Full squats vs. parallel vs. partial squats


Arno109
 Share

Full squats vs. parallel vs. partial squats  

166 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Who cares hvad andre synes? Det er da kun forfriskende med en der ikke er MOL-papegøje og skingert råber "5x5! 5x5! fullbody! en kalorie er en kalorie! bodybuildere er dumme!"

Jeg synes nu at du overdriver de dogmer grusomt, og derfor ser jeg det på ingen måde som noget forfriskende, men blot helt almindelige råd, som de fleste andre ting på mol. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig kan man sige, at hvis de kan komme under, er de smidige nok. Personligt synes jeg nu, at man skal tilføje "uden at gå på bekostning med stilen", altså kippe lænden frem (ligesom nogen, jeg kender :blush: )

Synes nu ellers jeg husker at du har haft noget med skulderen, og så var der da det med din balle, eller hvad? Skal man helt op og være så ynkelig som mig, for at det er alvorligt? :tongue:

Jaja, kan da sagtens følge dig. Men nu er da bare sådan at når mange siger styrkeløftere så tænker de bare på folk der træner squat, bænk og død. Jeg tænker på konkurrence løftere.

Og vil da mene at når man dyrker konkurrencesport så gør man det ikke for at være sund men for at være LEE'

Angående mig selv, så er det utroligt minimalt hvad jeg har haft af skader i min tid med vægttræning. Der har da været perioder hvor man ikke har kunne træne igennem pga. småskavanker, men skaderne har jo ikke været værre end at man ikke ænsede dem medmindre man lavede lige de løft der foresagede dem. Kan man ikke løfte tung dødløft så må man jo bare lave noget andet til skidtet er væk.

Det er ikke ligesom da jeg lavede kontaktsport. :crazy: Næsten alle mine finger har været forstuvet efter 1 år!! med basketball i klub. Da jeg dyrkede MMA var DOMS'en og skavankerne fra vægttræning jo nærmest plaster på såret og noget man slet ikke lage mærke til når ens ben var hævet og nakken gjorde ondt.

Vægttræning er en vildt skånsom sportsgren. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hey Dan :smile:

Hvilken styrkeløfter tænker du lige på? Bevares der er da nogle der ikke har den bedste squatstil herhjemme men hvis de kan kommer under parrelt, så er de jo rigeligt smidige til deres sport.

Personligt kan jeg da heller ikke sætte mig ned i skovskider stillingen uden nogen vægt på, uden at løftene hælene, men det er da helt ligegyldigt i forbindelse med styrkeløft.

Desuden er det jo kun et plus at en styrkeløfter kan fordele presset både på ryg(Goodmorning) og ben, da de på den måde kan løfte mest.

Synes iøvrigt at skader er MEGET lidt udbreds i styrkeløft. Har personligt ALDRIG haft nogle bare lidt alvorlige skader i forbindelse med den sport, mens min tid med Basket, Fodbold og skateboard har givet mig masser af skader. :smile:

Jeg er enig med din betragtning, udover at jeg synes at det er sjældent at dette udmunder sig i skader på kort sigt. Jeg vil dog tro at det er noget af det man skal tænke mest over, hvis man vil træne og have en sund krop i længden :smile:

Hey Troels og Moos,

Jeg tænker ikke på nogen bestemt navngiven styrkeløfter. Det ville også være dårlig stil at hænge folk ud på et offentligt forum. Jeg vil godt gå med til, at det i nogen tilfælde kan være "ligegyldigt" såfremt man konkurrerer i styrkeløft, og det kun drejer sig om at dykke med flest muligt kg på ryggen. Ligesom den styrke ubalance man ser hos nogen styrkeløftere efter min mening er uhensigtsmæssig - men igen kan det være bedøvende ligemeget, da det er en sport med meget specielle/specifikke krav.

