Squat


Dennis 1Ton
 Share

Recommended Posts

Jamen de diskutere bare hvad de mener er bedst, der er intet der fortæller om facts og beviser????

Men det kan du sikkert hjælpe med?

Er der øget risiko, evt. hvilken ved deep squat og er det bevist? Eller er det bare endu en myte?

Udfra svag hukommelse mener jeg at det er "farligere" for dine knæ med ass to the grass. Men der var en der var uddannet læge som ikke have set flere squatulykker pga. dybe squats. Men det er lang tid siden, og hvis du har dårlige knæ så lad være med at gå længere ned en 90 graders vinkel :)

Link to comment
Share on other sites

Udfra svag hukommelse mener jeg at det er "farligere" for dine knæ med ass to the grass. Men der var en der var uddannet læge som ikke have set flere squatulykker pga. dybe squats. Men det er lang tid siden, og hvis du har dårlige knæ så lad være med at gå længere ned en 90 graders vinkel :)

Baseret på hvad?

Link to comment
Share on other sites

hej

Så vodt jeg ved, er der ikke nogen undersøgelser der peger på, at deep squat skulle være "skadeligt". Udføres øvelsen korrekt, er det kun i bundpositionen knæene "tvinges" en anelse ud over knæet. Har talt med flere fysioterapeuter om det, og deres opfattelse er, at det ikke umiddelbart øger skadesrisikoen markant.

En ting man dog skal være opmærksom på, når man træner deep squat er, at man ikke må runde i ryggen i bundpositionen. Dette er der mange der gør når de starter pga manglende smidighed....

Har selv kørt deep squat i ca 2 år nu ca 3 gange pr. uge, og har ikke oplevet nogen problemer :bigsmile: . Kan kun anbefale denne øvelse...

Et sidespring... Mener at jeg på et tidspunkt læste en undersøgelse, der talte for front squat ift. alm back squat, da belastningen på "ryggen" skulle være mindre, dels fordi man ikke kan tage så mange kg, dels fordi tyngdepunktet ligger længere fremme, og at man ikke ikke kunne involvere ryggen i samme grad som i back squat...

Olesen

Link to comment
Share on other sites

En masse læsning:

http://jrrasmussen.dk/download/diverse/squat1to39.pdf

Kort sagt er der ingen grund til bekymring.

Som med så meget andet så kan det udføres sikkert og med god effekt, ligesom det kan udføres meget dumt.

Lige på stående fod er der lidt ting især ved dybe squats man skal være påpasselig med.

- Runding i lænden som nævnt = BAD.

- Undgå at baglår og læg trykkes så meget sammen at knæleddets styrke kompromitteres.

- Bounce ikke i bunden, men hav kontrol og spænding på musklen hele vejen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror bestemt ikke "kun" det er en myte, idet jeg kender flere der er kommet tilskade v. alm squat og deep - min personlige erfaring og mening, er at når man squatter, så skal man være 100% på det rene med sin position og gerne have en med der kan korrigere hvis man går skævt eller lignende i øvelsen:-)

Klø på

H*

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share