Full squats vs. parallel vs. partial squats


Arno109
 Share

Full squats vs. parallel vs. partial squats  

166 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Har jeg misforstået noget så er det my bad. Synes du at ass too the grass giver ingen problemer what so ever. Jamen så andbefal det dog.

Det skulle heller ikke lyde som en generalisering men et råd, og du har dine. Skal nu også sige jeg er tilhænger af store rom bare det er forsvarligt. Men det er der sikkert også noget galt med. Enhver fys vil sige der skulle være større skadespotentiale involveret i dyde squats. Derfor er en fys ikke gud men der er nok noget at lytte til der.

Nu er jeg fys og jeg anbefaler at træne fuld squat også til patienter der har fået rekonstueret acl (selvfølgelig på det rigtige tidspunkt) ellers er det kun hvor der er skader i leddet der taler imod det.

Men man skal vel se det i forhold til hvad man skal med sin træning, mange mener at det ikke er godt at træne i maskiner, hvilket jeg mener er noget vrøvl. Hvis man ikke af den ene eller anden grund er stand til at træne squat, så er det udemærket at træne i maskine. Det er jo langt fra alle som er hardcore vægtløftere eller andet, den normale gennemsnits dansker vil have godt af bare at træne.

Så det vil være meget forskelligt hvad der er godt for den enkelte, synes det er svært at generellisere og sige at kun en øvelse/dybe dur.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu er jeg fys og jeg anbefaler at træne fuld squat også til patienter der har fået rekonstueret acl (selvfølgelig på det rigtige tidspunkt) ellers er det kun hvor der er skader i leddet der taler imod det.

Men man skal vel se det i forhold til hvad man skal med sin træning, mange mener at det ikke er godt at træne i maskiner, hvilket jeg mener er noget vrøvl. Hvis man ikke af den ene eller anden grund er stand til at træne squat, så er det udemærket at træne i maskine. Det er jo langt fra alle som er hardcore vægtløftere eller andet, den normale gennemsnits dansker vil have godt af bare at træne.

Så det vil være meget forskelligt hvad der er godt for den enkelte, synes det er svært at generellisere og sige at kun en øvelse/dybe dur.

Der kan man se at en anbefalder og andre fys'er gøre ikke. Jeg respektere de enkeltes holdninger og prøver at finde lidt logik i trænings junglen.

Kan du fortæl hvorfor nogle er for og imod fullsquat? Og uddyde det lidt for bægge

Link to comment
Share on other sites

Der kan man se at en anbefalder og andre fys'er gøre ikke. Jeg respektere de enkeltes holdninger og prøver at finde lidt logik i trænings junglen.

Kan du fortæl hvorfor nogle er for og imod fullsquat? Og uddyde det lidt for bægge

Det kræver ikke noget længere svar, andet er der har været og stadig er stor berørings angst indenfor fys kredse at genoptræne med relativt tunge vægte. Der har også været en bølge hvor man påstod at det ikke var funktionelt at træne med vægte.

Det er såmænd bare det, med hensyn til dybden tror jeg det er noget mange er bange for, da man umiddelbart tænker det her må være farligt.

Men sjovt nok laver de fleste gerne springtræning/plyometrisk uden at tænke på at de kræfter man udsætter leddet for her, er langt større end i en squat. Men jeg kan godt forstå hvis du synes det er forvirrende, men du skal også tænke på at fysioterapi er et ungt fag uden lange traditioner for forskning. Det er med til at der findes mange guruer indenfor vores fag, uden der ligger nogen form for evidens bag.

Det kommer forhåbentlig med tiden, men vi er bagud i Danmark sammmenlignet med Sverige har vi kun en håndfuld fysioterapeuter der har en PHD, hvor de har flere hundrede(ved godt at det er et større land, men vi er bagud her !)

Men hvis du møder fysser der siger noget andet, kan du jo spørge om hvilke undersøgelser de refererer til, så bliver de fleste sjovt nok lidt tavse. Der er utallige eksempler indenfor vores fag hvor såkaldt praktisk erfaring har taget voldsomt fejl !.

Ellers må du jo prøve dig frem og se hvad der fungerer for dig.

Link to comment
Share on other sites

Det kræver ikke noget længere svar, andet er der har været og stadig er stor berørings angst indenfor fys kredse at genoptræne med relativt tunge vægte. Der har også været en bølge hvor man påstod at det ikke var funktionelt at træne med vægte.