Onkel Troels, jeg vil godt tro, at skadesraten i styrkeløft er forholdsvis lav. Alligevel skal man ikke bruge meget tid på at læse på diverse fora for at finde folk, der fucker deres krop op i stor stil ved squat/dødløft. Der kan flyttes rigtig mange kg i de øvelser, hvilket giver grimme skader. (Jeg er godt klar over, at langt de fleste er folk, der IKKE træner i en SL klub - og derfor ikke får den rigtige teknik ind fra begyndelsen!)

En sund krop i længden er vel altid at foretrække - især hvis man har tænkt sig at træne efter man runder de 35 :wink: Jeg tror, ekstremt mange skader og skavanker kan forbygges ved at bruge lidt tid på diverse udstræknings og bevægelighedsøvelser mm.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, kan da sagtens følge dig. Men nu er da bare sådan at når mange siger styrkeløftere så tænker de bare på folk der træner squat, bænk og død. Jeg tænker på konkurrence løftere.

Og vil da mene at når man dyrker konkurrencesport så gør man det ikke for at være sund men for at være LEE'

Angående mig selv, så er det utroligt minimalt hvad jeg har haft af skader i min tid med vægttræning. Der har da været perioder hvor man ikke har kunne træne igennem pga. småskavanker, men skaderne har jo ikke været værre end at man ikke ænsede dem medmindre man lavede lige de løft der foresagede dem. Kan man ikke løfte tung dødløft så må man jo bare lave noget andet til skidtet er væk.

Det er ikke ligesom da jeg lavede kontaktsport. :crazy: Næsten alle mine finger har været forstuvet efter 1 år!! med basketball i klub. Da jeg dyrkede MMA var DOMS'en og skavankerne fra vægttræning jo nærmest plaster på såret og noget man slet ikke lage mærke til når ens ben var hævet og nakken gjorde ondt.

Vægttræning er en vildt skånsom sportsgren. :smile:

Ja, det er måske bare mig, der har været uheldig med min skadeshistorie :smile: Er da enig i at skavankerne i styrkeløft er små ift mange andre. Kan også huske dengang jeg selv trænede MMA, der gik ikke én træning hvor mine albuer ikke var ømme :crazy::laugh:

Hey Troels og Moos,

Jeg tænker ikke på nogen bestemt navngiven styrkeløfter. Det ville også være dårlig stil at hænge folk ud på et offentligt forum. Jeg vil godt gå med til, at det i nogen tilfælde kan være "ligegyldigt" såfremt man konkurrerer i styrkeløft, og det kun drejer sig om at dykke med flest muligt kg på ryggen. Ligesom den styrke ubalance man ser hos nogen styrkeløftere efter min mening er uhensigtsmæssig - men igen kan det være bedøvende ligemeget, da det er en sport med meget specielle/specifikke krav.

Onkel Troels, jeg vil godt tro, at skadesraten i styrkeløft er forholdsvis lav. Alligevel skal man ikke bruge meget tid på at læse på diverse fora for at finde folk, der fucker deres krop op i stor stil ved squat/dødløft. Der kan flyttes rigtig mange kg i de øvelser, hvilket giver grimme skader. (Jeg er godt klar over, at langt de fleste er folk, der IKKE træner i en SL klub - og derfor ikke får den rigtige teknik ind fra begyndelsen!)

En sund krop i længden er vel altid at foretrække - især hvis man har tænkt sig at træne efter man runder de 35 :wink: Jeg tror, ekstremt mange skader og skavanker kan forbygges ved at bruge lidt tid på diverse udstræknings og bevægelighedsøvelser mm.

Fuldstændig enig :smile: Selvom jeg ikke synes at teknik er helt ligemeget, så længe man løfter mange kg. Men det er der jo selvfølgelig mange der gør :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Lad os da ikke underdrive at folk bliver skadede af at træne tung squat og dødløft. Der er da flere i Odense alene der har haft alvorlige skader i de sidste par år af at træne på den måde.

