At tabe sig o_O


Sereg
 Share

Recommended Posts

Hello :bigsmile:

Jeg er en pige på 13, snart 14 år. Teenager om I vil. Og jeg vil gerne tabe mig, da jeg synes min mave er pæn "rund"

Ahrøm... I hvert fald, havde jeg håbet på at få lidt hjælp. Eller bare en bekræftelse af at det jeg gør er okay.

Jeg er 161 cm.

Jeg vejer... Jeg vejer... :blush: omkring 50 kg. xD

Den madplan jeg PRØVER at følge, ser således sådan her ud:

Morgenmad: Yoghurt med müsli (fedfattigt! Bådeyoghurt og müslien!)

Lille mellemad (10 frikvarteret): Et æble (får det normalt fra en ven).

Frokost: To rugbrøds madder. Med enten sildepostej, hvis vi har (hele den lille pakke har 2g fedt). Eller baconpostej<< Fedfattigt! xD

Mellemmad: Gulerødder og æbler (Gud bevare æblerne!)

Aftensmad: Lader jeg forældrene om. Men vi får normalt noget kød, lidt kartoffelværk og noget salat.

Drikker også meget the for tiden... Åh, de mange toilet besøg... Men det er vel også en form træning? Må tit løbe hjem fra en lille gåtur xD

Jeg spiser ikke slik, og holder mig fra isen (hvilket var meget svært i sommerferien, men fik kun tre i alt så pokal til mig!)

Men det sker ret tit at jeg lige pludselig får ædeflip i løbet af frokosten, og bliver ved med at lave rugbrødsmadder til mig selv (og det er stoore rugbrødsmadder. Brødet er omkring 20 cm! Kææmpe brød, men ret tyndt :tongue: )

Og jeg går til sport (men jeg har ikke gået til det hele så længe, på grund af sommer ferie):

Mandag: Karate 16:00 - 17:00

Onsdag: Karate 16:00 - 17:00, Yoga 19:00 - 20:30

Torsdag: Boksning 18:00 - 19:15

Og alle ugedagene, der hopper jeg mindst 20 min på trampolinen. Prøver at gøre sådan at jeg hopper 20 min før middag og 20 efter middag (men der er det sååå mørkt xD) Jeg går også ret mange ture. På et tidspunkt var det sådan at jeg gik 8 km om dagen, men det er jeg kommet lidt ud af xD

Så, nu kommer pointen!

1: Det jeg gør, er det godt? Eller kommer jeg ingen vejene med det jeg har gang i?

2: Kan nogen hjælpe mig med mit pludselig ædeflip jeg nogle gange får i løbet af dagen? Råd?

Kom også gerne med mange andre råd. Specielt til min mave! *skuler ned på mave og kommer i tanke om noget*

Et andet sted jeg gerne vil tabe mig er under hagen! Jeg har lidt dobbelthage, og det kan jeg ikke forstå! Er det noget man bliver født med? F.ks min søster begyndte nemlig også at få det i min alder, men hun dyrker ikke så meget motion, så jeg er stadig lidt i tvivl. Kender nogen nogle gode "dobbelthage-væk-øvelser"? Eller kan det kun komme væk via operation?

Det var vist det hele. Håber i gider ren faktisk at læse alt det dér og hjælpe mig :smile:

Link to comment
Share on other sites

Du vejer 50 kg og vil tabe dig :blink: ?

Du siger du gerne vil tabe dig under hagen, det er desværre ikke muligt at punktslanke sig bestemte steder. Det hele går ud på, at man er i kalorieunderskud, så er det op til kroppen selv, hvor den slanker sig.

Dit ædeflip kan evt. beskrives ved for lavt blodsukker. Prøv at fordel din mad ud over hele dagen i 5-6 måltider, sådan at dit blodsukker nogenlunde ligger stabilt. Ellers har man det med at blive "lækker-sulten". Sørg for at få en masse fibre ind i kosten, da det har en god mættende effekt.

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes også, at din vægt virker rigtig rigitig rigtig fin til din højde og alder. Jeg synes bestemt ikke at du skal tabe dig. Endvidere så er det bare sådan, at man er lidt rundere i ansigtet når man er ung..... Jeg ved godt, at det sikkert ikke hjælper dig meget.......... men NYD det, jo ældre man bliver som kvinde, jo mere mager bliver ansigtet. Som 31-årig sukker jeg efter mit bløde teenager ansigt.

Angående dine "ædeflip" til frokost, så prøv at have lidt mere gnave grønt med, (kan se at du har gulerødder og æbler med) men prøv med agurker, tomater, rød peber osv. Det fylder godt i maven. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Aha... Jamen tak tak. Glad for at vide, at det med min fiine runde mave sikkert går væk. Tak for jeres hjælp :bigsmile:

Dejligt med en der rent faktisk lytter til de råd hun får :smile: Der har været mange yngre mennesker som har spurgt om lignende, men blev sure når man sagde de var normalvægtige, og derefter kastede sig ud i anorektiske sultekure! Thumbs up :cool:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis du stadig mener at du er for tyk, så ta et billede af din mave så vi kan se om det du siger er helt ude af proportioner. Men umiddelbart virker det som en rigtig god væk til din størrelse. Og bliv ved med at dyrke motion :smile:

Nu skal du lige huske hun kun er 13 år, så du skal lige passe på med, hva det er du spørger om..

