Nok protein til 3-årig


bls
 Share

Recommended Posts

Da jeg var barn var devisen at man skulle spise hvad der blev serveret og først fik lov til at gå fra bordet når man havde spist op. Det har jeg på ingen måde taget skade af (tværtimod) og ligeså vil din søn heller ikke tage skade af det. Jeg tror nøgleordet her er 'tålmodighed'. Det kan være lidt af en kamp at få´en kræsent barn til at spise, men hvis man som voksen giver efter for gråd osv. ender man i sidste ende med at gøre sit barn en kæmpe bjørnetjeneste.

Prøv og indfør en regel om at han skal prøve at spise noget af det der bliver serveret, og at han ikke må gå fra bordet før han har gjort det. Vær vedholdende trods hans gråd, og brug den tid det tager før han spiser. Lad vær med at debattere det med ham, men sig at det skal han bare, og så vil jeg vædde med at du om 2 uger ikke har et kræsent barn mere.

Det lyder måske hårdt, men du vil gøre dig selv og ham en kæmpe tjeneste ved det...

Lige netop min pointe... bare formuleret mere diplomatisk!

De skal nedbrydes, mens de er ukampdygtige! :devil::superman:

Link to comment
Share on other sites

Tak for jeres gode og velmente råd.

Jeg savner nu stadg information i stil med hvad vi fik at vide på biokemi 2, som at I fravær af animalsk protein, vil kartofler og rugbrød supplere hinanden godt, og tilsammen give de essentielle aminosyrer. Det kunne jo være, at der sad nogen med viden af den slags.

-> Elvirus Det er ikke udelukkende min konklusion, men et resultat af en samtale med vores læge. Alle hans andre grupper, energi, vitaminer og mineraler er dækket ind.

Jeg er på ingen måde hysterisk eller den mor til et "projektbarn", men et eller andet skal der jo til, når han ikke vokser som han skal. Jeg ved godt, at ikke alle bliver lige høje, men børn skal helst følge deres vækstkurve.

-> Yetti Ligesom højde er arvelig kunne smagsoplevelsen måske også være det. Jeg har virkeligt forsøgt at imødegå kræsenhed, fordi jeg ved hvor irriterende det kan være, altid at være nervøs for hvad der bliver serveret, hvis vi er inviteret ud.

Jeg har ikke lyst til at gøre måltidet til et problem og en konfliktsituation. Jeg tror det forvæærer mere end det gavner. Vi har prøvet de fleste af de ting I forskellige foreslår, men jeg hælder mod, at det løser sig med tiden. F.eks når han får et ekstra sæt kindtænder, som han stadig mangler.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal der jo ikke tærkes langhalm på denne detalje. Men for sidste gang. Det blev skrevet, at hørfrøOLIE var en god kilde til essentielle aminosyrer. I det, der ikke er protein i hørfrøolie, så kan det jo ikke være rigtigt. Se evt. her.

Hørfrø indeholder protein. Hørfrøolie gør ikke.

Link to comment
Share on other sites

Nu skal der jo ikke tærkes langhalm på denne detalje. Men for sidste gang. Det blev skrevet, at hørfrøOLIE var en god kilde til essentielle aminosyrer. I det, der ikke er protein i hørfrøolie, så kan det jo ikke være rigtigt. Se evt. her.

Hørfrø indeholder protein. Hørfrøolie gør ikke.

my bad

Link to comment
Share on other sites

Nu kan vi jo kun gå udfra hvad du har skrevet her bls og med al respekt for din børne-opdragelse (det er jo helt op til jer som forældre) så virker det IMO som om at jeres dreng får lov til at sætte dagsordenen... problemet er ikke at han ikke får essentielle aminosyrer mm (han får jo bla. mælk) men at han får lov til at bestemme hvilket en 3-årig ikke skal have lov til, da slet ikke når det kommer til mad

Link to comment
Share on other sites

Nu kan vi jo kun gå udfra hvad du har skrevet her bls og med al respekt for din børne-opdragelse (det er jo helt op til jer som forældre) så virker det IMO som om at jeres dreng får lov til at sætte dagsordenen... problemet er ikke at han ikke får essentielle aminosyrer mm (han får jo bla. mælk) men at han får lov til at bestemme hvilket en 3-årig ikke skal have lov til, da slet ikke når det kommer til mad

Jg er fuldt ud enig, uden at kende sagen til bunds.