Jeg tror også at skaderne kommer til at vise sig over tid, da slidskader ikke er noget man mærker før det er for sent at gøre det store ved dem....desværre. Man kan jo sagtens træne med grim teknik i årevis uden at mærke noget til det, indtil en dag, hvor det begynder at gøre ondt for alvor.

Med det in mente, skal vi måske være knap så skråsikre med at frifinde forskellige måder at træne på, blot fordi man ikke selv har mærket noget...endnu måske, eller man ikke hører om mange der får akutte skader i bevægeapperatet.

Der er ingen tvivl om at tung træning slider på leddene og træner man i de høje procenter konstant, er sliddet større endnu. Selv med god teknik vil der være slid og med dårlig teknik, vil dette være større endnu.

Link to comment
Share on other sites

Jaja, kan da sagtens følge dig. Men nu er da bare sådan at når mange siger styrkeløftere så tænker de bare på folk der træner squat, bænk og død. Jeg tænker på konkurrence løftere.

Og vil da mene at når man dyrker konkurrencesport så gør man det ikke for at være sund men for at være LEE'

Angående mig selv, så er det utroligt minimalt hvad jeg har haft af skader i min tid med vægttræning. Der har da været perioder hvor man ikke har kunne træne igennem pga. småskavanker, men skaderne har jo ikke været værre end at man ikke ænsede dem medmindre man lavede lige de løft der foresagede dem. Kan man ikke løfte tung dødløft så må man jo bare lave noget andet til skidtet er væk.

Det er ikke ligesom da jeg lavede kontaktsport. :crazy: Næsten alle mine finger har været forstuvet efter 1 år!! med basketball i klub. Da jeg dyrkede MMA var DOMS'en og skavankerne fra vægttræning jo nærmest plaster på såret og noget man slet ikke lage mærke til når ens ben var hævet og nakken gjorde ondt.

Vægttræning er en vildt skånsom sportsgren. :smile:

Der er ingen tvivl om, at MMA og grappling er ekstremt hårdt for kroppen. Dagen efter en hård træning er det jo som om, man er blevet kørt over af en lastbil! Personligt er det meste af min træning ekstremt høj-intens, hvorfor det faktisk føles som et dejligt afbræk "bare" at skulle lave en omgang tung vægttræning med lange pauser. Ville selvfølgelig have det anderledes, hvis jeg trænede tung vægttræning 5 gange om ugen! :wink:

Lad os da ikke underdrive at folk bliver skadede af at træne tung squat og dødløft. Der er da flere i Odense alene der har haft alvorlige skader i de sidste par år af at træne på den måde.

Jeg tror også at skaderne kommer til at vise sig over tid, da slidskader ikke er noget man mærker før det er for sent at gøre det store ved dem....desværre. Man kan jo sagtens træne med grim teknik i årevis uden at mærke noget til det, indtil en dag, hvor det begynder at gøre ondt for alvor.

Med det in mente, skal vi måske være knap så skråsikre med at frifinde forskellige måder at træne på, blot fordi man ikke selv har mærket noget...endnu måske, eller man ikke hører om mange der får akutte skader i bevægeapperatet.

Der er ingen tvivl om at tung træning slider på leddene og træner man i de høje procenter konstant, er sliddet større endnu. Selv med god teknik vil der være slid og med dårlig teknik, vil dette være større endnu.

Elitesport er sjældent sundt og tror ikke, at man kan frifinde forskellige træningsmetoder. Tror dog man kommer langt ved at lave variation i træningen og bruge tid på diverse former for rehab mm.

Talte for et stk. tid siden med en gammel VL'er, der havde fået lavet ny hofte pga. slid fra VL. :crazy: Ikke sjovt.....