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Er du paranoid eller tror du bare at andre er?

Hva ligger du det i? For mig virker det lidt mærkeligt at sidde og be' om billeder - taget i betragtning af, at hun selv finder sit spørgsmål besvaret.. :blink:

Og det er slet ikke noget med at pege fingre, jeg synes bare godt, man lige kan tænke sig om inden man poster..

Edited by Brunsvigeren
Link to comment
Share on other sites

Hva ligger du det i? For mig virker det lidt mærkeligt at sidde og be' om billeder - taget i betragtning af, at hun selv finder sit spørgsmål besvaret.. :blink:

Og det er slet ikke noget med at pege fingre, jeg synes bare godt, man lige kan tænke sig om inden man poster..

Kan godt se hvad du mener, havde bare ikke selv tænkt på det før din post, så vi tænker vel bare ikke ens :)

Link to comment
Share on other sites

Synes din tilgang du har til såvel kost som motion er fin, hold fast i den. Som nogle af de andre skriver, sker der er en "frygtelig" masse ting med din krop i løbet af de næste 4-5år, og du vil garanteret blive frustreret mange gange - sådan er det nu engang at være teenager. Med tiden lærer du at acceptere små ting ved dig selv, som kan virke HELT uoverskuelige lige PT (eller i løbet af de næste år).

Mht at gå amok i at spise rugbrød, er det absolut IKKE det værste at gå amok i. Så længe du supplerer med lidt fedtfattigt pålæg og noget grønt er det helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal du lige huske hun kun er 13 år, så du skal lige passe på med, hva det er du spørger om..

Der fik du det lige til at klinge ulækkert. Det var ikke det oprindelige mål med min post!

Men du har nok ret i at det kan lyde skummelt, er taget til efterretning...

Link to comment
Share on other sites

Der fik du det lige til at klinge ulækkert. Det var ikke det oprindelige mål med min post!

Men du har nok ret i at det kan lyde skummelt, er taget til efterretning...

Det var også no offense.. Men man kan godt passe lidt på med, hva man skriver i visse tilfælde.. Tilfælde som dette, synes jeg ihvertfald.. :smile:

Jeg ved ikke om det bare er mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 161 cm.

Jeg vejer... Jeg vejer... :blush: omkring 50 kg. xD

Er det her en joke?

Du har formentlig ikke behov for at tabe dig. Du er 13 år gammel og med din højde og vægt, på ingen måde overvægtig. Bare ha' det sjovt og spis hvad du har lyst til. Måske vil du tage noget vægt på, men det vil være det sundeste for din fysiske udvikling.

Jeg ser at du allerede går til to sportsgrene, og det er kun godt. Hvis du træner ordentligt, vil du ikke være i fare for at blive fed, hvis du spiser almindeligt.

Også selv hvis du tillader dig at spise en flødeis i ny og næ.

Edited by Fritz
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er godt, at du er bevist om hvad du spiser, men pas på, det ikke bliver en besættelse.

Det vigtigste er at få gode kostvaner, men når du kun er 14 år, synes jeg det er meget tidligt at bekymre sig alt for meget om at tabe sig.

Når du dyrker en del motion, og spiser både fornuftig og varieret, skulle det ikke være noget problem.

Hvis du synes, din mave kunne se bedre ud, skulle du lave nogle maveøvelser, så musklerne kan strammes. Det vil helt sikkert hjælpe på din bule, og det er nemt at gå til.

Link to comment
Share on other sites

Du vejer 50 kg og vil tabe dig :blink: ?

Jeg lagde lidt mærke til at et par af jer var overraskede over at jeg ville tabe mig. Ja, grunden er at jeg har tit (og får det stadig nogle gange at vide) at jeg vejer lidt for meget i forhold til det jeg burde. Så jeg tror jeg skal veje mindre. Men det skal jeg måske ikke?

Link to comment
Share on other sites

Din BMI er noget med 19 og du vil overhovedet ikke komme i nærheden af at være halvfed, før du kommer op på nogen 24 stykker.

Da skal du veje 10-15 kg mere, end du gør nu ;)

Hvis man altså kunne bruge BMI på den måde i individuelle tilfælde, hvilket man ikke kan. BMI blev udviklet til statistiske formål, og er et ekstremt dårligt mål, når man skal vurdere enkeltpersoner. Man kan sagtens have en BMI på 20 og være buttet. Det lyder ikke som om, at trådstarter er halvfed på nogen måde, tvært i mod. Men hun er ikke tilfreds med sin mave, og det skal hun have lov til at rette op på, hvis hun synes, at det er nødvendigt. Overfor var der en, der beklagede sig over, at piger gik igang med sindssyge slankekure, når de blev afvist herinde. Hvor naivt er det at tro, at folk bliver tilfredse og acceptere deres udseende, bare fordi de får at vide på et internetsite, at de er tynde nok - på baggrund af et BMI-tal. Hvis folk herinde rent faktisk hjalp pigerne til at tabe sig på en sund måde, så undgik man syge kure der fører til en ond spiral af vægttab og vægtøgning. Anorekere taber sig lige meget hvad. Pigerne der spørger herinde er næppe anoretiske, men søger bare et mindre kosmetisk vægttab. Så hjælp dem til at gøre det på en sund og rigtig måde (som trådstarter) i stedet for at afvise dem, og indirekte tvinge dem ud i en 'sindssyg sultekur'.

