Dumbell bænkpres 5x5?


algernon
 Share

Recommended Posts

til trådstarter algernon> det kan betale sig at prøve sig frem med vinklen. For manges vedkommende er incline eller low-incline et bedre valg hvad angår træningen af brystmusklerne. saml skuldrene bag dig (skyd brystet en anelse op), og saml håndvægtene i toppen (lav en semi-cirkulær bevægelse fra udgangspositionen i bunden til toppen hvor håndvægtene føres mere sammen). Det er en detalje, men for nogles vedkommende hjælper det til at bruge brystet mere.

Mener du incline/low incline er bedre end flat, syns skyld måske? (Mere upper pec og skulder)

Edited by MaximusMaximus
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
:laugh:

Nå ja, det er helt fint at maxe i dødløft og squat, men at køre 4 reps i dumbbell press er fyfy :laugh:

Det lyder som noget "jeg plejer"-argumentation og ikke objektive udlægninger.

Selvfølgelig kan man køre tungt i denne øvelse ligesom i alle mulige andre øvelser uden problemer. Jeg er selv fan af 10x3 i denne øvelse. Selvfølgelig skal man ikke køre tungt i denne eller andre øvelser, hvis man ikke kan finde ud af at udføre dem rigtigt, men hvis man styr på teknikken, er der selvfølgelig ikke den store forskel på denne og andre øvelser. Jeg maxer endda selv i denne øvelse til tider. Det er en god presseøvelse, som kan køres som så mange andre øvelser. Man kan få en makker til at hjælpe en op med håndvægtene, eller selv lære at få dem op. Dem der specielt har problemer med selv at få dem op, som beskrevet i det tidligere eksempel, er nok også dem, der kører partials og ikke kommer ordentlig i bund med presset, og derfor ikke kan presse dem op, når de ligger stille fra bundpositionen. :laugh:

Det er fint du kan grine, men det ændrer ikke på at det som udgangspunkt er risikobetonet at anbefale low-rep tungt arbejde i presseøvelser med håndvægte til nybegyndere. Nu kører jeg selv 3re, 4ere og 5ere i diverse presses og dips, så du er preaching to the choir. - det betyder ikke at jeg vil anbefale det til nybegyndere.

Jeg vil heller ikke sætte en nybegynder til at maxe i SQ og DL, så det ved jeg ikke hvorfor du nævner.

Link to comment
Share on other sites

Nu var du den eneste, der snakkede om nybegyndere, da andre med længere træningserfaring åbenbart er rædselsslagne for den. Dertil er nybegyndere en diffus, relativ størrelse at snakke om i denne sammenhæng. Jeg ser det ikke som en distinktion mellem nybegyndere og andre, da en nybegynder, der trænes i ordentlig teknisk udførsel sagtens kan udføre den bedre end en der har trænet flere år, men kører den vanvittigt. Dertil mener jeg ikke, at den adskiller sig meget fra andre øvelser, som de nævnte, og at det blot er de samme forbehold, der burde være gældende her. Som med squat, dødløft og lignende, skal en person med første træningsdag, uden instruktion selvfølgelig ikke starte med at maxe i øvelsen. hvis man er helt grøn indenfor træning er det selvfølgelig mere hensigtsmæssigt med en anden højere reprange, så sener og led kan komme ind i kampen.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Doc.

Personligt har jeg selv kørt nogle alt for tunge 3'ere - som har været dybt godnat.

F.eks første gang jeg boksede med nogle 62½'ere i inlince DB Bench. Decideret kolbøtte.

Nogle gange ser man altså folk der slås med db's der er lidt for tunge og så er teknikken nogle gange også derefter. Så er det måske bedre med en stang.

Men det må man jo heldigvis selv om :clown2:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke vælge det bedste værktøj til formålet?

Nogle øvelswr egner sig til tungt arbejde, andre gør ikke. Vælg derefter.

Jeg vil aldrig tro på at forskellen er stor nok for nogen til det kan være en unødig risiko værd.

