Puls?


Lene83
 Share

Recommended Posts

Jeg har i dag fået et nyt program i mit fitnesscenter, så jeg nu træner cirkeltræning.

Jeg trænede det meste af en time med en puls mellem 180-190.

Jeg havde det fint nok - altså det var hårdt, men ikke ubehageligt hårdt. Jeg er kvinde, 24 år og har en hvilepuls omkring 50.

Mit spørgsmål går på, om det er sundt at træne med så høj puls?

Link to comment
Share on other sites

Maxpuls, og dermed også din arbejdspuls ved en given intensitet er utrolig individuelle.

Det lyder godt nok højt, ikke mindst da det ikke var decideret cardio, men pulsen ved cirkeltræning kan så vidt jeg husker godt være højere end man skulle tro, pga. arbejdets karakter (anaerobt). Altså forstået på den måde at en times cardio ved 75% af max forbrænder mere end en times styrketræning/cirkeltræning ved samme procent.

Link to comment
Share on other sites

Træning ved hård intensitet - over 85-90% af maxpulsen (eller pulsreserven :tongue: ), bør man ikke gøre for ofte, da kroppens resititutionsbehov ved denne type træning er ret stor. Se evt mere her: http://www.dourun.com/puls_prg.asp

Nu angiver du ikke din maxpuls, men det lyder ikke til at du har været så presset, selvom din puls har været relativ høj. Og derfor vil jeg heller ikke mene, at det er farligt at træne med den nævnte puls. (forudsat du er sund rask mv.)

Men som sagt afhænger, det meget af hvad din maxpuls er. Der er en tommelfingerregle (eller dem er der mange af), som siger at maxpulsen kan beregnes som 220-alder - MEN det kan varierer meget fra person til person.

Link to comment
Share on other sites

Men som sagt afhænger, det meget af hvad din maxpuls er. Der er en tommelfingerregle (eller dem er der mange af), som siger at maxpulsen kan beregnes som 220-alder - MEN det kan varierer meget fra person til person.

Nogle vil sikkert mene det så passer fint, men hvis den skulle passe "bagvendt" på mig, så burde jeg være cirka 9 år.

Den alternative med 208 - 0.7*alder er så endnu værre, da jeg så skulle have negativ alder. :laugh:

Når jeg er over 90% (sker ikke så tit mere :innocent: ) så er jeg temmelig presset, så hvis du kan ligge på det pulsniveau længe må din maxpuls være oppe i samme niveau - mindst. Forudsat at pulsen er målt rigtigt naturligvis.

Som Candy siger skal man selvfølgelig være obs på at høj-intens træning har større restitutionskrav, men ud over det kan jeg ikke se det skulle være usundt på nogen måde. Var der noget konkret du tænkte på?

Link to comment
Share on other sites

... så burde jeg være cirka 9 år.

...endnu værre, da jeg så skulle have negativ alder.

Den lader vi lige stå et øjeblik :laugh:

Når jeg er over 90% (sker ikke så tit mere :innocent: ) så er jeg temmelig presset, så hvis du kan ligge på det pulsniveau længe må din maxpuls være oppe i samme niveau - mindst. Forudsat at pulsen er målt rigtigt naturligvis.

Som Candy siger skal man selvfølgelig være obs på at høj-intens træning har større restitutionskrav, men ud over det kan jeg ikke se det skulle være usundt på nogen måde. Var der noget konkret du tænkte på?

Vil lige uddybe :4smartass: Når du kan ligge på 180-190 igennem en time, så tyder det på, at dette er noget fra din max, da man ikke kan holde et så højt niveau længe (uden at være fuldstændig smadret bagefter). Så i fald din puls er målt rigtigt, er din maxpuls nok oppe i nærheden af 215-220

Pulsber.xls

Edited by Candygirl
Link to comment
Share on other sites

Vil lige uddybe :4smartass: Når du kan ligge på 180-190 igennem en time, så tyder det på, at dette er noget fra din max, da man ikke kan holde et så højt niveau længe (uden at være fuldstændig smadret bagefter). Så i fald din puls er målt rigtigt, er din maxpuls nok oppe i nærheden af 215-220

Så synes jeg bedre om KlausJensens procenttabel. :laugh:

Men tak for den yderst informative uddybning. :smilejap:

Link to comment
Share on other sites

Bare fordi du ikke selv gider :sneaky2:

Det var jo dig der fortalte om det, så må du da også være flink og fortælle hvor man kan finde det :innocent:

Det ville da have været for nemt.