Tror iø. at mange 'motionister' træner hårdere en mange prof. atleter. Så kan man jo overveje om de træner for meget eller atleterne for lidt! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hey Troels og Moos,

Jeg tænker ikke på nogen bestemt navngiven styrkeløfter. Det ville også være dårlig stil at hænge folk ud på et offentligt forum. Jeg vil godt gå med til, at det i nogen tilfælde kan være "ligegyldigt" såfremt man konkurrerer i styrkeløft, og det kun drejer sig om at dykke med flest muligt kg på ryggen. Ligesom den styrke ubalance man ser hos nogen styrkeløftere efter min mening er uhensigtsmæssig - men igen kan det være bedøvende ligemeget, da det er en sport med meget specielle/specifikke krav.

Onkel Troels, jeg vil godt tro, at skadesraten i styrkeløft er forholdsvis lav. Alligevel skal man ikke bruge meget tid på at læse på diverse fora for at finde folk, der fucker deres krop op i stor stil ved squat/dødløft. Der kan flyttes rigtig mange kg i de øvelser, hvilket giver grimme skader. (Jeg er godt klar over, at langt de fleste er folk, der IKKE træner i en SL klub - og derfor ikke får den rigtige teknik ind fra begyndelsen!)

En sund krop i længden er vel altid at foretrække - især hvis man har tænkt sig at træne efter man runder de 35 :wink: Jeg tror, ekstremt mange skader og skavanker kan forbygges ved at bruge lidt tid på diverse udstræknings og bevægelighedsøvelser mm.

Synes at du siger rigtigt mange kloge ting :bigsmile: Burde nok være dig der var Fys med al den fornuft. Dog kan det godt være at jeg bare føler at du er lidt for meget efter styrkeløftere som nogle stive, halvskadede og ikke "funktionelle" folk der ikke har rigtigt styrke. Men kan godt være at jeg bare tager det lidt for nært :tongue:

Vi har en aktiv styrkeløfter i Danmark på omkring de 83år. Hvor mange i den alder dyrker MMA?

:bigsmile:

Lad os da ikke underdrive at folk bliver skadede af at træne tung squat og dødløft. Der er da flere i Odense alene der har haft alvorlige skader i de sidste par år af at træne på den måde.

Jeg tror også at skaderne kommer til at vise sig over tid, da slidskader ikke er noget man mærker før det er for sent at gøre det store ved dem....desværre. Man kan jo sagtens træne med grim teknik i årevis uden at mærke noget til det, indtil en dag, hvor det begynder at gøre ondt for alvor.

Med det in mente, skal vi måske være knap så skråsikre med at frifinde forskellige måder at træne på, blot fordi man ikke selv har mærket noget...endnu måske, eller man ikke hører om mange der får akutte skader i bevægeapperatet.

Der er ingen tvivl om at tung træning slider på leddene og træner man i de høje procenter konstant, er sliddet større endnu. Selv med god teknik vil der være slid og med dårlig teknik, vil dette være større endnu.

Synes heller ikke at jeg undervurdere det, og synes at det er rigtigt godt at vi diskutere rigtig teknik, restitution osv her på boardet for at forebygge af folk slider sig selv op.

Dog synes jeg at det kunne være spændende at se sliddet på kroppen på en en med god teknik kontra en med god teknik, hvor de har brugt samme workload.

Tror godt at det kunne give nogle sjove overraskende tal :smile:

Link to comment
Share on other sites

Synes at du siger rigtigt mange kloge ting :bigsmile: Burde nok være dig der var Fys med al den fornuft. Dog kan det godt være at jeg bare føler at du er lidt for meget efter styrkeløftere som nogle stive, halvskadede og ikke "funktionelle" folk der ikke har rigtigt styrke. Men kan godt være at jeg bare tager det lidt for nært :tongue:

Vi har en aktiv styrkeløfter i Danmark på omkring de 83år. Hvor mange i den alder dyrker MMA?

:bigsmile:

Nu er jeg jo ikke altid så god til at efterleve min fornuft. Gør som jeg siger - ikke som jeg gør! :laugh: Men jeg er da ved at lære det, og synes virkelig det giver en positiv effekt og fremgang.

