Sign in to follow this  
Captain

Hvilken en mel?

Recommended Posts

Hey

Jeg forsøger at undgå al hvedemel i min kost, holder mig fra hvidt brød, hvid pasta, hvide ris osv. Men hvad med rismel og majsmel? er det ok i feks. bagning?

Hvorfor undgår du det fremfor eksempelvis majsmel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hey

Jeg forsøger at undgå al hvedemel i min kost, holder mig fra hvidt brød, hvid pasta, hvide ris osv. Men hvad med rismel og majsmel? er det ok i feks. bagning?

Rugmel, fuldkornshvedemel?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøv med speltmel.. Eller hvid hvede, som er noget a la hvedemel, men bare med flere fibre i. Eller noget i den stil.

Når jeg bager blander jeg bare lidt forskelligt.. Men sådan så det passer til opskriften. Laver jeg pandekager er der f.eks mere speltmel og hvid hvede end rugmel. Så de bliver "lette". Er det grove boller jeg bager er der mere groft mel i end ellers.

Men prøv dig frem..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grunden til at jeg ikke spiser hvedemel er at det ikke er andet end hurtige kulhydrater for kroppen og fungerer som sukker i tarmene, udover det stiger ens blodsukker også af det. Mit spørgsmål gik derfor mere på om det er bedre med majsmel og rismel? Jeg bruger selvfølgelig også groft rugmel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fra www.foodcomp.dk

Majsmel

Corn flour

Zea mays L. Svind: 0%

--------------------------------------------------------------------------------

Indhold pr. 100 g Enhed Indhold Variation Antal Kilde

--------------------------------------------------------------------------------

Energi kJ 1528 00050

Protein, total [NCF: 6.25] g 6.8 1 05165

total-N g 1.09 1 05165

Fedt, total [FACF: 0.800] g 2.8 1 05165

mættede fedtsyrer g 0.38 00050

monoumætt. fedtsyrer g 0.68 00050

polyumætt. fedtsyrer g 1.18 00050

Kulhydrat, total g 78.7 1 05165

kulhydrat, tilgængelig g 75.5 00050

tilsat sukker g 0 00000

kostfibre g 3.20 1 05165

Alkohol g 0 00805

Aske g 0.6 1 05165

Vand g 11.1

--------------------------------------------------------------------------------

Rismel

Rice flour

Oryza sativa L. Svind: 0%

--------------------------------------------------------------------------------

Indhold pr. 100 g Enhed Indhold Variation Antal Kilde

--------------------------------------------------------------------------------

Energi kJ 1527 00050

Protein, total [NCF: 5.95] g 7.3 7.1 - 7.5 2 05165

total-N g 1.23 1.19 - 1.26 2 05165

Fedt, total [FACF: 0.820] g 1.3 1 05165

mættede fedtsyrer g 0.30 00050

monoumætt. fedtsyrer g 0.32 00050

polyumætt. fedtsyrer g 0.45 00050

Kulhydrat, total g 80.1 80.1 - 80.2 2 05165

kulhydrat, tilgængelig g 79.3 00050

tilsat sukker g 0 00000

kostfibre g 0.80 0.8 - 0.8 2 05165

Alkohol g 0 00000

Aske g 0.5 0.5 - 0.5 2 05165

Vand g 10.8 10.6 - 11.0 2

Wheat flour

Triticum aestivum L. Svind: 0%

--------------------------------------------------------------------------------

Indhold pr. 100 g Enhed Indhold Variation Antal Kilde

--------------------------------------------------------------------------------

Energi kJ 1481 00050

Protein, total [NCF: 5.70] g 9.6 8.9 - 10.8 14 S1305

total-N g 1.69 1.56 - 1.90 14 S1306

Fedt, total [FACF: 0.670] g 1.6 1.3 - 1.9 14 S1307

mættede fedtsyrer g 0.22 00050

monoumætt. fedtsyrer g 0.17 00050

polyumætt. fedtsyrer g 0.69 00050

Kulhydrat, total g 76.0 73.4 - 76 14 S1309

kulhydrat, tilgængelig g 72.3 00050

tilsat sukker g 0 00000

kostfibre g 3.70 2.2 - 4.8 14 S1310

Alkohol g 0 00000

Aske g 0.7 0.40 - 1.3 14 S1311

Vand g 12.7 12.2 - 13.2 14 S1312

Så kan du jo selv sammenligne.

Edited by Keki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak for hjælpen Keki, det var pænt af dig :-) Måske vil en mere kostkyndig end jeg selv er prøve at give mig et svar udfra Kekis' indlæg!? Til Torben, du har ret i at jeg også undgår gluten, men i økologisk ris og majsmel er der heller ikke tilsat gluten. Så for at koge det helt ned: Er ris og majsmel et sundere alternativ til hvedemel, eftersom jeg ikke ønsker "sukker effekten" fra hvedemel, eller er det præcis det samme for ris og majsmel?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak for hjælpen Keki, det var pænt af dig :-) Måske vil en mere kostkyndig end jeg selv er prøve at give mig et svar udfra Kekis' indlæg!? Til Torben, du har ret i at jeg også undgår gluten, men i økologisk ris og majsmel er der heller ikke tilsat gluten. Så for at koge det helt ned: Er ris og majsmel et sundere alternativ til hvedemel, eftersom jeg ikke ønsker "sukker effekten" fra hvedemel, eller er det præcis det samme for ris og majsmel?

