opvarmning


pumping john
 Share

Recommended Posts

Dynamisk bevægelighed før træning er et must. Nogen dage i større mængder end andre.

Mht. opvarmingssættene inden du når dine egentlige worksets så afhænger det lidt af i hvilken periode du befinder dig i din HST cyklus.

Det kræver jo naturligvis ikke samme antal opvarmningssæt når du løfter for 15 reps, som når du gør for 5.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

ok det kan jeg godt se.

Troede i øvrigt lige det var en kvinde der havde svaret.

Kunne ik forstå hun kendte til hst:)

Nå men, hva så når man er i uge 6? skal man så varme op før hver øvelse??

Hvorfor skulle en kvinde ikke kende til hst?

Sidst jeg tjekkede kunne kvinder da også læse...

Link to comment
Share on other sites

det er helt fint hvis, du bare løber lidt inden du går igang med træningen, for så er dine led varme :bigsmile:

Så du fraråder brug af opvarmningssæt?

Spændende...

Jeg ville nu i stedet anbefale at du lige tager et par opvarmningssæt inden du går igang med dine worksets.

Link to comment
Share on other sites

det er helt fint hvis, du bare løber lidt inden du går igang med træningen, for så er dine led varme :bigsmile:

Lad nu være med at rådgive folk når du ikke aner en dyt om træning! Læs læs læs herinde indtil du har basalviden på plads....

Edit- tastefejl

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

det er helt fint hvis, du bare løber lidt inden du går igang med træningen, for så er dine led varme :bigsmile:

Det kan bruges til at hæve kropstemperaturen, men det er så også det. :smile: Man må også gå udfra at de fleste, inden en vægtræning, ikke er interesseret i at udmatte sig selv inden træningen overhovedet går i gang.

Link to comment
Share on other sites

Lad nu våre med at rådgive folk når du ikke aner en dyt om træning! Læs læs læs herinde indtil du har basalviden på plads....

Sikke da en gang sludder og vrøvl. Selvfølgelig kan man løbe 10 min stille og roligt inden man skal vægttræne..........................tror nærmere der noget basis viden du/andre skulle have omkring opvarmning.

Selvfølgelig tager man også opvarmningssæt inden man går på en tung vægt, men selv vægtløftere kan finde på at varme op med eksempelvis cykling, det har jeg set Stian Grimseth gøre, men han lavede også kun på den anden side af 400 kg i to-kamp.

Edited by romeren
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Sikke da en gang sludder og vrøvl. Selvfølgelig kan man løbe 10 min stille og roligt inden man skal vægttræne..........................tror nærmere der noget basis viden du/andre skulle have omkring opvarmning.

Selvfølgelig tager man også opvarmningssæt inden man går på en tung vægt, men selv vægtløftere kan finde på at varme op med eksempelvis cykling, det har jeg set Stian Grimseth gøre, men han lavede også kun på den anden side af 400 kg i to-kamp.

Der er væsentlig forskel på let løb og cykling...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at det er meget individuelt hvad folk benytter sig af. Personligt kunne jeg aldrig finde på at gå kold ind på et worksæt, dertil betyder neural drive, opvarmede led, tilvænning osv., alt for meget.

Af opvarmning plejer jeg selv af lave diverse svingøvelser, lette db swings eller snatches, overheadsquats og lignende øvelser for at få kroppen varmet op. Det er dog mest inden underkropstræning - ved overkropstræninger varmer jeg op med lette sæt.

Det kan bruges til at hæve kropstemperaturen, men det er så også det. Man må også gå udfra at de fleste, inden en vægtræning, ikke er interesseret i at udmatte sig selv inden træningen overhovedet går i gang.

Ja, men en øget kropstemperatur gør jo også at ledene bliver smurt og musklerne arbejder bedre :smile:

(Endnu en grund til at at jeg ikke varmer voldsomt meget op - der skal ingenting til før end jeg er ved at svede ihjel :tongue: )

Link to comment
Share on other sites

Sikke da en gang sludder og vrøvl. Selvfølgelig kan man løbe 10 min stille og roligt inden man skal vægttræne..........................tror nærmere der noget basis viden du/andre skulle have omkring opvarmning.