Ved godt, at jeg nogen gange stikker lidt til SL'ere, men det skal du bestemt ikke tage nært. Der er jo ingen tvivl om, at mange af dem (jer) er brølestærke - og det er jo trods alt det, sporten går ud på. :superman:

Er ret overbevist om, at der ikke er nogen på 83, der dyrker MMA i DK, men det er heller ikke en fair sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

:cool: Alt elitesport er usundt i det lange løb, også styrkeløft. Knæ, hofte,ryg,skuldre og albueskader.

Det er de sande realiteter uanset om man kan lide at høre det eller ej.

Jeg vil bruge det ordsprog " for lidt og for meget fodærver maden".

Moderat træning er den mest sunde måde at træne på.

Tung træning er nedslidende i det lange løb, og småskavanker udvikler sig

ofte til "rigtige skader " senere hen, eller også til kroniske lidelser. Også hos styrkeløftere, golfspillere

håndboldspillere,fodboldspillere osv

Den bedste løsning til et langt og raskt liv er moderat træning, måske lidt kedeligt, men sandt, så

er det jo et spørgsmål om hvad man vælger. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om, at MMA og grappling er ekstremt hårdt for kroppen. Dagen efter en hård træning er det jo som om, man er blevet kørt over af en lastbil! Personligt er det meste af min træning ekstremt høj-intens, hvorfor det faktisk føles som et dejligt afbræk "bare" at skulle lave en omgang tung vægttræning med lange pauser. Ville selvfølgelig have det anderledes, hvis jeg trænede tung vægttræning 5 gange om ugen! :wink:

Elitesport er sjældent sundt og tror ikke, at man kan frifinde forskellige træningsmetoder. Tror dog man kommer langt ved at lave variation i træningen og bruge tid på diverse former for rehab mm.

Talte for et stk. tid siden med en gammel VL'er, der havde fået lavet ny hofte pga. slid fra VL. :crazy: Ikke sjovt.....

Tror iø. at mange 'motionister' træner hårdere en mange prof. atleter. Så kan man jo overveje om de træner for meget eller atleterne for lidt! :wink:

Variation og diverse former for rehab er helt sikkert gode ting, men det er noget de færreste, som jeg har set, praktiserer. Jeg skal da heller ikke sige mig selv fri for at have trænet med for høj workload og intensitet i lange perioder, men det lærer man jo af....det er som ofte bare når skaden allerede er sket at man lærer :laugh:

Mange træner jo efter programmer, med meget høj workload og intensitet og de bliver også udråbt til at være gode programmer herinde. En programtype som f.eks. WSB, vil jeg synes er problematisk, idet skades/slidpotentialet er meget stort i det program.

Jeg synes det er sjældent at vi herinde ser en programstruktur for styrkeprogrammer, hvor størstedelen af løftene ligger under 80% af 1rm, hvilket kan være et problem på både kort og lang sigt. Ikke at 80% skal være et magisk tal, men hvis størstedelen af løftene ligger i den høje ende, er sliddet på led mm. så meget desto større.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel heller ikke sådan lige at sammenlingen vægtløftere med fodboldspillere og håndboldspillere vel ? de får nogle andre knæskader, typisk vridskader(korsbåndsskader/menisk)

Men du startede med den sammenligning :devil:

Men du får lige et gratis fys råd med på vejen.......................kiggede nemlig lige i din logbog.........uha du er 28..............fuck du får ondt når du bliver 40. Så start med oliemaleri og en stille gåtur et par gange om ugen, så skal det nok gå dig fint :laugh:

ja, det var nok ikke så nuanceret i den første post...

Men jeg kan egentlig ikke se hvorfor mine egne skader skal blandes ind i det? Jeg tror egentlig ikke jeg får specielt ondt som 40-årig?

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

ja, det var nok ikke så nuanceret i den første post...

Men jeg kan egentlig ikke se hvorfor mine egne skader skal blandes ind i det? Jeg tror egentlig ikke jeg får specielt ondt som 40-årig?

