Ømt knæ - gode styrke øvelser?


Rainmaker
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg er begyndt at få et ømt venstre knæ når jeg løber, dvs. det kommer snigende efter en 3-4 kilometer, hvor det begynder at spænde på ydersiden af knæet, hvorefter det forsætter nedad til lige under knæet men kun i ydersiden. Sjovt nok er det ikke hver gang jeg løber fænomenet opstår, men når det kommer kan det bliver ret smærtefuldt og resultere i at jeg bliver nød til at stoppe og gå hjem. Når jeg kommer hjem køler jeg det med is og dagen efter har jeg ingen smerter i knæet når jeg går. Jeg tror at det er et spørgsmål om at træne musklerne omkring knæet for at afhjælpe belastningen så smerterne ikke opstår. Er der nogen der har nogle gode øvelser der styrker knæet som jeg kan prøve i et par uger for at styrke knæet så jeg kan genoptage mine løbeture?

Jeg løber typisk 8-10 km hver anden/tredje dag.

Jeg ville høre om der er nogen der har nogle

Link to comment
Share on other sites

Jo mere du kan løbe på et blødt underlag, jo bedre. Det kunne sagtens være et spørgsmål om du får for mange hårde stød i knæet.

Men det er bare gætværk.

Rådet med at løbe på blødt underlag er dog universelt, uanset om det er pga. for hårdt underlag, du har fået ondt i knæet eller ej. :)

Link to comment
Share on other sites

Det lyder som (langdistance) løberknæ. Sørg for at strække ydersiden at benet ud efter løbeturen, det hjalp mig af med mit løberknæ. Kryds det højre ben ind foran de venstre og læn dig til højre mod et træ eller lign.

Her er et par link om løberknæ:

http://www.sportnetdoc.dk/injury/08-14.htm

http://www.sundhed.dk/servlet/leksikonfactsheet?id=312

God bedring med knæet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share