Kondition


la Cour
 Share

Recommended Posts

Jeg skal høre om der er éen som kan give en forklaring på følgende... I forbindelse med mine MTB løb bruger jeg meget tid på at få styr på åndedrættet i starten af løbet. Det er så slemt at mine lunger nærmest er ved at hoppe ud(bare for at overdrive lidt :smile: ) Det underlige er så at cirka efter 15-25 minutter med høj intensitet falder det hele til ro i kroppen igen og jeg kan så først der fokusere mere på at træde hårdere i pedalerne og holde fokus på ruten.

Problemet i dette er stort for mig, da jeg taber en masse tid i starten som jeg ikke kan nå at indhente i den sidste del af løbet.

Mit spørgsmål: (som også lidt er min egen fortolkning)

Bunder dette "bare" i en dårlig kondi???

Eller er der tale om for dårlig opvarmning???

Er spændt på at høre om der er nogle med samme oplevelser. Måske ikke indenfor MTB men så løb, landevejscykling eller lign.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu ved jeg ikke lige hvad du præcist mener med at få styr på åndedrættet.

Mit bud er at det er et fysiologisk problem, og at der er overgangen fra at du arbejder anaerobt til at du arbejder aerobt, der volder dig kvaler.

Så vidt jeg husker skulle kroppen først komme rigtigt i gang med at arbejde aerobt efter et kvarters tid.

Ved ikke lige hvordan man gør det på cykel, men en god opvarmning, der får pulsen op, eller at starte stille og roligt er et bud.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu ved jeg ikke lige hvad du præcist mener med at få styr på åndedrættet.

Mit bud er at det er et fysiologisk problem, og at der er overgangen fra at du arbejder anaerobt til at du arbejder aerobt, der volder dig kvaler.

Så vidt jeg husker skulle kroppen først komme rigtigt i gang med at arbejde aerobt efter et kvarters tid.

Ved ikke lige hvordan man gør det på cykel, men en god opvarmning, der får pulsen op, eller at starte stille og roligt er et bud.

Tak for dit svar. Som sagt så er det også mit bedste bud... Du satte bare nogle finere ord på. :smile:

Men det vigtigste at huske er at der SKAL være tid til at varme ordenligt op inden et løb. Det er jo også logisk... Andet ville være dumt. Jeg er bare blevet overrasket de sidste par gange jeg har kørt løb da jeg slet ikke kan styre åndedrættet og jeg pruster og hoster... og som sagt så er det pludselig væk... underligt :dry:

Men jeg må jo prøve på søndag (løbsdag) at varme godt og grundigt op ved at cykle en stille og rolig længere tur (længere end jeg plejer)... og mærke efter forskellen...!

Link to comment
Share on other sites

Men jeg må jo prøve på søndag (løbsdag) at varme godt og grundigt op ved at cykle en stille og rolig længere tur (længere end jeg plejer)... og mærke efter forskellen...!

Opvarmningen bør ofte (ved ikke hvor lange løb du deltager i) starte stille og roligt.

Men hele ideen med opvarmning er at gøre dig klar til at køre med din løbsintensitet.

Derfor bør opvarmningen som minimum indeholde korte stræk hvor du er nær denne intensitet.

Hvis du blot varmer roligt op, vil kroppen stadig "blive overrasket" når startstudet går...

Link to comment
Share on other sites

Opvarmningen bør ofte (ved ikke hvor lange løb du deltager i) starte stille og roligt.

Men hele ideen med opvarmning er at gøre dig klar til at køre med din løbsintensitet.

Derfor bør opvarmningen som minimum indeholde korte stræk hvor du er nær denne intensitet.

Hvis du blot varmer roligt op, vil kroppen stadig "blive overrasket" når startstudet går...

Den er taget til eftertanke... tak

Løbet på søndag vil vare cirka 1 time og 10-15min (18-20 km skovterræn)... og det vil være med høj intensitet hele vejen igennem.

Link to comment
Share on other sites

Den er taget til eftertanke... tak

Løbet på søndag vil vare cirka 1 time og 10-15min (18-20 km skovterræn)... og det vil være med høj intensitet hele vejen igennem.

