Fedt% måling.


Guest
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

jeg har testet markedets gængse bioimpedansmålere  mod et relativt præcist apparat (DEXA-scanner) og fandt afvigelser på kropsfedt% helt op til 70%. Reproducerbarheden var ligeledes dårlig og skyldes bl.a. , at det er en svag datamængde, der danner baggrund for impedansberegningerne.

Hilsen

Kreutzer

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Som Kreutzer skrev, så kan man ikke købe sig til det. Desuden er det i praksis meget sværere at udføre end det lyder til. Man skal bl.a. måle rumfanget i lungerne efter en total udånding ved hjælp af indånding og måling af en særlig gasblanding. Dertil skal forsøgspersonen kunne sidde helt stille under vandet efter at han har pustet al luft ud af lungerne. Det er ikke alle der kan det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke hørt om dissiderede vægte med måling af fedtprocent - men da fedtprocenten også ofte måles ud fra faktorere som puls, højde og køn tror jeg næppe at en vægt kan klare det hele.

Man kan imidlertid også erhverve et apparat til måling af fedtprocent uden at gennemgå ovenstående barbariske eksperimenter.

Min erfaring med de apparater der findes til fedtmåling i dag er dog ikke ret gode

I de fleste tilfælde fungerer et sådant fedtmålings apparat ved at sende en svag strøm igennem kroppen (oftest fra strækt arm til strækt arm) ved hjælp af en censor for derefter at registrere tabet i den anden censor. Da fedt er en større modstand end muskler (da jo leder let leder strøm ved de store indehold af ion-koncentrationer) Selve teorien bag disse apparater er altså okay.

Anyway - uanset teorien fungerer disse apparater ganske elendigt, resultatet ændres (kraftigt) fra måling til måling, og da apparaterne ofte også er afhængige af pulsen kan dette også ændre fedtprocenten. Ydermere ændres resulatet også af hvor meget man presser på sensorene og også sved på fingrene ændrer resultaterne.

Alt i alt ender man med et resultat der ikke er meget bevendt.

Efter min erfaring er den bedste fedtmåling sin egen vurdering - som regel kan man godt vurdere om man er for overvægtig eller undervægtig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share