Istedet for, at bekymre dig om aminosyresamensætningen i dit barns mad, burde i være mere "bekymrede" om hans opførsel. Ikke at den er så forskellig fra andre børn. De prøver altid at cutte hjørner. Brug mere energi på opdragelsen.Så længe i holder kosten sund er det andet MEGET vigtigere i mine øjne.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Æhh drenge... Det er altså ikke en hund de skal opdrage :D

Jeg mener, hvis måltidet bliver omdannet til en slags magtkamp, kan det måske give barnet en dårlig oplevelse af det at spise. Og det kan måske være særligt skidt, hvis det sker, i så tidlig en alder...

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

Æhh drenge... Det er altså ikke en hund de skal opdrage :D

Jeg mener, hvis måltidet bliver omdannet til en slags magtkamp, kan det måske give barnet en dårlig oplevelse af det at spise. Og det kan måske være særligt skidt, hvis det sker, i så tidlig en alder...

Tjaa det er blot min personlige holdning og du har selvfølgelig ret til din Turben... nu kan vi jo af gode grunde kun forholde os til det skrevne og jeg må indrømme at jeg ikke kender til nogen der lader deres 3-årige barn diktere hvad der skal serveres ved middags-bordet... i mine øre lyder det vanvittigt men igen jeg er jo ikke barnets far men når man beder om råd på et offentligt forum så må man også kunne klare at folk siger deres ærlige mening

Link to comment
Share on other sites

Tjaa det er blot min personlige holdning og du har selvfølgelig ret til din Turben... nu kan vi jo af gode grunde kun forholde os til det skrevne og jeg må indrømme at jeg ikke kender til nogen der lader deres 3-årige barn diktere hvad der skal serveres ved middags-bordet... i mine øre lyder det vanvittigt men igen jeg er jo ikke barnets far men når man beder om råd på et offentligt forum så må man også kunne klare at folk siger deres ærlige mening

Yeps.. Er såmænd heller ikke tilbøjelig til at give dig uret. Det er virkelig en balance..

Link to comment
Share on other sites

Yeps.. Er såmænd heller ikke tilbøjelig til at give dig uret. Det er virkelig en balance..

Ja at være forældre er ikke nemt men jeg holder stadig fast på at der er grænser for hvad man bør lade en 3-årig bestemme... glidebaneargumentet er for det meste et skidt argument men jeg vil alligevel vove at bruge det i denne sammenhæng... det virker på mig som om at det godt kunne gå hen og blive et problem at lade barnet bestemme så tidligt... jeg kan ikke lade være med at tænke på hvilke andre ting barnet får lov til at diktere eller vil kunne diktere med tiden

At være forældre fordrer også at kunne tage beslutninger barnet ikke vil bryde sig om... jeg synes det er at lægge ansvaret fra sig når man lader en 3-årig bestemme hvad han/hun vil spise og ikke vil spise

Link to comment
Share on other sites

Med risiko for pladderhumanisme og uvidenskabelig beviste påstande, vil jeg altså lige byde ind med at spørge, om det virkelig er et problem at et 3-årigt barn ikke vil spise det hele? De vil de fleste jo ikke - uden at det nødvendigvis betyder at de ikke kan spise mere varierede senere i livet!! Det fører mig til, at jeg har vist hørt/læst noget om et sted (uden at jeg skal hænges videnskabeligt op på det lige nu), at børns sanser er anderledes end voksnes - ofte netop mht konsistens - og at det er derfor de er "kræsne". Dvs at det der for os smager helt normalt, kan for dem virkelig bare være forkert, og at dette skal måske ikke betragtes som værende kræsen, men bare at de er bygget anderledes når de er børn. Heldigvis, da disse sanser er noget der er under udvikling, er det også noget de kommer over på et tidspunkt. Jeg har ingen børn, men en lillebror der er 17 år yngre end mig, og han har altid gået igennem faser med ting han spiste og ikke spiste, og det var tit også det med konsistensen, og ikke smagen, der drillede.

