E-løb peak træning


michael
 Share

Recommended Posts

Jeg har gennem de sidste 2 måneder trænet til E-løbet den 7/10.

Volumen: ca. 182 km

Fordeling:

  • 10 * 10 km
  • 5 * 5 km
  • 2 * lidt længere langsomme ture
  • 2 * 45 min. jogging
  • 2 * kort interval
  • 1 E-løb test 59 min (i dag)

Dette lader til at være min bedste e-løbeform i årevis, så nu er chancen der for et rigtig godt resultat.

Spørgsmålet er så, hvordan bør jeg træne de sidste uger?

Flere intervaller? Fokus på powerløb (5 km)? Mere udholdenhed? Nedtrapning?

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Hej Michael

Fedt at læse, at din E-form er i top! Det følgende er kun generelle anbefalinger. Hvis du føler din form er i top, så løb efter din fornemmelse og giv pokker i nedenstående (måske med undtagelse af de sidste par dage før det gælder).

E-løbet er ca. 13K, så 6-7 dages nedtrapning skulle række til en god præstation.

De sidste ca. 3 dage vil hård træning kun slide, så det logiske valg er afslapning. Løbe korte, lette ture (f. eks. 20-30 min.), evt. 1-2 fridage. Med andre ord skal du bare holde dig i gang, så du bevarer "letheden" i benene. Spis sundt og sov godt!

Fordud for dette: Skær lidt ned på km., men bevar tempoet. Lad være med at øge tempoet uanset om du føler dig superfrisk - gem kræfterne til det gælder.

Med hensyn til lange ture skal du heller ikke presse for meget den sidste 1-1½ uger.

Slut gerne hver tur med overskud = "jeg kunne nok lidt mere".

Good luck!

Link to comment
Share on other sites

Tak for feed back. OK, det burde kunne give noget med et par haarde pas i denne uge ...

Hvad siger I til dette:

Man. 24/9: 5 km roligt tempo (loebet i gaar!)

Ons. 26/9: 5 km hoejt tempo (forsoeg paa aars bedste)

Fre. 28/9: 10 km hoejt tempo (lidt under aars bedste, men over konkurrence tempo)

Son. 30/9: 5 km roligt tempo

Tir. 2/10: 8 km (forventet konkurrence tempo)

.

.

Son. 7/10 E-loeb!

Bliver denne uge for haard?

Er 5 dage for lang tids pause til superkompensation?

P.S. Jeg haaber nu paa at kunne gaa under 58 min. paa dagen.

Edited by michael
Link to comment
Share on other sites

Jeg har stadig brug for jeres mening her.

Update: Klippede 23 s af mit års bedste på 5 km i dag. Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har været under 21 min.

Lørdagens E test viser sig at være mit bedste resultat siden jeg var under 57 min i 1993, så det er altså fristende at prøve sætte et års bedste på 10 km også.

Hvad siger I her? E-løbet har stadig top-prioritet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hej Michael

Fedt at læse, at din E-form er i top! Det følgende er kun generelle anbefalinger. Hvis du føler din form er i top, så løb efter din fornemmelse og giv pokker i nedenstående (måske med undtagelse af de sidste par dage før det gælder).

E-løbet er ca. 13K, så 6-7 dages nedtrapning skulle række til en god præstation.

De sidste ca. 3 dage vil hård træning kun slide, så det logiske valg er afslapning. Løbe korte, lette ture (f. eks. 20-30 min.), evt. 1-2 fridage. Med andre ord skal du bare holde dig i gang, så du bevarer "letheden" i benene. Spis sundt og sov godt!

Fordud for dette: Skær lidt ned på km., men bevar tempoet. Lad være med at øge tempoet uanset om du føler dig superfrisk - gem kræfterne til det gælder.

Med hensyn til lange ture skal du heller ikke presse for meget den sidste 1-1½ uger.

Slut gerne hver tur med overskud = "jeg kunne nok lidt mere".

Good luck!

På deres hjemmeside står desuden:

Ruten i det første Eremitageløb i 1969 var på 12,1 kilometer. Fra 1970 til og med 1982 var den 13,8 kilometer, mens den siden 1983 har været på 13,3 kilometer.

Link to comment
Share on other sites

På deres hjemmeside står desuden:

Ruten i det første Eremitageløb i 1969 var på 12,1 kilometer. Fra 1970 til og med 1982 var den 13,8 kilometer, mens den siden 1983 har været på 13,3 kilometer.

k står for kilo (1000), normalt ;)

men tak for svaret :D

Edited by minimee
Link to comment
Share on other sites

På deres hjemmeside står desuden:

Ruten i det første Eremitageløb i 1969 var på 12,1 kilometer. Fra 1970 til og med 1982 var den 13,8 kilometer, mens den siden 1983 har været på 13,3 kilometer.

Hej Candygirl

Det er et par dage siden jeg har været her ... jeg forstår ikke helt meningen med din kommentar til mit indlæg???

mvh

Søren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share