Selvfølgelig tager man også opvarmningssæt inden man går på en tung vægt, men selv vægtløftere kan finde på at varme op med eksempelvis cykling, det har jeg set Stian Grimseth gøre, men han lavede også kun på den anden side af 400 kg i to-kamp.

Maxi skrev at det var nok bare at løbe lidt, og du skriver SELV "selvfølgelig tager man også opvarmningssæt inden man går på en tung vægt"

Link to comment
Share on other sites

Ja, men en øget kropstemperatur gør jo også at ledene bliver smurt og musklerne arbejder bedre :smile:

(Endnu en grund til at at jeg ikke varmer voldsomt meget op - der skal ingenting til før end jeg er ved at svede ihjel :tongue: )

Øger cykling mobiliteten i hofterne inden en omgang sumo / wide stance squat? :wink:

Musklerne arbejder bedre? Ja, men din bevægelighed stinker stadig når du stiger ned fra cyklen og evt. dysfunktionelle muskelgrupper er stadig ikke aktiveret og klar til at løfte. Hoftebøjerne, Piriformis ect. behøver muligvis også at blive strukket lidt og CNS mangler stadig lige at komme igang.

Kan du se hvor jeg vil hen? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Øger cykling mobiliteten i hofterne inden en omgang sumo / wide stance squat? :wink:

Og det skulle en omgang dynamisk strecth hjælper på - det tror jeg ikke!

Musklerne arbejder bedre? Ja, men din bevægelighed stinker stadig når du stiger ned fra cyklen og evt. dysfunktionelle muskelgrupper er stadig ikke aktiveret og klar til at løfte. Hoftebøjerne, Piriformis ect. behøver muligvis også at blive strukket lidt og CNS mangler stadig lige at komme igang.

Kan du se hvor jeg vil hen? :smile:

Nej.... hvorfor skulle din bevægelighed stinke, på grund af at du varmer op - jeg kan ikke helt se sammenhængen...

Og evt. dysfunktionelle muskelgrupper vil da være varmet op... og hvorfor er det, de ikke skulle være aktiverede? og hvad mener du iøvrigt med aktiveret?

Du har da ganske ret i, at dynamisk strecthing kan være ganske fint..., men jeg mener ikke, det er som en aktivering af CNS elller til forøgelse af smidighed generelt

Link to comment
Share on other sites

Og det skulle en omgang dynamisk strecth hjælper på - det tror jeg ikke!

Fire hydrants, Over/under drill, hurdles er øvelser, som for mig er et must inden jeg laver semi widestance squats og sumo dødløft. Så jo, det øger din mobilitet i hofterne.

Nej.... hvorfor skulle din bevægelighed stinke, på grund af at du varmer op - jeg kan ikke helt se sammenhængen...

Og evt. dysfunktionelle muskelgrupper vil da være varmet op... og hvorfor er det, de ikke skulle være aktiverede? og hvad mener du iøvrigt med aktiveret?

Lad os sige at man har problemer med at aktivere sin gluteus muskulatur fordi de er dysfunktionelle.

At få aktiveret dem kræver dermed at man laver nogle specifikke øvelser, for at få dem aktiveret og dermed sørge for at man løfter tungere, løfter med bedre teknik, rent faktisk rammer gluteus under vægt øvelserne.. Øvelser, som glute bridges, birddogs ect. er glimrende til dette formål.

Du har da ganske ret i, at dynamisk strecthing kan være ganske fint..., men jeg mener ikke, det er som en aktivering af CNS elller til forøgelse af smidighed generelt

CNS kan få et boost ved at lave box jumps eller wideouts (osv), som prelifting øvelser. Ganske simpelt.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen en af de største misforståelser at moderat løb / cykling er nok til at forberede en på at løfte vægte, dyrke sport o.lign. Ser du på enhver anerkendt coach i feltet vil de alle have en velstruktueret og velovervejet opvarmningsprogram hvad enten det skal bruges inden en vægtræning, før kamp, før træning osv...

