16 år/189 cm/62kg


aigh
 Share

Recommended Posts

Som du nok kan læse på titlen er jeg meget, meget tynd af min alder, og mit selvværd er godt nede i bunden af den grund, og jeg er sikker på det helt klart vil styrke mig at have det godt med min krop.

Igennem 8 måneder har jeg styrketrænet med forskellige vægttræningsting. Har kun 1 vægt, og kører med ca 6/7 kg på den.

Programmerne jeg har kørt kan være ligegyldige.

Hvordan kan jeg blive større? Har læst en masse programmer på nettet, men kan ikke finde rundt i det hele? Jeg vil MEGET helst gerne have det hele kan være hjemmetræning, så jeg kan slippe for at gå i et styrkecenter.

Kender i nogle rigtig gode alternativer til bænkpres? Og hvis jeg skal købe nye vægte, hvor kan jeg så få gode, og billige?

Men allervigtigst, hvordan bliver jeg større? Gode programmer anyone?

P.S. Jeg har et MEGET, meget meget højt stofskifte, og hører tit fra mine venner at jeg spiser som en sindssyg (for at tage vægt på). Men måske har det med det jeg spiser at gøre? Hvis i også kan give kosttips ved siden af!

Edited by aigh
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det med spisningen har jeg tjek på, og jeg spiser enormt meget. Hører tit hvordan jeg spiser meget mere end mange jeg kender. Det har måske med min kost at gøre? Hvis i kunne give tips til spisningen?

Og så, store øvelser? Hvad mener i der?

Du spiser IKKE enormt meget. Du spiser - med al sandsynlighed - som en lille mus. Prøv at noter din kost ned i løbet af en gennemsnitsdag, og post den så herinde, så kan folk hjælpe dig.

Tynde mennesker tror ret ofte, de spiser ufatteligt meget. Nuvel; der er div. stofskiftesygdomme, men i næsten alle tilfælde er det indbildning.

Link to comment
Share on other sites

Du er faktisk syv kilo tungere, end jeg var i din alder med omtrent den samme højde :wink: .

Den med bare at æde sig bevidstløs køber jeg ikke. Naturligvis bliver man større ved at fylde sig med kalorier. Men du stræber næppe efter at blive fed. Så bytter du bare ét problem ud med et andet. Jeg har prøvet både at være et stykke spaghetti og at være flommefed. Ingen af delene er ønskværdige.

Eftersom du kun er 16 år gammel, så vokser du stadig, og det er helt naturligt, at du først og fremmest vokser i højden. Du er dog sandsynligvis ret tæt på den højde, du kommer til at leve med resten af livet, så jeg er sådan set enig i, at du godt kan begynde at lægge noget masse på.

Med min erfaring og viden erhvervet i de 26 år, som er gået, siden jeg selv var 16 år, så ville jeg idag have fulgt Squatfathers råd nr. 3-4-5, og så ellers lade spisningen regulere sig selv. Du er endnu ikke 100% voksen, så du skal ikke ødelægge din krops naturlige sultfornemmelse ved at tvangsspise. Det kommer du til at fortryde senere.

M.h.t. hvordan du skal træne, så træn dødløft, squat, bænkpres, military press, bent over row o.s.v. De første tre øvelser er styrkeløfterdiscipliner, men grundreglen er, at øvelsen skal laves med en vægtstang. Så går du aldrig helt galt i byen.

Hvis du samtidig træner disse øvelser som 5 x 5 (Fem sæt med fem gentagelser), spiser alt hvad din krop fortæller dig, at den har lyst til, holder mindst én dags pause mellem hver træning og sover tilstrækkeligt, så garanterer jeg dig for, at du om ét år har taget mindst 5kg på. Og om tre år vil du sandsynligvis veje omkring 80kg og være en særdeles velbygget stærk ung mand. Det lyder da ikke så tosset. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress

Edited by aigh
Link to comment
Share on other sites

Den med bare at æde sig bevidstløs køber jeg ikke. Naturligvis bliver man større ved at fylde sig med kalorier. Men du stræber næppe efter at blive fed. Så bytter du bare ét problem ud med et andet. Jeg har prøvet både at være et stykke spaghetti og at være flommefed. Ingen af delene er ønskværdige.

