Styrkestigning ok ? Noob Alert


Lithium
 Share

Recommended Posts

Hej Gutter

Har kørt et hjemmebikset fullbody program med lineær progression i alle øvelser i 4 uger (+1 uge dekon) nu..alá HST

Dette skal ikke forstås som et "se mig, se mig" narcisistisk indlæg men vil høre om fremgangen er ok, eller om jeg kunne forvente mere ?

Vil også gerne vide om det er sværere at stige med f.eks 5 kg i 4x6 max fremfor 5 kg i 1rm max ???

Har fået følgende styrkegains kg angivet for 4 sæt af 6 reps all-out i træningen, er forløbigt toppet her, deloader lige straks.

Gamle 4x6 max taget i træningen lige inden påbegyndt dekondition og nuværende program.

Skrå bænk fra 56 kg til 60 kg

Alm. bænk fra 65 kg til 70 kg

Military press fra 40 kg til 45 kg

Dødløft fra 115 kg til 125 kg

Squat fra 90 til 95 kg

+lidt fremgang eller stilstand i små øvelser

andre stats: alder 25, styrketrænet 4,5 måneder, vægt 85 kg

Edited by Lithium
Link to comment
Share on other sites

sgu svært at svare på.. Har du trænet før? For de fleste vil nok stige mere, det første stykke tid efter at de er startet på styrketræningen. Men kommer du fra længere tids fortsat styrketræning, er der jo andre boller på suppen.. Dog vil jeg mene at fire uger er ret lidt til at vurdere effekten af et program på. Ofte får man et lille fremskridt "foræret" kort efter at man skifter rutine, hvis man går over til at lave noget meget anderledes end hvordan man har trænet tidligere. Sååh, måske lidt flere baggrunds-info.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

læs artiklen om respons på træning, på forsiden. derfor kan det være svært at svare...

og vi ved intet om hvor hårdt du presser dig, hvor meget hvile, hvor lange pauser i mellem set, tidligere aktivitetsniveau/trænings erfaring, kost/ kosttilskud,

det er et svært ? at opstille til andre end dig selv. bedste måde du kan vurdere det på, er at se fremtiden an. så du så kan sammenligne flere måneders trænings resultater.

Edited by Bo th
Link to comment
Share on other sites

sgu svært at svare på.. Har du trænet før? For de fleste vil nok stige mere, det første stykke tid efter at de er startet på styrketræningen. Men kommer du fra længere tids fortsat styrketræning, er der jo andre boller på suppen.. Dog vil jeg mene at fire uger er ret lidt til at vurdere effekten af et program på. Ofte får man et lille fremskridt "foræret" kort efter at man skifter rutine, hvis man går over til at lave noget meget anderledes end hvordan man har trænet tidligere. Sååh, måske lidt flere baggrunds-info.. :smile:

Har trænet Triathlon før som jeg skriver i første indlæg... men du har nok ret 4 uger er nok ikke længe nok til at vurdere så meget på...de fleste ville været steget mere...hm..det er altså ikke mine 1 rm`s der er gået 5 kg op det er 4x6 der er steget 5 kg...har indtrykket af det må være sværere at stige 5 kg i træningssæt fremfor topstyrke ?..ved ikke...jeg må bare blive ved med at give gas...skifter til 2-split nu da jeg er stagneret lidt med mit fullbody ..må se hvad der sker... :-) Hvilken info mangler du ?...

Link to comment
Share on other sites

sgu svært at svare på.. Har du trænet før? For de fleste vil nok stige mere, det første stykke tid efter at de er startet på styrketræningen. Men kommer du fra længere tids fortsat styrketræning, er der jo andre boller på suppen.. Dog vil jeg mene at fire uger er ret lidt til at vurdere effekten af et program på. Ofte får man et lille fremskridt "foræret" kort efter at man skifter rutine, hvis man går over til at lave noget meget anderledes end hvordan man har trænet tidligere. Sååh, måske lidt flere baggrunds-info.. :smile:

ja, det skal nok vurderes over en længere periode... grunden til jeg spørger er nok at jeg gerne vil se, om det er helt galt det jeg går og har gang i... men så længe der er rimelig fremgang over det hele er det vel ikke galt... men er det optimalt ? (retorisk)...må se tiden an ..tak for svaret ellers god artikel på forsiden...håber i så fald jeg er super-responder.. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Måske i alligevel kunne svare på om det er nemmere at stige 5 kg i sin 1 RM end det er at stige 5 kg i sin 4 sæt x 6 rep .... ?

Det er det, i al fald i det spektrum du træner - men marginalt. Tjek RM-beregneren. Se hvad der sker hvis du sætter 50 kg. som 1RM og 100 kg. som 1RM: 5RM stiger en kende mere end de 50 kg. der er lagt til 1RM (om ikke særligt meget) : http://www.motion-online.dk/styrketraening...er/rm-beregner/

Link to comment
Share on other sites

da din 6rm jo altid vil være en procentsats af din 1rm (man kan altid tage mindre i 6rm end i 1rm) vil din 6rm også stige mindre end din 1rm.. Dvs stiger du 5kg i 1rm, vil du ikke også stige 5kg i 6rm.

Så har man et udgangspunkt der siger en 1rm på 100kg og en 6rm på 85kg (altså 85%) og ens 1rm stiger til 130kg, så vil ens 6rm (meget forsimplet selvf) ligge i området omkring 110kg (ca 85%). Altså, er en 5kg stigning i din 6rm mere "værd" end en 5kg stigning i din 1rm. Og endnu mere når der er tale om gentagne sæt, da procenter da vil være endnu lavere endnu.. :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share