Sign in to follow this  
BGBG

Aminosyrer L- og D-form

Recommended Posts

Hejsa igen Mol..

Nu er jeg her omkring et spørgsmål om aminosyrer ved L- og D-form..

Hvad ligger til grund for, at den menneskelige organisme kun kan optage L-former og ikke D-former af aminosyrer.

I følge min underviser i Biokemi skulle der efter sigende ikke være blotlagt en grund. Da jeg spurgte ind til det i sin tid var hendes svar i hvert tilfælde bare noget med at 'Sådan var det blevet i sin tid'.

Jeg ved dog ikke om det bare var noget hun sagde fordi hun ikke vidste noget om det, men det var hvad hun sagde.

Venstre hånd passer ikke ind i en højrehåndhandske - det er det samme her. Udviklingen har gjort det at L-former har en bestemt struktur som kan bruges i kroppen.

Venstre hånd passer ikke ind i en højrehåndhandske - det er det samme her. Udviklingen har gjort det at L-former har en bestemt struktur som kan bruges i kroppen.

Tak for svarene.

Det virker for mig bare mystisk, at vores ellers smarte organisme ikke er i stand til at bruge begge former.

Tak for svarene.

Det virker for mig bare mystisk, at vores ellers smarte organisme ikke er i stand til at bruge begge former.

Svaret er selvfølgelig en del mere indviklet - men hvor er det du ser D-aminosyrer i naturen? Hvis de ikke er der har vi jo ikke haft en grund til at udvikle muligheden for at bruge dem

Svaret er selvfølgelig en del mere indviklet - men hvor er det du ser D-aminosyrer i naturen? Hvis de ikke er der har vi jo ikke haft en grund til at udvikle muligheden for at bruge dem

man kunne vel bare så omformulere spørgsmålet til hvorfor naturen har favoriseret dannelsen af L-stereoisomerer i forhold til D-isomerer... Og et fandens godt spørgsmål er det...

man kunne vel bare så omformulere spørgsmålet til hvorfor naturen har favoriseret dannelsen af L-stereoisomerer i forhold til D-isomerer... Og et fandens godt spørgsmål er det...

Ja det er det nemlig og en ret så umuligt opgave, at finde ud af er det desværre også....

Edited by BGBG