Men jeg tjekkede faktisk at den kunne findes, bare for at jeg ikke fik sendt dig på Mission Impossible :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Træning ved hård intensitet - over 85-90% af maxpulsen (eller pulsreserven :tongue: ), bør man ikke gøre for ofte, da kroppens resititutionsbehov ved denne type træning er ret stor. Se evt mere her: http://www.dourun.com/puls_prg.asp

Hvorfor ikke?

Det er da udelukkende et spørgsmål om tilvænning.

Jen kender flere (faktiks mange mange) som træner omkring disse intensiter næsten dagligt uden problemer.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke?

Det er da udelukkende et spørgsmål om tilvænning.

Jen kender flere (faktiks mange mange) som træner omkring disse intensiter næsten dagligt uden problemer.

Som jeg skriver, fordi ens restitutionsbehov er større. Jeg har tidligere selv sprugt om det i denne tråd.

Jo, kroppen kan vænne sig til at træne hårdt ofte, det gør jeg selv. Men ingen kan jo vænne sin krop til at yde max flere gange om ugen, det kan kroppen ikke, fordi den ikke er fuldt restitueret. Presser man alligevel sig selv over en længere periode risikerer man jo så skader og overtræning.

Men hvor meget man kan træne og med hvilken intensitet er selvfølgelig afhængigt af ens træningsbaggrund. Og så længe kroppen ikke siger fra er det jo fint - problemet er jo nok, hvis man glemmer at lytte til sin krop. Og derfor er det nok ok, at have sætte nogle mere objektive grænser.

Link to comment
Share on other sites

Men ingen kan jo vænne sin krop til at yde max flere gange om ugen, det kan kroppen ikke, fordi den ikke er fuldt restitueret.

Jeg ser ingen problemer i at træne omkring de 85-90% som nævnes - heller ikke flere gange om ugen.

Vel og mærket når man har trænet sig op til det oven tid.

Hvis man følger træningen i en atletik, cykel, bokse- klub så vil man se at mange træner med disse intensiteter, også uden at blive syge, overtrænede m.v.

Link to comment
Share on other sites

Hold nu op :laugh:

Jeg håber da at så godt som alle, der går til spinning (eller anden cardio), kommer op på de procenter stort set hver gang de træner, med mindre det er deciderede restitutionspas. Men at komme derop er ikke noget man bare lige gør, hvis man ikke er i form til det, og slet ikke i mange intervaller eller længere perioder.

For at komme ud i noget der ligner overtræning er man også nødt til at ignorere ret så klare signaler fra kroppen over en længere periode, så for de fleste er det i høj grad selvregulerende - hvis man træner for hårdt er man nødt til at sænke enten frekvens, intensitet eller mængde, eller en kombi naturligvis.

Link to comment
Share on other sites

Ok, og jeg holder så stadig fast i, at der intet unormalt/farligt/uhensigtsmæssigt er i at træne i og over 85-90%

Nej, jeg ser heller ingen grund til at lade være med det. Jeg har selv trænet 3-4 gange om ugen på den intensitet, uden at blive skadet og hvad der ellers kan ske.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg skrev nu også over 85-90% :wink:

Træner du på rimelig højt plan indenfor konditionskrævende sportsgrene (fx løb, cykling, langrend, roning, svømning etc.), er det på ingen måde urealistisk at have minimum tre hurtige pas om ugen. Træningspas der uden tvivl bevirker en puls + 85-90%. Jeg har rent faktisk selv praktiseret (og gør det vel stadig) mere end 3 pas om ugen, hvor min puls er oppe i det interval. Det er uden tvivl et spørgsmål om, at kroppen tilvænner sig intensiteten og jeg vil vove og påstå, at du sagtens kan restituere dig.

Men igen, for motionisten er den slags træning helt sikkert ikke tilrådeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu aldrig stødt på steder, der giver "god" for det - men derimod flere der fraråder det.

Når det så er sagt, så spinner jeg selv mere end én gang om ugen, og der er intensiteten bliver intensitet jo også ret høj :innocent: ...omend mit gns.snit kun sjældent er over 85%. Og har heller ikke haft problemer med det.

Ville bare ikke anbefale andre, at gøre det så ofte, når diverse kilder fraråder det. Men summasumarum er vel igenigen, at man skal lytte til sin krop - og handle derefter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er nu aldrig stødt på steder, der giver "god" for det - men derimod flere der fraråder det.

Når det så er sagt, så spinner jeg selv mere end én gang om ugen, og der er intensiteten bliver intensitet jo også ret høj :innocent: ...omend mit gns.snit kun sjældent er over 85%. Og har heller ikke haft problemer med det.

Ville bare ikke anbefale andre, at gøre det så ofte, når diverse kilder fraråder det. Men summasumarum er vel igenigen, at man skal lytte til sin krop - og handle derefter.

Bliver det frarådet at træne med høj puls?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share