Vigtige effekter af opvarmning:

1. Øget muskeltemperatur giver bedre ydelse

2. Øget puls giver højere iltoptagelse fra starten

3. Pulsen øges hurtigere som svar på belastning = hurtigere tilpasning af kredsløbet til løbstempo efter start.

4. Øget AV differns = den procentdel af tilgængelig ilt i blodet, en muskel optager når blodet strømmer igennem (tager vistnok ca. 10 min før det virker)

Til den distance ville jeg tage ca 10-15 min. opvarmning. På en så lang distance er det ikke essentielt at komme højt op i intensitet under opvarmningen, men mere vigtigt at undgå tidlig opbygning af mælkesyre og undgå at brænde for meget energi af. Jeg ville starte stille og roligt med 110-130 i puls de første 2-3min, holde pulsen omkring 120-130 et par minutter sænke tempoet til bare at trille, tage et kort interval på ca 140 i puls, ned i fart igen, et kort interval på 150 (bare 10-15 s), lidt ned i fart et stykke tid og en kort tur op på 160 i puls (igen kort tid) 1-2 min før start og derefter trille lige så stille og så holde klar på mållinien de sidste 30 s. Jeg plejer at drikke et par små slurke vand ca 5-8 minutter inde i opvarmningen.

For at du kan bruge mine pulstal skal du "oversætte" din egen max/løbspuls (d.v.s. være på samme procent af din maxpuls). Jeg har max. ca. 188 og ville køre 1t 10 min på ca. 168-170 i gennemsnitspuls hvis jeg gav den fuld hammer. Ved ikke om min opvarmning er fysiologisk optimal, men den har virket OK for mig.

Link to comment
Share on other sites

Vigtige effekter af opvarmning:

1. Øget muskeltemperatur giver bedre ydelse

2. Øget puls giver højere iltoptagelse fra starten

3. Pulsen øges hurtigere som svar på belastning = hurtigere tilpasning af kredsløbet til løbstempo efter start.

4. Øget AV differns = den procentdel af tilgængelig ilt i blodet, en muskel optager når blodet strømmer igennem (tager vistnok ca. 10 min før det virker)

Til den distance ville jeg tage ca 10-15 min. opvarmning. På en så lang distance er det ikke essentielt at komme højt op i intensitet under opvarmningen, men mere vigtigt at undgå tidlig opbygning af mælkesyre og undgå at brænde for meget energi af. Jeg ville starte stille og roligt med 110-130 i puls de første 2-3min, holde pulsen omkring 120-130 et par minutter sænke tempoet til bare at trille, tage et kort interval på ca 140 i puls, ned i fart igen, et kort interval på 150 (bare 10-15 s), lidt ned i fart et stykke tid og en kort tur op på 160 i puls (igen kort tid) 1-2 min før start og derefter trille lige så stille og så holde klar på mållinien de sidste 30 s. Jeg plejer at drikke et par små slurke vand ca 5-8 minutter inde i opvarmningen.

For at du kan bruge mine pulstal skal du "oversætte" din egen max/løbspuls (d.v.s. være på samme procent af din maxpuls). Jeg har max. ca. 188 og ville køre 1t 10 min på ca. 168-170 i gennemsnitspuls hvis jeg gav den fuld hammer. Ved ikke om min opvarmning er fysiologisk optimal, men den har virket OK for mig.

Det var da til at forstå. Tusinde tak... Det er fedt at høre om hvad andre gør for at forberede sig op til løb. Det skal helt sikkert afprøves på søndag...

Link to comment
Share on other sites

Vær også opmærksom på den psykiske spænding der vil være op til konkurrenceløb. Jeg har selv en tendens til at have en hvilepuls der ligger langt over det normale op til konkurrencer, udelukkende p.g.a. den "spænding" jeg oplever op til konkurrencen.

Det går som regel væk når startskuddet er gået, men er værd at tage med i sine overvejelser når man varmer op...

Link to comment
Share on other sites

Til den distance ville jeg tage ca 10-15 min. opvarmning. På en så lang distance er det ikke essentielt at komme højt op i intensitet under opvarmningen, men mere vigtigt at undgå tidlig opbygning af mælkesyre og undgå at brænde for meget energi af. Jeg ville starte stille og roligt med 110-130 i puls de første 2-3min, holde pulsen omkring 120-130 et par minutter sænke tempoet til bare at trille, tage et kort interval på ca 140 i puls, ned i fart igen, et kort interval på 150 (bare 10-15 s), lidt ned i fart et stykke tid og en kort tur op på 160 i puls (igen kort tid) 1-2 min før start og derefter trille lige så stille og så holde klar på mållinien de sidste 30 s. Jeg plejer at drikke et par små slurke vand ca 5-8 minutter inde i opvarmningen.

Der er jeg så slet ikke enig!

1:15 er IMO en kort tid på cykel, og du bør - hvis du skal præstere godt - ligge nær AT meget af tiden.

Dette kræver grundig opvarmning gerne over 30-45min.

Jeg kunne finde på at gøre således:

1) rulle 10-20min i roligt tempo

2) tage nogle perioder med opbyggende intensitet, toppende nær den ønskede konkurrenceintensitet.

Evt 3x2min opbyggende med 2 min rul imellem

3) rulle lide mere inden start, 5-10min

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bruge 20-30 min på opvarmning med en lettere start, og så køre nogle intevaller med højere intensivitet ind i mellem og til sidst give den gas for at få pulsen op...

