Pepsi Max og blodsukker


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

hejsa :)

Er der nogen der kender til undersøgelser der be/afkræfter at sødestoffet aspartan har samme effekt på blodsukkeret, som almindelige kulhydrater?

mvh Lars

Lav evt din egen undersøgelse. Apparater der måler blodsukker er billige eller kan evt lånes.

Dag 1. Faste natten over, kl 8 mål blodsukkernievau, derefter indtag 1liter alm cola mål blodsukker umiddelbart efter og løbende 5-6 gange over de næste par timer.

Dag 2. Forsøget gentages med cola light/pepsi max i stedet for sukker cola.

Taadaa - og du er hermed forsker ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Synes måske folk skulle kigge på dette link http://www.alun.dk/sund-Aspartam-din-cola-...ivet-af-dig.asp

Står blandandet

"GØR ASPARTAM DIG FED?

Har du nogensinde lagt mærke til, at de personer, som drikker flest light-drikke, ofte er de mest overvægtige? Hvordan kan det hænge sammen? For hvis de virkede efter hensigten, ville vi alle have mave som et vaskebræt.

Desuden findes der ikke en eneste langsigtet undersøgelse af sukkerfrie læskedrikke (baseret på kunstige sødemidler), som har vist, at de kan hjælpe folk med at tabe sig.

Faktisk er det lige modsat. Lige så snart du smager noget sødt på tungen, begynder kroppen at omdanne glukose i blodet til fedt, hvilket får blodsukkeret til at falde. Hvis det ’søde’, du indtager, ikke indeholder kulhydrater, vil du opleve lavt blodsukker og få trang til mad. Resultatet er, at du kan finde på at spise hvad som helst, du kommer i nærheden af, uanset om det er sundt eller ej. De kunstige sødemidler i drikkevarer narrer din krop til at tro, at den får noget sødt, og når det søde så udebliver, får det dig til at spise hvad det skulle være. DETTE kan få dig til at lagre mere fedt"

Dette er bare et udpluk, det er en god skrevet artikkel, som i hvertfald skulle skabe nogle tanker på os der drikker light.

M.V.H

Lars

Edited by larslal
Link to comment
Share on other sites

"GØR ASPARTAM DIG FED?

Har du nogensinde lagt mærke til, at de personer, som drikker flest light-drikke, ofte er de mest overvægtige? Hvordan kan det hænge sammen? For hvis de virkede efter hensigten, ville vi alle have mave som et vaskebræt.

Desuden findes der ikke en eneste langsigtet undersøgelse af sukkerfrie læskedrikke (baseret på kunstige sødemidler), som har vist, at de kan hjælpe folk med at tabe sig.

Faktisk er det lige modsat. Lige så snart du smager noget sødt på tungen, begynder kroppen at omdanne glukose i blodet til fedt, hvilket får blodsukkeret til at falde. Hvis det ’søde’, du indtager, ikke indeholder kulhydrater, vil du opleve lavt blodsukker og få trang til mad. Resultatet er, at du kan finde på at spise hvad som helst, du kommer i nærheden af, uanset om det er sundt eller ej. De kunstige sødemidler i drikkevarer narrer din krop til at tro, at den får noget sødt, og når det søde så udebliver, får det dig til at spise hvad det skulle være. DETTE kan få dig til at lagre mere fedt"

:blahblah:

Link to comment
Share on other sites

Hej

Synes jeg er useriøs at kommentere på den måde. Hvis du ikke er enig i artiklen, så argumenter hvorfor du ikke er enig, det fis du skriver kan jo ikke bruges til noget.

M.V.H

Lars

Den artikel er så bundhamrende useriøs at jeg sidder og krummer tæer, og det er næsten for meget at skulle pille den fra hinanden.

Den maler det ene skræmmebillede efter det andet og hans referencer er til grin.

"aspartam er det mest kontroversielle tilsætningsstof til dato"

Det er det mest testede tilsætningsstof til dato!