For afslutningsvis lige at eksemplificere BMI-problematikken, så er samtlige bodybuildere dødeligt overvægtige ifølge en BMI-skala, mens en grotesk stor del af alle teenagepiger er ekstremt undervægtige. Personligt kender jeg flere sunde og raske piger (både fysisk og mentalt) som har en BMI på under 15, og som i øvrigt ikke bliver betragtet som 'ultra tynde', men blot slanke, og har fine former, bryster og hvad folk nu snakker om (og nej, jeg er ikke naiv, jeg tager ikke bare hvad de fortæller af vægt, for gode varer, indtil jeg selv har set vægten ;)). Selv er jeg som mand noget nær meget undervægtig ifølge BMI-skalaen, men er i ekstremt god form, er stærk osv. Min lillebror er vist klinisk død ifølge en BMI-skala, men spillede indtil for nylig tennis på meget højt niveau, hvilket kræver en hel del af din fysik. Med overstående vil jeg bare give nogle konkrete eksempler på, hvor latterligt nyttesløst BMI er i sig selv, og hvorfor man ikke kan bruge det mål i situationer som denne.

Edited by Aesthetic
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej du.

Jeg stod selv i samme situation som dig, da jeg var teenager. Helt indtil jeg var 17-18 år var jeg "erotisk buttet", med et BMI på 22.5 eller lign. Men "pludselig" blev det lettere at tabe sig og få en mere voksen krop.

Jeg har selv en teori om, at ens krop er gearet til at passe bedre på sig selv i vokse-alderen, idet den står overfor en del fysiske udfordringer i netop denne periode. Når man så har overstået denne periode, hvor særlig vokseværk, udvikling mv. gør sig gældende, sænker kroppen sine parader, hvis man kan sige det sådan.

TIdligere havde jeg, som du, en lille mave. I dag har jeg en flot og meget flad og markeret mave. Så måske skulle du, som andre foreslår, give din krop lov til at passe på dig, og så sætte ind for alvor, når du er fuldt udvokset. Men at lægge et grundlag for en sund og motionsrig hverdag allerede som 13-årig er en virkelig god ide. Så "go for it".

Johanne

Link to comment
Share on other sites

Herinde på MOL er der en side hvor du kan udregne din fedtprocent, med en fedt tang. Den tager højde for din alder. Tangen kan skaffes vi postordre det er bare at søge på google.

Så kan du måle din fedt procent og finde ud af om du har lidt for meget fedt I FORHOLD TIL ALDER OG KØN!!!!!

Selvom din fedt procent er som den skal være, kan du jo lave nogle mave øvlelser. Da det sansynligvis vil hjælpe på det du kalder topmave.

Det vigtigste er nok at du ikke begynder at få et usundt og kontrollerende forhold til mad. Aneroxisi handler sjældent om at man er tyk, men er en indikation på at der er nogle underlæggende problemer man roder med.

Puberteten og teenage tiden er en periode med mange forandringer, Og glæder såvel som sorger. Man kan ikke kontrollere alt i ens liv. Men nogle forsøger, ved at yde kontrol over sig selv og over det de spiser, og det kan udvikle sig til aneroxi. . . . .

Derfor er jeg ikke meget for at foreslå diverse kostplaner, Dermed ikke være sagt at man ikke kan være sund og rask fysisk og mentalt og følge en kostplan :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sad næsten og blev helt forpustet af at læse om dit aktivitets niveau. Jeg håber kun at du gør det, fordi du synes at det er fedt, og ikke som pligt.

Med hensyn til at du gerne vil tabe dig, må jeg nok sige... Dumt! Som de andre kloge mennesker siger, er din krop i vild udvikling hvor alt vendes på hovedet et par gange og bliver ommøbleret, plus at den har brug for en masse energi til sin "revolution", så at gi' din krop for lidt energi lige netop nu ville være rigtigt dumt! En anden ting omkring topmave osv. er at jeg tvivler på at den vil forsvinde hvis du taber dig. Jeg selv ligger inde med en sød klat uformelig fedt lige på det punkt, og selv da jeg havde et BMI som var sygt havde jeg min lille mavepakke med mig.

Mit bedste råd til dig er at finde dig en hobby som ikke involverer fokus på mad og motion med henblik på at tabe dig.

Jeg har selv haft anoreksi som startede med den samme interesse og ærligtalt.. så kan det ikke anbefales.

Held og lykke med det hele! - Og al magt til flødeis!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share