Det er såmænd bare det, med hensyn til dybden tror jeg det er noget mange er bange for, da man umiddelbart tænker det her må være farligt.

Men sjovt nok laver de fleste gerne springtræning/plyometrisk uden at tænke på at de kræfter man udsætter leddet for her, er langt større end i en squat. Men jeg kan godt forstå hvis du synes det er forvirrende, men du skal også tænke på at fysioterapi er et ungt fag uden lange traditioner for forskning. Det er med til at der findes mange guruer indenfor vores fag, uden der ligger nogen form for evidens bag.

Det kommer forhåbentlig med tiden, men vi er bagud i Danmark sammmenlignet med Sverige har vi kun en håndfuld fysioterapeuter der har en PHD, hvor de har flere hundrede(ved godt at det er et større land, men vi er bagud her !)

Men hvis du møder fysser der siger noget andet, kan du jo spørge om hvilke undersøgelser de refererer til, så bliver de fleste sjovt nok lidt tavse. Der er utallige eksempler indenfor vores fag hvor såkaldt praktisk erfaring har taget voldsomt fejl !.

Ellers må du jo prøve dig frem og se hvad der fungerer for dig.

Ja det lyder meget fornuftigt, prøver også at komme til mine egne konklusioner generelt. Gentager nu kun det de siger. Men det de siger i fullsquat er at hvis man går langt ned bliver hoften trukket bagud så vidt jeg forstår. Og øger mulighed for en diskusprolaps, bla.

Link to comment
Share on other sites

Ja det lyder meget fornuftigt, prøver også at komme til mine egne konklusioner generelt. Gentager nu kun det de siger. Men det de siger i fullsquat er at hvis man går langt ned bliver hoften trukket bagud så vidt jeg forstår. Og øger mulighed for en diskusprolaps, bla.

----------------------------------------------

Kommer vel an på teknikken, men der jo risiko ved alt, så synes du har fået et noget dårligt svar her. Alt med måde !

Link to comment
Share on other sites

Der er en risiko for discusprolaps ved at binde snørrebånd.

Spørgsmålet er om risikoen er så høj at man skal lade være?

Spørgsmålet er også: i forhold til hvad?

Rirsiokoen for en discusprolaps er langt større ved legpresses der er forkert udført, men dem er der sjældent nogen der advarer imod. Squats ser i nogles øjne farlige ud, jeg kan ikke se at frygten for squats kommer af andet end det og af den generelle manglende evne til at udføre squats og andre frivægtsøvelser.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at være ekstremt uvidenskabelig vil jeg da tilføje at alle på mit hold udfører squats, de fleste fullsquats når ankelmobiliteten tillader det, og at det ikke udløser smerter. Har stået på i godt 1,5 år og størstedelen rapporterer væsentligt bedre kropsfornemmelse, mindre knæ-gener de tidligere havde osv. Om det kan tilskrives frivægtsøvelserne som f.eks. frontsquats er nærmest umuligt at sige, da der er et hav af andre faktorer der sikkert har haft indflydelse herpå, men de har ihvertfald ikke fået det dårligere.

Et bette empirisk input fra Onkel Guarden :smile:

Link to comment
Share on other sites

Der er kommet mange gode svar i denne tråd :bigsmile: Jeg har personligt kørt rigtigt Meget squat - og senere frontsquat.

Problemet i mit center er, at der kun er en smith maskine - og vil da hellere køre med fri stang hvis der nu engang var mulighed for det...

Er der nogle er jer der erfaringer med squat i smith maskine - og jeg tænker her specifikt på fodstillingen?

Jeg eksperimentere lidt i øjeblikket om fødderne skal være lige under stangen, lidt foran (så hælen er lige under stangen) eller ca. en fod foran... Jeg placere naturligvis altid

Hofte/ryg lige under stangen i udgangspositionen - men det driller mig lidt med fodpositionen - og jeg kan se det er forskelligt hvad folk gør.

Gode råd er velkomne!

Edited by Arno109
Link to comment
Share on other sites

Der er kommet mange gode svar i denne tråd :bigsmile: Jeg har personligt kørt rigtigt Meget squat - og senere frontsquat.

Problemet i mit center er, at der kun er en smith maskine - og vil da hellere køre med fri stang hvis der nu engang var mulighed for det...

Er der nogle er jer der erfaringer med squat i smith maskine - og jeg tænker her specifikt på fodstillingen?