Som de andre også har påpeget, så er det heller ikke nødvendigvis protein der mangler, der er jo så meget andet der spiller ind (mineraler, vitaminer, og generelt mad nok). Jeg er desuden vokset op vegetar (og er det stadig), har aldrig spist kød, og det har aldrig været et problem vækstmæssig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved hvor mange af trådens bidragere, der har praktisk erfaring fra lignende tilfælde. Det har jeg.

Jeg synes listen over mad der spises er pænt lang. Hvis barnets generelle trivsel er OK, så er problemet mindre end det kunne være.

Her er nogle hints du kan plukke af:

- ikke afvise mad uden at smage på det

- måltider på helt faste tidspunkter (forsinkede måltider ødelægger appetitten, træthed under måltidet)

- ingen mellemmåltider/saft/mælk 3 timer inden et måltid (bortset fra syrlig frugt som giver appetit)

- kun vand til maden (ikke for meget før der er spist en god del)

- server maden i små separate skåle, som der frit kan vælges fra

- ikke fokusere på indtaget under måltidet (super svært)

- ingen dessert før der er spist en passende mængde rigtig mad

- ingen flydende kalorier i en periode (tager mere appetit end man skulle tro)

Mht. protein, proteinshake som dessert. Køb proteinpulver uden smag, sødemidler, tilsætningsstoffer mm. og bland med mælk og kakaopulver.

P.S. havde et par drenge på den alder, der var vilde med Udo's olie

Link to comment
Share on other sites

Hvis din læge fortæller eller antyder at dit barn ikke indtager nok essentielle aminosyrer var det vel på sin plads at han henviste dig til en fagperson der rent faktisk undersøgte det i stedet for at gætte på det? Det er jo ganske "simpelt" at registrere og beregne hvad der spises i en uges tid og derfra komme med en faglig vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest glædeligt at så mange har HELT styr på hvorledes man skal opdrage børn, så har i det på rene til i får jeres egne.

Mht det OPRINDELIGE emne, så synes jeg stadig det er overdrevet, men nuvel, eftersom det ikke kan være anderledes, så lav nogle pandekager (æg, mel og mælk), og server et par stykker om dagen til dit barn, ved siden af hvad end du nu beslutter at servere (æg (og mælk) har en relativ komplet aminosyreprofil). ELLER spørg evt din læge hvad vedkommende foreslår med henblik på at få dækket det nu manglende behov. Det kan denne vel uden problemer svare på.

Det burde ikke være nødvendigt at servere udos og proteinpulver for et barn - det ¨lyder meget ekstremt, og grænser til det latterlige.

Link to comment
Share on other sites

Børns appetit og smag er en speciel størrelse. Alle mine ideer om hvordan man bare gjorde røg ud til højre da min egen knægt sklulle til at fodres.

jeg har en bette bjørn på snart 2 år og ca 15 kg med et højt aktivitetsniveau

Her er hvad jeg har fundet ud af:

Hvad min knægt gerne vil have skifter meget i perioder. For tiden er det kød og frugt han elsker.. andre uger er det ris. Andre uger ærter, heldigvis spiser han altid en stor portion morgenmad (havregryn og cornflakes med mælk og rosiner) og noget frugt, så helt galt går det aldrig.

Men.. hvis han f.eks i en periode ikke har gidet grøntsager, sørger jeg for han får det først til aften. Altså en portion ærter FØR hans frikadelle eller hvad han nu ellers skal have kommer på bordet, så jeg udnytter hans naturlige appetit.

Og.. hvis han i Pulvetimen har fået for meget frugt, så spiser han bare mindre aftensmad. Men, frugt og mælk i pulvetimen er heller ikke det værste udfra hvad en knægt på snart 2 år der er tung nok har brug for.

Derudover.. Hvad far elsker vil han gerne have. Derfor er det helt klart bedst når vi alle spiser sammen, og han kan se at fars mad er det samme som hans. Når jeg giver udtryk for at bøffen er god og mælken smager godt, motiverer det ham meget.

Derfor er det tit en kamp at holde mine prot shakes for mig selv.. for når far religiøst drikker sådan en vil knægten også have, så det hænder han får en kvart kop af min shake så man kan "drikke det samme som Far".. det er ikke fordi han har brug for det ekstra protein, men han elsker bare at smage det samme som jeg gør.