De eneste forsøg der virker bivirkninger fra aspartam er rotteforsøg med helt absurde doser.

Der er ikke nogle dokumenterede bivirkninger på mennesker ved normalt forbrug af kunstige sødemidler.

Kig eventuelt på lidt anden litteratur der siger det modsatte og vurder hvad du finder mest lødig:

http://www.snopes.com/medical/toxins/aspartame.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy

Emnet har været oppe og vende tidligere, og du kan sikkert finde flere tråde her på forummet.

Jeg påstår ikke du taber dig af aspartam-indtag i sig selv eller at det i øvrigt er specielt "sundt" at hælde X liter syrevand i skakten om ugen, men der er dælme også langt derfra og så til at påstå risiko for kræft og andet crap.

Link to comment
Share on other sites

Den artikel er så bundhamrende useriøs at jeg sidder og krummer tæer, og det er næsten for meget at skulle pille den fra hinanden.

Den maler det ene skræmmebillede efter det andet og hans referencer er til grin.

"aspartam er det mest kontroversielle tilsætningsstof til dato"

Det er det mest testede tilsætningsstof til dato!

De eneste forsøg der virker bivirkninger fra aspartam er rotteforsøg med helt absurde doser.

Der er ikke nogle dokumenterede bivirkninger på mennesker ved normalt forbrug af kunstige sødemidler.

Kig eventuelt på lidt anden litteratur der siger det modsatte og vurder hvad du finder mest lødig:

http://www.snopes.com/medical/toxins/aspartame.asp

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame

http://en.wikipedia.org/wiki/Aspartame_controversy

Emnet har været oppe og vende tidligere, og du kan sikkert finde flere tråde her på forummet.

Jeg påstår ikke du taber dig af aspartam-indtag i sig selv eller at det i øvrigt er specielt "sundt" at hælde X liter syrevand i skakten om ugen, men der er dælme også langt derfra og så til at påstå risiko for kræft og andet crap.

Hej Max

Siger heller ikke at jeg er overbevist, men synes artiklen har nogle spændende vinkler, som man måske skulle kigge nærmere på.

Og du tager 1 udsagn fra en forholdsvis lang artikel, synes jeg måske du skulle se artiklen som en helhed.

M.V.H

Lars

Link to comment
Share on other sites

Hej Max

Siger heller ikke at jeg er overbevist, men synes artiklen har nogle spændende vinkler, som man måske skulle kigge nærmere på.

Og du tager 1 udsagn fra en forholdsvis lang artikel, synes jeg måske du skulle se artiklen som en helhed.

M.V.H

Lars

Alt andet end den ene linje kommenterer på artiklen som en helhed.

Jeg har netop kigget nærmere på sagen de andre gange diskussionen har kørt, og der er ganske enkelt ikke belæg for de påstande.

Det lader til at være en blanding af overdrevne, misfortolkede forsøg og i nogle tilfælde nærmest bare det pure opspind.

Hvis ikke artiklen var så ekstrem i sit budskab, så ville det måske være lidt lettere at få noget konstruktivt ud af den. Men det bliver jo fremlagt som "her er sandheden - alle tager fejl og I bliver ført bag lyset af de onde kapitalister".

Den slags kræver overordentlig god dokumentation hvis ikke det skal stemples som nonsens, selvom der så muligvis gemmer sig en lille bitte sandhed i teksten.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Synes måske folk skulle kigge på dette link http://www.alun.dk/sund-Aspartam-din-cola-...ivet-af-dig.asp

Står blandandet

"GØR ASPARTAM DIG FED?

Har du nogensinde lagt mærke til, at de personer, som drikker flest light-drikke, ofte er de mest overvægtige? Hvordan kan det hænge sammen? For hvis de virkede efter hensigten, ville vi alle have mave som et vaskebræt.

Desuden findes der ikke en eneste langsigtet undersøgelse af sukkerfrie læskedrikke (baseret på kunstige sødemidler), som har vist, at de kan hjælpe folk med at tabe sig.

