Hvor mange sæt?


panser
 Share

Recommended Posts

Er blevet lidt i tvivl om hvor mange sæt musklerne kan tåle. Om jeg træner for få sæt, eller for mange. Er naturligvis godt klar over det er individuelt, men hvor mange sæt de forskellige muskler tåle som hovedregel.

Ryg: ?

Biceps: ?

Bryst: ?

Triceps: ?

Skuldre: ?

Ben: ?

Læg: ?

Håber nogle har et bud?

Link to comment
Share on other sites

Okay, jeg skal prøve at give et mere præcist bud på de to faktorer du nævner.

Reps: Normalt kører jeg mellem 5-10 stk.

Workload: Tja, jeg har da trænet i en hel del år efterhånden, dog med en del pauser.

Håber det gør dig i stand til at give et konkret bud :)

Link to comment
Share on other sites

For tiden kører jeg en 4 dags cyklus, efterfulgt af en hviledag. Så ca. hver femte dag.

Lige for god ordens skyld, så er ovenstående ikke et split eller noget, jeg har bare overvejet om min træningsmængde for de forskellige muskelgrupper er optimal eller ej. ( That’s all – som Cheat freak ville have sagt )

Panser :smilerock:

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener helt det kommer an på dit mål!

Men generelt består ryggen af så mange muskler at den skal rammes med mindst 3-4 forskellige øvelser (e.g. DL, pulldown, rows) mens biceps kan nøjes med 1 øvelse. Når man så tager med at ryggen er tilsvarende stærkere og man generelt bør køre øvelser som kræver meget energi. Vil jeg tro at forholdet mellem sæt ryg og biceps bør være i omegnen af 5-6 til 1. Så f.eks. 4 øvelser af 3 sæt til ryggen og 1 øvelser af 2 sæt til biceps.

Tilsvarende ligger du også lidt højt i tricepsøvelser.

På den anden side hvis dit korpus er stort men armene små så er det måske ikke så dårligt ;)

eller hvis du generelt vil prioritere armene så ser det fint ud.

I dine skulderøvelser tæller du rotator-cuff eller traps med? Ellers er 8 sæt til skulderne lidt mange.

Så svaret på dit spørgsmål må være NEJ

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share