Ser vi nogensinde et helt NBA, NHL, NFL hold sidde på en cykel før en kamp/træning? Nej!

Vi ser dem blandt andet ligge på gluvet på række og lave dynamiske øvelser, inden de får ud i noget moderat løb før kamp/træning.

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelthen en af de største misforståelser at moderat løb / cykling er nok til at forberede en på at løfte vægte, dyrke sport o.lign. Ser du på enhver anerkendt coach i feltet vil de alle have en velstruktueret og velovervejet opvarmningsprogram hvad enten det skal bruges inden en vægtræning, før kamp, før træning osv...

Ser vi nogensinde et helt NBA, NHL, NFL hold sidde på en cykel før en kamp/træning? Nej!

Vi ser dem blandt andet ligge på gluvet på række og lave dynamiske øvelser, inden de får ud i noget moderat løb før kamp/træning.

------------------------------------------------------------------------

Nu går det da helt galt for dig...................du udtalte at løb kun hævede krops temeraturen forkert !

Ganske kort........kemiske reaktioner går hurtigere(enzymaktiviteten øges), nervelednings hastigheden øges, blodets viskositet bliver mindre, transporten af ilt til musklerne går hurtigere, vævet får større plasticitet.

Ledvæsken bliver flydende og derved bliver den indre ledmodstand mindre. Koordinationen forbedres...............................en lang række parameter bliver bedre ved en grundig opvarmning også løb !

Dysfunktionelle muskler hva snakker du om ? går ikke udfra at vi snakker om atleter der er skadede nu ?

Bare så du ved så nedsætter udstrækning af muskler kontraktionshastigheden hvilket vil sige det er præstations nedsættende inden et tungt løft.

Jeg er helt på linie med at opvarmning bør være specifik iforhold til den idræt du dyrker. Hvis løft af tunge vægte ja så er det nok smart at man tager opvarmnings sæt også for at blive psykisk parart, det burde vel give sig selv.

I fik det bare til at lyde som om man var idiot hvis man løb inden eks vægttræning. Men som moos sagde så er opvarmning også ganske individuelt og der vil ikke være noget præstations nedsættende ved 10 min let løb, med mindre det udmatter atleten. Jeg ville nok ikke anbefale en 130 kg styrke atlet at løbe først.

Jeg synes bare at du skulle acceptere at der er mange måder at gøre tingene på og ikke kun en vej.

Link to comment
Share on other sites

Nu går det da helt galt for dig...................du udtalte at løb kun hævede krops temeraturen forkert !

Ganske kort........kemiske reaktioner går hurtigere(enzymaktiviteten øges), nervelednings hastigheden øges, blodets viskositet bliver mindre, transporten af ilt til musklerne går hurtigere, vævet får større plasticitet.

Ledvæsken bliver flydende og derved bliver den indre ledmodstand mindre. Koordinationen forbedres...............................en lang række parameter bliver bedre ved en grundig opvarmning også løb !

Dysfunktionelle muskler hva snakker du om ? går ikke udfra at vi snakker om atleter der er skadede nu ?

Bare så du ved så nedsætter udstrækning af muskler kontraktionshastigheden hvilket vil sige det er præstations nedsættende inden et tungt løft.

Jeg er helt på linie med at opvarmning bør være specifik iforhold til den idræt du dyrker. Hvis løft af tunge vægte ja så er det nok smart at man tager opvarmnings sæt også for at blive psykisk parart, det burde vel give sig selv.

I fik det bare til at lyde som om man var idiot hvis man løb inden eks vægttræning. Men som moos sagde så er opvarmning også ganske individuelt og der vil ikke være noget præstations nedsættende ved 10 min let løb, med mindre det udmatter atleten. Jeg ville nok ikke anbefale en 130 kg styrke atlet at løbe først.

Jeg synes bare at du skulle acceptere at der er mange måder at gøre tingene på og ikke kun en vej.

Du vil gøre dig selv en tjeneste i at lære grundlæggende netikette.

I hver eneste tråd du deltager i, kommer du med personfornærmelser og flabetheder.