Jeg eksperimentere lidt i øjeblikket om fødderne skal være lige under stangen, lidt foran (så hælen er lige under stangen) eller ca. en fod foran... Jeg placere naturligvis altid

Hofte/ryg lige under stangen i udgangspositionen - men det driller mig lidt med fodpositionen - og jeg kan se det er forskelligt hvad folk gør.

Gode råd er velkomne!

Findes der ikke en stang i dit center?

Når du kører front, så kan du cleane stangen og tage den derfra...

Link to comment
Share on other sites

Findes der ikke en stang i dit center?

Når du kører front, så kan du cleane stangen og tage den derfra...

Jo, det er der, men det bliver hurtigt akavet når man kommer lidt op i vægt... Har prøvet det - og det dur ikke rigtigt for mig uden en stativ

Link to comment
Share on other sites

Hvad er der i vejen med knævandring? Det er da ikke selve vandringen der indvirker på hvor meget patella senen stresses. Jeg vil mene at det er vendingspunktet der er afgørende i den sammenhæng.
Hvad er for meget stress?

Hvad er skadesfrekvensen på knæ hos vægtløftere i forhold til andre atleter og den almene befolning?

Full squats er ikke skadelige, det kommer helt an på loading parametre og endnu vigtigere: teknik!

Min hofte er stadig fucked, så jeg holder mig fra full squats Men håber de kan komme med igen snart. Full squats, front squats, et bens squats helt i kælderen er alle super gode til at forbedre funktionen så længe kvaliteten i bevægelserne er perfekte.

Nu må i ikke drille anonymiseret-bruger. Det har han selv lige læst! :wink::cool:

Set ud fra hvad jeg betragter som sundt for bevægeapparatet, så er min anbefaling normalt at man varierer sin træning. En del af de squats man laver bør være med stort bevægeudslag i leddet (inden for det man teknisk kan gøre). Det kan evt. være sådan at kun de "lettere" squats laves dybt og de tungere der laves højt. Jeg tror at det er væsentligt, at man ikke udnævner en bestemt vinkel som grænsen, da der specielt omkring vendepunktet udvikles nogle spidskræfter omkring leddet. Hvis disse spidskræfter altid optræder i samme ledposition øger det (muligvis) risikoen for bruskskader.

Hvis man aldrig kommer i yderpositionerne i sine led, vil yder-bruskområderne heller ikke udsættes for belastninger der øger deres ernæring og adaptation til belastning. På den måde kan man opnå at gøre en yderposition mere sårbar ved at skåne den. Ligeledes med den muskulære styring af et led i yderpositionen, som også kræver specifik adaptation.

Lækkert læsning.. En grund til at der stadig står "MZ er gud" på plakaten i mit soveværelse.. :tongue:

Full squat (total ass too the grass) har stor skades potentiale for knæ og ryg, selv vil jeg sige ikke for meget under vandret med lårene (parallel). Men derfor skal man ikke være bange for at gå langt ned, "parallel" er rigtig godt. Hvis man ikke fejler noget så skal man ned til parallel, men at komme der ned teknisk ok er svært i sig selv for de fleste.

nu siger du at det bare er dit råd og andre kan råde anderledes osv. Men hvis det bare er din mening, så er det meget dumt formuleret! Du får det til at lyde som et fakta, hvilket det jo egentlig ikke er (og som du selv siger bagefter). Nok derfor at flere (inkl mig) stejler lidt over det.. :wink:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nu må i ikke drille anonymiseret-bruger. Det har han selv lige læst! :wink::cool:

sikke en lortekommentar, smileys eller ej.

jeg kan ikke se davidolsen laver nogen grov generalisering. han nævner en tendens som flere kan nikke genkendende til. det er så muligt man skal op i TUNGE vægte før det gør sig gældende - men det ændrer ikke på at flere der squatter helt tunge vægte beretter om at mindre knævandring kan give færre knæproblemer. det er da en væsentlig pointe.

Edited by ARMADA_I
Link to comment
Share on other sites

Det var sådan set ikke så meget indholdet den var møntet på. Mere måden det blev fremlagt på:

Jeg synes det er meget uheldigt når man igen og igen kommer med kommentarer som bliver fremlagt meget "konkret" og meget let lyder som egen erfaring/viden, men som man måske ikke så godt kan argumentere sig ud af/vise et egentlig belæg for. Og det synes jeg sker ret ofte fra anonymiseret-bruger's side. Derfor den lille stikpille...