My philosophy:

Cables and most machines for medium to high reps for definition and shape.

Dumbbells for medium reps, to build the belly of the muscles.

Barbells are for heavy weights to build a brutal base!

There is a great beauty to doing something simple -savagely well :4flex:

Link to comment
Share on other sites

:laugh:

Nå ja, det er helt fint at maxe i dødløft og squat, men at køre 4 reps i dumbbell press er fyfy :laugh:

Det lyder som noget "jeg plejer"-argumentation og ikke objektive udlægninger.

Selvfølgelig kan man køre tungt i denne øvelse ligesom i alle mulige andre øvelser uden problemer. Jeg er selv fan af 10x3 i denne øvelse. Selvfølgelig skal man ikke køre tungt i denne eller andre øvelser, hvis man ikke kan finde ud af at udføre dem rigtigt, men hvis man styr på teknikken, er der selvfølgelig ikke den store forskel på denne og andre øvelser. Jeg maxer endda selv i denne øvelse til tider. Det er en god presseøvelse, som kan køres som så mange andre øvelser. Man kan få en makker til at hjælpe en op med håndvægtene, eller selv lære at få dem op. Dem der specielt har problemer med selv at få dem op, som beskrevet i det tidligere eksempel, er nok også dem, der kører partials og ikke kommer ordentlig i bund med presset, og derfor ikke kan presse dem op, når de ligger stille fra bundpositionen. :laugh:

Jeg siger ikke det er fyfy, folk kan gøre som de lyster. Jeg kører bare ikke low rep med DB. De gange jeg har gjort det, har mine skadede skuldre klaget sig en hel del. Alle har forskellige forudsætninger, og mål.

Link to comment
Share on other sites

Før det bliver en flamewar herinde ;) så vil jeg anbefale Original Poster at variere hans træning mest muligt.

Nu ved jeg ikke hvor tit du kører DB-bænk, men prøv at variere imellem DB-bænk og alm bænk med stang - og skift imellem reps/sæt.

Hvis du kører bryst 1 gang om ugen så mix det lidt up, kør f.eks. 5x5 med tung vægt den ene uge, 4x8 med mellem vægt den næste uge, pyramide hvor du kører max reps med lav vægt, så med 5-10kg mere osv.. Og prøv evt. en uge hvor du kører højrep hvor du supersetter 5x12 reps hvor du f.eks. kører armbøjninger imellem sættene..

Min personlige erfaring er at det hjælper meget på styrken og man hurtigt kan stige ved at variere og lade ens krop tænke WTF hva sker der?

God fornøjelse! :)

Link to comment
Share on other sites

Før det bliver en flamewar herinde ;) så vil jeg anbefale Original Poster at variere hans træning mest muligt.

Nu ved jeg ikke hvor tit du kører DB-bænk, men prøv at variere imellem DB-bænk og alm bænk med stang - og skift imellem reps/sæt.

Hvis du kører bryst 1 gang om ugen så mix det lidt up, kør f.eks. 5x5 med tung vægt den ene uge, 4x8 med mellem vægt den næste uge, pyramide hvor du kører max reps med lav vægt, så med 5-10kg mere osv.. Og prøv evt. en uge hvor du kører højrep hvor du supersetter 5x12 reps hvor du f.eks. kører armbøjninger imellem sættene..

Min personlige erfaring er at det hjælper meget på styrken og man hurtigt kan stige ved at variere og lade ens krop tænke WTF hva sker der?

God fornøjelse! :)

The weider muscle confusion principle.

Allways keep the muscles guessing, attack them woith varying methods and exercises all the time and blitz your muscles into new growth.

This principle is for the advanced trainee with an instinctive understanding of his body.

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
The weider muscle confusion principle.

Allways keep the muscles guessing, attack them woith varying methods and exercises all the time and blitz your muscles into new growth.

This principle is for the advanced trainee with an instinctive understanding of his body.

^^

Mht. tråden, så kører Magnus Samuelsson tunge 3'ere i DB bench press. Nok ikke anbefalelsesværdigt for begyndere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share