Næste gang du ikke kan finde ud af tiltale mig med respekt gider jeg simpelthen ikke at respondere.

No offence, men har du ikke hørt om inaktive / dysfunktionelle muskelgrupper er det nok på tide. Det anti-aktive samfund vi lever i har medført at det ses oftere og oftere. Og nej, der er ikke tale om en direkte skadet muskel, blot en muskel, som har svært ved at aktivere.

Jeg er udmærket klar over at man skal være varsom med prestretching før træning.

Det ændre dog ikke på at man kan opleve kraftig præstationsfremgang med statisk stræk før træning/kamp ved at strække de rigtige muskelgrupper. Et statisk stræk af hoftebøjerne før træning er fx næsten altid at foretrække og vil forøge performance markant. Min Piriformis bliver også strukket før træning af andre gavnlige årsager.

Så statisk pre-stretching kan være yderst gavnlig hvis man ved hvordan det skal benyttes.

En moderat cykel eller løbetur er stadig ikke nok til få kroppen 100 % klar. Og det har intet at gøre med at jeg ikke vil acceptere at tingene kan gøres på andre måder.

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

Du vil gøre dig selv en tjeneste i at lære grundlæggende netikette.

I hver eneste tråd du deltager i, kommer du med personfornærmelser og flabetheder.

Næste gang du ikke kan finde ud af tiltale mig med respekt gider jeg simpelthen ikke at respondere.

No offence, men har du ikke hørt om inaktive / dysfunktionelle muskelgrupper er det nok på tide. Det anti-aktive samfund vi lever i har medført at det ses oftere og oftere. Og nej, der er ikke tale om en direkte skadet muskel, blot en muskel, som har svært ved at aktivere.

Jeg er udmærket klar over at man skal være varsom med prestretching før træning.

Det ændre dog ikke på at man kan opleve kraftig præstationsfremgang med statisk stræk før træning/kamp ved at strække de rigtige muskelgrupper. Et statisk stræk af hoftebøjerne før træning er fx næsten altid at foretrække og vil forøge performance markant. Min Piriformis bliver også strukket før træning af andre gavnlige årsager.

Så statisk pre-stretching kan være yderst gavnlig hvis man ved hvordan det skal benyttes.

En moderat cykel eller løbetur er stadig ikke nok til få kroppen 100 % klar. Og det har intet at gøre med at jeg ikke vil acceptere at tingene kan gøres på andre måder.

Respekt du er da for sjov, du kører frem med 100 km i timen som du ved alt. Jeg troede vi snakkede om atleter der skulle varme op, nu snakker du pludselig om inaktive mennesker...............en skadesfri atlet har vel ikke inaktive muskler.......kan ikke se hvor du vil hen med det.

Stræk af din piriformis ja sikkert fint...........behøver jeg at nævne at der ikke er noget bevis for piriformis syndrom.

Med hensyn til tonen så stå jeg ved hvad jeg har skrevet, du farer frem som om du har patent på sandheden. Jeg synes ofte at dine indlæg bærer præg af manglende basal viden. Derfor skurer det voldsomt i mine øre når du farer frem som altvidende.

Endvidere så påstod du at løb kun ville forhøjede kropstemperaturen...............Burde også være elementært at det vist ik er det eneste element........

Jeg har aldrig påstået at en løbetur var nok, det vil du også se hvis du læser mine indlæg igen !.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig påstået at en løbetur var nok, det vil du også se hvis du læser mine indlæg igen !.

Du entrerede debatten med med et forsvar af Maxis postulat som lød-

"det er helt fint hvis, du bare løber lidt inden du går igang med træningen, for så er dine led varme"

Edit-Hvis du er interesseret i at tænke over din argumentationsfejl, så se på brugen, og eventuelt betydningen, af ordene "bare" og "også"

Edited by Christian B
Link to comment
Share on other sites

Fire hydrants, Over/under drill, hurdles er øvelser, som for mig er et must inden jeg laver semi widestance squats og sumo dødløft. Så jo, det øger din mobilitet i hofterne.

