Pepsi Max og blodsukker


iksåkreativ
 Share

Recommended Posts

altså... min kemilærer har lige fortalt mig, at aspartam i store mængder (læs: STORE), skader hjernen på sammen måde som en amfetamin-misbrug... jeg ved dog ik lige hvor store mængder aspartam man skal indtage, men min lærer sagde at der ikke var en fare for det her i dk... men min pointe er bare... vil man ik hellere ha et par ekstra kilo på kroppen, end at risikere at man om 30år får en mindre hjerneskade...

men lad det være sagt, at jeg intet ved om mængder aspartam der gør udslaget!!! heller ik hvor store skader hjerneskader man ka få.. men blot tanken om at det kan give de samme skader som amfetamin-misbrug, er da tankevækkende!!!

Link to comment
Share on other sites

altså... min kemilærer har lige fortalt mig, at aspartam i store mængder (læs: STORE), skader hjernen på sammen måde som en amfetamin-misbrug... jeg ved dog ik lige hvor store mængder aspartam man skal indtage, men min lærer sagde at der ikke var en fare for det her i dk... men min pointe er bare... vil man ik hellere ha et par ekstra kilo på kroppen, end at risikere at man om 30år får en mindre hjerneskade...

men lad det være sagt, at jeg intet ved om mængder aspartam der gør udslaget!!! heller ik hvor store skader hjerneskader man ka få.. men blot tanken om at det kan give de samme skader som amfetamin-misbrug, er da tankevækkende!!!

Alt i store mængder slår dig ihjel. Der er ikke specielt meget aspartam i sodavand og der skal derfor drikkes rigtigt meget sodavand (mange liter) hver dag i lang tid for at det bliver et problem (vel at mærke baseret på vores nuværende viden).

Link to comment
Share on other sites

Alt i store mængder slår dig ihjel. Der er ikke specielt meget aspartam i sodavand og der skal derfor drikkes rigtigt meget sodavand (mange liter) hver dag i lang tid for at det bliver et problem (vel at mærke baseret på vores nuværende viden).

den havde jeg regnet ud... men det er netop det at vi jo reelt kun har hvad ca 25års kendskab til aspartam? (kom det ik frem i staren af 80'erne??, vist kaldet nutasweeet eller noget i den dur)... men efter jeg fik det at vide, så har jeg læst varedeklarationen på en del sukkerfrie eller mindre sukkerholdige søde sager, og aspartam optræder på en del af dem. så hvis man nu har indtaget varer med aspartam i siden man var 10-12 år og indtil man blir gammel, er det så blevet til store doser eller er det stadig forsvarligt??.. jeg har som sagt ik svaret, vil bare tro, at det må løbe op i det lange løb???

Link to comment
Share on other sites

den havde jeg regnet ud... men det er netop det at vi jo reelt kun har hvad ca 25års kendskab til aspartam? (kom det ik frem i staren af 80'erne??, vist kaldet nutasweeet eller noget i den dur)... men efter jeg fik det at vide, så har jeg læst varedeklarationen på en del sukkerfrie eller mindre sukkerholdige søde sager, og aspartam optræder på en del af dem. så hvis man nu har indtaget varer med aspartam i siden man var 10-12 år og indtil man blir gammel, er det så blevet til store doser eller er det stadig forsvarligt??.. jeg har som sagt ik svaret, vil bare tro, at det må løbe op i det lange løb???

Mængden der angives som "sikkert" er daglig indtag hver dag hele livet, men måske vi om 5, 10 eller 100 år finder ud af at denne grænse er forkert.

Link to comment
Share on other sites

Hej Stubbe. :wink:

Tak for dit svar.

Lige nu og her kan jeg komme i tanke om 3 sodavand, der måske er kombisødede. Men jeg er ikke helt sikker. Jeg tjekker det lige på mandag, når jeg kommer på arbejde på benzin-tanken. Jeg tror, at Faxe Light er kombisødet. Og da Onside Sport - eller hvad den hed - var på markedet, var den vist i en kombisødet udgave. Ligeledes har der været en sodavand, som jeg købte i et supermarked. Jeg kan ikke huske, hvad den hed.

Powerrade eller hvad de hedder, er jo ikke rigtige sodavand. Men de er vist også kombisødede (?). Det tjekker jeg på arbejde på mandag.

Ligeledes har der også været noget kombisødet juice. Men det er selvfølgelig ikke sodavand.

Du har nok ret i, at min ide med en kombisødet sodavand med 50 % sukker og 50 % kunstig sødemidler ikke bliver en succes. Men hvorfor ved jeg egentlig ikke. De smager bedre en sodavand med kun kunstige sødemidler i. Og de indeholder 50 % færre kalorier end sodavand med 100 % sukker. Og hvis nogle mennesker bliver "sultne" af sodavand uden sukker - hvilket jeg ikke kan dokumentere - ja, så var det måske en ide med lidt sukker i. Hvad ved jeg?

Det eneste, som jeg ved, er, at vi sælger utrolig mange sodavand. Og nu har vi i en begrænset periode fået Cola i 1 liters -flasker. Jeg tror derfor ikke på, at man kan skrue tiden tilbage til dengang, da jeg var barn. Der fik vi kun sodavand i weekenden. I dag er der en del børn, unge og voksne, der har for vane at drikke ½ liter-flaske sodavand dagligt.