---------------------------------------------------------

Det har de selvfølgelig heller ikke.................ironiserede lidt over det jeg selv er halv invalid efter at have trænet med hovdet under armen i en årrække.

Så godt ord igen....

Link to comment
Share on other sites

ja, det var nok ikke så nuanceret i den første post...

Men jeg kan egentlig ikke se hvorfor mine egne skader skal blandes ind i det? Jeg tror egentlig ikke jeg får specielt ondt som 40-årig?

---------------------------------------------------------

Det har de selvfølgelig heller ikke.................ironiserede lidt over det jeg selv er halv invalid efter at have trænet med hovdet under armen i en årrække.

Så godt ord igen....

no problem :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Nu har begge mine forældre været konkurrence roere i en årrække med Dk mesterskaber i hus og nu er det efterhånden rundet de 56-57år og de har altså ingen men fra det dersens træning. Synes godt nok at folk maler fanden på væggen.

Hellere lidt slidgigt i knæene som 60årig end et Myocardioinfarkt som 40årig.

Og selv med noget slidgigt i knæene bevæger man sig bedre rundt end en person der aldrig har trænet noget som helst for ikke at slide på sine led.

I mit arbejde som fysioterapeut har det kun været inaktive personer jeg har oplevet komme til mig med en diskoprolaps(Ikke akut).

Man kan på ingen måder undgå slid på kroppen når man bruger den, men man kan selvfølgelig godt tænke på om man slider på den uhensigtsmæssigt meget i perioder.

Link to comment
Share on other sites

Nu har begge mine forældre været konkurrence roere i en årrække med Dk mesterskaber i hus og nu er det efterhånden rundet de 56-57år og de har altså ingen men fra det dersens træning. Synes godt nok at folk maler fanden på væggen.

Hellere lidt slidgigt i knæene som 60årig end et Myocardioinfarkt som 40årig.

Og selv med noget slidgigt i knæene bevæger man sig bedre rundt end en person der aldrig har trænet noget som helst for ikke at slide på sine led.

I mit arbejde som fysioterapeut har det kun været inaktive personer jeg har oplevet komme til mig med en diskoprolaps(Ikke akut).

Man kan på ingen måder undgå slid på kroppen når man bruger den, men man kan selvfølgelig godt tænke på om man slider på den uhensigtsmæssigt meget i perioder.

Knæene er nu heller ikke det værste at få noget med. Ryggen er værre at få problemer med og du må vel også medgive at flere i træningsmiljøet i Odense har fået skader i lænden. Når først de er der, skal der ikke meget til før det bliver kronisk eller forværret osv :unhappy: Det er i alle tilfælde noget der giver store gener i næsten alle bevægelser, hvor knæene kun kan give lokal smerte.

Link to comment
Share on other sites

Knæene er nu heller ikke det værste at få noget med. Ryggen er værre at få problemer med og du må vel også medgive at flere i træningsmiljøet i Odense har fået skader i lænden. Når først de er der, skal der ikke meget til før det bliver kronisk eller forværret osv unhappy.gif Det er i alle tilfælde noget der giver store gener i næsten alle bevægelser, hvor knæene kun kan give lokal smerte.

Jeg er ret enig (om end man selvfølgelig bør forsøge at nedsætte alle skader), - men i forhold til lænderyggen, så vil full squats vel være mere sikre end de nævnte alternativer?

M.V.H

Helio

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ret enig (om end man selvfølgelig bør forsøge at nedsætte alle skader), - men i forhold til lænderyggen, så vil full squats vel være mere sikre end de nævnte alternativer?