Eftersom du kun er 16 år gammel, så vokser du stadig, og det er helt naturligt, at du først og fremmest vokser i højden. Du er dog sandsynligvis ret tæt på den højde, du kommer til at leve med resten af livet, så jeg er sådan set enig i, at du godt kan begynde at lægge noget masse på.

Med min erfaring og viden erhvervet i de 26 år, som er gået, siden jeg selv var 16 år, så ville jeg idag have fulgt Squatfathers råd nr. 3-4-5, og så ellers lade spisningen regulere sig selv. Du er endnu ikke 100% voksen, så du skal ikke ødelægge din krops naturlige sultfornemmelse ved at tvangsspise. Det kommer du til at fortryde senere.

Han skal spise mere idet han de seneste 8 måneder kun har taget 1 kilo på. Min erfaring med teenagere er at de sjældent indtager nok kcal eller protein, selv om de mener de spiser vanvittigt meget. Der var ingen der sagde han skulle bulke sig op til at ligne Jabba the Hut.

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress

3 ugenlige træninger af en time er rigligt.

Link to comment
Share on other sites

Han skal spise mere idet han de seneste 8 måneder kun har taget 1 kilo på. Min erfaring med teenagere er at de sjældent indtager nok kcal eller protein, selv om de mener de spiser vanvittigt meget. Der var ingen der sagde han skulle bulke sig op til at ligne Jabba the Hut.

Jeg har ikke taget blot 1 kilo på? Har vel taget 5-6 kilo på i perioden

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress

Tror du, at du får mere tid når du kan føje børn, fast arbejde m.m. til listen?

Hvis du virkelig vil noget med din træning må du nok kunne finde tid til det.

Alle andre har altså også mange ting at se til.

Ynk hjælper intet.

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress

Tillad mig at le, du finder nok ikke noget tidspunkt i dit liv, hvor du har mere tid til træning end i gymnasiet...

Når det så er sagt handler det om at prioritere, man kan ikke få tid til alt, så det er klart man engang imellem må vælge nogle ting fra.

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress

Hvis du må låne garagen af dine forældre kan du jo lave et gym selv! Et bænkpres koster ikke særligt meget i den blå avis :smile:

Link to comment
Share on other sites

Eller gå en helt anden vej. Det er måske slet ikke meningen at du skal være stor og muskeløs. For mig at se, lyder det som om du har en god løber-statur.

Armbøjninger af forskellig karakter, dips mellem stole/borde, chin ups i dørkarme eller lign. kan være et alternativ, hvis motionscenter eller udbygningen af hjemmegym' et ikke er en mulighed. Det er lidt sværere med benene, hvor alternativet kan være forskellige spring (f.eks op og ned på en bænk), men det kræver en omhyggelig opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

Eller gå en helt anden vej. Det er måske slet ikke meningen at du skal være stor og muskeløs. For mig at se, lyder det som om du har en god løber-statur.

Armbøjninger af forskellig karakter, dips mellem stole/borde, chin ups i dørkarme eller lign. kan være et alternativ, hvis motionscenter eller udbygningen af hjemmegym' et ikke er en mulighed. Det er lidt sværere med benene, hvor alternativet kan være forskellige spring (f.eks op og ned på en bænk), men det kræver en omhyggelig opvarmning.

Nu vil han jo gerne have store muller...

Desuden er det der hjemmetræning uden vægte til at lukke op og skide i, i forhold til vægttræning.