Ved ikke hvad du mener med sukker effekten, men kulhydrater kommer du ikke til at ungå, hvis du vil bage brød, idet kulhydrat er hovedbestanddelen i alle kornprodukter/ris/majs. Nogle af de "sundeste" kornprodukter er dem baseret på fuldkornshvedemel. Dette med hensyn til fedtsyre og den høje andel af fibre (som jo også er kulhydrat). Om der skulle være en større forskel på mikronærringsstoffer har jeg ikke overblikket over.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak for hjælpen Keki, det var pænt af dig :-) Måske vil en mere kostkyndig end jeg selv er prøve at give mig et svar udfra Kekis' indlæg!? Til Torben, du har ret i at jeg også undgår gluten, men i økologisk ris og majsmel er der heller ikke tilsat gluten. Så for at koge det helt ned: Er ris og majsmel et sundere alternativ til hvedemel, eftersom jeg ikke ønsker "sukker effekten" fra hvedemel, eller er det præcis det samme for ris og majsmel?

Gluten er ikke noget man tilsætter...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tak for hjælpen Keki, det var pænt af dig :-) Måske vil en mere kostkyndig end jeg selv er prøve at give mig et svar udfra Kekis' indlæg!? Til Torben, du har ret i at jeg også undgår gluten, men i økologisk ris og majsmel er der heller ikke tilsat gluten. Så for at koge det helt ned: Er ris og majsmel et sundere alternativ til hvedemel, eftersom jeg ikke ønsker "sukker effekten" fra hvedemel, eller er det præcis det samme for ris og majsmel?

Nej. Forskellen er imo betydningsløs.

Hvis du ønsker et sundere alternativ skal du som tidligere nævnt vælge fuldkornsprodukter, i det de optages langsommere og mætter længere, hvilket (forhåbentlig, såfremt du føler din sult og spiser derefter) vil gøre at du indtager færre kalorier i løbet af dagen.

Du kan evt. tilsætte bageprotein eller æggehvider for at øge proteinindholdet i brødet, da protein også øger "mætningsværdien".

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nej. Forskellen er imo betydningsløs.

Hvis du ønsker et sundere alternativ skal du som tidligere nævnt vælge fuldkornsprodukter, i det de optages langsommere og mætter længere, hvilket (forhåbentlig, såfremt du føler din sult og spiser derefter) vil gøre at du indtager færre kalorier i løbet af dagen.

Du kan evt. tilsætte bageprotein eller æggehvider for at øge proteinindholdet i brødet, da protein også øger "mætningsværdien".

Nu er egenskaben af en given fødevare meget andet end protein-, kulhydrat- fedt- fordeling; glykæmisk indeks samt fiberindhold.

Så du kan ikke bare ved, at sammenligne disse værdier, konkludere at der ingen forskel er på div. fødevarer.

Hvedemel har i længere tid haft et dårligt ry.

Og mistænkes for at være kædet sammen med en masse sundhedsproblemer..

Dette kan ikke kun tilskrives cøliaki (intolerans over for gluten), eller højt glykæmisk indeks.

Det er desuden værd at bemærke, at en stor procentdel af de mennesker som er diagnosticeret som havende cøliaki, tåler spelt på trods af, at dette også indeholder gluten. Hvorfor det forholder sig sådan, er man ikke helt klar over..

En ting er sikkert, mange mennesker verden over har oplevet virkelig gode resultater ved at udelukke hvede fra deres kost.

Forklaringen skal muligvis findes i at hvede er en yderst fremavlet fødevare.

Problemet med mange fremavlede fødevarer er, at mange af de gode naturlige egenskaber går tabt i processen for at gøre høstudbyttet større.

Spelt derimod er en ældre, oprindelig sort.

Ved at sammenligne mineral indhold i hvede og spelt, vil man også se en tydelig forskel, i spelts favør.

Ligesom spelt også har et betydelig højere proteinindhold.

Derfor vil mit råd være... Vælg spelt. Helst grahams spelt, og helst økologisk eller biodynamisk.

Det skal desuden nævnes, at man skal være obs, hvis man køber speltbrød hos bageren.

I mannge tilfælde er kun 20-30 % af melet speltmel, mens resten er hvedemel.

I følge lovgivningen har de dog ret til at kalde det Speltbrød så længe en hvsi procentdel er spelt..

Edited by pioneer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nogen mener, at vi ikke har været et landbrugsfolk længe nok til at vænne os til at indtage så meget kulhydrat som vi gør gennem brød, pasta osv. Asiater har ikke samme problem, men de har også været et landbrugsfolk meget længere, måske er det forklaringen. På samme måde er der mange folkeslag, der ikke tåler mælkeprodukter så godt som vi gør, der er vi så lidt "foran". Man kan sågar se det på katteracer, de asiatiske tåler ikke mælk nær så godt som dem, der har været heroppe i norden "altid".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this