Jeg ved ikke, hvor mange % af den danske befolkning, som drikker ½ liter sodavand dagligt. Men jeg er overbevist om, at en del mennesker ikke vil undvære den halve liter, som de køber på vores eller andre benzin-tanke. Så istedet for at de halverer sodavandsforbruget, var det måske nemmere, hvis de blot halverede sukkermængden i sodavanden.

Hvor blev jeg glad for dit svar med, at grænsen ligger langt højere end de 1½ liter. Det er rart for mig at vide, at grænsen er langt højere.

Har du et link til din artikel i Diætisten. Det kunne være spændende at læse, hvad du skriver om emnet.

God weekend.

Venlig hilsen Jan, P. Smørhul

Link to comment
Share on other sites

altså... min kemilærer har lige fortalt mig, at aspartam i store mængder (læs: STORE), skader hjernen på sammen måde som en amfetamin-misbrug... jeg ved dog ik lige hvor store mængder aspartam man skal indtage, men min lærer sagde at der ikke var en fare for det her i dk... men min pointe er bare... vil man ik hellere ha et par ekstra kilo på kroppen, end at risikere at man om 30år får en mindre hjerneskade...

men lad det være sagt, at jeg intet ved om mængder aspartam der gør udslaget!!! heller ik hvor store skader hjerneskader man ka få.. men blot tanken om at det kan give de samme skader som amfetamin-misbrug, er da tankevækkende!!!

No offense, måske din kemilærer bare skulle holde sin mund, og tale om det vedkommende ved noget om, nemlig kemi, og så holde sig fra anders and neurofysiologi om hvordan sødestoffer skulle virke på hjernen.

Det din kemilærer har sagt er for øvrigt det rene vrøvl.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Hej igen. :wink:

Det er lidt skørt, at jeg har glemt denne her, fordi den drikker jeg til daglig. Det er "Light - Super Topform". Den er meget billig og købes i et bestemt supermarked. Den er også kombi-sødet. Den indeholder 1 % druesukker eller 1,5 gram kulhydrat. Jeg kan bedst lide de dyre mærker af cola, men den smager nu udmærket.

Henne på benzin-tanken tror jeg, at vi i øjeblikket kun har "Faxe Light", der vist er kombisødet. "Onside Sport Light" - eller hvad den hed - har vi vist ikke længere i butikken.

Når danskere køber en light, tænker de færreste på, om den er kombisødet/sukkerreduceret eller helt uden sukker. Det synes jeg er synd.

Stubbe, desværre kan min computer ikke åbne dit link til din artikel i Diætisten. Men jeg skal nu nok få den læst førend eller siden.

Hvis du har skrevet en artikel om LIGHT i Diætisten, må du kunne svare på dette. Passer det, at en betydelig del af de personer, der drikker light helt uden sukker, bliver mere sultne? (Jeg kan ikke henvise til dokumentation/kilder).

Hvis du svarer "JA", kan det være et argument for kombisødede sodavand.

Hvis en betydelig del af de personer, der drikker LIGHT uden sukker, bliver sultne, kan det måske være en ide - for disse personer - at få lidt sukker fra selve sodavanden eller få energi fra et måltid. Så måske er "Light - Super Topform" med 1,5 gram kulhydrat god for disse personer.

Alt efter hvilken person man er, kan man have glæde af LIGHt uden sukker, kombisødede eller dem med 100 % sukker.

Hvis man kun drikker cola af og til, kan en cola med 100 % sukker være fin nok.

Hvis man ikke bliver sulten af Light helt uden sukker, kan en med 100 % kunstige sødemidler være god.

Hvis man derimod bliver sulten af kunstige sødemidler, skal sodavand med intet sukker nydes sammen med et måltid (hvor der jo er energi i). Ellers kan man tage en kombisødet sodavand med lidt sukker i.

Mit spørgsmål er som sagt, om en betydelig del af personerne bliver sultne af LIGHT uden sukker? (Jeg mener, at vist Arne Astrup har nævnt, at vist 40 % bliver sultne eller noget i den retning. Men min kilde er utrolig elendig, da den bygger på hukommelse fra et gammelt ugelblad. Så jeg ved ikke, om der er noget om snakken).

Under alle omstændigheder sælges der utrolig mange sodavand med 100 % sukker. Man vil kunne halvere den sukkermængde med en kombisødet 50 % sukker og 50 % kunstige sødemidler. Og en del personer vil nok have svært ved at smage, at der er mindre sukker i. Jeg har ihvertfald svært ved at smage det selv.

Man kan selv prøve at bruge 3 glas i et hjemmelavet forsøg. I den ene hælder du sodavand Cola med 100 % sukker. I det andet hælder du Cola Max/Light/Zero. Og i det trejde hælder du halvt af hvert. Prøv så at smag på dem - uden du ved, hvad der er i glassene. Og se så bagefter, om dine gæt svarer til virkeligheden.

venlig hilsen Jan, Projekt Smørhul

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share