Faktisk er det lige modsat. Lige så snart du smager noget sødt på tungen, begynder kroppen at omdanne glukose i blodet til fedt, hvilket får blodsukkeret til at falde. Hvis det ’søde’, du indtager, ikke indeholder kulhydrater, vil du opleve lavt blodsukker og få trang til mad. Resultatet er, at du kan finde på at spise hvad som helst, du kommer i nærheden af, uanset om det er sundt eller ej. De kunstige sødemidler i drikkevarer narrer din krop til at tro, at den får noget sødt, og når det søde så udebliver, får det dig til at spise hvad det skulle være. DETTE kan få dig til at lagre mere fedt"

Dette er bare et udpluk, det er en god skrevet artikkel, som i hvertfald skulle skabe nogle tanker på os der drikker light.

M.V.H

Lars

I teori kan man måske tro der er noget om det, men i real life er det nok noget helt andet. Om Aspartam og andre E-stoffer er gode at indtage vil de aldrig være. Bare min mening :laugh:

Link to comment
Share on other sites

:blahblah:

Jeg er enig i 2 ting:

1. Kun at indsætte en smiley er dårlig debatkultur - og havde jeg set indlæget inden det blev kommenteret af flere,så havde jeg som moderator slettet det.

2. Den Alun artikel er useriøs og sandsynliggøre ikke sine påstande, ensige nærmer sig at dokumentre noget som helst. Jeg kan opfinde interessante vinkler på hvad som helst, sikkert også på områder hvor mange vil synes det vile være interessant hvis jeg havde ret - men det er da ligegyldigt når det netop er grebet ud af ingenting...

Link to comment
Share on other sites

1. Kun at indsætte en smiley er dårlig debatkultur - og havde jeg set indlæget inden det blev kommenteret af flere,så havde jeg som moderator slettet det.

Jeg er helt og aldeles enig, hvorfor jeg sjældent kommenterer kun med en smiley, men som det f.eks. fremgår af artiklen, bliver indholdet ikke nødvendigvis mere brugbart når antallet af bogstaver stiger. Den artikel ER en gang :blahblah:, hvorfor det var alt hvad jeg havde tilovers.

Link to comment
Share on other sites

I teori kan man måske tro der er noget om det, men i real life er det nok noget helt andet. Om Aspartam og andre E-stoffer er gode at indtage vil de aldrig være. Bare min mening :laugh:

Nu er E-stoffer jo en broget landhandel, og derfor kan man ikke skære dem over en kam. Nogle af dem er ganske uskadelige som ascorbinsyre (c-vitamin) mens andre er desideret sundhedsskadelige. En anelse nuancering vil være på sin plads...

Link to comment
Share on other sites

Hæ hæ nu har italierne været i gang igen. Har stadig svært ved at finde 100 mg aspartam per. kg kropsvægt for lavdosis, svarer ca. til 12 l sødet sodavand for en person på 75 kg.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Selvfølgelig ser man flere overvægtede indtage light produkter. De fleste overvægtige forsøger at holde sit kalorieindtag nede, og den nemmeste måde man kan det på, er "i det mindste" at indtage light sodavand. Man kan godt indtage andre light produkter, men det er dyrere, og sværere. Ergo er det nemmere for en tyk trunte, at drikke light cola, imens hun fortsætter sit overforbrug på mange andre måder => kalorie overskud, og dermed overvægt.

Overvægtige drikker mere light cola end normal vægtige: Ja, selvfølgelig. Det smager jo bedre. Dermed ikke sagt, at en iskold cola light eller zero ikke smager godt, men sukker cola smager nu engang bedre.

Nemt at stille den der op "Man ser altid overvægtige drikke light cola" ... Ja! Det er nemt for dem out in the public, at drikke light cola som et "ja jeg gør noget ved min overvægt", i stedet for den klassiske "se hende den overvægtige, hun guffer sneakers og drikker sukker cola".

