Aminosyrer L- og D-form


BGBG
 Share

Recommended Posts

I følge min underviser i Biokemi skulle der efter sigende ikke være blotlagt en grund. Da jeg spurgte ind til det i sin tid var hendes svar i hvert tilfælde bare noget med at 'Sådan var det blevet i sin tid'.

Jeg ved dog ikke om det bare var noget hun sagde fordi hun ikke vidste noget om det, men det var hvad hun sagde.

Link to comment
Share on other sites

Venstre hånd passer ikke ind i en højrehåndhandske - det er det samme her. Udviklingen har gjort det at L-former har en bestemt struktur som kan bruges i kroppen.

Tak for svarene.

Det virker for mig bare mystisk, at vores ellers smarte organisme ikke er i stand til at bruge begge former.

Link to comment
Share on other sites

Svaret er selvfølgelig en del mere indviklet - men hvor er det du ser D-aminosyrer i naturen? Hvis de ikke er der har vi jo ikke haft en grund til at udvikle muligheden for at bruge dem

man kunne vel bare så omformulere spørgsmålet til hvorfor naturen har favoriseret dannelsen af L-stereoisomerer i forhold til D-isomerer... Og et fandens godt spørgsmål er det...

Link to comment
Share on other sites

man kunne vel bare så omformulere spørgsmålet til hvorfor naturen har favoriseret dannelsen af L-stereoisomerer i forhold til D-isomerer... Og et fandens godt spørgsmål er det...

Ja det er det nemlig og en ret så umuligt opgave, at finde ud af er det desværre også....

Edited by BGBG
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share