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress
Tillader mig at provokere dig lidt :bigsmile:

Hvis du kalder det stress, skal du ikke glæde dig til du bliver 25, 30.... Går ikke ud fra det er stressende for dig at se dine venner og spille musik :wink:

Det skulle nødig være stressende at træne. Så bliver dit udbytte sikkert ikke som du vil have det. Når først du ser resultater kan du ikke holde op igen.

Jeg kan klart anbefale at du prøver et center eller laver et træningsrum. Da jeg som dig startede ud med at træne med nogle håndvægte på mit værelse, endte det altid med at jeg blev afbrudt af tv eller lignende.

En log er en rigtig god ting. Nemmere for andre at kommenterer din træning hvis du vil vide noget undervejs, men vigtigst af alt, er det et godt værktøj til at holde motivationen oppe.

Indlægget er skrevet lidt hurtigt, men jeg håber du kan se min pointe :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Desuden er det der hjemmetræning uden vægte til at lukke op og skide i, i forhold til vægttræning.

Vægttræning er at foretrække, men undervurder ikke det andet som en god begyndelse. Der kan komme mere modstand på hjemmeøvelser med en rygsæk med indhold på ryggen og variationer i greb kan gøre øvelserne mere udfordrende.

Der er jo ikke tale om en person, der pt. trykker 3 cifrede kilo i bænken.

Link to comment
Share on other sites

Aye så...Så må jeg melde mig ind i et, og se hvad der sker. Evt starte en log. Men dette betyder jo, at foruden tiden jeg går i gymnasiet, ser venner, laver lektier, spiller musik og hvad jeg nu ellers gør, skal jeg presse 4/6 dages styrkecenter ind i programmet? Det må man jo alligevel kalde for stress

Jeg kan ikke lade være med at kommentere dette igen.

Det du betegner som stress vil mange mennesker betegne som selve livet.

Kun at skulle bruge sin tid på uddannelse, hænge ud med sine venner, dyrke sine hobbyer som musik og træning er en ønsketanke for de fleste.

Jeg er selv i den samme heldige situation og jeg nyder det i fulde drag.

Så slap af og overvej lige hvor godt du faktisk har det.

Tid er for mig en resource, ikke en begrænsning.

Link to comment
Share on other sites

Super god idé - og held og lykke med det. Ville forøvrigt have anført præcis de samme punkter som benbøj-faderen, da de i sin tid hjalp mig. Jeg var også meget tynd, men dog ikke helt så galt som dig :)

Du lyder ligesom min gode ven, der hver gang til træning påstår, at han æder som jeg ved ikke hvad. Nu kender jeg ham bare så godt, så jeg ved, at det ingen steder passer. Æd ikke kun når du er sulten, æd når du kan. Det er en dejlig ting! Få meldt dig ind i et styrkecenter. At ligge og futte rundt med en 7 kgs håndvægt får du intet ud af. Mælk og kakao og forresten også fremragende. Føj ½-1 liter skummetmælk til hvert måltid, og du har en røvfuld kalorier mere indbords per gang. Det var det, jeg gjorde i en periode, og det satte satme gang i udviklingen :)

Hvis det er det gamle dogme med, at de store gutter i centeret morer sig over de små, så tro om igen. Hvis ikke de har bedre at tage sig til, så er det snarere dig, der er berettiget til at grine. Når du først ser de første spæde resultater (der kan komme MEGET hurtigt, når du sætter dig for det), så har du en helt anden vilje og lyst til træningen.

God vind!

Link to comment
Share on other sites

Spis 5 - 6 gange dagligt i og med at det hjælper til med at stabilisere dit blodsukker og også gør at du ikke tærer på dine muskler men istedet dine fedtdepoter. Sørg for at din Morgenmad, Middagsmad og aftensmad er nogle gode store og fyldige måltider, og lad de andre mellemmåltider bestå af frugt, grønt, grovboller, ost o.lign.