Én ting er hvad man har læst sig til på nogle sider, og har suget til sig. Ikke noget galt i det, og man må selvfølgelig gerne dele ud af det så meget man kan. Men jeg synes personligt ofte at det bliver gjort på en ret uheldig måde. Måske man lige skulle afprøve teorierne først, eller undersøge om der var andre muligheder/argumenter derude først, inden at man fremlægger det alt for konkret. Just my opinion, anyhoo... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var sådan set ikke så meget indholdet den var møntet på. Mere måden det blev fremlagt på:

Jeg synes det er meget uheldigt når man igen og igen kommer med kommentarer som bliver fremlagt meget "konkret" og meget let lyder som egen erfaring/viden, men som man måske ikke så godt kan argumentere sig ud af/vise et egentlig belæg for. Og det synes jeg sker ret ofte fra anonymiseret-bruger's side. Derfor den lille stikpille...

Én ting er hvad man har læst sig til på nogle sider, og har suget til sig. Ikke noget galt i det, og man må selvfølgelig gerne dele ud af det så meget man kan. Men jeg synes personligt ofte at det bliver gjort på en ret uheldig måde. Måske man lige skulle afprøve teorierne først, eller undersøge om der var andre muligheder/argumenter derude først, inden at man fremlægger det alt for konkret. Just my opinion, anyhoo... :wink:

Jeg ser intet galt i mit indlæg. Som Armada siger nævner jeg en række tendenser. At nogen folk læser det, som sandheden kan ikke være mit problem. Jeg går selv nogen gange Ass to the grass, men det ændre ikke på at Patella senen BLIVER stresset i højere grad. Skrev jeg at man ikke skulle lave dybe squats? Nej.

Af de kommentarer og indlæg, som kommer herinde synes jeg klart mine er blandt de bedre.

Jeg vil da skide hul i at min erfaring ikke er særlig stor, når det jeg skriver (og endda ofte direkte citerer kilden) er korrekt.

Hvis erfaring var en nødvendighed herinde for at måtte udtale sig er det meget få, som står tilbage og rent faktisk må hjælpe folk. Selv nogen af de højtuddannede brugere herinde løfter jo ikke mere end to våde sokker. Hvorfor skulle de så have lov til at tale?

Og har i helt glemt at erfaring nærmest er en forbudt ting herinde? HelleNielsen's erfaringer og viden fik vi MOL'ere ihf. ikke glæde af fordi, der var en række selvudråbte moderatorer, som lige synes det var på sin plads at gå på heksejagt og dermed jage Helle væk. Fy for satan siger jeg bare!

Link to comment
Share on other sites

nu siger du at det bare er dit råd og andre kan råde anderledes osv. Men hvis det bare er din mening, så er det meget dumt formuleret! Du får det til at lyde som et fakta, hvilket det jo egentlig ikke er (og som du selv siger bagefter). Nok derfor at flere (inkl mig) stejler lidt over det.. :wink:

Ok min formulering via taster er ikke den bedste. Tager jeg til mig, jeg gentager bare det han sagde og stadig siger i dag. Han siger han har behandlet mange efter at ha kørt squat forkert. Og han råder folk til ikke at køre for dybt netop derfor.

Derfor er jeg ikke total enig, men føler heller ikke at køre helt ned er super godt. Som sagt før: alt med måde. Alle er forskellige derfor er nogle øvelser bedre for nogle end andre. :4flex:

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Jeg squatter selv altid så dybt som muligt, hvilket er et par cm under parallel. Det føles mest naturligt og dækker mit behov.

Mht. knævandring/ikke knævandring, skal man også huske på at WSB folkene er fanatiske med det, blandt andet pga WPO dragterne. Hvis man ser IPF squattere vil man meget sjældent se folk uden knævandring.

Min egen erfaring siger, at for meget olympisk squat (i ol sko) begynder at irritere mine knæ, hvorimod en medium stand med flade sko er væsentligt bedre for knæene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg squatter selv altid så dybt som muligt, hvilket er et par cm under parallel. Det føles mest naturligt og dækker mit behov.

Mht. knævandring/ikke knævandring, skal man også huske på at WSB folkene er fanatiske med det, blandt andet pga WPO dragterne. Hvis man ser IPF squattere vil man meget sjældent se folk uden knævandring.

Min egen erfaring siger, at for meget olympisk squat (i ol sko) begynder at irritere mine knæ, hvorimod en medium stand med flade sko er væsentligt bedre for knæene.

-------------------------------------------------

Det lyder meget plausibelt, man bruger faktisk også skråbrædt til rehabilitering i forhold til eks springerknæ. dog skal det siges at der ikke foreligger noget endegyldigt svar endu, men skråbrædtet bruges da man formoder det giver extra stress på netop ligamentum patella.