For nemt at slippe afsted med i den artikel. I øvrigt er det jo sjovt, den også bygges på teorien om blodsukkeret, som tydeligvis ikke påvirker diabetikere. Undersøgelsen med 100mg => 12 liter sukkercola til en mand på 75kg. Nu kender jeg ikke beregningen bag, men det ville vel svare til 15 liter cola for mig, på en gang eller dag? Hvordan kan man kalde det "lav dosis"?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej. :wink:

Jeg har læst den interessante debat med en masse spændende indlæg.

Jeg har et enkelt spørgsmål - og derefter vil jeg komme med en skæv vinkel.

Spørgsmål: Nogle af læserne er lidt inde på vægtmængder. Jeg vejer 84 kg. Er det forsvarligt for mig at drikke 1½ liter Light-sodavand (helt uden sukker) om dagen?

Så vil jeg komme med den skæve vinkel.

Når jeg går på restaurant/pizzeria, beder jeg tit om halvt sukkersødet cola og halvt Cola Max/Zero/Light. Jeg har vel sendt 30-40 henvendelser til kostvejledere, producenter og kostvejledere vedrøende min ide om en sodavand med kun 50 % sukker og så 50 % af de kunstige sødemidler. Men producenterne er ikke særlig vilde med min ide.

Jeg arbejder til daglig på en tank/benzin-station med en kiosk / lille supermarked. Derfor ved jeg, at der er godt salg i de forskellige Cola Light/Max/Zero samt i de andre sukkerfrie sodavand. Halvgamle tal fra Bryggeri-foreningen viser også, at "Light" er populært.

Men det er ikke alle personer, der kan lide en Light-sodavand med kunstige sødemidler. F.eks mangler jeg lidt af den søde smag i Cola Max/Light/Zero. Derfor savner jeg nogle flere sodavand på markedet, der er spædet op med lidt sukker.

På benzin/tank-stationen har vi ganske vist sodavand eller andre drikke med både sukker og kunstige sødemidler. Men dels er en eller flere af dem utrolig dyre. Dels lægger kunderne ikke mærke til, at de er kombisødede; det vil sige både sødet med sukker og kunstige sødemilder.

Det er muligt, at ikke alle slags sodavand kan laves i en kombisødet, sukker-reduceret udgave med 50 % sukker og 50 % kunstige sødemidler. Men jeg tror, at mange slags drikke kan. Derfor bør industrien - efter min mening - gøre forbrugerne opmærksomme på den kombisødede løsning. Producenterne bør samles om et smart "50%/50%"-mærke. Måske kan det løse en del af fedme-problemet for de personer, der drikker sodavand med 100 % sukker. Hvem ved?

Det er efter min mening ikke nok blot at skrive "sukker-reduceret" på juice, sodavand og andre drikke, da kunderne ikke lægger mærke til, hvor "light" varen er.

Det var så min skæve vinkel. God weekend.

Venlig hilsen

Jan Hervig Nielsen

Ideudvikler

Projekt Smørhul

Projekt Smørhul er et afslappet fritidsforetagende uden økonomiske

interesser. - For mange år siden har jeg læst anatomi (bl.a

bevægeapparatet), fysiologi, biokemi og ernæring på næsten bachelorniveau. -

Men jeg benytter mig ikke mere af Medline/Pubmed og Cochrane, som fagfolk

bruger. - Min målgruppe m.h.t. kost er raske 20-60 årige personer, der ikke

dyrker "intens"/meget sport.

Link to comment
Share on other sites

Jan - mig bekendt er der kun en kombisødet sodavand på markedet, så hvis du har kendskab til flere end en må du meget fortælle hvilke.

Hvis vi antager at du kun får sødestoffer gennem sodavand kan du drikke mere end 5½ L dagligt uden at overskride "den sikre grænse". Regnede på det ifm med en kort artikel om emnet som jeg lavede til fagbladet "Diætisten" først på året.

Tvivler også seriøst på at en 50/50 vil slå igennem.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share