Fullbody programmer er for mig ikke en skid værd, ved godt de fleste herinde nok er fuldstændig uenige med mig, men det er sådan, at dine muskler ikke tager omkring 2 dage for at restituere helt, nej de tager 6 - 7 dage ved langt de fleste. Maven kan trænes 2 gange om ugen da den restituere en del hurtigere. Jeg selv, jeg træner 5 gange om ugen lige i rap, hvor jeg dag 1 kører: skuldre, 2: Arme/abs, 3: Ben, 4: Ryg, 5: Bryst/abs. Og så forfra igen næste uge, her kører jeg med et "højt" proteinindtag i 3 uger, hvorefter jeg tager 3 uger med kun 30g protein om dagen! Det gør at dine muskler i et desperat forsøg på at finde alle de rå materialer, men uden held sender et s.o.s op til hjernen om at det mangler hjælp. Der er en lille ærtelignende dimmer ( kan ik huske den danske betegnelse ) som derefter sender en uhyggeligt masse væksthormoner rundt i kroppen samtidig med at din testosteron går helt amok! .. Nu vil jeg ikke afslører mere af måden jeg træner på, men har du tid og lyst til VIRKELIG og jeg mener VIRKELIG at vokse HURTIGT! så læs:

www.optimum-anabolics.com - køb hans program og voks som aldrig før! Kan anbefales til alle, erfarne bodybuildere som små nybegyndere.

Link to comment
Share on other sites

Spis 5 - 6 gange dagligt i og med at det hjælper til med at stabilisere dit blodsukker og også gør at du ikke tærer på dine muskler men istedet dine fedtdepoter. Sørg for at din Morgenmad, Middagsmad og aftensmad er nogle gode store og fyldige måltider, og lad de andre mellemmåltider bestå af frugt, grønt, grovboller, ost o.lign.

Fullbody programmer er for mig ikke en skid værd, ved godt de fleste herinde nok er fuldstændig uenige med mig, men det er sådan, at dine muskler ikke tager omkring 2 dage for at restituere helt, nej de tager 6 - 7 dage ved langt de fleste. Maven kan trænes 2 gange om ugen da den restituere en del hurtigere. Jeg selv, jeg træner 5 gange om ugen lige i rap, hvor jeg dag 1 kører: skuldre, 2: Arme/abs, 3: Ben, 4: Ryg, 5: Bryst/abs. Og så forfra igen næste uge, her kører jeg med et "højt" proteinindtag i 3 uger, hvorefter jeg tager 3 uger med kun 30g protein om dagen! Det gør at dine muskler i et desperat forsøg på at finde alle de rå materialer, men uden held sender et s.o.s op til hjernen om at det mangler hjælp. Der er en lille ærtelignende dimmer ( kan ik huske den danske betegnelse ) som derefter sender en uhyggeligt masse væksthormoner rundt i kroppen samtidig med at din testosteron går helt amok! .. Nu vil jeg ikke afslører mere af måden jeg træner på, men har du tid og lyst til VIRKELIG og jeg mener VIRKELIG at vokse HURTIGT! så læs:

www.optimum-anabolics.com - køb hans program og voks som aldrig før! Kan anbefales til alle, erfarne bodybuildere som små nybegyndere.

Så længe man er en nybegynder på 16 år vil fullbody være en del værd. Max 2 split måske, der er IMO ingen grund til at holde længere pause end 48 timer når man (sandsynligvis) ikke træner hårdere end den nybegynder man nu er. I det hele taget er idéen med at træne hver muskelgruppe en gang om ugen vist ikke meget værd med mindre man er pro-bodybuilder.

Jeg skal ikke kunne udtale mig om tricket med en periode med højt protein-indtag efterfulgt af en periode med lavt, men det behøver du heller ikke spekulere på endnu. Bare klø på med dit fullbody eller evt. 2-split baseret på de store basisøvelser og så få et ordentlig læs af kalorier hver dag og en masse protein, så vil du hurtigt kunne se forskel! God fornøjelse :wink:

Edited by Captain C
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share