ligger et center i slagelse, selvfølgelig med henblik på at forsætte der når jeg kommer hjem til kbh igen. Noget du har overvejet ?

Øv, troede godt vi måtte tage noget mad med. :s Mht fitness-centeret, så er det ikke lige umiddelbart noget jeg overvejer - synes man har nok at give sig til :p

Jeg er i 2. komp, 4. deling :)

Link to comment
Share on other sites

Første døgnøvelse er ikke slem ifht. Rex, hvad angår mad!

Lidt råd til når du kommer t. Rexturen..

På min Rex, blev vi vækket kl. 4 om morgenen, og så blev vi eller slæbt ud t. kompagniet. Derude skulle vi smide alt pånær underhylerne, og stille os med soveposen omvendt på, så vi ikke kunne se noget når de gennemgik vores sager.

Som det allerede er blevet sagt - margarinen på tube er GULD værd.. Byttede mig til et par ekstra tuber, bl.a. med min tun i sød chili (ÆV) - Tunen smager godt, men havde kun 70kcal ifht. de 700kcal en tube margarine bød mig. Læs på deklarationer når du er på din første døgnøvelse så du ved hvad du skal bytte dig til på rex! Det er kcal det handler om - Ikke hvor godt det smager!!

Desuden, skal du huske at være påpasselig m. dit vand. HVER gang i får chancen for at fylde dunken, skal du drikke ud, og fylde den igen! - Men drik for guds skyld først når du ser vandet fysisk. På vores sidste dag - med kamppatrulje, og 15km march m. fuld oppakning, fik vi at vide ca. kl 21, at der ville komme vand om 5 min. - Klog af skade som man var, af at have vandret rundt i et dehydreret helvede de sidste par dage, tømte jeg dunken, blot for at få at vide, at "vandet var blevet angrebet", og at vi derfor måtte fortsætte uden..

Personlig hygiejne på turen:

Pak dagsposer med tørt tøj hjemmefra, du skal jo måske en lille tur over noget vand.. En pose til hver dag m. t-shirt, underhyler og friske sokker.

Gehwol - Fodpudderet der reddede mine fødder på rex! Efter en god nat m. march kan dine fødder hurtigt være så godt som opløste og ligne noget du kan trække huden direkte af uden større problemer.. Et par tørre sokker, og en god portion Gehwol pudder på futterne gør dig kampklar igen på 10 min. Det er både antibakterielt og så hjælper det mod fugten!

Udstyr:

Hvis du vil gøre det nemt for dig selv, får du fat i en af de pandelygter de har i Bilka, der kan lyse rødt. Hvor har jeg ærget mig mange gange efter jeg fandt ud af at de kunne fås for kun ca. 100-150kr. Den er rigtig god at have når du skal pakke alt dit gear om inden f.eks. vandpassage, patruljer og lign.

Desuden kan det være en god ide, hvis du allerede inden turen smider din sovepose ned i kondomet, så du bare kan tage posen op, rulle den ud og lægge dig ned i den på den bare jord, uden at skulle rode rundt med at få posen ned i det først. Sørg desuden altid for at have dit liggeunderlag, fiberpels og regntøj med. Det er altid godt at kunne raste hvorend det skal være..

Hvis du er så heldig at have M95 er der forresten et rum beregnet til pudsesættet i kolben.. Der kan det godt betale sig at have et par snickers med sidste gang du håndterer din riffel inden øvelsen.. ;-)

Håber at mit indlæg kan bruges til noget.

Reverend..

GHR - 3. del. 2.kmp - Aug06

Link to comment
Share on other sites

Godt indlæg fra Reverend...... - regn ikke med at du kan tage mad eller andre ting med med på nogle af øvelserne...... - slet ikke REX turen. I så fald du stadig vil, skal du gemme det godt, hvilket nogen fra min deling da slap afsted (andre gjorde ikke, og fik da "fine gaver") med, men i mine øjne er du langt mere "mand" hvis du klarer skærerne med forsvarts udleverede materiel og mad.... - det skulle/burde ikke være et problem... :smile:

God tur....

JEC - GHR - 4. del. 2.kmp - Feb06

Link to comment
Share on other sites

:blink::laugh:

Du får ét gæt...

kort og korrekt svar..... - i hvertfald sådan som vi oplevede det.... - ellers havde diætisten der måler og vejer maden fri den dag vi skulle på REX tur... :tongue:

Men spørg endelig hvis der er nogle ting i/du skal/vil forberedes på...... - evt. PM... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv PL-R i hæren, og har været med på utallige "rekrut-ture" samt planlægning. Jeg har ingen erfaring lige med REX turen. Men de ture jeg har været med til, har vi altid "bestilt" MPerne, og tro mig, de er RIGTIG gode til at finde ting. Hvis jeg var jer, ville jeg ikke forsøge at gemme ting i kolben på mit gevær, eller sy det ind i forét på soveposen. De skal nok finde det.

Desuden så er det ikke noget problem at klare sådan en tur, medmindre man har vilje som en regnorm.

Link to comment
Share on other sites

jeg gennemførte min første døgnøvelse på ca halvdelen af feltrationen. min chokolade gav jeg til min buddy der var pænt syg, så han kunne få lidt ekstra energi. til aftensmaden nåede jeg ikke at lave kartoffelmos og åd min dåsemad kold (ikke anbefalelsesværdigt!).

men når man ligger og fryser om natten så er en halvvarm jordbærgrød virkelig delikat. (jeg plejede at putte min grød i brystlommen - men gør kun det hvis du har faldeteknikken i orden :tongue: )

på selvsamme øvelse kom kfum'en forbi lige inden viskulle hjem til kasernen. sjældent har en varm cocio smag så godt! om den havde kostet 100spir havde jeg stadig købt den!

Link to comment
Share on other sites

Well. Er ved at være noglen år siden jeg var inde og aftjene. Men har da været på 3 dages øvelse hvor vi fik 3 frikadeller. 100 gram margarine 1 råfisk og 1 kartoffel og 2 stykker rugbrød. Samlede på hele øvelsen i december månede.

Vi stod og blev stripsearched i bar røv og ingentin, og de fandt sgu alt hvad vi havde gemt af smøger og andet godt.

Men man kan godt klare det.

Mit råd vil være at man op til sådan en gang røvtur, lader være med at proppe maven for meget. Og ligesom vend den til at den ikke skal have alt den mad. Det er mega ubehageligt når den går "tom". Nok værre en den egentlige sult. Men de første par dage er værst.

Har set hvad feltrationen indeholder Anno 2007. Og der er sgu ikke noget at klage over. De har da taget noget af det værste væk. Mener ikke Gardner gryden er der mere. Den var sateme styg.

(Var i IGKMP 93 - Farum kaserne - Inginørtropperne)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share