M.V.H

Helio

Det kommer sandelig an på hvordan du definerer "full squats"... jeg vil stortset altid anbefale folk at komme under parallel dog ikke i alle tilfælde... visse mennesker (heriblandt mig selv) laver en lille fleksion i lumbal columna i bunden af et squat og det kan på sigt godt give låsninger eller andre skader i området... jeg er gået helt væk fra backsquat da jeg ikke kan undgå den fleksion af lumbal columna der sker når jeg laver denne øvelse og frontsquatter udelukkende istedet... det gør at jeg har en langt mere oprejst torso og meget mere knævandring (hvilket på ingen måde generer mig) og min ryg har det langt bedre

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sandelig an på hvordan du definerer "full squats"... jeg vil stortset altid anbefale folk at komme under parallel dog ikke i alle tilfælde... visse mennesker (heriblandt mig selv) laver en lille fleksion i lumbal columna i bunden af et squat og det kan på sigt godt give låsninger eller andre skader i området... jeg er gået helt væk fra backsquat da jeg ikke kan undgå den fleksion af lumbal columna der sker når jeg laver denne øvelse og frontsquatter udelukkende istedet... det gør at jeg har en langt mere oprejst torso og meget mere knævandring (hvilket på ingen måde generer mig) og min ryg har det langt bedre

Jeg har også gode erfaringer med frontsquatten. På grund af den større knævandring i denne øvelse er der også større aktivivering af quadriceps kontra alm. backsquats

Link to comment
Share on other sites

Det kommer sandelig an på hvordan du definerer "full squats"... jeg vil stortset altid anbefale folk at komme under parallel dog ikke i alle tilfælde... visse mennesker (heriblandt mig selv) laver en lille fleksion i lumbal columna i bunden af et squat og det kan på sigt godt give låsninger eller andre skader i området... jeg er gået helt væk fra backsquat da jeg ikke kan undgå den fleksion af lumbal columna der sker når jeg laver denne øvelse og frontsquatter udelukkende istedet... det gør at jeg har en langt mere oprejst torso og meget mere knævandring (hvilket på ingen måde generer mig) og min ryg har det langt bedre

Yes det er jeg selvfølgelig enig i; jeg mente i forhold til de varianter der nævnes; altså full back squat, og partial back squat, i forhold til lænderyggen. - Selv foretrækker jeg også frontsquat og pistols, og back squatter i det hele taget ikke voldsomt meget. - Men den mulighed har man jo så ikke, hvis man er fast besluttet på at konkurrere i back squat.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

-------------------------------------------------

Hvis du ellers har læst hvad jeg har skrevet så findes der ikke noget præcist ja eller nej svar ! Det kan du næsten aldrig få med hensyn til træning, det gør jo ens verden nemmere hvis man er overbevist om at der kun findes en vej. Sådan er det bare ikke i virkeligheden, på den anden siden hvad skal en motionist bruge en fuld squat til, hvis han træner 3 gange om ugen og er bange for at det kan give en skade.

Så er variation vel svaret...................

Jeg har vist ikke skrevet noget, der modsiger ovenstående :wink:

DocH --> Ja, det synes jeg ikke er særligt dybt.

Hvilket er længere ned end nogle vægtløftere kommer :wink: afhænger af stil.

Afhænger vist en del af, hvordan du definerer dybde. Det er jo dybere end nogle vægtløftere, hvis man definerer dybde udfra hvor lavt oversiden af låret ved hoften er i forhold til oversiden af knæet grundet VL'ernes knævandring, men i forhold til, hvor stor bevægebanen reelt er, så er det vist ikke dybere end ret mange VL'ere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Onkel Troels > Hvor har du fra, at nogle vl'ere ikke nødvendigvis går dybt i squat? Hvis du som sammenligningsgrundlag bruger en flok afdankede stoddere på 60 år som i 70'erne løftede kilo har du måske ret. Men man bliver nødt til at have en repræsentativ størrelse. Du ser så godt som ingen i verdenseliten, der ikke kommer "helt ned" :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jesus Christ. Du kan da blive ved med at fyre oneliners afsted til formål at ydmyge mig.