Og..der vil bare være aftnener hvor han bare stikker til maden, drikker lidt mælk og så ikke gider mere. Det dør han ikke af. Jeg ved jo han næste morgen vil skovle havregryn ned.

Mht gode proteinkilder til dit barn, så kan de fleste børn rigtigt godt lide fiskefrikadeller hvis de er lavet af en god frisk fiskefars. Og der er både god protein og sundt fedt.

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Du kan jo spørge dig selv, hvorfor din søn bliver kræsen, når du selv har visse forbehold... Og hvordan dine forældre varetog opgaven med dig.., siden du også har denne egenskab...

Kræsenhed menes idag at være delvist genetisk betinget. Forresten Yetti; Du har ikke selv børn, vel?

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nu skal der jo ikke tærkes langhalm på denne detalje. Men for sidste gang. Det blev skrevet, at hørfrøOLIE var en god kilde til essentielle aminosyrer. I det, der ikke er protein i hørfrøolie, så kan det jo ikke være rigtigt. Se evt. her.

Hørfrø indeholder protein. Hørfrøolie gør ikke.

Altså skrev hørfrø/hørolie som begge er fornuftige kilder. Hørfrø til protein og hørfrøolie til fedt. Jeg laver et link til hørfrø, det betyder at det en den jeg mener i forhold til protein. Jeg synes du bevidst ønsker at misforstå mig. :dry:

Så beklager hvis jeg har gjort noget at du skulle misforstå mig. Lad mig udtrykke mig ganske klart. Hørfrø er en god proteinkilde[/u]. Hørfrøolie er en god fedtkilde

Og så kan der vist ikke tæskes mere langhalm på det. :dry:

God aften til dig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Elvirus, hvis man begynder at tale om aminoprofiler for en 3 årig, så bør man måske tænke en smule over, at der er forskel på voksenkost og børnekost. Børn skal have en varieret kost ud fra de almindelige kostråd, at junior er en smule under en kurve, hænger jo ikke nødvendigvis sammen med proteinindtaget eller mangel på samme.

Dem der hyler op om at den unge mand er ved at tage styringen, burde sætte sig ind i børns udvikling, det er helt naturligt, at der er trods perioder, og det er ikke det samme som at tyrannen har frit løb. Torben har fat i den lange ende der.

Birgitte helt ærlig, lad være med at stirre dig blind på en enkelt faktor, det vigtigste er at junior er sund og rask, at I som familie har det godt sammen og så giv ham et par ekstra glas mælk i løbet af dagen. Frikadeller, tunguf, fiskerogn, makrel i tomat, kalkunbacon eller slå op i "god mad let at lave", der er masser af muligheder som 3 årige burde finde lækre at spise - majspandekager uden sukker med fyld af ris, grønsager og strimler af kylling eller andet kød.

At begynde at snakke om at give børn proteinpulver vidner om manglende overblik.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Kræsenhed menes idag at være delvist genetisk betinget. Forresten Yetti; Du har ikke selv børn, vel?

Ja, det er altid let at give generne skylden. Børn lærer i høj grad fra hvad deres forældre gør og ikke hvad de siger. Hvis man ikke selv synes det mad man laver er lækkert, så kan du ikke forvente at junior gør.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Æg er en af de bedste proteinkilder når det gælder at sikre de essentiele aminosyrer. Desuden er hørfrø/hørfrøolie en af de bedste kilder, dem kan du bage ind i brød.

Du havde en lidt uheldig formulering i dit første indlæg (øverst). Det er klart at det blev tolket som om hørfrøolie også var en god proteinkilde (man skal godt nok læse rigtig meget mellem linjerne for at nå til det du nu skriver (nederst) (og linket til hørfrø kom først i et senere indlæg...): Det første jeg tænkte da jeg så dit indlæg var at her er en som ikke aner et klap om hvad hun taler om - viste sig heldigvis at være forkert :smile:

Altså skrev hørfrø/hørolie som begge er fornuftige kilder. Hørfrø til protein og hørfrøolie til fedt. Jeg laver et link til hørfrø, det betyder at det en den jeg mener i forhold til protein. Jeg synes du bevidst ønsker at misforstå mig. :dry:

Så beklager hvis jeg har gjort noget at du skulle misforstå mig. Lad mig udtrykke mig ganske klart. Hørfrø er en god proteinkilde[/u]. Hørfrøolie er en god fedtkilde

