20 rep breathing squats program?


Lagoon
 Share

Recommended Posts

For mig virker det umiddelbart som om TJ's artikel på getbig.dk, har en rimelig stor workload, i hvert fald i forhold til hvad jeg kan holde til... Derfor tænkte jeg på om det kunne være effektivt at implementere 20 rep breathing squats i sit normale program? Altså skifte konventionelt squat ud med 20 rep'ers? Jeg har tidligere prøvet at lave dem, men kun som en chokeffekt, aldrig som en fast del af programmet...

For følelsen af en 20 rep'er er altså FANTASTISK!! :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

LAGOON > Ja.. bare 15 stk på kanten af ens formåden... DET ER HÅRDT !!!

Jeg synes det er hårdere at psyke sig op til mange reps end til et max-løft ;)

Mange reps i de 2 store øvelser squat og dødløft skulle jo få kroppen til at lave mere testosteron og derfor også mere vækst... så det kan nok godt betale sig alligevel :lol: :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nej jeg bliver bare for omtumlet i kasketten, til at koncentrere mig om at holde et ordentlig svaj...

Lagoon > Så træner du for tungt ;) Når jeg kører op til 15 reps så er det på =<50 % .... altså ikke for tungt, ellers så bliver man sq omtumlet og ser stjerner og det bliver hvidt for øjnene... ligesom efter et max-forsøg :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men ville det med fordel kunne smides ind i mit alm. program?!

Det kommer an på hvad program vi snakker om. 20 rep breathing squats er ikke skabt til komplicerede bodybuilding splits. Det er skabt til en eller anden form for abbreviated training. Så smid et forslag, så skal jeg kigge på det :)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis man, som jeg arbejder mig hen imod, køre et fuldbody program 3 x uge, hvor tanken er hver gang at lave squat, dødløft, BB row, bænkpres, MP og måske lidt andet (f.eks curls), vil der så være opnået noget ved at smide de 20 rep ind en gang i ugen? Jeg har prøvet at lave øvelsen, nok 8-10 kg for let, det var hårdt, men det tiltaler mig lidt.

Link to comment
Share on other sites

Det er et 4-dages program som jeg så har lavet til 3 dage. Det er stærkt inspireret af de WSB-hybridder jeg har kunne læse mig til i de forskellige logs:

1.

Dødløft variant

-Regular DL 4 reps X 5 sets

-DL på 25 kg skive 3 reps X 5 sets

-Partial DL 6 reps X 4 sets

Dumbbell rows 3 sets

DB curls 4 sets

Leg extensions 3 sets

Leg curls 3 sets

2.

Bænkpres 4 sets

Incline DB press 3 sets

Close grip bænkpres 3 sets

Skull crushers 3 sets

Rear laterals 3 sets

Laterals 3 sets

3.

Ben variant 4 sets

-Regular squats 6 reps

-Front squats 8 reps

-Ben press 10 reps

Goodmornings 4 sets

Row variant 4 sets

-Cable rows

-Bent rows

-Yates rows

V-grip pulldowns 4 sets

Rope curls 4 sets

4.

Skråbænk 4 sets

Flat DB press 3 sets (S)

Cable flies 3 sets (S)

Military press 3 sets

Dips 4 sets

Mandag: 1 4 3 2

Onsdag: 2 1 4 3

Fredag: 3 2 1 4

Mandag og fredag trænes mave med 4 sæt

Onsdag trænes læg med 4 sæt

For hver gang en af variant øvelserne gentages, skal der ske en øgning på 5 kg.

Hvis jeg så skiftede ben pres ud med 20 rep's, ville det fungere?!

Link to comment
Share on other sites

Det ser rigtig godt ud, men jeg synes du godt du kan have lidt mere til ryggen. Tager man Dips & Close-grip bench med så har du 24 sæt bryst på de 4 dage, men kun 11 sæt til lats. Med mindre det er med vilje du har prioriteret sådan, kunne der godt ændres lidt her. Jeg savner også Barbell curls? Ellers kan jeg godt lide din måde at dele det op på ;)

Link to comment
Share on other sites

Arne> jeg vil ikke anbefale dig at lave 20 rep breathing squats. Ikke når jeg ved hvor stor betydning kardio har i dit all-around program. For det første inducere et korrekt udført 20 rep breathing squat sæt ualmindelig led DOMS. Dette passer ikke godt sammen med et kardio program hvor man skal bruge sine ben. For det andet så trækker sådan et sæt afsindigt mange ressourcer ud af kroppen. Derfor passer 20 rep breathing squat programmet bedst ind i et abbreviated program. Det vil sige at man ikke træner mere end 3 dages vægttræning, med hovedvægten på basisøvelser. Smider man det ind i et program hvor man laver masser af kardio, så skubber man sig selv dybt ind i overtræning på et tidspunkt. 20 rep breathing er jo ikke bare et relativt hårdt sæt af 20 reps. Det er en dræber hvor man presser sig selv så langt at man praktisk talt er på grænsen til at kollapse bagefter. Det er det som gør det så effektivt.

Lagoon> du kan i princippet godt erstatte benpres med 20 rep breathing squats. Men jeg vil ikke cykle det som en del af dine varianter hvis jeg var dig. Så mangler der kontinuitet i det, hvis du laver det så sjældent. Det er helst noget som skal laves hver 7-10 dag for at være effektivt. Så jeg vil lade det være en fast komponent på dag 3. Prøv det og meld tilbage hvordan det går.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

>>Jon

Nu er lats altså kun en lille del af ryggen... Prøv at se hvad jeg ellers har af guf til min ryg! Masser af dødløft, goodmornings og squats for den sags skyld! Bare rolig, der er system i lortet!

Desuden ser jeg både dips og CG bænkpres som triceps øvelser! Altså dips med meget rank holdning, og ikke alt for tungt CG så patterne ikke bliver aktive!

>>Lawman

I og med hypertrofi er målet, ligger mine reps mellem 5-10 reps hvor det ikke er angivet. Hvorfor?!

>>TJ

Det kunne være jeg skulle skifte ben-varianterne ud med 20 rep'ers, og så bruge regular squats ind i mellem som afveksling?!

Det skal så også lige siges, at jeg er i gang med programmet, og har været det i en måneds tid, og yderst tilfreds med det!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jeg siddet og brygget lidt derhjemme, og har fundet frem til mit personlige 20 reps breathing squat program.

Alle kommentarer er selvfølgelig velkomne:

Mandag:

Bænkpres - 4 X 5-8 reps

DB skråbænk - 4 X 5-8 reps

Cable rows – 3 X 8-10 reps

Pulldowns - 3 X 8-10 reps

BB/DB curls – 4 sets

Curls – 3 sets

Onsdag:

20 rep breathing squats

Leg curls – 4 sets

Millitary press – 3 sets

Lateral raises – 3 sets

Rear delt kickbacks – 3 sets

Fredag:

Dødløft

Bent rows/Yates rows (efter lyst) – 4 X 5-8 reps

Shrugs – 3 X 5-8 reps

Flies – 4 X 8-10 reps

Dips – 4 sets

Skullz – 3 sets

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share