Så jeg skulle være en internet hero? Hvordan kan det gå til nå jeg bruger tredobbelt så meget tid (ifh til min tid på MOL) med at buste min røv sønder og sammen på en football field, løfte vægte, udføre stærkmandstræning til mine ben kollapser og jeg ligger og knækker mig i græsset? Hvordan kan jeg være en internet hero når jeg bruger tusinde gange så meget tid på at studere, som jeg bruger på at videregive noget af min ydmyge viden her på websitet? Hvordan kan jeg være en internet hero uden erfaring når jeg spiller på landsholdet?

Torben, jeg undskylder den hårde retorik. Det var lavt - sorry.

rolig nu.. :smile: Er jo ikke ligefrem fordi at jeg går efter at ydmyge dig! Men at fare helt i flint og kalde Torben F. (som i øvrigt generelt er en utrolig nede-på-jorden poster) for en internet hero, bare fordi at han rejser lidt kritik vedr din måde at formulere en enkelt sætning på. er nok liiige søgt nok. Vil du ikke give mig ret i det?? :wink: En kritik som jeg desuden deler fuldkommen. Ja, faktisk viser essensen i min egen kritik..

Og har heller aldrig sagt at jeg mener at du er en internet hero! Har skam tjekket din log fra tid til anden. Men ændrer ikke på at jeg synes du har en til tider meget irriterende og bedrevidende måde at skrive indlæg på!

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser intet galt i mit indlæg. Som Armada siger nævner jeg en række tendenser. At nogen folk læser det, som sandheden kan ikke være mit problem. Jeg går selv nogen gange Ass to the grass, men det ændre ikke på at Patella senen BLIVER stresset i højere grad. Skrev jeg at man ikke skulle lave dybe squats? Nej.

Af de kommentarer og indlæg, som kommer herinde synes jeg klart mine er blandt de bedre.

Jeg vil da skide hul i at min erfaring ikke er særlig stor, når det jeg skriver (og endda ofte direkte citerer kilden) er korrekt.

Det er jo så lige præcis det her der går mig på nerverne ofte! For du poster altid som om du er 100% sikker på at du ved bedst. Men det viser sig jo flere gange, at det jo ikke altid holder stik. Og derudover synes jeg ofte at det videregivet på en ret bedrevidende måde. Som om at du ER Jim Wendler og ikke bare videregiver noget du lige har læst af Jim Wendler (i grove træk, selvf)

Hvis erfaring var en nødvendighed herinde for at måtte udtale sig er det meget få, som står tilbage og rent faktisk må hjælpe folk. Selv nogen af de højtuddannede brugere herinde løfter jo ikke mere end to våde sokker. Hvorfor skulle de så have lov til at tale?

Det er såment ikke så meget hvem der må udtale sig. Mere hvordan de gør det.. Hvis du lægger mærke til det, siger jeg sådan set heller ikke at jeg mener at det er hogwash du skriver hele tiden. Men synes ofte det bliver leveret ret "uheldigt" (for nu at skrive det på en lidt pæn måde)

Og har i helt glemt at erfaring nærmest er en forbudt ting herinde? HelleNielsen's erfaringer og viden fik vi MOL'ere ihf. ikke glæde af fordi, der var en række selvudråbte moderatorer, som lige synes det var på sin plads at gå på heksejagt og dermed jage Helle væk. Fy for satan siger jeg bare!

nok ret irrelevant her. Men da ganske enig... :smile:

Gætter på at det hænger sammen med at David på kort tid er gået fra at være "stor-spørger" til at svare på komplekse spørgsmål, uden at have den en lange erfaring eller relevante uddannelse, som mange nok forventer :smile: og måske nogen gange lidt for endegyldigt :tongue:

nok ret godt ramt...

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Francis, udover at jeg aldrig har citeret eller videresagt noget fra Jim Wendler, så er jeg sådan set meget enig.

Nu kaldte jeg heller ikke Torben for internet hero, men hans indlæg. Og jeg har undskyldt.

Jeg gider ikke at debatere længere på siden for jeg er ikke god til det og mit temperament er for stort, så vær venlig at lade den ligge her.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share