Det bruges her positivt for at skabe bedre ernæring til senen og gøre den tykkere og stærkere.

Man kan iøvrigt altid tale for både det ene og det andet, men endnu engang så må det være et individuelt valg. Endelig kan man jo også sige at hvis man kører halve benbøj så kommer det temelig meget extra vægt på stangen og det vil for nogen været svært at håndtere :bigsmile:

Endelig kan jo også bruge dødløft, opstigninger, udfaldsskridt mm for at træne sine ben stærke....................

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt ved siden af. Der er flere folk, det får rygproblemer ved at sidde for meget ned, end ved at træne forkert, trods alt :wink:

Andelen af folk, der bare sidder ned er også noget større end andelen af folk som træner, så det samlede overraskelsesniveau er ikke højt :wink:

Mht. vægtløftere, der ofte har stor knævandring, vil jeg gerne vide om der er belæg for at postulere at de ikke har knæproblemer, da det ikke synes at være tilfældet udfra de vægtløftere jeg jeg er stødt på herhjemme. Jeg har mødt flere med dårlige knæ og knæoperationer hos nogle ældre af slagsen.

Link to comment
Share on other sites

Andelen af folk, der bare sidder ned er også noget større end andelen af folk som træner, så det samlede overraskelsesniveau er ikke højt

Thx Capt. Obvious :wink:

Mht. vægtløftere, der ofte har stor knævandring, vil jeg gerne vide om der er belæg for at postulere at de ikke har knæproblemer, da det ikke synes at være tilfældet udfra de vægtløftere jeg jeg er stødt på herhjemme. Jeg har mødt flere med dårlige knæ og knæoperationer hos nogle ældre af slagsen

Enig :smile: Forskellen er bare om det kan siges udelukkende at være pga dyb squat. Det her kan nok heller ikke være helt godt for knæene;

Edit:

Eller tredje forsøg her;

Avs.

Edited by Moos
Link to comment
Share on other sites

Thx Capt. Obvious :wink:

Enig :smile: Forskellen er bare om det kan siges udelukkende at være pga dyb squat. Det her kan nok heller ikke være helt godt for knæene;

Edit:

Eller tredje forsøg her;

Avs.

----------------------------------------------------------------

Tjaa inconito sagde jo at han havde set nogle undersøgelser der ikke påviste flere knæskader hos vægtløftere. Jeg tror bare at det umiddelbart vil være svært at belyse det emne fyldestgørende.

Det er ikke nok med røgtgen billeder, da mange skader må anses for at være relaterede til senevæv/ligamenter (der er dog ikke fundet større løshed i knæleddet hos

vægtløfter i forhold til "almindelige" mennesker så vidt jeg husker)

Desuden skal man følge vægtløftere i en lang årrække for at se om der opstår senskader som følge af en vægtløftningskarriere. Hvor mange opgiver i en alder af 55-60 når de får nyt knæ at de dyrkede vægtløftning i en årrække på måske 10-15 år ?

Elitevægtløftere træner ekstremt ensidigt de træner gerne træk/stød 2 gange om dagen 7 dage om ugen, det er svært at forestille sig at det ikke giver extra skader på knæ mm.

Der skal også være mange personer i sådant et studie ( ved godt at man kan have en signifikant p-værdi ved en gruppe på 10-15 stykker) men får man så alligevel hele sandheden ?.

Jeg ved det ikke, men eksempelvis rådgav man jo også førhen efter en korsbåndsoperation at atleten kunne fortsætte karrieren uden problemer. Idag ved man at rigtig man får slidgigt efterfølgende en korsbåndsoperation og man er begyndt at rådgive eks håndboldspillere til at tænke sig om inden de hovedløst forsætter karrieren som intet var hændt.

Så det er nok ikke noget ja eller nej svar her. Noget helt andt er at jeg er overbevist om at der vil komme en eksplosion at skader relateret til idræt de kommende år. Idet folk har fået mer fritid og dermed også chancen til at "ødelægge" deres krop. Men igen førhen var det større forekomst af arbejds relaterede skader sååååååå

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Var det ikke en påstand? Jeg synes ikke at have set at den skulle være baseret på undersøgelser, hvilket også var grunden til at jeg spurgte i første omgang.

Det er muligt det er forkert, men det ser ud som om det er en konklusion han selv drager, baseret på?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share