Nu har jeg ikke anvendt dynamisk stecthing i særlig stor udstrækning selv, men rent teoretisk vil din dynamisk fleksiblitet øges..., men din statiske fleksibilitet vil ikke øges markant, hvor jeg ikke kan se, at det vil hjælpe i de to nævnte øvelser...

Og igen det handler vist meget, om den udøver vi har med at gøre... Det er absolut ikke nødvendigt for alle...

Lad os sige at man har problemer med at aktivere sin gluteus muskulatur fordi de er dysfunktionelle.

At få aktiveret dem kræver dermed at man laver nogle specifikke øvelser, for at få dem aktiveret og dermed sørge for at man løfter tungere, løfter med bedre teknik, rent faktisk rammer gluteus under vægt øvelserne.. Øvelser, som glute bridges, birddogs ect. er glimrende til dette formål.

Helt enig - jeg syntes dog, at en omgang opvarmningssæt med fokus på den muskelgruppe kan fungerer lige så godt, hvis ikke bedre...

CNS kan få et boost ved at lave box jumps eller wideouts (osv), som prelifting øvelser. Ganske simpelt.

Igen meget afgørende, hvad du skal lave bagefter... CNS vil aktiveres bedre i opvarmnings sæt til mange styrketræningsøvelser...

SÅ alt i alt, så vil jeg da give dig ret, men jeg er ikke enig i med dig i, at dette er nødvendigt og skal bruges så universalt, som du ligger op til

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg ikke anvendt dynamisk stecthing i særlig stor udstrækning selv, men rent teoretisk vil din dynamisk fleksiblitet øges..., men din statiske fleksibilitet vil ikke øges markant, hvor jeg ikke kan se, at det vil hjælpe i de to nævnte øvelser...

Jeg er ikke enig. Hvis du har prøvet at sumo dødløfte eller lavet halvbredde squats til boks over en længere periode vil du også vide at dine hofter kan blive temmelig ømme og halvsmadrede. Derfor er det vigtigt at øge mobiliteten og dette er især vigtig inden træning. Folk i de amerikanske forbund, der løfter med ultra bredt stance i briefs og tolags dragter vil alle sige at mobilitetsarbejde er yderst vigtig for at holde dem skadesfrie.

Et bredt stance, som Chuck fx benytter er pænt hårdt for hofterne, briefs eller ej.

Rent sportsspecifikt er hoftemobilitet også meget vigtig.

Kender du til sporten amerikansk fodbold vil du vide at måden man bevæger sig på gør at hofterne får tæsk - mange tæsk!

Edited by anonymiseret-bruger
Link to comment
Share on other sites

men jeg er ikke enig i med dig i, at dette er nødvendigt og skal bruges så universalt, som du ligger op til

Nu har jeg ikke sagt nogen steder at mobilitets arbejde til hofterne skal bruges til hvert eneste formål.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke man har prøvet at lave dynamisk bevægelighed inden træning, skal man ikke udtale sig om det.

Plain and simple...

Man kan fint løbe en tur for at varme op, men hvorfor det, når man kunne lave en meget mere specifik opvarmning og en opvarmning der forbedrer funktionen?

Lette dynamiske bevægelser for at aktivere og øge bevægeligheden i bestemte muskelgrupper varmer kroppen op, forbereder de specifikke led der skal benyttes til træning (bevægelse af et led er også en stimulus til frigivelse af ledvæske), og øger specifik bevægelighed.

Statisk udstrækning hæmmer den givne muskel man strækker. Men hvad nu hvis det er pointen?

At hæmme en overaktiv muskel inden træningen?

Løåbeture eller en cykeltur er bare slet slet ikke effektivt som specifikke opvarmningsøvelser.

Før bentræning er et complex af powersnatches til overheadsquats og barbell lunges er et godt eksempel. Let vægt, måske bare stangen og så en powersnatch = neural tænding, udstrækning af bryst, aktivering af skulerblade, overhead squat = hofte fleksibilitet, aktivering af core og thoracale extensorer rotator cuff, lunges = aktivering af baller stræk af hoftebøjere og hoftemuskulatur.

Det kan man ikke gøre på en let løbetur.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share