Der er mange forskellige måder at opvarme på, men i bund og grund er det vel bare at blive varm i kroppen...

Edited by la Cour
Link to comment
Share on other sites

Der er jeg så slet ikke enig!

1:15 er IMO en kort tid på cykel, og du bør - hvis du skal præstere godt - ligge nær AT meget af tiden.

Dette kræver grundig opvarmning gerne over 30-45min.

Jeg kunne finde på at gøre således:

1) rulle 10-20min i roligt tempo

2) tage nogle perioder med opbyggende intensitet, toppende nær den ønskede konkurrenceintensitet.

Evt 3x2min opbyggende med 2 min rul imellem

3) rulle lide mere inden start, 5-10min

Måske har du ret. De varmer også op ret længe til 1 times tidskørsel i Tour De France. Har du prøvet at sammenligne 10 min og 30-45 min opvarmning? Jeg har ikke haft tålmodighed til at varme op så længe. Hvad er fordelen ved længere opvarmning?

Jeg synes det føles som om 10-15 min er nok for mig, men OK en eliteatlet på tidskørsel i TDF er jo også noget helt andet end en motionist, der vil prøve en hurtig tur. Jeg oplever at pulsen hurtigt stiger til marchtempo i løbet og jeg føler ikke at jeg må køre syre i benene for at komme hurtigt op i fart som det er tilfældet uden opvarmning.

Jeg kan ikke se hvorfor 1:15 på cykel er energimæssigt "kortere" end 1:15 i f.eks. løb. Pulsen (og dermed glykogenforbruget regner jeg med) er stort set det samme for mig og det er et sted i nærheden af 1:15 hvor jeg kan risikere at begynde at mærke lav glykogen hvis der er fuld tryk på og jeg ikke er helt tanket op.

Link to comment
Share on other sites

Der er et enkelt aspekt mere til forskellen mellem løb og cykelløb. I cykelløb - og i MTB løb specielt, går starten som skudt ud af en kanon, hvor alt og alle give den max gaz og kører lidt over evne de første minutter. Det lyder umiddelbart ulogisk, men formålet (i mtb) er at kommer først ind på singletracket (smalle stier), så man ikke sinkes unødigt af langsommere ryttere eller uheld blandt de foran kørende. Desuden er det et spørgsmål om at kunne komme til at sidde på hjul med de rigtige - og hvis de andre kører som død og h... så har man ikke råd til at lade være.

Derfor er det vigtigt at være varmet godt op - også mere end til en 1t15min enkelt start.

Mht at gå sukkerkold, så har man jo lov til at stå klar på målstregen og lige banke en gel ned umiddelbart inden starten. Hvis slut tiden kan blive alt fra 1.15 til 1.35 som ofte er tilfældet så kan en gel i baglommen også være handy - eller blot lidt supplement i drikke dunken.

Edited by Stephan Bak
Link to comment
Share on other sites

ved ikke så meget om cykling, men kender det fra mine løbeture.

på ½marathon'er og længere ture, kæmper jeg altid de første 6-8 km. med vejrtrækningen. hvis jeg ikke har lavet en grundig opvarmning. Her mener jeg min. 20 min. og helst gerne 30 min. men dette bevirker blot så den omtalte periode er meget kortere end ellers. måske kun de første 2 km...

havde jeg haft bedre kondi, kunne en grundigere opvarmning måske helt eliminere denne periode i et løb.

jeg tager det gerne roligt i de 70% af opvarmningen, og giver den så gas i kortere men flere perioder de sidste 10-15 minutter indtil jeg føler at hjerte og lunger er ved at have opnået et stabilt niveau, hvor jeg ikke føler mig presset under spurter.

Link to comment
Share on other sites

Til et löb hvor man skal være på fra starten vil jeg til enhver tid opvarme meget mere end 10-15 min.

Som Stephan Bak er inde på kan man tabe löbet i starten ved ikke at komme hurtigt nok afsted.

Alternativt mister man tid ved at være forpustet i starten af löbet eller ophobe syre i starten fordi man ikke er varm.

Hvis man ikke har tålmodighed til at varme op har man ikke tålmodighed til at lave resultater.

Link to comment
Share on other sites

Der er et enkelt aspekt mere til forskellen mellem løb og cykelløb. I cykelløb - og i MTB løb specielt, går starten som skudt ud af en kanon, hvor alt og alle give den max gaz og kører lidt over evne de første minutter. Det lyder umiddelbart ulogisk, men formålet (i mtb) er at kommer først ind på singletracket (smalle stier), så man ikke sinkes unødigt af langsommere ryttere eller uheld blandt de foran kørende. Desuden er det et spørgsmål om at kunne komme til at sidde på hjul med de rigtige - og hvis de andre kører som død og h... så har man ikke råd til at lade være.