Og så kan der vist ikke tæskes mere langhalm på det. :dry:

God aften til dig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Du havde en lidt uheldig formulering i dit første indlæg (øverst). Det er klart at det blev tolket som om hørfrøolie også var en god proteinkilde (man skal godt nok læse rigtig meget mellem linjerne for at nå til det du nu skriver (nederst) (og linket til hørfrø kom først i et senere indlæg...): Det første jeg tænkte da jeg så dit indlæg var at her er en som ikke aner et klap om hvad hun taler om - viste sig heldigvis at være forkert :smile:

Jeg vil give dig gerne ret i at det er uheldig formuleret, :bigsmile:

Men bare vi er enige om at det er hørfrø som er god proteinkilde. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Kræsenhed menes idag at være delvist genetisk betinget. Forresten Yetti; Du har ikke selv børn, vel?

Jeg er meget enig med vandpyt... Vi kan sku ikke give generne skylden for alt!! og lad os nu ikke tage en lang og besværlig arv vs. miljø diskussion. Jeg er i høj grad tilhænger af, at vi kan og bør præge vores omgivelser og egen opfattelse af verden..

Børn er meget påvirkelige, og som en anden også skriver, så vil børn langt hen af vejen have, hvad deres forældre (forbilleder) spiser.. Problemet bliver jo ikke mindre udtalt, hvis forældrene har forståelse for kræsenhed, eller simpelthen selv giver udtryk for at være kræsne...

Nej, jeg har ikke selv børn, men hvordan bliver det relevant for diskussionen?

Link to comment
Share on other sites

Nej, jeg har ikke selv børn, men hvordan bliver det relevant for diskussionen?

Selvom jeg er ret enig med dig, mener jeg det kan være relevant. Jeg har set mange - rigtig mange, ændre indstilling til hvordan børn skal opdrages, når de pludselig selv får børn.

De kan være nok så kloge, og have både pædagoguddannelse og praktisk erfaring fra børnehaver, vuggestuer osv. - når det pludselig gælder deres egne poder, er sagen en helt helt anden!

Jeg er som sagt, ellers rimelig enig med det du har skrevet, men jeg mener bare, at det ikke altid er helt så simpelt. Det er ikke altid, at man som forælder har det nødvendige overskud, til at kunne agere præcist som man gerne vil - nogle gange, kan man blive presset ud i, at vælge den nemme løsning. Og nej, det kan man ikke sætte sig ind i, før man har prøvet det!

Når det så er sagt, spiser mine børn det der kommer på bordet! Selvfølgelig er der (meget få) ting de ikke bryder sig videre om, vi har dog den regel, at alt skal prøves! Og der bliver aldrig lavet speciel mad til nogen.

Jeg har 4 velnærede børn, i alderen 1-8 år, som alle ligger over vækstkurven for deres aldersgruppe, dog uden at være overvægtige! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Selvom jeg er ret enig med dig, mener jeg det kan være relevant. Jeg har set mange - rigtig mange, ændre indstilling til hvordan børn skal opdrages, når de pludselig selv får børn.

De kan være nok så kloge, og have både pædagoguddannelse og praktisk erfaring fra børnehaver, vuggestuer osv. - når det pludselig gælder deres egne poder, er sagen en helt helt anden!

Jeg er som sagt, ellers rimelig enig med det du har skrevet, men jeg mener bare, at det ikke altid er helt så simpelt. Det er ikke altid, at man som forælder har det nødvendige overskud, til at kunne agere præcist som man gerne vil - nogle gange, kan man blive presset ud i, at vælge den nemme løsning. Og nej, det kan man ikke sætte sig ind i, før man har prøvet det!

Når det så er sagt, spiser mine børn det der kommer på bordet! Selvfølgelig er der (meget få) ting de ikke bryder sig videre om, vi har dog den regel, at alt skal prøves! Og der bliver aldrig lavet speciel mad til nogen.

Jeg har 4 velnærede børn, i alderen 1-8 år, som alle ligger over vækstkurven for deres aldersgruppe, dog uden at være overvægtige! :wink:

Du har formentligt ret..., men man må være idealist, og hvis det ikke er muligt, må man jo blive realist..!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share