Derfor er det vigtigt at være varmet godt op - også mere end til en 1t15min enkelt start.

Mht at gå sukkerkold, så har man jo lov til at stå klar på målstregen og lige banke en gel ned umiddelbart inden starten. Hvis slut tiden kan blive alt fra 1.15 til 1.35 som ofte er tilfældet så kan en gel i baglommen også være handy - eller blot lidt supplement i drikke dunken.

OK, nu begynder det at give mening. I den situation ville jeg også gøre væsentligt mere ud af opvarmningen. Hvis jeg skulle banke op i det røde felt fra starten ville jeg også gøre opvarmningen længere og ramme en højere max intensitet. Jeg skal da vist ud at køre nogle rigtige løb og prøve lidt takik.

Har lige tjekket en pulsfil fra en tidskørsel. Jeg kom op på min gennemsnitspuls på 170 (fra 125) på 40 s uden at syre vildt til i benene og uden problemer med vejrtrækningen. Jeg tvivler på at det ville hjælpe mig nævneværdigt med en længere opvarmning. Erfaringsmæssigt har jeg ikke lettere ved at komme hurtigt op i fart (aerobt) efter ca 30-40minutters kørsel end efter 15 min.opvarmning.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg skal høre om der er éen som kan give en forklaring på følgende... I forbindelse med mine MTB løb bruger jeg meget tid på at få styr på åndedrættet i starten af løbet. Det er så slemt at mine lunger nærmest er ved at hoppe ud(bare for at overdrive lidt :smile: ) Det underlige er så at cirka efter 15-25 minutter med høj intensitet falder det hele til ro i kroppen igen og jeg kan så først der fokusere mere på at træde hårdere i pedalerne og holde fokus på ruten.

Jeg svarer lidt sent, men faldt først nu over din posting, og undrer mig over at du endnu ikke har et svar der fortæller om begrebet "den anden luft".

Det er et velkendt fænomen at udøvere af langdistanceidræt oplever at når de kommer i bedre og bedre form, vil de for hver træning opleve at der går længere og længere tid fra træningsstart til de får en puls og vejrtrækning, der svarer til den aktuelle form. Det er som om at jo bedre form man er kommet i, desto længere tid tager det at få maskinen (organismen) op i gear. Man kalder det at "få den anden luft", når det hele endelig går i hak efter nogle minutter og man føler at man kan udnytte sin kapacitet fuldt ud under træningen.

Den fysiologiske forklaring på fænomenet har jeg ikke - den kan andre sikkert give.

Begrebet "den anden luft" var i øvrigt for nogle år tilbage et almindeligt anvendt udtryk i daglig tale. Jeg så det f.eks. anvendt i børssammenhænge om børsnoterede virksomheder der pludseligt, efter en dårlig start på markedet, viste gode tendenser.

Med venlig hilsen

David List

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har flest erfaringer med landevejen, men kører her i vinter noget cykelcross som på mange områder minder meget om MTB-sporten.

2 ting: Ordentlig opvarmning OG bedre evne til at restituere efter anaerobe "ryk".

Noget af det allervigtigste i MTB-sporten (specielt ved relativt korte løb som du kører) er at komme først - eller "næsten" først i starten. MTB-ere plejer at joke med at forskellen på landevej og MTB er at MTB'ere starter med en spurt - hvorlandevejsryttere slutter med en spurt :laugh::-)

Her er det vigtigt at du er varm og har kørt dig op i en ret høj intensitet for at være HELT klar under opvarmningen. Noget andet er at du kan TRÆNE starten så du bliver bedre til at restituere efter anaerobe ryk.

Du kan træne 30 sek. - 1 min. intervaller hvor du giver den ALT hvad du har i hele kroppen og derefter fortsætter stille og roligt i 2 min. og så fortsætter det næste interval derefter (altså aktiv restitution mellem intervallerne men ikke nok til at blive frisk). Du skal ikke køre ret mange intervaller - det er hård træning som kræver meget restitution bagefter. Hvis du kører de anaerobe intervaller hårdt nok er det virkelig en "mavetømmer" :blink: Jeg har været forbi en busk og ofre mig efter den form for træning!

Du kan også køre nogle 1 min. ALL OUT intervaller hvor du så fortsætter i en jævn intensitet ved løbsintensitet direkte bagefter.

Ideen er at blive bedre til at restituere fra den hårde start selvom der stadig er "gang i cyklen".

Men det er altså lettere sagt end gjort - jeg er selv en rigtig snegl ud af starthullerne - men god opvarmning gør problemet mindre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share